Vuorotteluvapaan sijainen, työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sijainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sijainen

Vieras
Olen aloittamassa muutaman viikon päästä vuorotteluvapaan sijaisena. Olen kuitenkin jo nyt töissä tuolla samaisessa paikassa. Homma on järjestetty niin, että ilmoittaudun yhdeksi perjantaipäiväksi työttömäksi. Täytyykö minun työttömäksi ilmoittautuessani käydä henkilökohtaisesti työkkärissä ja esittää edellinen työtodistukseni? Olen suunnittelemassa ulkomaan matkaa äkkilähdöllä (olen pyytänyt palkatonta vapaata ja minulle on se myönnetty) ja ajattelinkin, että olisiko mahdollista ilmoittautua työkkäriin jo etukäteen, jotta voisin olla matkoilla tuon työttömyyspäiväni yli sunnuntaihin saakka (vuorotteluvapaan sijaisuus alkaa siis maanantaina)?

Tavallisesti työttömäksi jäädessähän työttömäksi työnhakijaksi voi ilmoittautua jo etukäteen, mutta muuttaako tällainen yhdenpäivän näennäinen työttömyys jotenkin asiaa? En tiedä osasinko selittää... Haluaisin siis vain tietää, täytyykö minun olla Suomessa tuona yhtenä työttömyyspäivänäni ilmoittautumassa työkkäriin.

Voi ilmottautua jo etukäteen ja pitää käydä henk.koht ja näyttää edellisen työn päättymisestä työtodistus sekä uudesta työstä planketti. T. enemmäkin noita sijaisuuksia tehny :wave:

[QUOTE="vieras";28168124]Voi ilmottautua jo etukäteen ja pitää käydä henk.koht ja näyttää edellisen työn päättymisestä työtodistus sekä uudesta työstä planketti. T. enemmäkin noita sijaisuuksia tehny :wave:[/QUOTE]

Mutta mitenkäs, kun enhän voi näyttää työtodistusta ennen kuin ko. työjakso on edes päättynyt? Eli kuvitellaan, että nykyinen työsopimukseni olisi voimassa torstaihin 31.5. saakka. Olen pyytänyt palkatonta 28.-31.5., eli nykyisen työsuhteeni lopuksi olen muutaman päivän "omalla lomalla". Vaadittava työttömyyspäivä olisi perjantai 1.6. Ja haluaisin olla matkalla sunnuntaihin 3.6. saakka, kunnes sijaisuus alkaa maanantaina 4.6. Onnistuuko?

Kun työnantajahan ei voi periaatteessa kirjoittaa työtodistusta etukäteen 31.5. saakka, jos kävisin sitä näyttämässä työkkärissä ennen matkaani esim. edellisellä viikolla 23.5. Vai voiko?

[QUOTE="vieras";28168190]Tollasessa tapauksessa ne on antanu mulle kuoren johon laittaa kopio työtodistuksesta kun sen on saanut.[/QUOTE]

Ahaa, eli voisin käydä etukäteen ilmoittautumassa ja lähettää työtodistuksen Suomeen palattuani, kun olen jo aloittanut vuorotteluvapaan sijaisena?

[QUOTE="vieras";28168190]Tollasessa tapauksessa ne on antanu mulle kuoren johon laittaa kopio työtodistuksesta kun sen on saanut.[/QUOTE]

Lisään vielä, että oon ottanu mukaan irtisanoutumis paperin siis sen jossa itse irtisanoudun tai toisella kertoo sen jakson sopparin jossa on päättymispäivä sekä sen uuden työsopparin ja näillä on paperit saatu tehtyä valmiiksi sitä työtotaria vaille jonka oon postittanu.

[QUOTE="aloittaja";28168198]Ahaa, eli voisin käydä etukäteen ilmoittautumassa ja lähettää työtodistuksen Suomeen palattuani, kun olen jo aloittanut vuorotteluvapaan sijaisena?[/QUOTE]

Näin olen itse tehnyt, tosin ilman sitä ulkomaanmatkaa :D

[QUOTE="vieras";28168203]Lisään vielä, että oon ottanu mukaan irtisanoutumis paperin siis sen jossa itse irtisanoudun tai toisella kertoo sen jakson sopparin jossa on päättymispäivä sekä sen uuden työsopparin ja näillä on paperit saatu tehtyä valmiiksi sitä työtotaria vaille jonka oon postittanu.[/QUOTE]

Olen saanut käsityksen, ettei tällaisesta tekotyöttömyyskeplottelusta työkkärissä oikein tykätä. Mutta voinko ihan reilusti soittaa maanantaina sinne ja kysyä ihan suoraan, käykö tällainen? Ei mun nyt tietty siitä matkasta tartte mitään mainita, vaan sanoisin vaan, että olen estynyt tulemasta silloin perjantaina hlö.koht. ilmoittautumaan.

[QUOTE="aloittaja";28168225]Olen saanut käsityksen, ettei tällaisesta tekotyöttömyyskeplottelusta työkkärissä oikein tykätä. Mutta voinko ihan reilusti soittaa maanantaina sinne ja kysyä ihan suoraan, käykö tällainen? Ei mun nyt tietty siitä matkasta tartte mitään mainita, vaan sanoisin vaan, että olen estynyt tulemasta silloin perjantaina hlö.koht. ilmoittautumaan.[/QUOTE]

Se on niille ihan arkipäivää noiden täyttäminen, itseä enemmän potuttaa kun niitä lappuja pitää käydä yhden päivän vuoksi siellä näyttämässä ja ilmottautumassa... Olen tehny useamman vuorotteluvapaan sijaisuuden ja tolla kaavalla se on aina menny, eikä tarvi mennä samana päivänä kunhan vaan on esittää paperilla, että tässä loppuu edellinen työ ja tässä uusi alkaa.

[QUOTE="vieras";28168270]Se on niille ihan arkipäivää noiden täyttäminen, itseä enemmän potuttaa kun niitä lappuja pitää käydä yhden päivän vuoksi siellä näyttämässä ja ilmottautumassa... Olen tehny useamman vuorotteluvapaan sijaisuuden ja tolla kaavalla se on aina menny, eikä tarvi mennä samana päivänä kunhan vaan on esittää paperilla, että tässä loppuu edellinen työ ja tässä uusi alkaa.[/QUOTE]

OK, kiitos! Toki jos jollakin on kokemusta, ettei onnistuisi toimittaa nykyisen pestin työtodistusta jälkikäteen, niin kommentteja otetaan vastaan :)

Itellä sama tilanne. Nykyinen työsopimus loppuu 31.5 ja oon aloittamassa uuden 4.6- kesän yli tekemällä vuorotteluvapaan sijaisuutta samassa paikassa :D mietin just et onko pakko just tolloin 3.6 ma mennä käymään työkkärissä vai onnistuuko jo etukäteen jos toimittaa työtodistukset. Mutta hyvä jos onnistuu :) Tuntuu joo ihan naurettavalta noi ns.yksi työtön päivä... Periaatteessa sen vuorotteluvapaan tarkoitushan olisi työnantajan palkata joku joka on jo pitkään ollut työttömänä jne.. mutta harvemmin varmaan menee edes hakuun paikka. Sisäisillä siirroilla ja paperihommillahan noi paikat järkätään..

Itellä sama tilanne. Nykyinen työsopimus loppuu 31.5 ja oon aloittamassa uuden 4.6- kesän yli tekemällä vuorotteluvapaan sijaisuutta samassa paikassa :D mietin just et onko pakko just tolloin 3.6 ma mennä käymään työkkärissä vai onnistuuko jo etukäteen jos toimittaa työtodistukset. Mutta hyvä jos onnistuu :) Tuntuu joo ihan naurettavalta noi ns.yksi työtön päivä... Periaatteessa sen vuorotteluvapaan tarkoitushan olisi työnantajan palkata joku joka on jo pitkään ollut työttömänä jne.. mutta harvemmin varmaan menee edes hakuun paikka. Sisäisillä siirroilla ja paperihommillahan noi paikat järkätään..

työttömänä pitää olla yksi kokonainen arkipäivä, sinun tapauksessa siis maanantai, joten työttömäksi pitää ilmoittautua jo perjantaina!

[QUOTE="ana";28466526]työttömänä pitää olla yksi kokonainen arkipäivä, sinun tapauksessa siis maanantai, joten työttömäksi pitää ilmoittautua jo perjantaina![/QUOTE]

Eikä tarvi ilmottautua perjantaina :) jos haluaa voi ilmottautua aikaisemmin tai vasta samalla viikolla. Ei siellä tarvi jollaki tietyllä kellonlyömällä olla :laugh: Toki jos aikaisemmin käy ilmottautumassa ei silloin ole vielä työtodistusta mutta sen voi kuten aiemmin jo kirjoitettu lähettää poistissa perässä.