Vuorohoito Helsingissä jouluna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetouhua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetouhua

Vieras
Onko oikeesti niin että kaikki vuorohoitoa tarjoavat päiväkodit on joulun kiinni? Olin aika yllättynyt saadessani kyselyn hoidontarpeesta joulun ja uuden vuoden ajalle...Siinä kun luki, että kaikki paikat kiinni muistaakseni 23.12 klo 22 - 27.12 klo 6. Missä ihmeessä on ne lapset, joiden vanhemmat oikeesti on vuorotöissä silloin? Pitäiskö aina olla joku sukulainen joka niitä lapsia silloin katsois? Tosi erikoista. Itse olen kuljetusajalla enkä vielä edes tiedä työvuorojani. Toki pyysin vapaata, koska päiväkoti ei auki..

muutenkin oma päiväkotimme on kiinni 20.12 klo 22 - muistaakseni 7.1.. Aikamoisen pitkä pätkä. Ymmärtäisin jos olisi noi pelkät joulupäivät. Nyt jo ennestäänkin pitkä työmatka pitenee ja kulkeminen hankaloituu kun ei ole autoa...

No en oikein usko, mitenköhän olet sen lapsun lukenut.
Meillä ainakin oma päiväkoti on kiinni 23,12 illasta 26.12 aamuun, mutta päivystys löytyy kyllä aatolle ja joulupäivällekin alle 5 km päästä.
Ihan turha kai kaikkia päiväkoteja on pitää auki, yleensä yksi päivystää.
Meillä kuopus menee tapanina hoitoon ja on 23 päivä myös, eli joulun kotona miehen kanssa.

Vuorohoitoon ei ole subjektiivista oikeutta eli sitä ole pakko järjestää aina jo koko ajan.
Kotikunnassani neuvottiin jouluna ja juhannuksena palkkaamaan mll:stä joku, jos ei sukulaisia ole.

[QUOTE="nilla";29300616]Vuorohoitoon ei ole subjektiivista oikeutta eli sitä ole pakko järjestää aina jo koko ajan.
Kotikunnassani neuvottiin jouluna ja juhannuksena palkkaamaan mll:stä joku, jos ei sukulaisia ole.[/QUOTE]
Oikeasti? aika erikoista. Meidän molempien kun on tarvittaessa pakko mennä töihin, minut voidaan viedä vaikka poliisisaattuessa jos yrittäisimme lakkoilla. Joten eiköhän niiden ole pakko hoitokin tarjota, vaikka kotiin sitten.

Kotkassa ei ole ollut useaan vuoteen joulupäivystystä. Itsellä meinasi käydä kehnosti kun oli työvuorot joululle ja yllättäen (ekana hoitovuotena) sain tietää siinä vaiheessa kun piti ilmottaa vuoroja, että juu et oo huomannu tota meidän ilmoitusta (pikku lappu päiväkodin eteisessä) että ei olla jouluna avoinna. No selvittelin asiaa, niin päiväkodin johtaja kerto, että kun lapsia ei vaan ole jouluna hoidossa ollut silloinkaan kun on päiväkoti ollut avoinna....
Että sellasta :kieh:

Sen tiesin ettei vuorohoitooon oo oikeutta muilla kuin vuorotöissä oleville ja sehän nyt on ihan ilmiselvää.. Silti olen erittäin yllättynyt tästä.

Aika kalliiksi tulisi joku mll:n hoitaja.. mullakin kun työpäivä voi matkoineen olla lähestulkoon 11h pahimmillaan...

No täytynee vaan toivoa, ettei joulunpyhiä joudu tekemään. Onneks poika saa 25-26.12 olla sukulaisella jos mulla olisi töitä. Rajoitteena kuitenkin esim. työvuorojen kellonajat...

On kyllä erikoista jos mitään hoitoa ei ole järjestettynä :O millä hitolla ne kuvittelee että sairaalat, hätäkeskukset, poliisit ja ties mitkä muut toimii, jos työntekijöiden ei ole mahdollista saada lapsia hoitoon. Nyt rupeen ymmärtämään sitä et perheelliset on etusijalla kun joulun vapaita katotaan... ei kaikilla ole esim. isovanhempia jotka vois hoitaa lapsia.

Seinäjoella sama juttu. Me saatiin järkättyä niin et mä vapaalla ja mies töissä mut entä yksinhuoltajat joilla ei oo ketään? Täällä on vielä mll lastenhoitajavälityskin lopetettu.

Ihan hyvin kyllä olen lapun lukenut tai siis viestin sähköpostissa... siinä pitää ruksia tuolta koko mainitsemaltani ajalta ne päivät jolloin hoitoa tarvitaan siellä korvaavassa paikassa. Jotta siellä olisi paikalla edes tuttu hoitoja.. 24-26.12 päivämääriä ei voi ruksia ollenkaan..

ihmettelen itsekin. Olen raitiovaununkuljettaja ja töitä voi olla pyhinäkin, tietenkin. Plus yksin olen lapsen kanssa.

On kyllä erikoista jos mitään hoitoa ei ole järjestettynä :O millä hitolla ne kuvittelee että sairaalat, hätäkeskukset, poliisit ja ties mitkä muut toimii, jos työntekijöiden ei ole mahdollista saada lapsia hoitoon. Nyt rupeen ymmärtämään sitä et perheelliset on etusijalla kun joulun vapaita katotaan... ei kaikilla ole esim. isovanhempia jotka vois hoitaa lapsia.

Juupa juu, sairaanhoitajana työskentelevä yksinhuoltaja kuten minä olen tässä kunnassa melko heikoilla...
Mulla on myös tuttavia joiden puoliso on merillä ja osan vuotta pois kuvioista, että siinä on aivan kuin yh.
Mutta ei auta kun ei oo päiväkoti avoinna jouluna niin ei oo.

Erikoiselta vaikuttaa. Meillä on onneksi aina vähintään yksi vuoropäiväkoti päivystämässä, ja useimmiten se on vielä tuo meidän oma.

Mutta käsittääkseni on niin, että kunnan ei ole pakko järjestää kai vuorohoitoa lainkaan.

Äsken varmistettu päiväkodissa ja näin vaan asia on Helsingissä!

Päiväkodille liian kallista jos on vaikka vaan 1 lapsi ja kuitenkin tarvittais eri hoitaja aamuun, iltaan ja yöhön.. On myös kuulemma ollut niin, että kun on pitänyt tulla lapsia hoitoon niin ei oo tullutkaan.

Hätätilanteessa päiväkodin kautta palkkaavat hoitajan kotiin..

Mutta että semmosta. Ymmärrän tavallaan, tavallaan en.!

Kuten ap.taisi juuri kirjoittaakin, niin jos lapsesi Helsingissä oikeasti tarvitsevat hoitoa esim. jouluaattona, saat heille kotiin hoitajan. Aika luksusta mun mielestä! En ymmärrä, miksi asiasta valitat.

Paljon kökömpää on tavispäiväkotia käyvillä lapsilla, jotka sullotaan pariksi viikoksi päivystävään päiväkotiin. Itse olen luojan kiitos lomalla kaksi viikkoa, mutta meiltäkin menee muutama lapsi päivystykseen ja siellä on vaatimattomasti 10 eri päiväkodista lapsia ja henkilökuntaa. Miten he päivystykseen mahtuvat, sitä ei tiedä kukaan, mutta näin ovat korkeammat tahot päättäneet.

Parempihan se on kaikkien kannalta, että kotiin tulee hoitaja, jos hoitoa tarvitsevia on vain muutama. Lapset saavat kotiin oman hoitajan, vanhemman ei tarvitse raahata lapsia päiväkotiin ja kunta säästää rahaa, kun olisi kalliimpaa pitää kokonaista päiväkotia auki kuin palkata vain pari hoitajaa suoraan kotiin.

Nyt kun homma selvisi niin mä en ainakaan valita.. :) Tuommonen mahdollisuus olisi vain ehkä ollut hyvä mainita siinä tiedotteessa, koska joku muukin on taatusti asiaa kummastellut.

Eikä siis pelkästään tavispäiväkotien lapset joudu päivystävään hoitopaikkaan. Meillä, siis vuorohoitopäiväkodissa lapsoset joutuvat joulun aikaan päivystävään yli kahdeksi viikoksi. Mutta sillä on mentävä!

Keskustelun aloittaja siis tässä kirjoittelee.

Ap,
minun mielestä se on hyvä ettei missään yleisessä tiedotteessa kerrota,
että "tarvittaessa saat hoitajan kotiin". Ajattelepa kuinka paljon
väärinkäyttöä siitä seuraisi. Nyt vanhemmat tekevät ensin kaikkensa
saadakseen lapsen jollekin tutulle hoitoon, sen sijaan että suoralta
kädeltä hyväksikäyttäisivät kaupunkia/kuntaa.

Liisa, nojoo totta tuokin.. En vaan halua ajatella, että joku mielummin laittaisi lapsensa vieraalle hoitajalle kuin kysyisi tutuilta/sukulaisilta

ite toivon, että pyhät oon vapaalla ja saan olla pojan kanssa! Vähinkäänkin on sit sukulaisten kanssa kunhan tarkat työajat on sopivat.. :)

Yhteistyössä