Täällä taas, nyt saan rauhassa kirjoitella jorinoitani.
Mihinkäs mä jäin...
Niin joo. OLimme eilen toista kertaa lääkärissä, eka kerta sen jälkeen kun saimme kummankin tulokset kokeista. Lääkärisetä selitti, että kiveksestä voidaan punktiolla ottaa koepaloja, ja niistä voidaan etsiä eläviä siittiöitä. Aika tälle punktiolle onkin jo varattu. Koepalat tutkitaan, ja jos niistä löytyy hyviä yksilöitä (ja riittävästi!), ne kai pakastetaan, koska minulle taas voidaan tehdä munasolujen keräys vasta tulevan kierron jälkeen (nyt kp21/25-29tai30) seuraavassa kierrossa, eli joskus marraskuun alussa (tää ottaa vähän päästä, kun ensi viikolla pitäis menkkojen alkaa ja ensi viikolla on se miehen punktio, ei mene aikataulut yksiin näin nopealla varoituksella...). Kun heti menkkojen alettua pitäis mun aloittaa hormonipistoshoito, jotta niitä munasoluja kehittyisi extra-paljon.
ELi lukemastanne voitte kai päätellä, että IVF:ää (koeputkihedelmöitystä) kohti tässä ollaan menossa... voi järkytys. Mulla on ihan epäuskoinen olo juuri nyt, ja mulla on sellainen tunne, että mä menen vain ihan unessa eteenpäin enkä edes ole sanonut, haluaisinko edes tuollaiseen rääkkiin. Mutta, kun se oman vauvan kaipuu on niin kova, niin sen takia varmaan tää nyt tuli kuin itsestään selvyytenä. Joskus aikaisemmin taisin itse gallupoida, mihin hoitoihin ketjulaiset ovat valmiita, ja muistaakseni sanoin itse, että mitään kovin rankkoja hoitoja en ala ottaa. No, nythän tässä on vasta eka hoito edessä, niin että enhän mä tiedä, onko se rankkaa vai ei. Henkisesti varmaan enempi.
Syy siihen, miksi meillä juuri koeputkihedelmöitys eikä inseminaatio, on se, että kuulema lisäkiveksestä on hankalampi ottaa koepaloja. Ja koska näin ollen kiveksestä kerätyt siittiöt eivät kulkeudu lisäkiveksen läpi, niiltä jää ns. saamatta tietyt eväät matkan varrelle, jolloin niiden kyky läpäistä munasolun seinämä on hivenen huonompi kuin niillä jotka matkustaa lisäkiveksen kautta (kuten normaalisti).
(Tuossa lisäkiveksessä saattaa muuten usein olla jokin tukos, joka voi aiheutua esim. murrosiän jälkeen sairastetusta sikotaudista. Pistäkääpä ukkonne kysymään äideiltään/isiltään, tuliko sairastettua lapsena sikotauti. Tosin, jos sen sairastaa myöhemmin, sen varmasti muistaisi, etenkin jos se menee kiveksiin, sitä ei voi olla huomaamatta...)
Pakkohan se on myöntää, että kun vauvakuume on ollut jo niin kova ja niin kauan, niin hevillä en vielä antaudu adoptiolle. On katsottava nyt tämä vaihtoehto loppuun saakka. Voihan käydä niinkin, että mieheltä ei löydy edes kaivelemalla kelpoja siittiöitä, jolloin vaihtoehdot ovat luovutetut siittiöt tai adoptio - jos noista pitää joskus valita, niin ehkä kuitenkin adoptio. Tosin se, ettei sitten koskaan olisi sitä isoa mahaa eikä imettämistä, vähän riipaisee, mutta ne asiat on sitten käsiteltävä. Lääkäri kertoi, että jossakin vaiheessa mukaan tulee ehkä psykologi, jonka kanssa voi jutella kaikesta mieltä painavasta.
Olen kyllä ollut tosi tyytyväinen siihen, että nyt vihdoin menimme yksityiselle. Kyllähän se maksaa, mutta en olisi ollut valmis odottelemaan kunnallisen puolen jonoissakaan. Ja jos mitään ei näin tapahdu ja jos edessä on adoptio, niin sehän se vasta maksaakin - on kallista puuhaa tää ""vauvatehtailu""
Huh huh, tulipa tosiaa joristua.
Kahvihammasta kolottaa!