Vuonna 2013 eroaa yli 50 000 ihmistä kirkosta.

  • Viestiketjun aloittaja zoxoco
  • Ensimmäinen viesti
ggggg
Luuletko, että joku toisi tällaisessa keskustelussa esille jonkun pienen paikallis? yhdistyksen? Oletko hieman hassu? Ihanko oikeasti et voi vaan itse toimia samoin? Tarvitsetko todisteita että muut oikeasti tekevät jotain ennen kuin teet itsekin? Siitä vaan google laulamaan niin löydät pilvin pimein vapaaehtoisvoimin toimivia järjestöjä. Tokihan voit tarttua tuohon asiaan ja uskoa mitä tahdot jos se sinulle paremman olon tekee :)

Et toki ole vihamielinen, et.
Ai nyt se yhdistys on niin pieni, ettei sitä voi sanoa ääneen?

Tykkään, että ihmiset pysyvät sanojensa takana ja senpä takia on kiva "narautella" näitä hölynpölynpuhujia. Hyväntekeväisyyteen annan ihan tarpeeksi tuloihini nähden vuosittain, mutta olisin ihan mielelläni voinut kirjoittajankin yhdistystä tukea jos sellaista olisi ollut olemassa :)

Ja nyt meen nukkumaan, jatkakaa te täällä keskustelua. Hyvää yötä ja hyvää uutta vuotta kaikille! :)
 
"Emmi"
"Kuten seurakuntalainen jo sanoi, ei ole mitään yhtenäistä kirkon kantaa, vaan kirkkoon kuuluva voi muodostaa ne mielipiteensä ihan itse halutessaan. Mun mielestä on vaan hyvä, että kirkossakin uskalletaan siirtyä nykyaikaan, kun muukin maailma kehittyy. Rakkaus on kuitenkin uskoni pohjana, eikä ihmisten syrjintä siihen kuulu. "

Saanen kysyä, että mihin sitten tarvitset kirkkoa tässä yhtälössä?
 
vieruus
Sävyni on vihamielinen? Ei tietääkseni, viihdettähän tää rustailu vaan on, ei tätä kannata liian tosissaan ottaa. :) Kuten seurakuntalainen jo sanoi, ei ole mitään yhtenäistä kirkon kantaa, vaan kirkkoon kuuluva voi muodostaa ne mielipiteensä ihan itse halutessaan. Mun mielestä on vaan hyvä, että kirkossakin uskalletaan siirtyä nykyaikaan, kun muukin maailma kehittyy. Rakkaus on kuitenkin uskoni pohjana, eikä ihmisten syrjintä siihen kuulu.

Eikä kirkkoon kuuluminen estä muuta hyväntekeväisyyttä, vai ajatteletko, ettei kirkollisveroja maksava kuluta muuhun hyväntekeväisyyteen senttiäkään? Itse ainakin laitan rahaa vaikka mihin kohteeseen joka vuosi, vaikka maksan kirkollisverojakin. Hyvä antaa vähästäkin jne... :)

Siksikin tiedustelin tuon yhden hyväntekeväisyysyhdistystä, mutta eipä tuota tunnu yllättäen löytyvänkään :D
Tapasi kommunikoida ei ole kovin neutraali, mutta ehkä sitten tulkitsen sinua väärin. Se siitä.

Kirkollahan on kuitenkin asioista jokin kanta, jonka mukaan mennään, vaikka yksittäinen jäsen toisin ajattelisikin. Siihen otin kantaa. Tosin ei käy kirkon isoja herroja yhtään kateeksi, koska teki niin tai näin, aina jotkut tahot suuttuvat ja taas erotaan joukolla.

En tietenkään luule, ettei kirkkoon kuuluva voisi muutakin hyväntekeväisyyttä harrastaa. Sinä kyseenalaistit toisen keskustelijan väyliä auttaa, joten oma tekstini viittasi siihen.
 
Wursti
Ai nyt se yhdistys on niin pieni, ettei sitä voi sanoa ääneen?

Tykkään, että ihmiset pysyvät sanojensa takana ja senpä takia on kiva "narautella" näitä hölynpölynpuhujia. Hyväntekeväisyyteen annan ihan tarpeeksi tuloihini nähden vuosittain, mutta olisin ihan mielelläni voinut kirjoittajankin yhdistystä tukea jos sellaista olisi ollut olemassa :)

Ja nyt meen nukkumaan, jatkakaa te täällä keskustelua. Hyvää yötä ja hyvää uutta vuotta kaikille! :)
No kyllä, nyt olet varmasti narautellut ja tehnyt vuoden hyvän työn :) Hyviä unia vaan. Hölynpölyä on niin monenlaista.

Hyvää uutta vuotta muille pienien hyvien tekojen tekijöille myös. Ilmeisesti se on kovin kovin harvinaislaatuista, siksipä vieläkin tärkeämpää :)
 
ggggg
[QUOTE="Emmi";29395731]"Kuten seurakuntalainen jo sanoi, ei ole mitään yhtenäistä kirkon kantaa, vaan kirkkoon kuuluva voi muodostaa ne mielipiteensä ihan itse halutessaan. Mun mielestä on vaan hyvä, että kirkossakin uskalletaan siirtyä nykyaikaan, kun muukin maailma kehittyy. Rakkaus on kuitenkin uskoni pohjana, eikä ihmisten syrjintä siihen kuulu. "

Saanen kysyä, että mihin sitten tarvitset kirkkoa tässä yhtälössä?[/QUOTE]

Se on mulle paikka, johon mennä hiljentymään. Toki voisin tehdä sen kotonanikin, mutta joku rauha mulle tulee kun kirkon ovista sisään astun. Lisäksi (tää on varmaan jo vanhanaikaista) musta oli ihanaa nähdä lasteni kasteet, mennä avioliittoon kirkossa, haudata mummoni ja pappani kirkollisin menoin jne. Nää on mulle tärkeitä, en vois kuvitella edes joulua ilman kirkossa laulettavia kauneimpia joululauluja. Pieni on se summa maksettavaksi siihen nähden, mitä sillä saan :)
 
seurakuntalainen
[QUOTE="Emmi";29395731]"Kuten seurakuntalainen jo sanoi, ei ole mitään yhtenäistä kirkon kantaa, vaan kirkkoon kuuluva voi muodostaa ne mielipiteensä ihan itse halutessaan. Mun mielestä on vaan hyvä, että kirkossakin uskalletaan siirtyä nykyaikaan, kun muukin maailma kehittyy. Rakkaus on kuitenkin uskoni pohjana, eikä ihmisten syrjintä siihen kuulu. "

Saanen kysyä, että mihin sitten tarvitset kirkkoa tässä yhtälössä?[/QUOTE]

Jos minulta kysyt, niin on olemassa monia raamatullisia perusteita siihen mihin tarvitsen seurakuntaa
 
vieruus
Ai nyt se yhdistys on niin pieni, ettei sitä voi sanoa ääneen?

Tykkään, että ihmiset pysyvät sanojensa takana ja senpä takia on kiva "narautella" näitä hölynpölynpuhujia. Hyväntekeväisyyteen annan ihan tarpeeksi tuloihini nähden vuosittain, mutta olisin ihan mielelläni voinut kirjoittajankin yhdistystä tukea jos sellaista olisi ollut olemassa :)

Ja nyt meen nukkumaan, jatkakaa te täällä keskustelua. Hyvää yötä ja hyvää uutta vuotta kaikille! :)
Luultavasti oikeasti on kyse pienestä yhdistyksestä, kun kirjoittaja itse hoiteli sen kirjanpitoja. En ymmärrä, miksi se olisi epäuskottavaa. Itse tiedän suorilta muutaman tällaisen paikallisen hyväntekeväisyystahon, mutta en todellakaan niitä nimeltä tänne kirjoittaisi. Niitä ei kaiketi sitten ole?
 
näin..
Hei!

Tulin vielä uteliaana kurkkimaan. ggggg:lle. Tosiaankin toimin pienen pienessä paikallisyhdistyksessä, jolla tuemme oman alueen kohteita. Mukana on noin 15 vapaaehtoista. Kohde on hyvin pieni ja siksi en sitä tuo tällaisessa keskustelussa esiin.

Tämän lisäksi maksan rahalahjoituksia eri kohteille maksukykyni mukaan. En tiedä mikä tuossa pienen yhdistyksen toiminnassa vapaaehtoisvoimin on niin iso juttu sinulle? Tai ehkäpä se juuri on liian pientä ja ruohonjuuritason auttamista, että et sitä edes mukaan laske kun itse pystyt laittamaan niitä summia vaikka mihin. Pyydän kuitenkin ymmärtämään, että joillekin tällainenkin pikkurustaamien tuo ison avun. Ei ehkä rahallista mutta ihminen ihmiselle. Eli kaunis kiitos avun tarjoamisesta, mutta kohdista se mieluummin itsellesi tärkeisiin kohteisiin. :) Me pärjäämme hartijapankilla ja ihmisten ajan lahjoittamisella pitkälle.

Enkä halua arvostella myöskään sinun tapaasi toimia ja auttaa. Kunhan vaan kaikki tehdään edes jotain, kuulumme kirkkoon tai emme.

Hyvää Uutta Vuotta!
 
"aurinkoinen"
Päiväkodin kirkonmenoihin liittyen:

Kuvitelkaa että päiväkodista kerrotaan että "Ihan kiva päivä on ollut. Tänään meillä kävi imaami kertomassa lapsille kuinka Allah on suurin, Mohammed täydellinen ja Islam lopullinen ratkaisu."

Siltä se tuntuu. Toki siinä on päiväkoti munannut kun ei etukäteen varoittanut, mutta reilumpaa se vain olisi kirkolta jättää kirkkoon mitenkään liittymätön päiväkoti rauhaan. Pitäkööt hartautensa niitä haluaville.
 
ggggg
[QUOTE="aurinkoinen";29396170]Päiväkodin kirkonmenoihin liittyen:

Kuvitelkaa että päiväkodista kerrotaan että "Ihan kiva päivä on ollut. Tänään meillä kävi imaami kertomassa lapsille kuinka Allah on suurin, Mohammed täydellinen ja Islam lopullinen ratkaisu."

Siltä se tuntuu. Toki siinä on päiväkoti munannut kun ei etukäteen varoittanut, mutta reilumpaa se vain olisi kirkolta jättää kirkkoon mitenkään liittymätön päiväkoti rauhaan. Pitäkööt hartautensa niitä haluaville.[/QUOTE]

Eiköhän suurimmassa osassa päiväkoteja kunnioiteta myös niitä, jotka ei kirkkoon kuulu. Jos ei, niin ilmoitusta pk:n johtoon. Jos taas suurin osa pk:ni lapsista olisi muslimeja niin ihan oikeutettuahan se olisi, että heille oma hartaus järjestettäisiin. Ja tietysti annettaisiin jonkun "epäuskoisen" jälleen jättäytyä niistä menoista pois halutessaan.
 
"aurinkoinen"
Eiköhän suurimmassa osassa päiväkoteja kunnioiteta myös niitä, jotka ei kirkkoon kuulu. Jos ei, niin ilmoitusta pk:n johtoon. Jos taas suurin osa pk:ni lapsista olisi muslimeja niin ihan oikeutettuahan se olisi, että heille oma hartaus järjestettäisiin. Ja tietysti annettaisiin jonkun "epäuskoisen" jälleen jättäytyä niistä menoista pois halutessaan.
Tässä tapauksessa ongelma oli ettei etukäteen kysytty että osallistuuko lapsi vai ei. Unohduksia sattuu eipä siinä.

Toinen ongelma tulee siitä että jos tavan tai vakaumuksen vuoksi ryhmän 9 muuta lasta osallistuvat kirkkotouhuun, niin on siinä pienellä vähän ihmettelemistä. Miksi muut menivät, miksi minä en saa, jne. Riippuu sitten päiväkodista miten tilanteen hoitaa. Sama toistuu myöhemmin koulussa. Pienessä koulussa ei elämänkatsomusryhmää välttämättä edes saada kasaan, ja jos saadaan, niin taas joutuu lapsi ihmettelemään että miksi olen eri ryhmässä kuin Iinu, Liinu ja Tiinu.

Turhaa ja ylimääräistä ihmisten luokittelua ja syrjintää tästä uskontohöpötyksestä vain seuraa. Ei kuulu kunnalliseen päiväkotiin eikä kouluun ollenkaan.
 
Miika
[QUOTE="aurinkoinen";29396170]Päiväkodin kirkonmenoihin liittyen:

Kuvitelkaa että päiväkodista kerrotaan että "Ihan kiva päivä on ollut. Tänään meillä kävi imaami kertomassa lapsille kuinka Allah on suurin, Mohammed täydellinen ja Islam lopullinen ratkaisu."

Siltä se tuntuu. Toki siinä on päiväkoti munannut kun ei etukäteen varoittanut, mutta reilumpaa se vain olisi kirkolta jättää kirkkoon mitenkään liittymätön päiväkoti rauhaan. Pitäkööt hartautensa niitä haluaville.[/QUOTE]

Monesti epäkohtaan havahtuu vasta kun yhden aatteen / uskonnon tilalle laittaa toisen aatteen / uskonnon. Lukekaa seuraava juttu. Jos asiat olisi noin kun jutussa kerrotaan, niin jokainen kristitty olisi vaatimassa yhden uskonnon etuoikeuksien poistamista ja yhdenvertaista kohtelua kaikille vakaumuksille. Jostain syystä, kun se oma aate / uskonto on etuoikeutetussa asemassa ei tätä epäkohtaa nähdä tai ei suostuta tunnustamaan sitä.

Tervetuloa islamisaation Suomeen! — Libero
 
juu-u
Eihän Suomessakaan muslimit ole vaatimassa uskonnonopetusta pois koulusta! Päinvastoin, he viihtyvät kouluissa esim lestadiolaisten seurassa, joille myös uskonto on näkyvä osa elämää. Ja muslimit täytyykin huomioida hyvin, koska Islam on tottakai Suomessa kasvussa
 
Tää oli aivan loistava
Monesti epäkohtaan havahtuu vasta kun yhden aatteen / uskonnon tilalle laittaa toisen aatteen / uskonnon. Lukekaa seuraava juttu. Jos asiat olisi noin kun jutussa kerrotaan, niin jokainen kristitty olisi vaatimassa yhden uskonnon etuoikeuksien poistamista ja yhdenvertaista kohtelua kaikille vakaumuksille. Jostain syystä, kun se oma aate / uskonto on etuoikeutetussa asemassa ei tätä epäkohtaa nähdä tai ei suostuta tunnustamaan sitä.

Tervetuloa islamisaation Suomeen! — Libero
kiitos linkistä:D
 
"Niisu"
Eihän Suomessakaan muslimit ole vaatimassa uskonnonopetusta pois koulusta! Päinvastoin, he viihtyvät kouluissa esim lestadiolaisten seurassa, joille myös uskonto on näkyvä osa elämää. Ja muslimit täytyykin huomioida hyvin, koska Islam on tottakai Suomessa kasvussa
Suurimmassa kasvussa Suomessa on uskontokuntiin kuulumattomat. Kaikkien vähemmistöjen oikeudet on huomioitava. Ainoa tapa miten vähemmistöjen oikeudet toteutuu on, kun valtio asettaa kaikki vakaumukset ja katsomukset yhdenvertaiseen asemaan.
 
kanttori
Hei kiitos vielä sulle tästä "keskustelusta"! Olet tosi hienosti auttanut mua ymmärtämään että ateismi tosiaan on hyvin aktiivista, ei ollenkaan mitään vapaata ajattelua. Erittäinkin julistavaa ja ei-vapaata. Mukavaa uutta vuotta, mä muistan sua :)
 
ggggg
[QUOTE="krl";29397454]Kirkolla ei ole mitään annettavaa, joten ei ole mikään ihme kun suomalaiset eroavat kirkosta.[/QUOTE]

Niin, siltikin moni kovaan ääneen eronnut liittyy takaisin kun tulee esim. lapsi, tai halutaan kirkkohäät. Jännä ilmiö sekin :)
 
punainen pilleri
Hei kiitos vielä sulle tästä "keskustelusta"! Olet tosi hienosti auttanut mua ymmärtämään että ateismi tosiaan on hyvin aktiivista, ei ollenkaan mitään vapaata ajattelua. Erittäinkin julistavaa ja ei-vapaata. Mukavaa uutta vuotta, mä muistan sua :)
Kristityt on tottuneita käymään erilaisia varjonyrkkeilyitä eriraisia mielikuvitusolentoja vastaan, jos vastustajaa ei näy, niin se on luotava oman pään sisällä.
 

Yhteistyössä