Vuodan kuiviin! Kuukautiset vaiko haavan vuotoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mimu

Jäsen
25.07.2004
55
0
6
Voitteko auttaa minua kertomalla millaiset ensimmäiset kuukautiset teillä on ollut synnytyksen jälkeen? Minulla oli jälkivuotoa noin viisi viikoa, sitten loppui noin puoleksitoista viikoksi, mutta nyt tulee ihan kirkasta verta kuin saavista! Kai ne ovat kuukautiset, mutta yleensä ne ovat kestäneet viikon ja hiipuneet jo 4. pvn tienoilla, nyt 6. pv menossa ja vain yltyy!
Onko kellään muulla olleet ensimmäiset kuukautiset pitkäkestoisemmat ja runsaammat?
Menee melkein paketti siteitä vuorokaudessa. Ei ole kuumetta eikä haise pahalle...

Mulla oli kyllä tosi niukat ja tuhruset menkat, kun alkoivat 4 kk synnytyksen jälkeen. Ja niin taisi olla ainakin 2-3 kiertoa. Minä ottaisin yhteyttä gynekologiin tai omaan lääkäriin. Ei kannata ottaa riskiä, jos onkin tulehdus tai kohtuun on jäänyt jotain "ylimääräistä". Ja anemiakin iskee helposti...

En tiedä oletko jo lääkärissä käynyt, mutta mene ihmeessä, jos et vielä. Minä aloin kahden synnytyksen jälkeen vuotamaan jälkeen päin, ja vuotoa oli kuin "saavista kaataen". Minulla oli selittämätöntä vuotoa, joskin nyt epäilläänkin hyytymistekijähäiriötä. Se saatiin loppumaan siihen tarkoitetulla lääkkeellä. Jos kohtuun on jäänyt jotain ylimääräistä, myös se voi aiheuttaa jälkikäteen yllätävää kovaa vuotoa.
Mene lääkäriin, ettei pääse liian kauan vuotamaan. Minä menin jo niin heikkoon kuntoon, kun hb pääsi niin huonoksi.

Jälkivuoto voi loppua ja alkaa uudestaan. Minulle kävi niin. Luulin myöskin, että kuukautiseni olisivat alkaneet, mutta terveydenhoitaja sanoi, että on ollut varmaan jälkivuotoa.Eli jokin "klöntti" on pantannut vuodon hetkeksi kohtuun ja se on ihan normaalia. Tietysti jos asia häiritsee, niin käy lääkärissä. Niin ja toisen synnytyksen jälkeen vuoto oli hiipumaan päin, mutta yltyi yllättäin, ja sitä tuli valumalla! Kävin lääkärissä, mutta lääkäri totesi, että normalia, mutta kyllä säikytti.

Yhteistyössä