vointi punktion jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja Maleena
  • Ensimmäinen viesti
Maleena
Heippa! Olin eilen IVF-punktiossa, joka tehtiin nukutuksessa ja sujui hyvin. Eilen vatsa oli tosi turvonnut ja arka, mutta nyt tuntuu jo tosi hyvältä, mistä olen kovin yllättynyt!

Tiedän, että juomista pitää jatkaa tiuhaan tahtiin, mutta onko tosiaan mahdollista, että selviän tästä näin helpolla? En ole ottanut vielä särkylääkettäkään...

t. Äimistynyt Maleena
 
iituliinu
Hei. Täällä vähän vastaavia ihmetellään.
Kolmas punktio oli maanantaina. Oli toki kivulias muttei lainkaan niin kamala kuin edelliset. Jo tästä olin todella tyytyväinen.
Tänään pitäsi jo olla alkion siirto (jos siirrettävää) ja yhtään kipulääkettä en oo ottanut sairaalasta pääsyn jälkeen?!? Edellisillä kerroilla otin suunnilleen kaikkea mahdollsita yhdessä ja erikseen ja liikkuminen oli tosi hankalaa. Nyt on vatsan turvottelua ja sen takia tukalaa oloa eikä hirveesti tee mieli liikkua mutta petipotilaane en ole enkä siis yhtään kipulääkettä ottanut =)
Kai se on vaan pakko uskoa, että tästä voi päästä näin helpolla. Nautitaan siitä! :wave:
 
Maleena
Joo, hyvä niin - enkä siis todellakaan valita, mutta pelkään vain setbackiä, kun ajattelin huomenna jo uskaltautua (toimisto)töihinkin aamuisen alkionsiirron jälkeen!

Lycka till sinulle! :flower:
 
Minulla on takana kaksi punktiota. Ensimmäisen jälkeen oloni oli melkeinpä normaali. Kaikki turvotus ja alavatsan arkuus oli poissa. Pystyin normaalisti töihin heti kahden päivän sairasloman jälkeen.
Toisen punktion jälkeen oloni taas ei ollutkaan yhtä hyvä, silloin minulla myös pelättiin hyperiä. Tuolloin minulla meni toipumiseen viikko.

Oman kokemukseni mukaan olo punktion jälkeen voi olla hyvinkin erilainen. Onnea siirtoon!!
 
iituliinu
Niinpä, kovin erilaisia voivat olla. Voisin kanssa harkita töihin menoa, jos ei siihen liittyisi myös kumarteluja, joten lepäilen vielä. Muulloin toipumiseen mennyt viikko.
Kiitos molemmille, sirrosta juuri tulin. Nyt sitten 2 viikkoa piinailua.
Maleenalle myös onnea siirtoon!
 
Heippa punktiolaiset!

Tässä itsellänikin ivf ensi kierrossa suunnitteilla; miten ihmeessä joku on saanut punktioon nukutuksen? Tyksin lääkäri hieman hymyili kun kysyin siitä, eli ei ainakaan tyksissä nukuteta... Punktio pelottaa ihan sairaasti :/

t. Minnuli
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 14:30 Minnuli kirjoitti:
Heippa punktiolaiset!

Tässä itsellänikin ivf ensi kierrossa suunnitteilla; miten ihmeessä joku on saanut punktioon nukutuksen? Tyksin lääkäri hieman hymyili kun kysyin siitä, eli ei ainakaan tyksissä nukuteta... Punktio pelottaa ihan sairaasti :/

t. Minnuli
Osaatko sanoa mikä siinä punktiossa niin kovasti pelottaa ? Toimenpidehän on aika pieni ja lyhytkestoinen (n. 10-20min) ja saat suoneen sekä kipu- että rauhoittavan lääkkeen. Myös paikallisesti puudutetaan toimenpiteen yhteydessä.
Voit ottaa myös miehen mukaan kädestä kiinni pitämään jos haluat.
TYKS:n lääkärit osaavat näppärästi hoitaa punktion ja se on ohi ennenkuin huomaatkaan.
Toimenpiteen sujumista voi vaikuttaa toki esim. kohdun rakenteellinen poikkeama tms.

Tarkennuksena ap lienee ollut "humautuksessa" ei nukutuksessa ??

Tsemppiä vain, hyvin se menee!
Ja kannattaa kertoa hoitajalle että jännität.

Anni
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 14:30 Minnuli kirjoitti:
Heippa punktiolaiset!

Tässä itsellänikin ivf ensi kierrossa suunnitteilla; miten ihmeessä joku on saanut punktioon nukutuksen? Tyksin lääkäri hieman hymyili kun kysyin siitä, eli ei ainakaan tyksissä nukuteta... Punktio pelottaa ihan sairaasti :/

t. Minnuli
Minut on nukutettu punktion ajaksi TYKSissä. Ei tosin minun pelkojeni tai toiveideni vuoksi. Oikeastaan toivoin kovasti, että olisin saanut tämän toisen punktion kokea hereillä. Nyt en tiedä mitä siinä oikeasti tapahtuu.

Syy miksi päädyttiin nukutukseen oli se, että ekan ICSI-hoidon yhteydessä rakkuloita tuli yli 70 kpl. Munasarjat oli todella turvoksissa, kipeät ja hieman hankalassa paikassa. Lääkärin arvion mukaan punktio tulisi kestämään niin kauan, että parempi nukuttaa.
Toisen ICSIn kohdalla päädyttiin myös nukutukseen. Tuolloin kerättiin yli sata rakkulaa. Ja jouduinkin jäämään yöksi sairaalaan tiputukseen hyperi riskin vuoksi.

Eli kyllä joskus julkisellakin päädytään nukutuksessa tekemään punktio. Mutta syiden pitää olla hyvät. Toimenpide nukutettuna kun vaatii useamman ihmisen toimenpiteeseen ja pidemmän osastolla olo ajan, eli tulee klinikalle kalliimmaksi.
 
Maleena
Tsau, ap täällä vastaamassa!
Olen Väestöliitossa hoidossa, ja siellä nukutuksen saa maksamalla :)

Ekan kerran olin IVM-hoidossa, jossa munasolut siis kerätään raakileina ja koska olen superpiikkikammoinen, halusin nukutuksen. Jälkikäteen toimenpiteen tehnyt lääkäri vahvisti, että valinta oli oikea, sillä toinen munasarjani on katoavaista sorttia ja hankalassa paikassa, mistä johtuen toimenpide oli kestänyt paljon normaalia pidempään.

Nyt IVF:ssä siis tuo tieto oli jo olemassa, eikä asiaa tarvinnut sen enempää miettiä. Pelkään sitä, etten osaisi olla hiljaa paikoillani kivun yltyessä, ja pilaisin pelkuurudellani koko punktion - jota on kuitenkin edeltänyt aikamoinen tsemppaus piikittelyineen yms. Halusin siis varmistella...

Toisaalta suurin osahan kertoo, että punktio on suht. helppo juttu, joten suotta me molemmat varmaan hermoilemme :) Jännitin SSG:täkin puoli vuotta ennen kuin uskaltauduin siihen, eikä se loppujen lopuksi sattunut yhtään!

t. Maleena (yksi alkio siirretty tänään!)
 
Hei!
Kuullosti aivan hirveälle määrälle toi 70 ja yli 100!!! Itselläni tuli ekalla kerralla reilu 40 ja lääkäri pienensi annostusta heti seuraavalle kerralle. Silloin tuli n.30 ja olin sairaalassa hyperin takia pari päivää. Nyt tuli 13 joista 10 hed. ja lopulta kaksi siirrettiin tänään ja loput kuusi meni pakkaseen. Aiemmista kerroista ei saatu kuin yksi tai kaksi tuoresiirtoon eli näytti laatu kärsivän määrästä, ainakin minun kohdalla. Tällä viimeisellä kerralla vointi on olllut hyvä verrattuna aiempiin kertoihin.Joskin sairaslomalla olin pari päivää, teen fyysisesti raskasta työtä ja nostelen paljon. Toimistotöihin olisin kyllä voinut mennä.
 
:flower: Kiitos kaikille vastanneille! Ja onnea teille joilla siirto jo tehty :wave:
Kipuhan se minua siinä toimenpiteessä eniten pelottaa... Noh, ei mennä asioiden edelle. Kyllä varmaankin tyksissä osataan minua hyvin hoitaa, kun tähänkin asti on mennyt hienosti (inssit).
Minulla on toisaalta huolenaiheena paniikkihäiriöni, joka saattaa yllättää ihan hammaslääkärin puudutuspiikin yhteydessä. Sen vuoksikin ajattelisin että esim. tuo "humaus" voisi olla järkevä juttu omassa punktiossani.
 
Hormonihirviö
Mulla takana kolme punktiota ja kaksi edel oli yhtä tuskaa ja nyt kolmas ok kun sain kohdunkaulan puudutteen. Vointi on hyvä, pikkasen alamahaa nippailee kun taas edel. olin muutamna päivän kipeä.
 

Yhteistyössä