Voisko olla umppari?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirkkuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minkälaisii oireit sappikivis on?
Oireet voivat tässäkin vaihdella hieman joten voin kertoa vain omistani.

Ensin alkaa pieni jomotus navan yläpuolella. Kipu kasvaa koko ajan mutta vain vähän. Yhtäkkiä kipukäyrä nousee todella jyrkästi ja kipu on todella kova ja pistävä. Kipu kestää muutaman minuutin kunnes laskee yhtä nopeasti kuin alkoikin.

Ensimmäiset oireet ovat aika lieviä mutta ne pahenevat ajan kuluessa. Itse kärsin ajoittaisista sappikohatuksista varmaan kaksi vuotta kunnes sain kotona usean kohtauksen sarjan jotka olivat niin kovia että luulin jo kuolevani ja toivoin että joku löisi tajun kankaalle. Lanssilla sairaalaan jossa sitten todettiin että kyse on sappikivistä. Aiemmin olin luullut sen vain olevan "jotain" enkä ollut asiasta edes vaimolle kertonut kun "isot miehet ei valita". Arvatkaa sainko kuulla jäkätystä? :D

Leikkausjonossa taisin olla pari kuukautta ja oireet pysyi kohtuullisen hyvin kurissa Litalgin:illä..

Mitään kuumeilua, ripulointia tai pahoinvointia tähän ei liity.

Mulla on umppari puhjennut ja puhkeamisen jälkeen kivut hellittivät aika paljon, mutta ei kokonaan ja kuume sekä kipu piti minut sängyssä ja unessa kokoajan. Leikkaukseen vievät hoitsutkaan eivät saaneet minua pysymään hereillä sitä aikaa, jotta olisivat henkilötiedot kysyneet.

Toivottavasti on mennyt jo tänään päivystykseen, eikä nyt hemmetti odotuta huomiseen... :O

Siinä , kun umppari puhkee on jo todellinen kiire!!!

Ei sitä hengellään kannata leikkiä..

Aina mielummin aikaisin, kuin liian myöhään!

Mulla alkoi kipuilu ylävatsakivulla, joka tuntui sellaiselta korventavalta. Kuin olisi nuotio vatsassa. Mikään ei auttanut, ei asennonvaihto eikä kylmät kääreet tms. Yksi yö meni noin kärvistellessä. Aamulla vatsaa ei enää sattunut yhtä paljon, mutta huomasin, että sitä aristi navasta alaviistoon. Googletin sitten, että missä kohtaa umpilisäke sijaitsee, ja juuri siinä kohdalla se kipu nyt viihtyi. Lääkäri teki painelukokeen, eli paineli vatsaa vastakkaiselta puolelta ja päästi nopeasti irti niin, että vatsaan kohdistui tärinää. Mulla oli tässä kohtaa, kun kipujen alkamisesta oli kulunut noin 13 tuntia, ihan hyvä olo, mutta lääkäri pisti mut sairaalaan tutkittavaksi. Sielläkin olo oli hyvä vielä muutaman tunnin, mutta sitten alkoi sattua taas enemmän ja enemmän. Semmonen se umppari oli mulla.