Vuokra-asujat luulee omakotiasujia rikkaiksi

  • Viestiketjun aloittaja surupuu
  • Ensimmäinen viesti
Hmm..
No esim. täällä maksaa 100neliöinen 80-luvulla rakennettu, EI-remontoitu omakotitalo 1400 neliön tontilla 180.000....

PK-seudulle on matkaa 400km. Lähin isompi kaupunki on Vaasa.
 
terdi
[QUOTE="a p";28558670]2010. Olemme olleet koko ikämme saman pankin asiakkaita molemmat.[/QUOTE]

Nykyään lainaehdot ovat tiukemmat. Lainaehdot tiukentuivat vuoden 2013 alusta paljon.
Meille oltiaisiin alkuvuotena 2011 myönnetty lainaa 180.000 ja tulomme olivat silloin pienemmät.
Nyt isommilla tuloilla ja vähän isommilla sästöillä meille olisi huhtikuussa 2013 myönnetty lainaa 120.000
 
a p vielä
Me asutaan pienellä paikkakunnalla pohjoisempana, talot on halpoja. Ei tartte olla rikas ryhtyäkseen omakotiasujaksi, mutta asuessaan omakotitalossa pitäis olla rikas että saa kustannukset katettua :D
 
TiiaM
Oletko ap huomioinut, että lainaehdot ovat paljon tiukemmat, kuin vuonna 2010. Silloin kun minä olin täysipäiväinen opiskelija, pelkän opintotuen varassa oleva ja mies vain töissä, meillä olisi myönnetty 150t asuntolaina jokaisesta pankista.

Nyt kun minäkin olen valmistunut ja tulomme ovat paljon suuremmat, niin lainaa myönnetään silti vähemmän. Nykyään saadaan maksimissaan tuo sama 150.000 lainaa, vaikka tulomme ovat yli 2000e suuremmat ja nykyään vaaditaan myös takaaja.
 
"Juustonaksu"
Maalaiskunta Etelä-Pohjanmaalla. Rintamiestalo 1600 neliön tontilla, talo vaatii remonttia sisätiloihin ja ulkopintaan. Hintaa komeudella oli 188.000 + PAKOLLISEEN remonttiin arvioidut kulut 40.000 = 228t
 
"vieras"
[QUOTE="Katja";28558562]Olet oikeassa, että raha-asiat ovat yksityisiä ja ne eivät kuulu muille. Mutta tuo on kyllä pereestä, että kuka tahansa saa saman, jos hoitaa raha-asiansa kunnialla? Mitvit?

Me olemme hoitaneet raha-asiamme kunnialla. Olemme vakituisissa töissä. Minä lähihoitaja (nettopalkka, rahaa jää siis käteen yleensä noin 1600e/kk) ja mies varastomies, jolla jää palkkaa verojen jälkeen myös noin 1600e/kk. Me ostettiin vanha 90.000e kerrostalokämppä ja ei meinattu saada lainaa edes tähän. VAIKKA HOIDETAAN TALOUTEMME KUNNOLLA! Onneksi saatiin takaajat. Muuten asuttaisiin edelleen vuokralla. Meitä asuu kolme ihmistä kaksiossa.
Okei, ollaan vielä nuoria, alle kolmekymppisiä, joten ei olla ehditty niin paljoa säästää. Me ei TODELLAKAAN saataisi näillä tuloilla omakotitalo irti, ei millään. JO sei siis meinattu saada edes alle 100t kämppää.

Kyllä mä olen vähän "kateellinen "kavereille, jotka alle kolmekymppisinä rakentavat omakotitaloja. Täällä pohjanmaalla landellakin menee ainakin 250.000 ok-taloon.[/QUOTE]

Onneksi saitte takaajat? Eli toisin sanoen ette ole säästäneet vähintään 10 % lainasummasta eli suomeksi sanottuna ette ole hoitaneet raha-asioitanne mallikkaasti. Turha sitten on nillittää, kun kaverit rakentaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28558604]Mekään ei saatu lainaa omakotitaloon. Olemme luotettavia ja hoitaneet aina raha-asiat hyvin. Meillä on myös säästöjä ja koskaa aikaisemmin ei ole lainoja tarvittu. Miehellä olisi vähän kiinteää omaisuuttakin. Meille ei silti myönnetty lainaa omakotitaloon, vaikka on vakituiset työpaikat. Meille myönnettiin asuntolainaa 103.000e ja siihen tarvittiin yksi takaaja. Nykyään lainaehdot ovat tiukat.

Mites AP suu nyt pannaan?[/QUOTE]

Me otettiin vasta lainaa yli 170000 euroa 3000 euron nettotuloilla. Säästössä rahaa 25000 euroa, 1 takaaja. Että silleen ;)
 
Minulle jäi vähän epäselväksi, että mitä nämä kaverit kinuavat? Jotain tarpeetonta kamaa olette heille antaneet ja nämä eivät ole tulleet takaisin?

En oikein ymmärrä ongelmaa, oletteko pakottautuneet maksamaan heidän vuokraansa vai käyvätkö he teillä kutsumatta päivällisellä joka viikko?

Joka tapauksessa teillä voi hyvinkin olla enemmän tuloja kuin noilla kavereilla, ja jos ei olekaan, ja nuo kaverit oikeasti tykkäävät ottaa irti kaiken minkä saavat, niin tuskinpa se heidän vuokralla asumisensa tai teidän omakotitalonne asiaan vaikuttaa, vaan samat opportunistit käyvät kiinni kaikkeen mahdolliseen.

En usko, että kovinkaan moni kuvittelee omakotiasujan olevan rikas, mutta jos töissäkäyvät, omistuasujat alkavat valittamaan jollekin opintotuella elävälle kuinka "ei meilläkään kyllä raha riitä mihinkään" niin onhan se nyt jo ihan höpöä. Jos on liian tiukilla, niin sitten ei olisi kannattanut ostaa sitä asuntoa. Jos taas rahaa on jemmaankin laittaa, niin raha-asiathan ovat aika hyvin. Ei siitä tarvitse tietenkään kenellekään lahjoituksia tehdä, mutta kuka tällaista vaatisikaan?
 
"Sirkkeli"
En minä ainakaan luule omakotiasujista yhtään mitään. Sen sijaan olen aina tietänyt, että kulut omassa talossa on ihan toista luokkaa kuin esim. vuokralla. Ja tätä ei ole moni omakotitaloon muuttaja halunnut uskoa. Luultu, että kun lainansa hoitaa niin siinä ne menot on. Sitten ovat olleet kusessa menojen kanssa.
 

Yhteistyössä