Voisitko harkita opettavasi lapsia kotona/muualla kuin koulussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En koe tarvetta siihen että lapseni olisivat kotiopetuksessa tai että heidän opetuksensa toteutettaisiin jotenkin muuten kuin koulujärjestelmän mukaisessa opetuksessa koulumaailmassa.

Sen jälkeen, kun valmistuin opettajaksi ja usean vuoden kiersin sijaisuuksia tehden eri alakouluissa, niin mikäli olisi tarvis tai mahdollista, niin ottaisin lapset ilomielin kotikouluun. Itse asiassa pari koulua matkan varrella on ollut sellaisia, etten niihin omia lapsia laittaisi.

Pidän Suomen koulujärjestelmää yleisesti ottaen hyvänä, samoin opetussuunnitelmaa. Lisäksi koulu opettaa myös sosiaalisia ja yhteiskunnallisia taitoja, joita en kotiopetuksessa pystyisi tarjoamaan. Olen kuitenkin antanut yhdelle lapsistani ylimääräistä opetusta (hieman eri näkökulmasta kuin koulu antaa) eräässä oppiaineessa, jossa olemme kumpikin lahjakkaita.

En ottaisi lasta kotikouluun kuin ääritilanteessa. Mikäli esikoiseni ongelmat koulussa pahenevat, aion selvittää onko minun itseni mahdollista olla läsnä oppitunneilla häntä valvomassa ja ohjaamassa. Opettamiseen minun taitoni ja tietoni eivät riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja voi kyllä!;28359096:
Sen jälkeen, kun valmistuin opettajaksi ja usean vuoden kiersin sijaisuuksia tehden eri alakouluissa, niin mikäli olisi tarvis tai mahdollista, niin ottaisin lapset ilomielin kotikouluun. Itse asiassa pari koulua matkan varrella on ollut sellaisia, etten niihin omia lapsia laittaisi.

Mä olen koulussa nähnyt niin vakavan ja pitkään jatkuneen kiusaamisen, että jos lapsi olisi ollut omani, niin en olisi voinut pakottaa lasta kouluun, vaan olisin keksinyt jotain muuta. Ensisijaisesti olisin vaatinut koulua ja koulutointa vastuuseen ja viimeisenä keinona olisin ottanut lapsen kotikouluun.

Taloudellisista syistä en. Molempien vanhempien on käytävä töissä. Ei siis ole vara palkata hoitajaa työpäivien ajaksi lapsia valvomaan tai jäädä pois töistä.

Alkuperäinen kirjoittaja voi kyllä!;28359096:

Siis sullako ei ole lapsia ollenkaan?

Minä taas opettajana ensisijaisesti haluan lasteni osallistuvan tavalliseen peruskouluun. Tavallaanhan sinä halveksit omaa ammattikuntaasi, jos et omia lapsia kouluun laittaisi.

Totta tuo, että sellaisiakin kouluja on, jotka tekee mieli kiertää kaukaa. Onneksi nykyään on mahdollisuus valita, eli tuossa tilanteessa lapsi vaihtaisi koulua, ei jäisi kotiin. Sosiaalistuminen on aika tärkeä taito. Ja opettajiakin kun nyt kuuluu tuttuihin jonkunkin verran, niin en tunne ketään, kuka olisi itse opettanut omia lapsiaan kotona. Koulussa kylläkin. ;)

Yhteistyössä