Voisitteko elää ilman autoa? Miksi tai miksi ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Automobiili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
autottomilla ei sitten varmaan oo koiraakaan???
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009102310478810_uu.shtml
Mulla on koira. Mutta en olekaan autoton ekologisista syistä vaan katson, että voin käyttää rahani mieluummin johonkin muuhun kuin autoon, koska en tarvitse autoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Vähän heikosti löytyy sellaisia omakotitaloja tästä meidän läheltä jossa olis tilat koirille ja hevosille. Vähän huonosti löytyy sieltä päin omakotitaloja joihin meillä olis rahaa.
En tuota epäilekään. Tarkoitin vain edellisessäni, että vanhempani itse päättivät, mikä heille on tärkeintä. Ja heille oli lapset ja lapsenlapset. Myös se, että kun tulevat niin vanhoiksi, että tarvitsevat apua, saavat apua hyvin nopeasti. Heillä kun eivät isommat lapsenlapsetkaan ole lähteneet 1,5 km kauemmaksi. Mutta tää siis tosiaan mun vanhempieni valinta. Jokainen tehköön valintansa omien tarpeidensa mukaan.

Näinhän se on. Olis se helpompaa jos asuis lähempänä. Mut mun vanhemmilla oli vanha omakotitalo ja kerrostaloasunto ja me ehdittiin ostaa oma asunto samalta paikkakunnalta kun oli vanhempien kerrostaloasunto, mut ne päättikin sitten, et niiden paikka ei oo kaupungissa. Myönnän, mukavempaa siellä maalla on olla vaikka on paljon kaikkea tekemistäkin.

En tulis toimeen ilman autoa. Asutaan "maaseudulla" ja esim. kauppaan 15km. Työmatka yli 50 km. Eli pitkät välimatkat ja maaseudun huonot liikenneyhteydet syynä. Kun asuin muualla opiskeluaikoina niin sinnittelin pitkään ilman autoa eikä silloin ollut perhettäkään. Mutta nyt on ihan välttämättömyys. Meidän perheessä on kolme autoa. Mulla oma, miehellä oma työauto ja hälllä vielä metsästysauto erikseen.

En voisi, jos emme muuttaisi.
Täällä ei julkiset oikein kulje, ja taksienkin kanssa on aikataulu-ongelmia ajoittain ylikuormittuneiden taksien kanssa.
Ja lisäksi meidän perheen isällä on työmatkaa 80km / suunta, että hänkin tarvitsee oman auton julkisten yhteyksien puuttuessa.

Meillä on auto kahdesta syystä. Miehen työ on semmonen, jossa työmaaya joutuu vaihtamaan monta kertaa kesken päivän ja firmalla ei riitä työautoja kaikille. Toiseksi, meidän lasten mummolat sijaitsee semmosissa paikoissa, jonne ei julkisilla kovin helposti mennä. Tai siis.. ensin kahdeksan tuntia junassa, sen jälkeen kaks tuntia bussissa (busseja menee rautatieasemalta kaks päivässä) ja sen jälkeen vielä tältä linja-autoasemalta reilu puoli tuntia toisessa linja-autossa, joita menee yks päivässä ja sekin koulukuljetus eli aina aivan täynnä. Että auto on ihan kiva jos mummoloissa joskus haluaa käydä. Toiseen mummolaan pääsis julkisillakin mutta käydään yleensä mummoloissa samalla reissulla ja tää vaihto ja muut kyläilyt samalla reissulla ei onnistuis ilman autoa.

Perheemme elää ilman autoa, lemmikkejä saati lentomatkailua. :D Kun tämän kerron niin yleinen vastaus on "joo, te oottekin persaukisia". No ei itseasiassa olla; jäi parista tonnista kiinni etten itse päässyt suurituloisten verolistalle Iltikseen ;). En koe leikkiväni hyvää ihmistä , mutta en myöskään muuttanut hornan kuuseen keskelle ei-mitään ja alkanut itkemään kun ei oma kunta tarjoa palveluita/kuntalisää/päivystyksiä/joukkoliikennettä tarpeeksi. Autottomuus on helppo juttu kun on vain yksi lapsi (ekologinen syy tämäkin pääasiassa), vähän pitää olla viitseliäs että kävelee sen 50 metriä pysäkille ja jakaa aamukyytinsä ventovieraiden seurassa (hui kamalaa). :)

Ap:n "aikuismaisuus" on kyllä mielestäni kyseenalaista, jos tämä pitää oikeasti paikkansa:

"Samoin mielestäni aikuisten oikeaan perheessä nyt vain kuuluu olla auto. Se tuo vapautta liikkumiseen, kun ei tarvitse olla pummaamassa kyytiä vaikkapa silloin kun ystävät pyytävät kyläilemään jossain kauempana."

:D Hehe..."aikuisten perhe" on hauska termi. Vielä hauskempaa tuossa on se, että autoileva olettaa muiden liikkuvan joko tasan jalan tai sitten pummimalla kyydin! Oletko kuullut junista, pitkänmatkanbusseista? Auton voi myös vuokrata jos tarve pahaksi ältyy. Me ja ystäväperhe vuokrasimme Puuhamaanreissulle viime kesänä tila-auton, ei tullut kalliiksikaan kun puoliksi maksoimme kulut. Jokainen toki tavallaan, mutta minusta ap:lla on aika ontuvia syitä saastuttaa maapalloa lisää...

Autoa tarvitaan mökillä käymiseen ja tietty onhan se ehdoton kauppakassina kun se nyt kerran on. Helsingissä ei kyllä muuten olisi pakollinen, kun mieskin on tällä hetkellä työtä vailla ja itse äitiyslomalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Oletko sä filosofian vai autotekniikan asiantuntija?

En kummankaan, olen vain utelias ja kiinnostunut eri asioista. Olen kylläkin saanut tieteellisen koulutuksen.

Paremmin asiaan perehtyneet tietänevät paremmin autojen saastuttamisesta kuin sinä. Vai oletko sä perehtynyt kovastikin lemmikkien saastuttamiseen?

Olen lukenut tieteellisen artikkelin asiasta ja koulutukseni ansiosta osaan lukea tieteellisiä artikkeleja. Oletko itse seurannut tieteellistä keskustelua ympäristön tilasta? Suoritin myös ympäristöjohtamisen kurssin yliopistossa opiskellessani, lisäksi puolisoni opiskelee ympäristöteknologiaa. Joten luulen että minulla on reilusti keskivertoa paremmat tiedot asiasta, vaikkakaan ei lähellekään asiantuntijoiden tasoa.

Olen seurannut ja lukenut sekä kuunnellut asiaan perehtyneitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mina:
Nykyihmisellä on enempi menoja joita entisajan ihmisillä ei ollut..

Mä pääsen ilman yksityisautoa kaikkialle, minne mun pitää mennä. Ja mistä tulee tarve sellaisille menoille, joita ei autottomilla ihmisillä ole?

Vaikka sellaiset tarpeet kuin halu nähdä sukulaisia ja pitkät välimatkat. Omat vanhemmatkin asuu 3h:n bussimatkan päässä suuntaansa. Ja alle vuoden ikäinen lapsi ei varmaan viihdy 3h:ta bussissa ja turvallisuudestakaan en menis takuuseen niiden syrjäkylien hullujen bussikuskien kyydissä.

Miten tarve muuttui haluksi?

Just siinä kohtaa, kun se halu on tavallaan tarve. Kyllä mä mun sukulaisista välitän ja haluan/tarvitsen nähdä.

Mä näen niitä ihmisiä, joita haluan nähdä ihan ilman omaa autoakin. En mä raaskisi maksaa kaikkia yksityisautosta koituvia kuluja sukuloinnin takia. Ei mun sukulaiset ole sen arvoisia. Kyllä niidenkin pitää vähän tulla vastaan, jos mua haluavat nähdä.

Mun vanhemmilla ei ole aikaa, siispä me mennään niille ja siinä kaikkien hommien ohella jutellaan jne. Miehen isoäidillä ei ole autoa, kun ei saa ajaakkaan. Mun täti taas pitää omassa kotonaan vanhainkotia tai sen tyylistä hoivakotia jossa on noin 10 henkilöä joten sieltäkään ei ihan niin vain lähdetä.

Miksi ihmeessä käytte katsomassa ihmisiä, joilla ei ole aikaa teille? Sori, mutta meillä taitaa olla vähän erilainen käsitys ihmissuhteista.

On niillä aikaa ihan kenelle tahansa.. hyvin harvoin. Jokainen on valinnut ihan itse mitä tekee elämässään. Jos mulla on läheiset välit mun sukulaisiin siitä huolimatta, että heillä on paljon töitä, niin minkä mä sille voin. Sitä paitsi meidän perheellä on aikaa, asutaan kerrostalossa ja täällä ei pahemmin mitään tekemistä ole, joten miks mä en sais esimerkiks auttaa mun vanhempia puusavotoissa tai hevosten hoitamisessa?
Se ei ole mulle taakka, se on mulle rikkaus. Mulla on iso suku, mutta harva niistä on läheinen.

Mutta se on sun valinta. Ei se auto sulle mikään pakkorako ole. Yleensä ihmiset muuttavat yhteen, tai vähintään lähekkäin sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa haluavat olla paljon tekemisissä.

Eli mun pitäis jakautua vähän ympäriinsä että voisin olla läheisteni tykö?

Ei, vaan sä joudut ajamaan autolla ympäri Suomea, että te voitte asua kaikki itsenäisesti erillänne. Se on elämää, nykyään. Kaikkea ei voi saada. Toivottavasti ette aja kovin pahoja kolareita.

Ei meidän suku ole koskaan yhdessä pisteessä keskenänsä asunut. Ei ole kenenkään valinta että oltais tieten tehtoen muutettu oikein muuttamalla kauas toisistamme.

Joo, kyllä mä tiedän, että te olette syntyneet ja kasvaneet tähän kulttuuriin. Mutta te ette tunnu sitä itse tajuavan.

Mun ei tarvi tajuta muuta kuin se, että mun sukulaiset, jotka ovat mulle rakkaita, asuvat kaikki vähän vaikka missä ja mä haluan nähdä heitä.

On helpompi olla tajuamatta liikaa asioita...

Kuten toisten valintoja...

Tokihan mä tajuan, mistä sunkin valinnoissa on kysymys.

Voisin elää ilman autoa, mutta en tahdo. Mulla ei ole koskaan ennen ollut autoa (nyt 30v) ja olen suorastaan yllättynyt, kuinka paljon olen ajanut sillä vuodessa! 12tkm, enkä edes mene töihin autolla. Tässä on siis paljon pitkiä reissuja sukulaisiin, tuttaville, lasten ja omiin harrastuksiin jne. nyt auton myötä tuntuu, että ihan kokonainen uusi maailma olisi avautunut. ei sitä niin vaan lähdetä 3 pienen lapsen, kahden koiran ja kissan kanssa bussilla sukuloimaan toiselle puolen suomea. vaan sinne ne mahtuu kaikki yhteen farkkuun, ja matkanteko on sujuvaa. samaten olen alkanut käydä kouluttamassa koiraani kentällä muiden koiraihmisten kanssa. ihanaa, että mullakin voi olla joku harrastus! voin vaan laittaa lapset ja koirat autoon, viedä lapset vanhemmilleni, ja ajella kentälle. ei olisi ihan fillarilla onnistunut, matkaa porukoillekin jo 16km. nyt ei enää tarvitse kökkiä kotona, auto on ihana vapaus. tää voi kuulostaa naurettavalle, mutta olen tuosta rakkineesta kiitollinen ihan joka päivä.

Koska olet nähnyt dösän kulkevan tupaten täynnä?

Aika usein. Just äsken tulin välin Itäkeskus-Meilahti bussi 58. Kyllä se oli ihan täynnä, ihmisiä seisoi käytävällä kun ei mahtanut istumaan. Toi bussi on yleensä ihan täynnä. Samoiten kun asuin Lauttasaaressa niin ne siellä kulkevat bussit varsinkin ruuhka-aikana oli ylitäynnä, hyvä kun mahtui hengittämään kun siinä käytävällä seisoi ihan toisissa kiinni.

Olen pärjännyt jo vuode ilman autoa. Kävellään ja pyöräillään paljon. Täältä missä asutaan ei päse edes klo17 jälkeen bussila mihinkän,joten jos kulkea thtoo on vaan käveltävä. Lapsilla harkoihin matkaa vajaa 3km/ suunta, jaksavat kävellä tai pyöräillä sinne ihan mainiosti.
Kunto kasvaa ja lapsillekin teke hyvääliikkua, kun lapset nytkyän liikku liian vähän. jos harrastaa 2kertaa viikossa liikuntaa ja koululiikuntaa 2-4 tuntia viikossa, niin se ei riitä vielä ole tarpeeksi terveyden kannalta. pitäisi likkua enemmän.
Moni ei liiku edeskoulussa likuntatunneilla , vaan istuu senkin ajan ja oppilaita viedään kilsankin pähän autolla.

Me ei pärjättäis ilman autoa. Asutaan pienellä paikkakunnalla, missä ei siis ole kunnollisia palveluita, ja pakko on välillä päästä siis kaupunkiin. Ja kun kummankaan vanhemmat ei asu samalla paikkakunnalla meidän kans, niin ei me päästäis oikein mitenkään esim. anoppilaan. Ja matka linja-autolla kahden lapsen ja kahden koiran kans ei oikein houkuttele. Ja edullisemminkin me matkustetaan omalla autolla suorinta reittä anoppilaan, kun julkisilla ison mutkan kautta, ja kaikkien matkat maksaen.

Toki yritetään välttää turhia ajoja. Mies ajaa esim. pyörällä töihin, ja pikkumatkat kävellään tai pyöräillään.

Meillä on jopa kaksi autoa... Hahah, eikä se ole ikään ympäristörikos vaan olosuhteiden pakko. En antaisi kumpaakaan pois, täältä ei muuten pääse mihinkään, ja jos jollain pääsisi, takaisin ei ainakaan;)
Olen asunut Helsingissä keskustassa mutta silloin olin menevä sinkku jolle julkiset riittivät oikein mainiosti, mutta lasten kanssa en sellaiseen lähtisi, juuri nuo kauppareissut + harrastukset + kaikki...
Hattua nostan niille, jotka sen jaksavat.

Emme pärjäisi ilman autoa. Yksi riittäisi teoriassa, mutta käytännössä tarvitsemme kaksi. Perheessä on kolme alle 5-vuotiasta lasta, ja jo pelkkää maitoa saa kantaa kaupasta 20 kiloa viikossa. Lähimmälle bussipysäkille on 3km matkaa. Työmatkan kulkisin yksin kävellen tai pyörällä, mutta kun noita lapsiakin on kuskattava...

Jos olisi aivan pakko kai sitä tulisi ilman autoja toimeen(2kpl).Olisi vaan aika kova homma julkisilla raahata 8hengen perheen ruoat.Kanssa tuo harkkoihin ja matseihin meno olisi monasti käytännössä mahdotonta :/

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Jos olisi aivan pakko kai sitä tulisi ilman autoja toimeen(2kpl).Olisi vaan aika kova homma julkisilla raahata 8hengen perheen ruoat.Kanssa tuo harkkoihin ja matseihin meno olisi monasti käytännössä mahdotonta :/

Meillä on kolme autoa. Kaksi käyttöautoa ja yksi harrasteauto, joka haukkaa 15-20 litraa satasella. Työmatkatkin on yli 50 kilsaa joten päivässä taloudessamme tulee kilometrejä yhteensä lähes kolmesataa. Siinä teille viherpiipertäjät. Emme tulisi toimeen ilman autojamme.

Alkuperäinen kirjoittaja Automobiili:
Olen nyt viimeaikoina käynyt keskustelua kaverini kanssa auton tarpeellisuudesta tai sen tarpeettomuudesta. Asumme mieheni kanssa kaupungin keskustassa ja molemmat käyvät töissä sellaisessa paikassa, johon pääsee myös julkisilla noin 30 minuutissa MUTTA silti meillä on auto emmekä siitä luovu! Tarvitsemme sitä kauppareissuihin; marketeissa on halvempaa kuin keskustan kaupoissa, eikä sinne ilman autoa pääse. Samoin mielestäni aikuisten oikeaan perheessä nyt vain kuuluu olla auto. Se tuo vapautta liikkumiseen, kun ei tarvitse olla pummaamassa kyytiä vaikkapa silloin kun ystävät pyytävät kyläilemään jossain kauempana. Ja koska tuo auto nyt on hankittuna, niin käytämme sitä myös työmatkoihinkin.

Ystäväni tuntuu olevan sitä mieltä, että me emme oikeasti autoa tarvitse ja että sen hankkiminen oli itsekäs ympäristörikos.

Onko täällä kaikilla auto? Voisitko kuvitella luopuvasi siitä? Miksi tai miksi et?

voisin kuvitella eläväni ilman autoa. meillä on 1 auto. suurimman osan elämästäni ei ole ollut autoa. oikeastaan tarvitsemme autoa vain lasten harrastustsen ja päiväkotiin kuljettamisen takia. kun lapset kasvavat, aikuinen pääsee pyörällä töihin ja kauppaan.

Me pärjättäis ilman autoa. Kummankin työmatkat ja kaikki kaupat kävelymatkan päässä, samoin esikoisen tarha. Autoa saatais mun vanhemmilta lainaa markettireissuja varten (ja hekin asuvat alle 2km päässä). Ainut on se, että tämänkin vuoden puolella on terveyskeskus ja päivystyskäyntejä ollut parisenkymmentä, ja tässä hiivetin kaupungissa terveyskeskus ja ilta-ja viikonloppupäivystys on niin kaukana että kipeänä ei mitään mahiksia mennä kävellen. Ja bussiyhteydet vaikeat, harvat ja kalliit. Ihan sen takia pidetään autoa, ja ajellaankin sillä aika "turhaankin".

En voisi. Keskustaan matkaa 8 km ja lähimpään kauppaan 6 km. Kaksi lasta kuskattava aamulla hoitoon ja illalla pois. Julkiset ei kulje. Vuorotyö. Miehellä työmatkaa 55 km suuntaansa. Epäsäännöllinen työaika ja paljon työmatkoja.

Yhteistyössä