Vuorotyö ja pieni koululainen....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Te jotka teette vuorotyötä, niin mihin teillä pienet ekaluokkalaiset menevät koulupäivän jälkeen? Koulupäivätkin eikö ole aika lyhyitä eka luokalla vielä, joten on pitkä ilta edessä jos vamhempi/vanhemmat pääsevät vasta klo 21 töistä.
Meillä siis tämä tilanne parin vuoden sisällä edessä ja nyt jo etukäteen huolestuttaa kamalasti miten sen saa järjestettyä lapselle parhain päin.
Kuulisin mielelläni kokemuksia asian tiimoilta! :)

Ihan samaa mietin. Meillä menee koulun jälkeen iltapäiväkerhoon mut sekin loppuu jo neljältä. Minä pääsen töistä 18-19-00. Nyt pitäis nopsaan keksiä mitä/missä lapsi on ja tekee tuon pari tuntia.

Meillä on sama edessä vuoden päästä. Me ollaan tosin kumpikin 3 vuorotyössä ja mä pystyn paljonkin vaikuttaa omaan työvuorolistaani. ollaan ajateltu että toinen jää osittaiselle hoitovapaalle jolloin meillä on käytettävissä yht 5 vapaapäivää viikossa (toisella 2 ja toisella 3). Ja sen lisäksi sumplitaan vuoroja niin että ei olla yhtäaikaa illassa eikä yössä. Eipä siinä muita vaihtoehtoja oikein ees ole kun meilläkin isovanhemmat asuu niin kaukana etteivät voi auttaa.

Meillä ratkaisu oli se, että molemmat tekivät vuorotyötä. Pystyimme olemaan eriaikaan töissä suurimmaksi osaksi jo listan perusteella ja vaihtojen myötä vielä paremmin. Joten yksin pienet koululaiset eivät joutuneet olemaan oikeastaan ollenkaan. Eivät käyneet iltapäiväkerhossa, vaan tulivat koulusta suoraan kotiin.

itse olen yksinhuoltaja ja kun valmistun ammattiini niin esikoinen aloittaa koulutaipaleensa.
ja mitä luultavammin työni tulee olemaan 3-vuorotyötä, viikonloppuja ym...
joten itsellänikin mielessä, että miten asian ratkaisen sitten.
No, ei kai se auta muu kuin etsiä päivätyö.
Ja tosissaan on sitten vielä tuo pari vuotta nuorempikin, että aika kauan menee vielä, että ne yöksi voisi kotiin yksin jättää.

Meidän perheessä (molemmat vuorotyöläisiä, mies yrittäjä) tehdään vuoroja ristiin, ja jos molemmat ovat illan töissä, turvaudutaan mummoihin. Tosin lasten kasvaessa tilanne on helpottunut, mutta en mielellään jätä isompiakaan lapsia koko illaksi kotiin, kun aikuinen tulee vasta yhdeksältä.

Meillä homma meni niin lapsuudessani, että vanhemmat tekivät vuorotöitä, useimmiten jompi kumpi oli kotona. Asuimme neljä sukupolvea samassa pihapiirissä, joten aina joku oli katsomassa perään.

Olen totaaliyh ja näin parhaimmaksi vaihtoehdoksi aloittaa uudet opinnot nyt syksyllä. Lapseni on kyllä varsin omatoiminen ja tykkää olla yksin kotona, mutta silti vuorotyöstä olisi aiheutunut mielestäni liian suuret heittelyt niin tein sitten tällaisen ratkaisun. Eihän se kivaa ole lainalla elää, mutta mieluummin näin...

Yhteistyössä