Vuokratyö - sairastuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen vuokrafirman kautta työssä 0-40 tuntia viikossa.

Mitä jos sairastun? Mistä saan rahaa.

Tilanne a) Olen työssä satunnaisesti esimerkiksi 1-2 päivää viikossa ja saan myös soviteltua työmarkkinatukea olen siis myös työkkärin kirjoilla. Iskee flunssa. En ota hommia vastaan ja kirjaan vaan olleeni työtön. Rahaa siis tulee.

Tilanne b) Saan vuokrafirman kautta pidemmän pestin esim. 4-6 kuukautta. Työnhaku laitetaan poikki, enkä siis ole enää työnhakijana ja oikeus työmarkkinatukeen katkeaa. Iskee flussa tai sattuu tapaturma tms. Työkyky menee vaikkapa viikoksi kahdeksi. Mistä saan rahaa? Minulla ei ole mitään kirjallista työsopimusta. Vuokrafirma ei tee sellaisia. Mistä siis saan sairausajalta rahaa ... Kelalta ehkä mutta miten ja mitä on omavastuut jne.

Uskallanko edes ottaa pitkää pestiä vuokrafirman kautta?

Miten kukaan voi edes kuvitella että ilman työsopimusta voisi olla irtisanomisaikoja saati työterveydenhuoltoa? Sulla ei oo lainkaan työpaikkaa ilman sopimusta! Virallisesti siis.

http://tyoelamaan.fi/tyosuhde/tyosopimus/

Työsopimus on työelämän perussopimus. Allekirjoittamalla sitoudut tekemään työnantajalle määrättyjä töitä sopimuksessa määriteltyä palkkaa ja muita etuja vastaan. Työsopimus kannattaa tehdä aina kirjallisesti, mutta myös suullinen työsopimus on pätevä. Työsopimukseen kirjataan töiden aloituspäivä ja määräaikaisen työsopimuksen osalta myös päättymispäivä .....

Uusimmat

Yhteistyössä