Vuokra-asunnon vaihto luottotiedottomana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onkelmia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onkelmia

Vieras
Perheelläni on sellainen tilanne että asumisoikeus nykyisessä kämpässämme päättyy jossain vaiheessa ensi kesänä (opiskelija kämppä ja viimeiset opinnot toukokuusa 09, en ole vielä uskaltanut kysyä milloin meidän pitää lähteä, eivät siis tiedä etten ole ollut vähään aikaan opiskelija).

Silloin täytyisi päästä uuteen kämppään ja siis eri firmalta, kun en enää opiskelija ole. Ongelmana on se, että olemme molemmat luottotiedottomia (ei oltu nykyiseen asuntoon muuttaessa).

Ilmeisesti tarvittaisiin sosiaalitoimen apua tässä. Olen kuullut että luottotiedottomana ei yhden kk:n vuokravakuus tms riitä.

Asuntoa täytyisi ilmeisesti jo aikaisin hakea, kun asiansa sössineille ei tarjontaa varmaan paljoa ole. Mitenkäs tuon sossun kanssa, kuinka aikaisessa vaiheessa heiltä tulee apua hakea? Kämpän löydyttyä on ilmeisesti jo liian myöhäistä. Miten käytännössä tapahtuu?

Jos käy niin että ennen kun vanha kämppää "lähtee alta", uutta ei löydy, mitä teemme? Meillä kaksi pientä lasta eikä läheisiä...

Kaupungit/kunnat ovat velvoitettuja antamaan asuntoja myös luottotiedot menettäneille. Nyt olisi varmaan hyvä aika laittaa hakemus kuntaan/kaupunkiin, että pääsette asuntojonoon ajoissa.

Me etsittiin aktiivisesti asuntoa yli 2 vuotta luottotiedottomina, kunnes romahdin ja käännyin kunnan vuokra-asuntojen puoleen. Saatiin asunto kuukaudessa! Sos.toimisto maksoi yhden kuun takuuvuokramme 500?, koska oli täydet perusteet muutolle (liian pieni asunto neljälle ).

Alkuperäinen kirjoittaja hps :
Me etsittiin aktiivisesti asuntoa yli 2 vuotta luottotiedottomina, kunnes romahdin ja käännyin kunnan vuokra-asuntojen puoleen. Saatiin asunto kuukaudessa! Sos.toimisto maksoi yhden kuun takuuvuokramme 500?, koska oli täydet perusteet muutolle (liian pieni asunto neljälle ).

haitteko sossusta etukäteen takuuvuokraa, vai antoiko vuokranantaja aikaa sossussa asioimiseen? aiemmin meinaan kun olen asuntoa hakenut/löytänyt niin vakuudessa on ollut eräpäivä heti tai ainakin parin päivän aikana...

Mä en ymmärrä näistä asoista juurikaan, mutta mielestäni täällä oli joskus keskustelu johon osallistui yksityisiä vuokranantajia, jotka sanoivat voivansa harkita vuokraamista luottotiedottamalle riippuen siitä mistä merkinnät ovat tulleet.

minust vastikään oli juttua ettei esim. vvo saa vaatia luottotietoja kun on "yleishyödyllinen" asunnontarjoaja joka saa valtion tukea toimintaansa.. Siis jos luottotiedottomuus johtuu muusta kuin vuokrista. (tai siis maksamattomuudesta... )
Voi olla että muistan ihan väärin tän jutun..

Mutta siis asiaan, kannattaahan sen hakea sato, vvo ja oman kaupunkisi asuntotoimesta.
kurkkaa http://www.asuminen.fi/?action=browse&path=7,10
myös muita vuokra-asuntoja tarjoavia..

Opiskelijakämpissähän osassa on "ikäraja" jonka jälkeen täytyy vasta muuttaa, koita kattoo onko esim. ko vuokranantajalla netissä mitään tästä.. :)

Itse olen vuokranantaja. Yhteenkään asuntooni en ota luottotietojansa menettänyttä.
Kannattaisi varmaan miettiä asioidensa hoito etukäteen, eikä jälkeenpäin sitten itkeä, ettei saa asuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Ota suoraan yksityiseltä asunto niin eivät useinkaan luottotietoja tarkista.

Ei pidä paikkaansa. Itse ainakin vaadin ehdottomasti luottotietojen tarkistusta ennen kuin vuokraan asunnon yhtään kenellekään.

Sun kannattaa ottaa heti yhteyttä oman kunnan sossuun ja selittää tilanne. He kyllä auttavat löytämään asunnon, mutta se onnistuu paremmin, jos asunnon hankkimiselle on riittävästi aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hps :

haitteko sossusta etukäteen takuuvuokraa, vai antoiko vuokranantaja aikaa sossussa asioimiseen? aiemmin meinaan kun olen asuntoa hakenut/löytänyt niin vakuudessa on ollut eräpäivä heti tai ainakin parin päivän aikana...

Me haettiin asunto ensin ja sitten sain ajan sossulle, heti seuraavalle päivälle kun vuokrasopimus oli allekirjoitettu. Meillä ehkä auttoi myös se, että vaikka luottotiedot oli menneet niin velat on kuitenkin maksettu pois. Yksityisiltä ei ollut toivoakaan saada asuntoa vaikka tarjottiin jopa 4kk:n takuuvuokria!

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Mistä tiedot ovat menneet? jos muista kuin vuokrista, niin sato, vvo, kunta-asunnot, avara jne.. kaikki antavat asunnon kun selität tilanteen.

Ei pidä paikkaansa. Sato ja Avara eivät anna missään tapauksessa ja VVo vaatii ainakin parin kuukauden vuokrat etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja f:
Mistä tiedot ovat menneet? jos muista kuin vuokrista, niin sato, vvo, kunta-asunnot, avara jne.. kaikki antavat asunnon kun selität tilanteen.

Ei pidä paikkaansa. Sato ja Avara eivät anna missään tapauksessa ja VVo vaatii ainakin parin kuukauden vuokrat etukäteen.

Sato ainakin vuokrasi ystävälleni. Tosin joutui maksamaan kahden kuukauden takuuvuokran.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Käsittääkseni laki estää luottotiedottoman syrjimisen vuokra-asunto valinnassa, koska vuokrantajalla on oikeuspyytää 2kk vuokratakuu.

Niin joka tapauksessa tapahtuu siis selkeää syrjimistä( vaan eihän sitä hakijalle niin ilmoiteta tietenkään ). Toki varmaan alueilta, jossa asunnot eivät mene muuten vuokralle voi
asunnon saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Minja:
Itse olen vuokranantaja. Yhteenkään asuntooni en ota luottotietojansa menettänyttä.
Kannattaisi varmaan miettiä asioidensa hoito etukäteen, eikä jälkeenpäin sitten itkeä, ettei saa asuntoa.

Menehän muija vittuun, jos ei ole mitään kerrottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pimpe:

Siis pitäisikö sinun mielestä yksityisen vuokranantajan antaa asunto vuokralle luottotiedot menettäneelle "armosta" vaikka todennäköisyys että vuokrat jää maksamatta jatkossakin on suuri?

Mikäs koira siellä älähti? Ei meidänkään sijoitusasuntoon ole luottotietonsa menettäneillä mitään asiaa. Kertoo ihmisen tavoista hoitaa asioitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:

Siis pitäisikö sinun mielestä yksityisen vuokranantajan antaa asunto vuokralle luottotiedot menettäneelle "armosta" vaikka todennäköisyys että vuokrat jää maksamatta jatkossakin on suuri?

Katsoppas kuule kun siksi nämä vuokratakuut juuri ovat. Jos vuokra jää maksamatta niin saathan ne vuokratakuista itsellesi takaisin! Kannattaisiko ajatella näitä asioita ihan järjellä?

Yhteistyössä