Voisiko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja "Surusilmä"
  • Ensimmäinen viesti
"Surusilmä"
Auttakaa minua! Parhaan kaverini 3v. tytär kuoli ihan vasta ja kaverini pyysi minua järjestämään hautajaiset kun itse eivät pysty ja minä lupauduin hoitamaan hautajaiset ja nyt on ongelma mitä niissä voisi tarjota ja mitkä laulut ja mitä kukkaseppeleeseen värssyksi? Voisiko joku vähän auttaa? Vieraita ja omaa väkeä on noin 30-40 eli ei ihan pienet hautajaiset ole kyseessä. Raskasta tämmöinen. Kiitos jo etukäteen auttajille!

"NellaLinnea"
Pappi varmaan osaisi auttaa noitten virsien valinnoissa...Tarjottavaksi laittaisin jotain ihan tavallista,ei mitenkään koreilevaa esim.lämpimäksi ruuaksi (jos tulee) niin ihan vaan joku lihakeitto tai sitten perunat ja kastike,salaatti lisukkeeksi.Kakuiksi esim.lakka tai vadelmakakut ja lisäksi jotain pikkuleipiä...Nuo ruuatkinhan voi kysyä seurakunnan pitopalvelusta,jos muistotilaisuus pidetään seurakunnan tiloissa?
Hienoa että autat ystävääsi!

"jep"
no meillä ainakin se oli pappi joka ehdotteli virret sun muut hautajaisiin eli hänen kuuluisi niistä jutella vanhempien kanssa, että mitkä on vanhempien toiveet. jos kuuluvat kirkkoon niin sitä kautta voisi kysellä esim seurakuntataloa kahvituksen/ruokailun järjestämiseen. tokihan voi pitopalvelunkin kautta tilata ne. eli laitappa vanhemmat miettimään haluavatko ruokailun kera vai pelkät kahvit jossa suolaista ja makeaa siis muistotilaisuuteen.

meillä oli pienet hautajaiset omalle lapsellemme ja itse tilasin vaan kakut ja pikkuleivät sekä voileipäkakut valmiina ja kotona pidimme muistotilaisuuden.

:)
On sulla raskas tehtävä... Hienoa että jaksat olla ystäväsi tukena heidän elämänsä vaikeimpana aikana.

Onko sulla jo paikka varattuna? Seurakuntakeskus on varmasti helpoin (heillä tuskin on voimia kotonaan ruveta järjestään).
Ton tarjoilupuolen määrää oikeastaan budjetti. Onko sulle annettu mitään summaa mikä sulla on käytettävissä? Joissakin seurakuntakeskuksissa on myös 'määrätty' että ruoka/tarjottavat on otettava kantaporukan kautta. Heillä on varmasti ehdotuksia valmiina(myös eri hintaisia).

Noista värssyistä on vaikea sanoa. Ne on kuitenkin aika henkilökohtasia valita toisen puolesta... Kerää muutama sun mielestä ihana/sopiva ja kysy vanhemmilta. Se jo vois auttaa heitä.

Voimia teille kaikille suuressa surussa

Voimia raskaaseen tehtävään <3
Minulle tuli mieleen, että yksi sopiva laulu voisi olla Perhonen:

Eilenhän vasta, katselin lasta,
haurasta kasvavaa.
Näin siivet hennot, näin ensilennot,
odotti kaunis maa.

Taivaaseen lensit, valoa päin,
huoneeseen yksin pimeään jäin,
siivin haavoittunein sinä lensit
luo Jumalan.

Mureni taika, mitä on aika,
missä on perhonen?
Tiedämme täällä, levon sait päällä
Jumalan kämmenen.

Taivaaseen lensit, valoa päin,
huoneeseen yksin pimeään jäin,
siivin haavoittunein sinä lensit
luo Jumalan.

Perhonen pieni, valaisit tieni,
aina jäät sydämeen.
Päivämme kiitää, aika pois liitää,
kohtaamme uudelleen.

Valossa kylpee Jumalan maa,
jokainen siivet eheät saa.
Sinä taivaaseen lensit,
jo siellä odotetaan.

Todella kaunis kappale Lauluja Särkyneille -levyllä. Soitettiin tutun lapsen muistolle <3
Tuostahan saisi myös sen muisto värssyn kukkalaitteeseen:
"Eilenhän vasta, katselin lasta,
haurasta kasvavaa.
Näin siivet hennot, näin ensi lennot,
odotti kaunis maa.."

"hei"
no suruprosessia ajatellen kyllä kehottaisin sinua rohkaisemaan vanhempia osallistumaan sen verran kun jaksavat eli esim itse miettimään millaisin muistovärssyn sanovat jos haluavat jotain sanoa. omin sanoinkin voi toki sanoa lapselleen jotain jos haluaa. ja että itse esim miettivät millaisia kukkia haluavat. vaihtoehtona voi myös lapsen kohdalla ajatella, että ihmiset eivät toisi kukkia vaan esim nalleja (yksi tuttavani lahjoitti sitten nämä nallet eteenpäin sinne lastensairaalaan missä lapsensa oli kuollut)... Itse ajattelin, etten halunnut pienen vauvani hautajaisiin jossa pieni arkku mitään isoja kukkalaitteita vaan pienet kimput vain jokaiselta.

Yhteistyössä