Vuokra-asujat luulee omakotiasujia rikkaiksi

  • Viestiketjun aloittaja surupuu
  • Ensimmäinen viesti
surupuu
Mua on alkanu ärsyttää kun olen huomannut eräiden itse vuokralla kerrostalossa asuvien ystävien luulevan, että koska me asutaan omakotitalossa, me oltais jotenkin rikkaita. Siksi vissiin kehtaavat kinuta milloin mitäkin asiaa ilmaseksi meiltä. Vaikka tosiasia on se, että meillä on todennäköisesti vähemmän rahaa käytössä kuin kyseisellä perheellä, asuntolainaa maksamme eikä saada asumistukia ja rahaa vanhemmilta, työssä käydään ja päivähoidot maksetaan. Omakotitalon ylläpitoon menee paljon rahaa ja aina on oltava myös pesämunaa pahan päivän varalle (mikä on noille tuttaville täysi mahdottomuus, sitten lainaillaan jostain jos jotain hajoaa...) Me tehdään tosi paljon hommia sen eteen mitä meillä on puutarhassa, eikä tosiaankaan olla jakamassa puutarhan "ylimääräisiä antimia" tuosta vaan heille, vaan ne menee pakkaseen. Tai rakennustarpeita, tai muitakaan tavaroita, ei olla antamassa heille, vaan niitäkin käytetään tulevissa projekteissa. Onko toi ihan normaalia että ajattelevat noin?
 
"vieras"
Aina on ihmisiä, jotka yrittävät hyötyä toisista. Vuokralla asujissa heitä on keskimääräistä enemmän, kun eivät halua tehdä mitään sen omaisuuden kartuttamisen suhteen. Nämä kuuluvat muutenkin yleensä siihen sossupummi-ryhmään, jotka yrittävät saada kaiken tekemättä itse mitään.
 
"a p"
Mua on viime aikoina alkanut tosi pahasti tökkiä tuo perhe, eikä tekis mieli kutsua kylään ollenkaan. Heissä on vielä se piirre, että aina joku asia on mennyt heillä päin prinkkalaa, ja vikahan on aina jossain muussa kuin heissä. Niin usein vaan epäonni heitä kuulemma vain seuraa.

Jos me kerrottais kaikki putkienpoksahtamiset, rikkoutumiset, isot laskut ja autorempat niin kyllä meidänkin elämä kuulostais kamalalta ja ankeelta. Mutta kun mun asenne on että vastoinkäymiset on osa elämää, ja ne vaan käydään äpi, eikä niissä kieriskeleminen mitenkään paranna kenenkään oloa. Eli kun meille joku asia menee huonosti tai rahat on loppu, elellään tilanne läpi ja koitetaan katsella elämän positiivisia asioita. Siitä saa voimaa, negatiivisen ajatukset ja valittaminen ei tee mieltä yhtään paremmaksi selvitä läpi vastoinkäymisisitä!
 
njoo
ei tietty kaikki vuokralla asujat ole sossupummeja yms. mekin asumme omakotitalossa,lyhennykset talosta sähkö ja vesi vie rahaa ihn älyttömästi ei tässä nyt mitään upporikkaita olla ehkä helpottaa kun talo on maksettu :D. voisitko vihjata tämän perheen asenteesta? tai todeta että kun lyhennystä saa maksaa melkein yhtä paljon kun vuokraakin? tai puhua vaan avoimesti miten kallista on ja rahat ei riitä mihinkään ? ehkä perhe tajuaa pointtisi. kaikki vieraat jonka äänen sävystäå jo kuulee kun ovat ihan että "WAUDE" niin puhun yleensä et ku on se saatanan kallista asua tässä eikä rahat riitä kaikkeen. ruuat nyt saadan perheelle mut esim ylimääräiset remontit tai tulevat remontit kauhistuttavat mistäköhän sen rahan niihinki vetäsis :D
 
lllllllll
tyypillistä. Me asutaan kerrostalossa omassa osakkeessa tai pankin kera tässä naimisissa ollaan,no mutamat kaverit sitten asuu sitten vokralla ja samanlaista marinaa samme kuulla. Heppohan se teilläkun on rahaa ja oma osake ja kaikkea
 
Kyllähän omistusasunnoissa asujat ovat tilastojen mukaan selvästi suuritulosiempia, kuin vuokralla asujat. Eniten omaisuutta (muuta kuin se asunto) ja isoimmat tulot olivat omakotitaloissa asuvilla ja toiseksi "rikkaimmat" omassa kerrostalo-osakkeessa asuvat ja kolmanneksi omassa rivitalo-osakkeessa asuvat. Vuokralla asujat vasta häntänä.

Onhan se varallisuus muutakin, kuin tilin saldo. Talo, osake jne on kiinteää omaisuutta.
 
"a p"
Mekin ihan itse ollaan talo ostettu, ilman perintöjä ja apuja, ja samalla tavalla ne vois ne tututkin tehdä jos hoitaisvat raha-asiansa kunnialla. Ollaan ihan samanlaisissa lähtökuopissa, mutta vaan aika iso asenne-ero ja suhtautuminen rahankäyttöön, ja raha-asioiden vastuulliseen hoitoon.

Musta on jotenkin noloa puhua rahasta ja sen puutteesta, se ei kuulu minusta normaali seurusteluun. Raha-asiat on yksityisiä. Ja siitä tulee sellanen säälinkerjäysfiilis, jos kertoo kuinka rahaa menee.

En tiedä miten saisin toiset tajuamaan, että meille tulee ahdistava olo heidän käytöksestään. En esim. halua enää antaa heille meiltä joutavia tavaroita, vaikka aiemmin niin tein. Jotkut "lainaan" otetut tavaratkin on myyty eteenpäin, kysymättä että olisko meillä vielä käyttöä niille. Mieluummin vien tavarat lahjoituksena kirppikselle, kuin annan heille.

Ikäväksi tilanteen tekee vielä sekin, että he asuvat melkein naapurissa, joten vaikea on alkaa vältelläkään.
 
dddd
[QUOTE="a p";28558542]Mekin ihan itse ollaan talo ostettu, ilman perintöjä ja apuja, ja samalla tavalla ne vois ne tututkin tehdä jos hoitaisvat raha-asiansa kunnialla. Ollaan ihan samanlaisissa lähtökuopissa, mutta vaan aika iso asenne-ero ja suhtautuminen rahankäyttöön, ja raha-asioiden vastuulliseen hoitoon. [/QUOTE]

:D Sairastupa ja puhu sitten asioiden hoitamisesta. Olet kovin mustavalkea.
 
a p tarkentaa
Kyllähän omistusasunnoissa asujat ovat tilastojen mukaan selvästi suuritulosiempia, kuin vuokralla asujat. Eniten omaisuutta (muuta kuin se asunto) ja isoimmat tulot olivat omakotitaloissa asuvilla ja toiseksi "rikkaimmat" omassa kerrostalo-osakkeessa asuvat ja kolmanneksi omassa rivitalo-osakkeessa asuvat. Vuokralla asujat vasta häntänä.

Onhan se varallisuus muutakin, kuin tilin saldo. Talo, osake jne on kiinteää omaisuutta.
Näin varmaan tilastojen valossa, mutta ei päde meihin. Meidän omistusasunnon asumiskulut ja lainanlyhennykset on enemmän kuin heidän vuokra, ja velkaa lyhennetty vasta muutama vuosi. Tulotasoltamme olemme suunnilleen samalla linjalla, mutta heillä kaikki raha katoaa johonkin??? En ymmärrä miten he meitä kehtaa pitää niin rikkaina ja valittaa menoistansa...
 
"Katja"
[QUOTE="a p";28558542]Mekin ihan itse ollaan talo ostettu, ilman perintöjä ja apuja, ja samalla tavalla ne vois ne tututkin tehdä jos hoitaisvat raha-asiansa kunnialla. Ollaan ihan samanlaisissa lähtökuopissa, mutta vaan aika iso asenne-ero ja suhtautuminen rahankäyttöön, ja raha-asioiden vastuulliseen hoitoon.

Musta on jotenkin noloa puhua rahasta ja sen puutteesta, se ei kuulu minusta normaali seurusteluun. Raha-asiat on yksityisiä. Ja siitä tulee sellanen säälinkerjäysfiilis, jos kertoo kuinka rahaa menee.

En tiedä miten saisin toiset tajuamaan, että meille tulee ahdistava olo heidän käytöksestään. En esim. halua enää antaa heille meiltä joutavia tavaroita, vaikka aiemmin niin tein. Jotkut "lainaan" otetut tavaratkin on myyty eteenpäin, kysymättä että olisko meillä vielä käyttöä niille. Mieluummin vien tavarat lahjoituksena kirppikselle, kuin annan heille.

Ikäväksi tilanteen tekee vielä sekin, että he asuvat melkein naapurissa, joten vaikea on alkaa vältelläkään.[/QUOTE]

Olet oikeassa, että raha-asiat ovat yksityisiä ja ne eivät kuulu muille. Mutta tuo on kyllä pereestä, että kuka tahansa saa saman, jos hoitaa raha-asiansa kunnialla? Mitvit?

Me olemme hoitaneet raha-asiamme kunnialla. Olemme vakituisissa töissä. Minä lähihoitaja (nettopalkka, rahaa jää siis käteen yleensä noin 1600e/kk) ja mies varastomies, jolla jää palkkaa verojen jälkeen myös noin 1600e/kk. Me ostettiin vanha 90.000e kerrostalokämppä ja ei meinattu saada lainaa edes tähän. VAIKKA HOIDETAAN TALOUTEMME KUNNOLLA! Onneksi saatiin takaajat. Muuten asuttaisiin edelleen vuokralla. Meitä asuu kolme ihmistä kaksiossa.
Okei, ollaan vielä nuoria, alle kolmekymppisiä, joten ei olla ehditty niin paljoa säästää. Me ei TODELLAKAAN saataisi näillä tuloilla omakotitalo irti, ei millään. JO sei siis meinattu saada edes alle 100t kämppää.

Kyllä mä olen vähän "kateellinen "kavereille, jotka alle kolmekymppisinä rakentavat omakotitaloja. Täällä pohjanmaalla landellakin menee ainakin 250.000 ok-taloon.
 
"Mirja"
No meille ei myönnetty lainaa omakotitaloon, vaikka olemme hoitaneet raha-asiat aina hyvin. Olemme suth. pienipalkkaisissa ammateissa ja emme todellakaan pysty säästämään isoja summia. Säästössä meillä oli 12.000 ja yksi takaaja oltaisiin saatu. Ei silti saatu lainaa ok-taloon. Eikä kyseessä ollut ees uusi talo.
 
dddd
[QUOTE="a p";28558565]Nyt en ymmärtänyt? On meillä lainavakuutukset jos sitä tarkoitit? Tuttavaperhe ei sairasta.[/QUOTE]

Sinä kuvittelet, että kaikilla on mahdollisuus omakotitaloon lainoineen päivineen, kunhan asennoituvat oikein ja ovat vastuullisia. Näin ei kuitenkaan ole.
On monia esim. sairaita; vastuullisia ja ok asenteen omaavia, ketkä eivät mitenkään päin saa lainaa ja piste. Tutuillasi ei ehkä ole näkyviä sairauksia mutta monilla muilla on.
 
"a p"
[QUOTE="Katja";28558562]Olet oikeassa, että raha-asiat ovat yksityisiä ja ne eivät kuulu muille. Mutta tuo on kyllä pereestä, että kuka tahansa saa saman, jos hoitaa raha-asiansa kunnialla? Mitvit?

Me olemme hoitaneet raha-asiamme kunnialla. Olemme vakituisissa töissä. Minä lähihoitaja (nettopalkka, rahaa jää siis käteen yleensä noin 1600e/kk) ja mies varastomies, jolla jää palkkaa verojen jälkeen myös noin 1600e/kk. Me ostettiin vanha 90.000e kerrostalokämppä ja ei meinattu saada lainaa edes tähän. VAIKKA HOIDETAAN TALOUTEMME KUNNOLLA! Onneksi saatiin takaajat. Muuten asuttaisiin edelleen vuokralla. Meitä asuu kolme ihmistä kaksiossa.
Okei, ollaan vielä nuoria, alle kolmekymppisiä, joten ei olla ehditty niin paljoa säästää. Me ei TODELLAKAAN saataisi näillä tuloilla omakotitalo irti, ei millään. JO sei siis meinattu saada edes alle 100t kämppää.

Kyllä mä olen vähän "kateellinen "kavereille, jotka alle kolmekymppisinä rakentavat omakotitaloja. Täällä pohjanmaalla landellakin menee ainakin 250.000 ok-taloon.[/QUOTE]


Meilläkin on vanha talo, ei perintöä, ja lainaan tarvitsimme takaajat. Oman suvun piiristä ei löytynyt takaajia talousvaikeuksien vuoksi. Eli kauempaa piti etsiä. Siihen että takaajat löytyy vaikuttaa se, että olemme puolisoni kanssa aina hoitaneet raha-asiamme ja olleet muutenkin luotettavia. Ei kai se meidän vika ole, että tutut on niin kaikkien tietäen epäluotettavia rahankäyttäjiä, ettei heille varmaan löydy takaajia, vaikka perheessäänkin ois varakkaampia kuin meillä.
 
"vieras"
Jos ne teitä rikkaiksi luulevat, niin tuskin se nyt johtuu ottamastanne velasta. Isossa asunnossa asuva (vuokra, omistus, aso mikä vaan...) on todennäköisesti pienessä asunnossa asuvaa varakkaampi. Tämä olettamus taas perustuu siihen, että isommassa asunnossa on isommat kustannukset (lyhennys, vuokra, aso-vastike..).
 
"Katja"
[QUOTE="a p";28558582]Meilläkin on vanha talo, ei perintöä, ja lainaan tarvitsimme takaajat. Oman suvun piiristä ei löytynyt takaajia talousvaikeuksien vuoksi. Eli kauempaa piti etsiä. Siihen että takaajat löytyy vaikuttaa se, että olemme puolisoni kanssa aina hoitaneet raha-asiamme ja olleet muutenkin luotettavia. Ei kai se meidän vika ole, että tutut on niin kaikkien tietäen epäluotettavia rahankäyttäjiä, ettei heille varmaan löydy takaajia, vaikka perheessäänkin ois varakkaampia kuin meillä.[/QUOTE]

No meillä on sama tilanne. Olemme hoitaneet raha-asiamme huolella ja olemme hyvä taloudenpitäjiä. Mutta jos ei vaan saada lainaa omakotitaloon? Tajuatko sä ? Ilmeisesti sulla on tyhjää päässä. Kykenetkö sä ymmärtämään sen asian, että ON PALJON IHMISIÄ jotka hoitavat raha-asiansa huolella ja käyvät työssä ja yrittävät säästää, mutta silti eivät saa lainaa omakotitaloon?
Revit nyt vaan koko ajan tuttusi. Antaa tuttujesi tehdä mitä haluavat. Tiesitkö, että lainaehdot tiukentuivat tänä vuonna? 3-4v sitten lainaa sai kuka vaan ja miten paljon vaan. Tänä vuonna ei enää saa.
 
"a p"
Sinä kuvittelet, että kaikilla on mahdollisuus omakotitaloon lainoineen päivineen, kunhan asennoituvat oikein ja ovat vastuullisia. Näin ei kuitenkaan ole.
On monia esim. sairaita; vastuullisia ja ok asenteen omaavia, ketkä eivät mitenkään päin saa lainaa ja piste. Tutuillasi ei ehkä ole näkyviä sairauksia mutta monilla muilla on.
No tarkennetaan sitten näin: terve ja normaaliälyllä varustettu tuttavaperheemme on itse vaikuttanut omaan tilanteeseensa, onko meidän velvollisuus sitten "antaa" heille kaikkea mitä ollaan omalla ahkeruudellamme saatu aikaan?
 
"vieras"
Kyllä aikuisen ihmisen tulee osata viilentää välejä epämiellyttäviin tuttuihin. Ei tarvitse yrittää aina olla niin "mukava". Loiset pesivät niiden luona ketkä eivät osaa arvostaa itseään ja käyttäytyä sen mukaisesti. Tuttujasi et voi teidän saamattomuudestanne syyttää.
 
dddd
[QUOTE="a p";28558582]Ei kai se meidän vika ole, että tutut on niin kaikkien tietäen epäluotettavia rahankäyttäjiä, ettei heille varmaan löydy takaajia, vaikka perheessäänkin ois varakkaampia kuin meillä.[/QUOTE]

Ai, tää olikin provo.
 
"vieras"
Mekään ei saatu lainaa omakotitaloon. Olemme luotettavia ja hoitaneet aina raha-asiat hyvin. Meillä on myös säästöjä ja koskaa aikaisemmin ei ole lainoja tarvittu. Miehellä olisi vähän kiinteää omaisuuttakin. Meille ei silti myönnetty lainaa omakotitaloon, vaikka on vakituiset työpaikat. Meille myönnettiin asuntolainaa 103.000e ja siihen tarvittiin yksi takaaja. Nykyään lainaehdot ovat tiukat.

Mites AP suu nyt pannaan?
 
"vieras"
[QUOTE="a p";28558597]No tarkennetaan sitten näin: terve ja normaaliälyllä varustettu tuttavaperheemme on itse vaikuttanut omaan tilanteeseensa, onko meidän velvollisuus sitten "antaa" heille kaikkea mitä ollaan omalla ahkeruudellamme saatu aikaan?[/QUOTE]
Marttyyrinkruunu päästä pois.
 
a p pahoillaan
No ei tää ollut kyllä provo, mutta kiitos neuvoista palstalaisille. Koitan jotenkin karsia nämä loiset ympäriltämme. Olen vaan kamalan huono sanomaan ei, jos toiset tunkee kylään. Muutenkin tuntuu, että onko ne meidän kavereita just siksi, että voi nauttia meidän pihasta, puutarhasta, ja kaikesta mitä voi saada "lainaan". Mistähän löytäis normaaleja ystäviä... :(
 
ap ihmettelee
[QUOTE="vieras";28558604]Mekään ei saatu lainaa omakotitaloon. Olemme luotettavia ja hoitaneet aina raha-asiat hyvin. Meillä on myös säästöjä ja koskaa aikaisemmin ei ole lainoja tarvittu. Miehellä olisi vähän kiinteää omaisuuttakin. Meille ei silti myönnetty lainaa omakotitaloon, vaikka on vakituiset työpaikat. Meille myönnettiin asuntolainaa 103.000e ja siihen tarvittiin yksi takaaja. Nykyään lainaehdot ovat tiukat.

Mites AP suu nyt pannaan?[/QUOTE]

Meille myönnettiin 123 000 kahdella takaajalla... Miten se suu pitäis panna?
 

Yhteistyössä