Vuodelepäilijät!!

Heippa! Löytyykö muita, jotka joutuvat viettämään raskauttaan vuodelevossa? Kotona tai sairaalassa?

Täällä odotellaan kolmatta lasta ja rv 23+2. Joka raskaudessa sama homma, kuin nyt. Supistelee ja paikat kypsyy liian varhain. Eilen sain taas käskyn vaakatasoon, kohdunkaulaa ultralla mitattuna 25mm. :/

Esikoisen odotusaikaan pötköttelin sairaalassa yhteensä viisi viikkoa ja kotona myös vuodelevossa. Tyttö syntyi 38+5.

Kakkosen aikaan sain olla kotona. Ainoastaan yhden viikonlopun jouduin olemaan osastolla. Sen aikaa, että sain kortisonipiikit. Toinen tyttö syntyi 37+1.

Täysiaikaisiksi on päästy edellisillä kerroilla ja toivon todella, että päästään nytkin.

Löytyykö kohtalotovereita?

Pink ja Väinö 23+2
 
Täällä toinen lepäilijä! rv 27 meni osastolla kun kontrollissa huomattiin, että kohdunkaulaa oli vain 0.5 cm. Samalla kerralla todettiin raskausajan diabetes. Viikon levon ja dieetin jälkeen pääsin kotiin, mutta makoilu jatkunut. Tänään uusi kontrolli... Kassi pakattuna varmuuden vuoksi, jos ottavat taas sisään. Nyt rv 29+3 menossa. Esikoiset (kolmoset) tulossa :) Vielä olisi hyvä 4-5 viikkoa sinnitellä..
 
Hei! Minulla jo makoilut takana, mutta halusin lähettää tsempit. Eli nyt rv 38+1, jouduin sairaalaan vuodelepoon rv 26+0-33+6. Sairaalaan joutuessani kaulaa oli jäljellä ultralla 14mm, kävi osastojakson aikana myös 7 millissä. Nyt asiat kuitenkin näin hyvin. Onhan tuo lepäily raskasta aikaa ja toivottelen sinne jaksamista!
 
Hei, minä jouduin lepäilemään 18-21 viikot vuoteessa, kotona sai hissukseen olla tekemättä mitään raskasta 21-26 viikot. Sitten pääsin takaisin töihin. Kohdunkaula ei ehtinyt lyhentyä kuin kolmeen senttiin, sitten kanavaa tuli vielä sentti takaisin. Ja mulla ei edes supistellut kuin muutama hassu kivuton päivässä, syytä lyhenemiselle ei löytynyt. Nyt töissä ollessa kohdunkaula on taas alkanut lyhenemään ollen viimeksi noin 29 mm, mutta koska viikkoja takana 32+3, ei tarvitse enää lepäillä, saan liikkuakin voimien mukaan. Odotan ensimmäistä. Olin yllättynyt tuosta, että kohdunkaula voi tulla takaisin levon aikana. Aika kului tietysti hitaasti, kudoin ja katselin telkkaria :) Tsemppiä lepäilyyn, onneksi se aika kuitenkin kuluu! Kutsu kavereita kylään ja pyydä tuomaan tarjottavat, niin minä tein :) Puoliso onneksi siivosi ja passasi mielellään, ja kun ei lapsia ole ennestään, ei niiden takia tarvinnut touhuta ja hypätä ees taas.
 
Moi

Täällä makoillaan. Muutaman päivän olin sairaalassa, nyt kotona. Viikkoja 16+2 ja kohdussa vuotava hematooma. Raskaus on vielä kolmoisraskaus.
Ihan hirveän stressaavaa aikaa tämä kun pelkää koko ajan vauvojen puolesta, viikkojakin on kasassa niin vähän.

Miten te saatte aikanne kulumaan?

Uusiäippä ja öttiäisetx3 16+2
 
Heippa! "Kiva", että löytyy muitakin lepäilijöitä! Voi kun olisi ihana kun saisi viettää normaalin raskausajan, ja liikkua!

Keltakukalle kans onnea! Kävin kurkkimassa, että teille odotellaan syyskuista vauvelia? :)

Tulppu83, mitenkäs kontrollissa kävi? Jouduitko osastolle? Mä en edes uskalla ajatella, kuinka hankala mulla tulis monikkoraskaus olemaan. Varmaan olisin vuodelevossa heti plussasta!

Henttaliina, kiitos tsempeistä! Olet kyllä hyville viikoille päässyt! :)

Lumi /77, kiitos tsempeistä!

Redwing blackbird, Juu, lepäämällä voi hyvinkin saada kohdunkaulaan lisää mittaa. Tylsäähän tämä makoilu on, mutta loppujen lopuksi se on kuitenkin niin lyhyt aika elämässä, että sen kyllä jaksaa. Palkinto on parhain mahdollinen. :)

Uusiäippä78, Voi, nuo hematoomat taitaa olla melkoisia riesoja! Sydänsyrjällään jokaisesta vuodosta! :/ Jospa hematooma lakkaisi vuotamasta ja saisit muksut turvallisille viikoille.

Mä aloin nyt syömään magnesiumia ja tuntuu että supistukset olisi vähentynyt! Kahden viikon päästä on seuraava kontrolli äitipolilla.

Jos hyvin käy, niin miehellä loppuu työt tällä viikolla, ja jää kotiin meidän avuksi! Tulisi kyllä niin hyvään saumaan kahdenkuukauden irtisanomisaika, jolta palkka maksetaan kotiin. Olisi meidän pelastus. Muuten pitäisi rueta kyselemään hoitopaikkaa tytöille. Tulee itselle niin huono omatunto, kun päivät makaan sohvalla ja lapsilla pyörii piirretyt viihdykkeenä. Jospa niille ei jää traumoja, kun eivät pääse oikein ulkoilemaankaan... Mutta onneksi tämäkin on vain ohimenevä vaihe!!!

Tänään ensimmäinen tärkeä etappi saavutettu, 24+0. Nyt vauvalla olisi edes jonkinlaiset mahdollisuudet jäädä eloon jos päättää syntyä ja kaikki hoitokeinot otetaan käyttöön. Seuraava etappi on 28+0, silloin eloonjäämisprosentti on jo 90. Sitä kohti siis, vaikka päällään seisten! ;)

Pink ja Väinö 24+0
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Pink89, mun mielestä tää vuodelepo olisi about 100x helpompaa, jos ei olisi ennestään lapsia. Nyt lepoon ja huoleen vauvoista yhdistyy jatkuva huono omatunto ja huoli esikoisesta. Tosi hankala 1v 8kk neidille selittää, miksi äiti vaan makaa sohvalla... Onneksi saatiin toukokuuksi tytölle perhepäivähoitopaikka.

Onnea kaikille jotka ovat päässeet maagisen rv 24 rajan yli! Se on mun tavoitteena, mutta matka tuntuu tooooooosi pitkältä.

Uusiäippä ja öttiäiset x3 16+3
 
Pink, pääsin vielä kotiin, mutta toki täällä makoilut jatkuu. Pari viikkoa sitten oli makoilu vielä "vaikeaa" koska en itse huomannut voinnissa minkäänlaista muutosta. Harjoitussupparit alkoivat kyllä jo muistaakseni viikolla 17-18 ja ne kyllä lamauttavat ja pakottavat istumaan aina. Nyt ei kyllä enää jaksa olla jalkeilla pitkiä aikoja. Suihkussa pystyy käymään, mutta luulen että siihenkin tarvitsee kohta jo apua. Muuten, jos on yhtään pidempään pystyssä, niin alkaa heti pistämään ja supistelemaan.

Uusäippä, onneksi sait esikoisen hoitoon ja voit itse keskittyä lepäilyyn. En kyllä tiedä mitä tekisin vastaavassa tilanteessa, kun suurin osa tukijoukoistakin asuu tuhansien km päässä.

Maanantaina taas uusi kontrolli, kyllä tulee sairaala ainakin tutuksi!

Tsemppiä kaikille makoilijoille!

Tulppu & kyytiläiset 30+5
 
Tulppu, sullahan alkaa olla viikot jo hyvällä mallilla. Reilu kolme viikkoa, niin kyytiläisten syntymää ei taideta enää estellä. Minkälaisia kokoarviota olet kolmikosta saanut? Oletko saanut kortisonipiikit?

Uusiäippä, hienoa, että esikoiselle järjestyi hoito! Nyt keskityt vain pitämään pienenpienet matkalaiset masussa. <3

Magnesiumlisä on kyllä vähentänyt supistuksia! Ainakin ne puristavimmat supistukset on vähentynyt. Hyvästä voinnista johtuen, en oo malttanu pötkötellä niin paljoo... Toivottavasti se ei kostaudu... 12.5. on mulla seuraava äitipolikäynti.

Ja JEE! Mies sai kuin saikin lopputilin! (Koko firma loppuu.) Harvemmin siitä kait iloitaan, mutta se on nyt meidän pelastus. :) Kahden kuukauden irtisanomisaika, jonka saa olla pääsääntöisesti kotona. Joutuu tarvittaessa käymään joitain päiviä töissä, mutta tosiaan kotiin maksetaan palkka. Eli touko- ja kesäkuu, ne kriittisimmät kuukaudet, mies on kotona ja huolehtii lapsista. :) Heinäkuussa saa lomarahat, niin silloinkaan ei töihin hätäile. ;) Syksyllä viimeistään alkaa uudet työkuviot.

Pink ja Väinö 24+4
 
Onnea potkuista, pink:). Vuodelepäilijöiden miehillä pitäisi kyllä olla oikeus maksulliseen vapaaseen töistä! Eihän sitä millään voi pärjätä vuodelevossa yksin, etenkin jos on pieniä lapsia. Toisaalta, työstä palkatta jääminenkin tekee tilanteen heikoksi, kun tulossa on toivottavasti perheenlisäystä.
Tänään poksuu 17+0. jestas aika kuluu hitaaaaaaasti!

Uusiäippä ja öttiäiset x3 17+0
 
Piti ihan tarkistaa omasta vitaminipurkista tuosta magnesiumista. On siinä 15 % päivän tarpeesta. Aloin näitä vitamiineja syömään noin puolessa válissä. Aikaisemmin söin toista merkkiä. Alussa mulla oli suonenvetoja ja niihin on helpottanut näköjään myös. En kyllä edes tiedä johtuiko raskaudesta.

Onnea potkuista Pink! Joskus tulee nekin hyvään saumaan :)

Juu sain kortisoonipiikit rv 27. Painoarviot oli viime maanantaina n. 1100-1400 g. Eli toistaseksi vielä ihan samanpainoisia kuin yksikötkin samoilla viikoilla, mutta nyt kai alkaa tahti hidastua.
 
Kuinka usein uusiäippä sinulla on kontrolleja? Vieläkö hematooma vuotelee?

On kyllä vaikeeta pysyä vaakatasossa. Oma olo on niin hyvä, että tuntuu ihan turhalta laiskottelulta.. :/ Oon vielä kotona hoitanut ruuanlaiton ja pyykinpesun, muut kotihommat on jääny isännän vastuulle. Mukaanlukien ikkunanpesu. ;) Katotaan viikonpäästä maanantaina kun on äitipolikäynti, että mikä on tuomio. Voihan se olla että sit napsahtaa totaalinen lepo. Ihan pelottaa.

Esikoisen aikaan sain kortisonit jo rv25 ja tokasta rv32. Jossain vaiheessa tulen varmaan saaman ne tälläkin kertaa...

Pink ja Väinö 24+6
 
Mulla on kontrolleja kahen viikon välein. Joka ultrassa ne vaan runnoo kohtua tosi paljon, kun lääkärit tuntuu olevan itekin ihan pihalla minkä lapsen ne jo mittasivat ja minkä ei :D. Täytyy pyytää ensi kerralla ottamaan iisimmin ja sormin tehtävän sisätutkimuksen kiellän toistaiseksi. Jos ultra näyttää että kohdunkaulaa on 5cm, niin tuskin se auki on... Rakenneultrankin päätin jättää väliin just ton runnomisen takia.

Viikko makoiltu. Aika on mennyt yllättäen nopeasti! Toivottavasti teillä muillakin! Netflix on ollut mun pelastus. Voin suositella.

Uusiäippä ja öttiäisetx 3 17+1
 
Mä täällä tylsistyn ja panikoin. Pientä ruskeaa vuotoa on, ja se masentaa. Yritän kuitenkin ajatella, että on parempi, kun vanha veri tulee ulos eikä jää muhimisalustaksi bakteereille. Aika onneton selitys....

Ensi viikolla on onneksi ultra! Elättelen toiveita että hematooma on kadonnut. Ei tästä raskaudesta ns. Normaalia saa, kun on kolmoset ja se kuuluisa hehku kyllä kaukana, mutta jos edes hetken onnistuisi henkisesti nauttia olosta.

Olen löytänyt house of cards -tv-sarjan. Suosittelen!

Uusiäippä ja öttiäiset x3 18+0
 
HipHei!

Polilla käyty kontrollissa ja tilanne kohdunkaulalla oli parempi kuin kolme viikkoa sitten! Kiinteä, kiinni (ulkosuulle sai vähän sormea) ja ultralla mittaa 29mm, eli puoli senttiä lisää mittaa kolmen viikon takaiseen. Lääkäri sanoi kohdunkaulan olevan mutkalla (??), joten todellisuudessa se on hieman pidempi?

No kontrolleja äitipolilla jatketaan, seuraava kahden viikon päästä. Kotona saan touhuilla "supistuksia kunnioittaen". Eli jos rupeaa supistelemaan ->lepoa.

Väinö oli jo ihan hyvän kokoinen, painoarvio 940g. :) Lääkäri sanoi, ettei ollenkaan pidä todennäköisenä ennenaikaista synnytystä. Silti pitää ottaa hieman iisimmin, viikkoja kuitenkin niin vähän...

Pink ja Väinö 26+0 <3
 
Ape
Hei!

Minäkin ilmoittaudun pötköttäjien ja lepäilijöiden joukkoon. Ensimmäisessä raskaudessa (2011) jouduin kotiin lepäämään vkolla 25, kun kohdunkaulaa oli rutiinitarkastuksessa ultrattuna 2,5cm jäljellä. Tuolloin minua supisti, mutten ensikertalaisena sitä tunnistanut.

Tuolloin viikolla 28 jouduin lähtemään sairaalaan todella kipeiden supistusten vuoksi, ja kanavaa oli 9mm jäljellä. Annettiin keuhkojen kypsytyspiikit, antibioottitippa, streptokokki löytyi emättimestä ja olin todella flunssainen sekä tulehdusarvot huitelivat pilvissä. Lääkärit olivat huolissaan, ja miut lähetettiin Lpr:sta Helsinkiin Naistenklinikalle. Joka päivä olin henkisesti synnyttämässä, koska supistukset olivat kovat ja kivuliaat. Sain liikkua vain vessaan ja suihkuun. Jouduin jopa lapsivesipunktioon ja poskiontelopunkteeraukseen. Makasin kaiken kaikkiaan sairaalassa viikolle 34, jolloin pääsin kotiin ilman supistustenestolääkkeitä. Terve poika syntyi 34+3, mutta hän joutui olemaan sairaalassa viikolle 36 asti, koska syöminen ja hengittäminen oli vielä vaikeaa.

Tällä hetkellä jouduin sairauslomalle vkolla 21+6. Kohdunkaulaa oli vielä hyvin jäljellä, 3,5-3,7cm, mutta lyhenemistä oli viikossa tapahtunut aika paljon ja kohdunkaula oli suppiloitunut, luku oli aiemmin yli 5cm. Lääkärin mukaan ei kannata ottaa mitään riskejä. Minua on ultrattu äitipolilla ahkerasti jo plussaamisesta asti, olisikohan jo 10.kerta? Olen fyysisesti aika huonossa kunnossa, sillä huhtikuun puolen välin paikkeilla sairastin kovan keuhkokuumeen ja jouduin silloinkin makaamaan sairaalassa.
Nyt olen vkolla 23+1 ja olo on ihan hyvä. Ei koske mihinkään, mitä nyt tuntuu ihmeellinen paine peräsuolessa! Ihmeellistä. Silloin tällöin tulee jotain mahan kovettumisia, muttei edes joka päivä. Olen ollut kuuliaisesti makuuasennossa, mutta nyt olen vähän kävellyt kotona huoneesta toiseen ja yrittänyt olla edes hieman hyödyksi. :)

Ape 23+1
 

Yhteistyössä