Miksi perhepäivähoitajia ei arvosteta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kunhan ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kunhan ihmettelen

Vieras
Otsikossahan tuo kysymys tulikin.
Esim jos henkilöllä on pph koulutus käytynä niin sitä yleisesti vähätellään vaikka verrattuna lähihoitaja koulutukseen pph:n koulutuksessa keskitytään vain ja ainoastaan varhaiskasvatuksen opintoihin joita lastenhoitajana tarvitaan.
Samaten hoitopaikaksi valitaan mieluummin se iso päiväkotiryhmä kuin pph jossa lapsiryhmä on pieni.

Miksi näin?
Hoidon hintahan on nykyään sama vanhemmille?

En tiedä.. Itse opiskelen vasta perhepäivähoitajaksi. Koulutuksessa on mukana paljon sellaisia jotka jo työskentelee perhepäivähoitajina. Yllätyin siitä miten moni perhepäivähoitaja itse pitää omaa ammattiaan "paskana".

No olisiko kyse siitä että koulutus on erittäin suppea? Päiväkodissa on aina myös lastentarhanopettaja. Lisäksi päiväkodissa kiertää elto säännöllisesti. Päiväkodissa lapsi saa myös erilaista terapiaa tarvittaessa, ainakin joissakin päiväkodeissa. Päiväkodissa järjestetään ulkopuolista ohjelmaa lapsille ja tehdään erilaisia retkiä esim. teatteriin tms. Päiväkotihoito on yksinkertaisesti monipuolisempaa ja ainakin minä uskon että jos lapsella on ongelma jollakin osa-alueella se havaitaan helpommin päiväkodissa.

Kyllähän pph saa elton kutsua käymään jos tarvetta on. Perhepäivähoitajillakin on niitä samoja yhteistyökumppaneita kun päiväkotikin. Paitsi tietty tuo lastentarhanopettaja ei oo tietty läsnä. Mutta pph saa/voi kysyä neuvoja esim ohjaajalta.

Itse arvostan työtäni ja niin tekevät hoitolasteni vanhemmatkin. Palutetta saan tyytyväisyydestä hoitajaan ja lasten viihtymisestä ja se jos mikä antaa iloa jatkaa tätä antoisaa ammattia.

Elto kiertää myös perhepäivähoitajien kodeissa ja sen lisäksi häneen voi aina ottaa yhteyttä jos tarvetta ilmenee, apua saa samantien. Meillä saa terapiaa ja kuntoutussuunnitelmat tehdään juuri elton kanssa ja niitä päivitetään säännöllisesti.

Retkiä teatteriin ja muihin paikkoihin tehdään silloin tällöin ja monipuolisuutta löytyy kaikenlaiseen toimintaan jos vaan hoitaja itse on ottanut työn sydämenasiakseen. Tämä perhepäivähoito ei ole vain neljän seinän sisällä nököttämistä ilman mitään puuhaa ja virikettä. Ei sinnepäinkään. :D

Kunnioitan erittäin suuresti! Tai siis niitä perhepäivähoitajia, jotka tekee sitä omasta tahdosta hoitaa lapsia. Valitettavasti niitäkin löytyy jotka tekee olosuhteiden pakosta ja sen sitte hoidon laadussa huomaa. Oma lapsi oli ekat kolme vuotta kunnallisella perhepäivähoitajalla ja siitä paikasta tuli lapselle kuin toinen koti. Hoitajaa nähdään vieläkin sillon tällön. Aivan upea oli työssään, enkä usko että lapsi olis missään muussa hoitopaikassa saanu yhtä yksilöllistä ja hyvää hoitoa lämpimässä ympäristössä. Pienelle lapselle ihan ykkönen, jos kotihoito ei jostain syystä onnistu.

En tiedä arvostanko itse enemmän pph vai lastenhoitajaa päiväkodissa.Minusta ovat aika samalla viivalla. Se miksi itse päädyin laittamaan lapseni päiväkotiin, on ainakin se, että lapsellamme on erikoisruokavalio. Monikaan ainakaan yksityinen pph ei ollut valmis tekemään useampaa ruokaa. Uskon että lapset saisivat pph luona huomiota ja virikkeitä ihan tarpeeksi. Meidän kunnassa pph ainakin osallistuvat kunnan satutuokioihin, esityksiin ym.
Se mikä lisäksi pelottaa itseäni on valvonnan puute perhepäivähoidossa. Mitä jos hoitajalle tapahtuu jotain ja ei kykene hälyttämään apua ym. Kukaan ei katso myöskään perään, miten hoitaja kohtelee lapsia. Jos siis pph valitsisin niin pitäisi olla sellainen jonka joku tuttu/sukulainen tuntee. Sekään ei poista sitä mahdollisuutta että hoitajalle tapahtuu jotain, tai mitä silloin kun hoitaja on sairaana niin lapsi joutuisi aina jonkun vieraan hoiviin siksi aikaa.

Itse työssä mä en ole törmännyt yhteenkään meitä arvostamattomaan ihmiseen, vaikka heitä varmasti onkin.

Enemmänkin sitten keskustelupalstoilla törmää tähän mutta niitä kaikkia kommentteja en kykene ottamaan mitenkään tosissasi.

Kyllä meidän kunnassa tätä työtä arvostetaan. Kaikille halukkaille ei riitä enää pph-paikkoja vaan "joutuvat" menemään päiväkotiin! Ja itse arvostaisin äitinä kyllä tällaista hoitomuotoa. Pieni ryhmä, yksi hoitaja. Lapset voivat hyvin ja saavat vielä kunnon kotiruokaa laitosruoan sijaan =)

Yhteistyössä