voinko VAATIA sektion jo lasketun ajan jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
vai oisko mun pitänyt ymmärtää alkaa sitä vaatimaan aikaisemmin? :ashamed:

olisin mielelläni synnyttänyt normaalisti ja sitä odotinkin, mutta nyt kokoarvio on niin iso, edellisestäkin repesin pahasti ja silloin jo sanottiin että näin isoa ei enää anneta syntyä alakautta. Nyt sitten tulossa ainakin puoli kiloa isompi kuin edellinen ja pelkään sitä synnytystä ja repeämistä :/ Voinko siis vielä viikolla 41+jotain alkaa vaatia sektiota? En yksinkertaisesti uskalla synnyttää näin isoa ja tuntuu että neuvolassa ei kuunnella ollenkaan! :(

Btw, eka synnytys on yleensä aina pahin noiden repeämien suhteen. Aika moni on sen tokan "pyöräyttänyt" ilman repeämiä, vaik olis ollutkin isompi. Ja toisaan nuo painoarviot voi heittääkin. Kyl mä näkisin sen sektiohaavan pahempana kuin mahdollisen repeämän.

Turha 'nousta barrikaadeille' asiasta mutta voit toki tuoda oman näkemyksesti järkevästi perusteltuna esille keskusteluissa ja että toivoisit jo sektiota koska pelko alkaa olla ylitsepääsemätön. Toinen lapsihan yleensä tulee ulos helpommin kuin ensimmäinen (toki poikkeuksiakin on).

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Tottakait voit!! Onko arvio tehty ultralla vai tunnustelemalla? itellä on kahesta lapsesta arviot heittäny + 500g

tunnustelemalla useamman kerran. ja kyllä minä sen itsekin vaistoan että on iso ja vaistoan muutnekin että kaikki ei ole ihan normaalisti :/ vaikea selittää... Mutta ei äitiä tunnuta ottavan todesta, "kyllä kaikki hyvin menee", "älä jännitä turhia", "kyllä se mahtuu tulemaan", jne jne.

Mutta vaistoan sen ettei vauva ole oikeassa asennossa ja että vauva on todella iso. Luotin siihen kun aikaisemmin luvattiin että lasta ei päästetä yliaikaiseksi eikä yhtä isoksi kuin edellinen. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja t:
Mutta sektiossahan "repeät" vaan pahemmin?! :o

no vähän hillitymmin kuitenkin, mitä alapää täysin tohjona ja parsittuna.
Haluaisin kuitenkin pitää pidätyskykyni jne.

Mulla meni pidätyskyky sektiossa, vatsanahka jäi täysin tunnottomaksi ja olin niin kipeä NIIN KIPEÄ että varoituksen sana vain :/
Ja toka synnytys ei ole läheskään niin paha. Kokoarviot heittävät roimasti.
Tsemppiä mitä ikinä päätätkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Btw, eka synnytys on yleensä aina pahin noiden repeämien suhteen. Aika moni on sen tokan "pyöräyttänyt" ilman repeämiä, vaik olis ollutkin isompi. Ja toisaan nuo painoarviot voi heittääkin. Kyl mä näkisin sen sektiohaavan pahempana kuin mahdollisen repeämän.

On kyse kolmannesta.

Mulle myönnettiin sektio kun niin halusin, ei tuosta syystä vaan eräästä toisesta. Suoraan sanot, etkä anna periksi jos sektion haluat. Ota nyt heti yhteyttä neuvolaan tai äitipoliin, jotta asia saadaan käyntiin nopeasti!

Alkuperäinen kirjoittaja !:
Mulle myönnettiin sektio kun niin halusin, ei tuosta syystä vaan eräästä toisesta. Suoraan sanot, etkä anna periksi jos sektion haluat. Ota nyt heti yhteyttä neuvolaan tai äitipoliin, jotta asia saadaan käyntiin nopeasti!

Mutta tähän lisään, että jos synnytys jo käynnistynyt, luultavasti sektiota ei ruveta tekemään. Vaan sektioaika sovitaan jollekkin tietylle päivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja pyhä jysäys:
Itsepähän leikkiin lähdit joten sen kestätkin, helpommalla pääset kun synnytät alakautta niin tässä on kautta aikain muutkin tehneet.

Totta. Itse kävin sektiossa ja en käsitä miten joku vartavasten sen haluaa! :(
Olisin tehnyt mitä vaan jos olisin saanut alakautta synnyttää. Olisin niin paljon paremmassa kunnossa ja kaikki olisi ollut helpompaa.

Itsepähän leikkiin lähdit joten sen kestätkin, helpommalla pääset kun synnytät alakautta niin tässä on kautta aikain muutkin tehneet.

pääsenkö helpommalla jos repeän niin pahasti etten istu puoleen vuoteen tai käytän vaippoja kuukausia? pääsen silloin helpommalla?

kyllä minä olisin alakautta halunnut synnyttää, sen mentyä hyvin voi istua heti ja pääsee sairaalasta kotiin muutaman tunnin kuluttua.

mutta täällä ei käynnistetä ennen 42 viikkoa ja vauva on oikeasti lähes 5kiloinen ja repesin todella pahasti jo 3,9kiloisen vauvan synnyttäessäni.

Alkuperäinen kirjoittaja sektion kannalla:
Kannattais ultrata ja neuvotella lääkärin kanssa. Mulla neljä lasta ja paremmin toivuin sektiosta kuin pahoista repeämistä....

No oletkin poikkeus. Kyllä LÄHES JOKA KERTA sektiosta palautuminen on 10 kertaa hitaampaa ku alakautta.

pääsenkö helpommalla jos repeän niin pahasti etten istu puoleen vuoteen tai käytän vaippoja kuukausia? pääsen silloin helpommalla?

kyllä minä olisin alakautta halunnut synnyttää, sen mentyä hyvin voi istua heti ja pääsee sairaalasta kotiin muutaman tunnin kuluttua.

mutta täällä ei käynnistetä ennen 42 viikkoa ja vauva on oikeasti lähes 5kiloinen ja repesin todella pahasti jo 3,9kiloisen vauvan synnyttäessäni.

et siis tiedäkkään kuinka kipeä olet sektion jälkeen...vähättelet...

vaatia voit mitä vain, eri asia on sitten se mistä löydät lääkärin joka suostuu leikkauspäätöksen tekemään. Kaveria käynnistettiin aikanaan viikko eikä keskussairaalan lääkäri halunnut/suostunut leikkauspäätöstä tehdä, hommasivat jotain kautta yksityiseltä puolelta jonkun sen päätöksen tekemään.

Mulle sanottiin ekan synnytyksen jälkeen että yhtään isompi ei olisi mahtunut, nytkin jäi jumiin ja piti auttaa ulos. No tämä jäi sitten mieleen, mutta neuvolassa ei välitetty ja mitään arvioita koosta ei annettu.Itsestäni tuntui että olisi isompi kuin eka. Ekan kerran mua kuunneltiin kun lapsivesi oli mennyt ja olin sairaalassa. Silloin pääsin ultraan ja kokoarvioon. Sanoi että on reilulla mitalla, mutta isompi kuin esikoinen. Ja niin sitä vaan mentiin synnyttämään ja mahtui ihan hyvin tulemaan. Jälkeenpäin ajatellen oli hyvä että "pistettiin" synnyttämään alakautta vaikka sitä pelkäsinki =)

Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja f:

Enkä halua vähätellä pelkoasi, mutta varoitan kun itse koin traumatisoivan sektion ja en toivo sitä kenellekään.

Voit vaatia mutta sitten kannattaa alkaa pitämään kiirettä. Sullako on nyt viikkoja 41+? Viikonloppuna eivät luultavasti ota sua sisään ellei pakko ole, joten sektio pitäisi olla heti alkuviikosta ellei ala itse käynnistymään. Tai sitten to tai pe, mutta sitten saat kyllä alkaa aika vauhdilla ajamaan asiaa eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Mulle sanottiin ekan synnytyksen jälkeen että yhtään isompi ei olisi mahtunut, nytkin jäi jumiin ja piti auttaa ulos. No tämä jäi sitten mieleen, mutta neuvolassa ei välitetty ja mitään arvioita koosta ei annettu.Itsestäni tuntui että olisi isompi kuin eka. Ekan kerran mua kuunneltiin kun lapsivesi oli mennyt ja olin sairaalassa. Silloin pääsin ultraan ja kokoarvioon. Sanoi että on reilulla mitalla, mutta isompi kuin esikoinen. Ja niin sitä vaan mentiin synnyttämään ja mahtui ihan hyvin tulemaan. Jälkeenpäin ajatellen oli hyvä että "pistettiin" synnyttämään alakautta vaikka sitä pelkäsinki =)

Tsemppiä!

Hyvähyvä! :)

Enkä halua vähätellä pelkoasi, mutta varoitan kun itse koin traumatisoivan sektion ja en toivo sitä kenellekään.

Yleensä ne sektiot menee kuitenkin ihan hyvin. Itselläni on takana kaksi sektiota komplikaatioineen jotka eivät menneet ihan niin putkeen, mutta ap:n tilanteessa vaatisin silti sektion. Parempi suunniteltu sektio hallitusti, kuin erittäin pahat repeämät ja/tai hätäsektio.

Uusimmat

Yhteistyössä