Voisko joku selventää lapsettomalle...

  • Viestiketjun aloittaja Hei äidit
  • Ensimmäinen viesti
Hei äidit
yönukkumisesta yhden asian.

Pienten vauvojen äidit on niiiin väsyneitä ja sillä oikein retostellaan mikä on vähän rasittavaa, itsehän ruljanssiin ryhtyy. Mutta pieni vauvahan nukkuu vuorokauden aikana 11-14 tuntia, eikö? Ok, se herää välillä, mutta eikö esim. päivällä voi vauvan nukkuessa paikata itsekin huonoksi jäänyttä yöunta ja ottaa torkkuja? Vai onko jotain kipuja tms. vielä synnytyksen jälkeen niin paljon, ettei se onnistu?

Jos on nukahtamisvaikeuksia, sitten ymmärrän väsymyksen kyllä. Mutta muutoin pohdin tuota nukkumista, että miten se univelka voi päästä kasvamaan niin suureksi jos on päivälläkin aikaa torkkuihin, kun ei tarvitse käydä töissä. Älkääkä väittäkö että kotitöihin menisi niin valtavan paljon enemmän aikaa vauvan kanssa, vaikka siitä siirtyisikin vauva-aikana hetkellisesti enemmän naiselle jos mies on töissä, en usko :).
 
Kysyjä
Alkuperäinen kirjoittaja v:
huomaa että oot lapseton ja parempi varmaan että lapsettomana pysytkin.
Täällä ollaan heti hyvällä tuulella aamusta, hehe. En kyllä muuta odottanutkaan... Mistäs minä voisin tietää? Siksi kysyn, kun en tiedä, ja vieläpä ihan asiallisesti. Toisin kuin sinä :(. Toivottavasti nyt on hyvä mieli!
 
Julia Janoinen
Ei se ole sama asia nukkua yöllä monta tuntia putkeen kuin herätä monta kertaa yössä, yrittää nukahtaa uudestaan ja sitten päivällä ottaa unet. Siis jos lapsi suostuu päivällä nukkumaan pitempään kuin puoli tuntia. Pitäisi itsekin ehtiä nukahtaa silloin päivällä.

Mulla on kokemusta joten älä sä tule neuvomaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen:
Kun niitä lapsia voi olla useampi kuin yksi, eikä ne nuku yhtä aikaa....
Mutta jos on vain se yksi?
Ihmisen pitäisi saada nukkua yhtäjaksoisesti kuutisen tuntia. Ei se auta paljoa kun joutuu kahden tunnin välein herää. Synnytystä verrataan rasittavuudellaan maratonin juoksuun, ei siitä hetkessä toivu.
 
ZZZZzzzzzzZz
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen:
Kun niitä lapsia voi olla useampi kuin yksi, eikä ne nuku yhtä aikaa....
Mutta jos on vain se yksi?


pieni vauva saattaa nukkua 10 min, olla hereillä 2 min ja taas torkahtaa hetkeksi. jos ja kun vauvan pisin yhtenäinen unijakso on alle 3 tuntia, ei äiti ehdi koskaan kokea kunnolla unessaan rem-univaihetta, ja uni jää pintapuoliseksi. Pidemmän päälle se väsyttää ihan armottomasti vaikka nukkuis kaikki samat pikku pätkät kuin vauvakin.

ymmärsitkö nyt?
 
Mulla ainakin oli se ongelma kuin saa(huom saa) lapsen nukkumaan, joka ei aina ole helppoa eli vauva itkee ja sitä pitää kannella jne haluais edes lukea lehden juoda kahvin rauhassa ja sitten mennä nukkumaan ja kun just oot saanu unen päästä kiinni niin vauva herää itkemään, no sitten saat sen heijattua taas uneen ja menet itse takas nukkumaan ja kuinka ollakkaan et saa unta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen:
Kun niitä lapsia voi olla useampi kuin yksi, eikä ne nuku yhtä aikaa....
Mutta jos on vain se yksi?
Meidän ainokainen heräsi ensimmäiset puolitoista vuotta 1,5-2h välein. Kyllä siinä ehtii väsy tulemaan ja unirytmi menee niin sekaisin, että ei nukahtaminen onnistu. Nyt yli kaksivuotiaana herää enää kerran-pari yössä. Neljä yötä nukkunut putkeen elämänsä aikana.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Hei äidit:
yönukkumisesta yhden asian.

Pienten vauvojen äidit on niiiin väsyneitä ja sillä oikein retostellaan mikä on vähän rasittavaa, itsehän ruljanssiin ryhtyy. Mutta pieni vauvahan nukkuu vuorokauden aikana 11-14 tuntia, eikö? Ok, se herää välillä, mutta eikö esim. päivällä voi vauvan nukkuessa paikata itsekin huonoksi jäänyttä yöunta ja ottaa torkkuja? Vai onko jotain kipuja tms. vielä synnytyksen jälkeen niin paljon, ettei se onnistu?

Jos on nukahtamisvaikeuksia, sitten ymmärrän väsymyksen kyllä. Mutta muutoin pohdin tuota nukkumista, että miten se univelka voi päästä kasvamaan niin suureksi jos on päivälläkin aikaa torkkuihin, kun ei tarvitse käydä töissä. Älkääkä väittäkö että kotitöihin menisi niin valtavan paljon enemmän aikaa vauvan kanssa, vaikka siitä siirtyisikin vauva-aikana hetkellisesti enemmän naiselle jos mies on töissä, en usko :).

hahaa,kyllä HUOMAA ettei sulla lapsia ole.kyllä ne silmät siitä sitten avautuu jos itse lapsia saat.hih,anteeks vaan mutta kyllä huomaa ettet tiedä yhtään mistä puhut.
 
Lilli
No älkää nyt lynkatko ap:ta, eihän sitä oikeasti VOI tietää, ennen kun itse kokee. Ja tuskin ap:n oli tarkoitus mollata väsyneitä äitejä.

Mutta syynä väsymykseen on varmasti moni juttu.. Hormonit on sekaisin, uni ei tule kun pitäisi, unet joutuu nukkumaan pätkissä (se on oikeasti tosi väsyttävää), vauva on uus ja ihmeellinen aiheuttaa ilon lisäksi huolta ja vastuuta, sekin väsyttää.. Monia muitakin seikkoja.
 
no
Yksi selittävä tekijä on heräily. Vauvan unisykli on n. 50 minuuttia. Tässä ajassa vauva käy läpi kaikki unen vaiheet, myös syvän unen. Jotkut vauvat heräilevät joka unisyklin välissä, siis n kerran tunnissa. Aikuisen unisykli on 1 1/2 h, joten vauva joka herättää 50 min kohdalla herättää vanhempansa kesken syvimmän unen ja vaikutus on sama kuin jos ei olisi nukkunut ollenkaan.. Voit havainnollistaa tätä vaikka laittamalla kellon herättämään kerran tunnissa ja jatkamaan kokeilua vaikka vain parikin yötä putkeen.


Ja tuosta ärsyttävästä väsymyksellä repostelusta. En tiedä miksi edes vaivaudun kommentoimaan, mutta sanot että itsehän ovat hommaan ryhtyneet. Katsos kun varsinkaan esikoisen saaneet eivät ole lasta halutessaan tienneet, mihin ovat ryhtyneet. Ei sitä väsymystä voi etukäteen kuvitella ja ymmärtää, ethän itsekään sitä ymmärrä.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyjä:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
huomaa että oot lapseton ja parempi varmaan että lapsettomana pysytkin.
Täällä ollaan heti hyvällä tuulella aamusta, hehe. En kyllä muuta odottanutkaan... Mistäs minä voisin tietää? Siksi kysyn, kun en tiedä, ja vieläpä ihan asiallisesti. Toisin kuin sinä :(. Toivottavasti nyt on hyvä mieli!
no mun mielestä tuo sun tekstis oli aika halventavaan sävyyn kirjoitettu :/ annat ymmärtää että joku teeskentelisi sitä väsyn määrää. voihan näin toki ollakkin että joku retostelee mutta kun nukut yössä max.2tuntia ja sen jälkeen tunnin pätkiä ensimmäisen 3kk niin luuletko ettei siihen väsyyn voisi vaikka kuolla? silloin on hyvin elävä-kuollut olo. päivisin en saanut nukuttua ja talossa virtasi jos jonkunmoista kyläiliää vuosienkin takaa. kaikkien piti päästä justiin silloin kylään. toki lapseni on nyt vanhempi mutta toivoisin että vaikka oletkin lapseton niin et ainakaan provosoisi tuollalailla ja väkseyisi synnyttäneiden äitien väsyä. kyllä sen sitten tietää jos omalle kohdalle sattuu yö heräilevä vauva. kaikillehan ei yö-heräilevää tuu ja on myös äitejä jotka ei yöllä vaan herää vauvan itkuun,
 
myy
meillä vauva nukku öin ja päivin vaan 2h putkeen, ei siinä hirveesti ehdi nukkumaan. Eikä se jatkuva pätkissä nukkuminen oo sama asia kun, että sait nukkua esim. 6h putkeen!
 
v
Jotkut vauvat nukkuu lyhyitä pätkiä, toiset pidempiä. Mulla on omat 3 lastani olleet vauvana hyviä nukkujia ja minä oon selvinnyt aika vähällä väsymyksellä vauva ajatkin. Eka syntyi hätäsectiolla ja sillon olin kuukauden ajan tosi kipeä. Mies oli mulla kaverina ja vauva ns helppo niin ihan hyvin siitä selvittiin. Olen usein nukkunut vauvan nukkuessa päiväunia tai ainakin lepäillyt. Eka vauva nukkui täydet yöt jo 2kk iässä ja muutkaan eivät ole olleet mitään huonoja nukkujia.

Sitten esim kun meillä oli 2 lasta niin nukkuvat yhtä aikaa päiväunet niin helpotti kummasti. Ekalla ja tokalla lapsellamme on aika tasan 2v ikäeroa ja tavoite oli että nukkusivat yhtä aikaa päiväunet ja se onnistui ;-)

Valitettavasti tiedän paljonkin ihmisiä joilla vauvat eivät nuku kuin 30min pätkiä tai ovat itkuisia tmv. Eräällä läheisellä tutullani lapset ovat olleet aina huonoja nukkujia ja se on ollut heille tosi raskasta :-(
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ZZZZzzzzzzZz:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen:
Kun niitä lapsia voi olla useampi kuin yksi, eikä ne nuku yhtä aikaa....
Mutta jos on vain se yksi?


pieni vauva saattaa nukkua 10 min, olla hereillä 2 min ja taas torkahtaa hetkeksi. jos ja kun vauvan pisin yhtenäinen unijakso on alle 3 tuntia, ei äiti ehdi koskaan kokea kunnolla unessaan rem-univaihetta, ja uni jää pintapuoliseksi. Pidemmän päälle se väsyttää ihan armottomasti vaikka nukkuis kaikki samat pikku pätkät kuin vauvakin.

ymmärsitkö nyt?
Näin. Meidän kuopus ei ensimmäisen vuoden aikana nukkunut kun maks. 45 minuuttia putkeen. Ja sitä siis vuorokauden ympäri. Ja vaikka hän olisi ollut ainokainen ja mä olisin nukkunut kaikki samat pätkät, niin olisi ollut kuolemäväysnyt.

Kokeilepas ap herätä edes pari viikkoa JOKA yö tunnin välein puuhamaan jotain 5-30minuuttia. Ja sitten taas nukkumaan. Ja jos otat päivänokosia, niin nekin mak. 30min. kerta. Ehkä ymmärät sitten, miksi äidit voivat olla niin väsyneitä ja miltä tuntuu, jos tälläinen meno jatkuu kuukausitolkulla.

 
Meillä myös yhden lapsen kanssa sellainen tilanenne että 11k ikäiseksi nukkui vain ja ainoastaan 45min päivä unia, että olinkin kateellinen niiden vauvojen äideille jotka vetivät neljääkin tuntia päivässä unta palloon. Tosiaan mäkin yritin hoitaa vauvan nukkuessa sellaisia ylellisyyksiä kuten kahvin juonti, vessassa käynti rauhassa, sähköpostin lukeminen, lehden luku, suihkussa käynti sekä syöminen. Siinä kun olet ensin kaikki nämä tehnyt niin huomaat että vauva heräs, en siis ainakaan malttanut heti käydä kynsille. Yöllä sitten onneksi rupesi nukkumaan puolen vuoden iässä 4tunnin pätkiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Julia Janoinen:
Ei se ole sama asia nukkua yöllä monta tuntia putkeen kuin herätä monta kertaa yössä, yrittää nukahtaa uudestaan ja sitten päivällä ottaa unet. Siis jos lapsi suostuu päivällä nukkumaan pitempään kuin puoli tuntia. Pitäisi itsekin ehtiä nukahtaa silloin päivällä.

Mulla on kokemusta joten älä sä tule neuvomaan.
Wow! Joku on noussu väärällä jalalla :eek: Toinen kysyy asiallisesti ja täällä ruvetaan järkkäämään joukkolynkkausta. Ja ihan oikeasti, monien äitien puheista kyllä paistaa melkonen marttyyriasenne yövalvomisten suhteen. Eikös niihin pitäis osata varautua siinä vaiheessa kun sitä muksua ruvetaan tekemään?
 
Kysyjä
Alkuperäinen kirjoittaja ZZZZzzzzzzZz:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen:
Kun niitä lapsia voi olla useampi kuin yksi, eikä ne nuku yhtä aikaa....
Mutta jos on vain se yksi?


pieni vauva saattaa nukkua 10 min, olla hereillä 2 min ja taas torkahtaa hetkeksi. jos ja kun vauvan pisin yhtenäinen unijakso on alle 3 tuntia, ei äiti ehdi koskaan kokea kunnolla unessaan rem-univaihetta, ja uni jää pintapuoliseksi. Pidemmän päälle se väsyttää ihan armottomasti vaikka nukkuis kaikki samat pikku pätkät kuin vauvakin.

ymmärsitkö nyt?
Kiitos selvennyksestä! Ymmärrän vähän paremmin, kyllä se varmasti väsyttää. Silti tuoreiden äitien kanssa olisi mukava puhua joskus jostain muustakin kuin siitä heidän (itse aiheutetusta) väsymyksestään. Harmittaa vain, kun ystävät on kadonneet vauvalandiaan eikä heidän omasta persoonastaan ole mitään jäljellä :(.

Poistun nyt koneelta, kiitos vastauksista. Ja ei ollut tarkoitus mollata, hauskaa päivänjatkoa kaikille! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
Alkuperäinen kirjoittaja Julia Janoinen:
Ei se ole sama asia nukkua yöllä monta tuntia putkeen kuin herätä monta kertaa yössä, yrittää nukahtaa uudestaan ja sitten päivällä ottaa unet. Siis jos lapsi suostuu päivällä nukkumaan pitempään kuin puoli tuntia. Pitäisi itsekin ehtiä nukahtaa silloin päivällä.

Mulla on kokemusta joten älä sä tule neuvomaan.
Wow! Joku on noussu väärällä jalalla :eek: Toinen kysyy asiallisesti ja täällä ruvetaan järkkäämään joukkolynkkausta. Ja ihan oikeasti, monien äitien puheista kyllä paistaa melkonen marttyyriasenne yövalvomisten suhteen. Eikös niihin pitäis osata varautua siinä vaiheessa kun sitä muksua ruvetaan tekemään?
Ei sitä vain käsitä, kuinka naatiksi se vetää. Minäkin olen tehnyt 10 vuotta vuorotyötä, eli valvominen on tuttua, mutta parin vuoden katkounet ovat jotain, johon ei todellakaan osaa varautua.
 
nipa
Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
Alkuperäinen kirjoittaja Julia Janoinen:
Ei se ole sama asia nukkua yöllä monta tuntia putkeen kuin herätä monta kertaa yössä, yrittää nukahtaa uudestaan ja sitten päivällä ottaa unet. Siis jos lapsi suostuu päivällä nukkumaan pitempään kuin puoli tuntia. Pitäisi itsekin ehtiä nukahtaa silloin päivällä.

Mulla on kokemusta joten älä sä tule neuvomaan.
Wow! Joku on noussu väärällä jalalla :eek: Toinen kysyy asiallisesti ja täällä ruvetaan järkkäämään joukkolynkkausta. Ja ihan oikeasti, monien äitien puheista kyllä paistaa melkonen marttyyriasenne yövalvomisten suhteen. Eikös niihin pitäis osata varautua siinä vaiheessa kun sitä muksua ruvetaan tekemään?
Onko sulla Tirsku omia lapsia?
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
Alkuperäinen kirjoittaja Julia Janoinen:
Ei se ole sama asia nukkua yöllä monta tuntia putkeen kuin herätä monta kertaa yössä, yrittää nukahtaa uudestaan ja sitten päivällä ottaa unet. Siis jos lapsi suostuu päivällä nukkumaan pitempään kuin puoli tuntia. Pitäisi itsekin ehtiä nukahtaa silloin päivällä.

Mulla on kokemusta joten älä sä tule neuvomaan.
Wow! Joku on noussu väärällä jalalla :eek: Toinen kysyy asiallisesti ja täällä ruvetaan järkkäämään joukkolynkkausta. Ja ihan oikeasti, monien äitien puheista kyllä paistaa melkonen marttyyriasenne yövalvomisten suhteen. Eikös niihin pitäis osata varautua siinä vaiheessa kun sitä muksua ruvetaan tekemään?
Ei sitä vain käsitä, kuinka naatiksi se vetää. Minäkin olen tehnyt 10 vuotta vuorotyötä, eli valvominen on tuttua, mutta parin vuoden katkounet ovat jotain, johon ei todellakaan osaa varautua.
Näin on. Mulla oli esikoinen suht hyvä nukkuja ja en silloinkaan ymmärtänyt, että mistä väsymyksestä jotkut toiset äidit puhuivat. Toinen lapsi oli sitten just toi tapaus, joka heräsi vähintään kerran tunnissa, ei nukkunut päikkäreitä kun 15-30min pätkissä ja tätä menoa reilun vuoden....Kyllä se ihmisen melkein loppuun kulutti. Ja sen väsymyksen määrän voi käsittää vasta silloin, kun itse on kokenut vastaava.
Nyt odotan kolmatta ja hartain toiveeni on, että jospa tämä vauva osaisi edes pikkaisen nukkua :D
 
näinhän se menee
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyjä:
Alkuperäinen kirjoittaja ZZZZzzzzzzZz:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen:
Kun niitä lapsia voi olla useampi kuin yksi, eikä ne nuku yhtä aikaa....
Mutta jos on vain se yksi?


pieni vauva saattaa nukkua 10 min, olla hereillä 2 min ja taas torkahtaa hetkeksi. jos ja kun vauvan pisin yhtenäinen unijakso on alle 3 tuntia, ei äiti ehdi koskaan kokea kunnolla unessaan rem-univaihetta, ja uni jää pintapuoliseksi. Pidemmän päälle se väsyttää ihan armottomasti vaikka nukkuis kaikki samat pikku pätkät kuin vauvakin.

ymmärsitkö nyt?
Kiitos selvennyksestä! Ymmärrän vähän paremmin, kyllä se varmasti väsyttää. Silti tuoreiden äitien kanssa olisi mukava puhua joskus jostain muustakin kuin siitä heidän (itse aiheutetusta) väsymyksestään. Harmittaa vain, kun ystävät on kadonneet vauvalandiaan eikä heidän omasta persoonastaan ole mitään jäljellä :(.

Poistun nyt koneelta, kiitos vastauksista. Ja ei ollut tarkoitus mollata, hauskaa päivänjatkoa kaikille! :)
Näinhän se on. Jokainen näkee vain oman napansa. Vauvautuneet ystävät omansa ja sinä omasi. Mukavaa olisi nähdä sekin, miten sinä säilytät oman persoonasi ja kiinnostuksesi vaikka maailmanpolitiikkaan repaleisilla yöunilla, jotka vaan jatkuu ja jatkuu eikä niille loppua näy kuin ehkä joskus vuoden päästä. Ja ihan turha kirjoittaa marttyyriasenteesta, kenenkään ihmisen psyyke ei unenpuutetta vuosikausia kestä.
 

Yhteistyössä