Voisko joku selittää tyhmälle että mitä tarkoittaa kun kotihoidontuki kohdenentaan puoliksi molemmille vanhemmille???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täh

Vieras
Oon varmaan hölömö mutta voisko joku selittää sen että mitä hittoa se meinaa??? Ei meillä ainakaan miehellä ole mahdollisuutta jäädä kotiin töistä kotihoidontuella missään nimessä!!! Toisin kuin minulla!

Minäkin ymmärrän sen noin, että jos mies ei voi pitää, se jää pitämättä. Meilläkään ei olisi ollut mitään mahkuja miehellä jäädä kotiin. Onneksi nuorin jo kolme.

[QUOTE="vieras";28924052]eli jos huijaa tukien kanssa, että mies ei asu kotona, saa hoitaa 3 vuotiaaseen asti? Kannustetaan vielä enemmän huijaamaan kelaa.[/QUOTE]

Suurin osa ei huijaa.

Joo, mä en kans ymmärrä, miksei muka mies voisi jäädä kotiin. Selittäkää toki minullekin. Ei kaikki ole yrittäjiä. Äidit taitaa vaan puhua oman lorvimisensa puolesta.

Kannatan ehdottomasti kyseistä systeemiä.

Ja en voi käsittää, miksei tuota subjektiivisen päivähoidon rajoittamista pistetty koskemaan myös työttömiä.
Kuinkahan paljon muuten sellaisia perheitä on, joista jompi kumpi on kotona, ja silti lapset kokopäiväisessä hoidossa? Ilmeisesti näitä perheitä on todella paljon, koska päivähoidon rajoittamisella saadaan ilmeisesti huomattava säästö :O Olen pöyristynyt. Lapsiparat. Erittäin tervetullut uudistus tämäkin.

[QUOTE="vieras";28924066]Minkä takia teidän miehet ei voi jäädä kotiin? Onko kaikilla oma firma vai eikö äidit anna isien hoitaa lapsiaan?[/QUOTE]

Toisilla vain on sellainen työ että aika hemmetinmoista säätämistä tulee jos haluaa vuoden pitää vapaata. Tosin tietysti nainenkin voi olla sellaisessa asemassa.
Tosin en nyt sanoisi että ihan mahdotonta ois, mutta varmaan miesten kohdalla on vain totuttu siihen että jos ei kuolu korjaa tai muuten vain joudu pitkälle sairauslomalle, niin näitä asioita ei tarvi edes miettiä.

Toisilla vain on sellainen työ että aika hemmetinmoista säätämistä tulee jos haluaa vuoden pitää vapaata. Tosin tietysti nainenkin voi olla sellaisessa asemassa.
Tosin en nyt sanoisi että ihan mahdotonta ois, mutta varmaan miesten kohdalla on vain totuttu siihen että jos ei kuolu korjaa tai muuten vain joudu pitkälle sairauslomalle, niin näitä asioita ei tarvi edes miettiä.

voitko antaa esimerkin tällaisesta työstä? Oma järki keksii vain yrittäjän hommat.

[QUOTE="vieras";28924066]Minkä takia teidän miehet ei voi jäädä kotiin? Onko kaikilla oma firma vai eikö äidit anna isien hoitaa lapsiaan?[/QUOTE]

Annan mie hoitaa, mies ollut kotona vuoden kolmen pienen kanssakin aikoinaan, mutta miksei ite sais päättää miten tehä? Noh, jospa sitte jäis tokasta mies kotiin.

Mun mies on yrittäjä, joten se, että hän jäisi kotiin on oikeasti aika mahdotonta. Jo se, että minä jään pois työstäni on hirveää säätämistä (kuka hoitaa asiakkaani, palkataanko uusi vai lisätäänkö toisten kuormaa, ja jos palkataan uusi kuka ehtii hänet perehdyttämään). Jos vaikka mieheni tekisi samaa työtä kuin mina niin silloin koko säätäminen pitäisi tehdä kahdesti, kaikki palkkaamiset, perehdyttämiset jne. On vain yksinkertaisempaa, että koko rumba pitää tehdä vain kerran eikä kahdesti.

Joka tapauksessa minua eniten säälittää lapset. Minun lapseni ei voi nauttia kotonaolosta kuin vain sen ajan, jonka äiti voi olla kotona. Yrittäjälle yli kuukauden poissaolo olisi katastrofi ja se olisi sen firman loppu.

Ei kaikki äiditkään jää hoitovapaalle???
Meidän elämä olisi ainakin ihan helvettiä, jos mun mies jäis kotiin lasten kanssa. Neljä turhautunutta ihmistä pyöris saman katon alla ja kaikki olis onnettomia.

Jos miehen palkka on vaikkapa 4000 €/kk ja naisen 1700 €/kk, niin yleensä perheen eläminen on laskettu sen varaan, että mies käy töissä. Naisen palkalla ja kotihoidontuella ei siis pärjätä taloudellisesti, mutta miehen palkalla ja kotihoidontuella pärjätään. Ihan yksinkertainen asia.

[QUOTE="vieras";28924195]saathan sie ite päättää vaikka olisit 10 vuotta kotona. Nyt on kyse siitä mihin työssäkäyvien rahoja jaetaan[/QUOTE]

No parempi jakaa ne uusien päiväkotien rakentamiseen sitten, on linjaus.

Oliskohan nyt sitten käymässä niin, että päiväkodit täyttyvät entisestään ja työttömät lisääntyvät, kun naiset tupataan pois kotoa mahd. nopeasti, vaikka ei olisi edes mitään työtä odottamassa. Heidän lapsensa luonnollisesti joutuvat siinä ennen 2 vuoden ikää hoitoon. Päivähoitajille taitaa kyllä nyt olla enemmän töitä. Pienet kun tarvitsevat vielä enemmän valvomista kun vaikka yli 3 vuotiaat.

[QUOTE="vieras";28924211]Oliskohan nyt sitten käymässä niin, että päiväkodit täyttyvät entisestään ja työttömät lisääntyvät, kun naiset tupataan pois kotoa mahd. nopeasti, vaikka ei olisi edes mitään työtä odottamassa. Heidän lapsensa luonnollisesti joutuvat siinä ennen 2 vuoden ikää hoitoon. Päivähoitajille taitaa kyllä nyt olla enemmän töitä. Pienet kun tarvitsevat vielä enemmän valvomista kun vaikka yli 3 vuotiaat.[/QUOTE]
Palataan takaisin 80-luvulle eli voidakseen hoitaa omat lapsensa kotona, naiset ottavat 1-2 vierasta lasta hoidettavaksi. Yksityisten perhepäivähoitajien määrä kasvaa ilman, että kuntien tarvitsee panostaa siihen mitenkään.

Suomessa saa kyllä lapsi edelleenkin olla kansainvälisesti ajateltuna tosi pitkään äitinsä kanssa kotona, vaikkei isä pystyisi kotiin jäämään.

Meillä miehellä on bruttopalkka lähes tuplat mun palkkaan nähden, mutta silti hän jää kotiin. Toki mulla on myös ihan ok palkka (2700 euroa brutto), joten siinä mielessä ei ole vertailukelpoinen kaikkiin tapauksiin, mutta pointti vaan oli se, ettei voi käyttää syynä vain sitä, että mies tienaa enemmän.

Jos miehen tulot ovat esim 10 000 e/kk, ei niistä niin helpolla jäädä pois.