Voinko vaatia mieheltä alkoholittomuutta raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja "A.P"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No 12 tarkoittaa, että mies on pienessä humalassa (tai vähän suuremmassa riippuen juontiajasta) kaksi kertaa viikossa. En kyllä katselisi sellaista. Vauva tuo usein lisää stressiä perheeseen, niin ei se juominen varmaan tuosta vähene.

Kaikkea voi vaatia, eri asia mikä on järkevää...

En keksi syytä sille, miksi miehen pitäisi olla raskausaikana alkoton.

Mutta keksin aika paljonkin syitä sille, miksi on erittäin kivaa, jos mies pysyy suht alkottomana raskausajan jälkeen, ts. kun perheessä on lapsi.

Henk.koht. en edes harkitsisi lapsen hankkimista alkoholiongelmaisen ihmisen kanssa.

E pidä 6 kaljaa illassa viikonloppuisin minään ongelmana, jos ei ole lapsia. Me käytiin miehen kanssa ennen mun raskautta ulkona lähes joka viikonloppu, joskus jopa 2 päivää peräkkäin ja juotiin huomattavasti enemmän kuin 6 kaljaa. Nyt raskauden aikana en tietenkään ole juonut, eikä ole tehnyt edes mieli, mies on ollut 4-5 kertaa viime marraskuun jälkeen ulkona.

Ei kyllä tullut mieleenikään, että meillä olisi alkoholiongelma ollut kummallakaan, ennen lapsiahan sitä on mentävä, jos mieli tekee. En kuitenkaan usko, että kieltäminen on ratkaisu mhinkään. Me keskusteltiin jo ennen raskautta siitä, että nyt pidetään hauskaa ja kun lapsi saadaan, niin molempien elämä muuttuu. Olen sanonut miehelle, että voi hyvin mennä vaikka kerran viikossa ennenkuin vauva syntyy, mutta eipä tuo ole halunnut enää.

"Vieras"
Mun mielestä tuo on paljon, mä
en ymmärrä tätä, että joka viikonloppu pitää juoda. Ymmärrän
saunakaljan/ pari ns. säännöllisenä, mutta sen yli menevät määrät
on musta sitten tarkoitettu illanistujaisiin yms.
Jos juominen ei ole ko. henkilölle ongelma ja juo vaan, vaikka
koska pitää mausta voi yhtä hyvin juoda ykköstä/alkoholitonta. Jos
juo humaltuakseen/ rentoutuakseen tms. joka viikonloppu tuon määrän, niin on
jo jonkinlainen ongelma.

Jos viikonloppuna pari 6-päkkiä juo, eikä muuten eläminen kärsi niin eihän tuo mitenkään riskiä ole. Kaukana alkoholiongelmasta.

Kertakäytön maksimi miehellä on 7 annosta alkoholia, viikossa 24.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";26533349]Mun mielestä tuo on paljon, mä
en ymmärrä tätä, että joka viikonloppu pitää juoda. Ymmärrän
saunakaljan/ pari ns. säännöllisenä, mutta sen yli menevät määrät
on musta sitten tarkoitettu illanistujaisiin yms.[/QUOTE]
6 kaljaa tunnu vielä missään

"Vieras"
Alkoholista ongelma... voi vittu, eihän tuo viel mitään :D ootte sairasta sakkia.
Yöks, kuulostat oikein ihannemieheltä :D. Eipä ihme että sulle on ero tulossa.

Ei sillä, samaa mieltä että ei voi kieltää, enkä itse omalta mieheltäni mitään kieltele kun osaa ihan itsekin tehdä järkeviä valintoja. Raskauteni aikana on nyt n. kolme kertaa ollut "ulkona". Mutta tuo sinun asenteesi...kauhea! Onneksi oma mieheni ei edes haluaisi puhua tuohon alentavaan tyyliin.

"Vieras"
[QUOTE="Vieras";26534238]Yöks, kuulostat oikein ihannemieheltä :D. Eipä ihme että sulle on ero tulossa.

Ei sillä, samaa mieltä että ei voi kieltää, enkä itse omalta mieheltäni mitään kieltele kun osaa ihan itsekin tehdä järkeviä valintoja. Raskauteni aikana on nyt n. kolme kertaa ollut "ulkona". Mutta tuo sinun asenteesi...kauhea! Onneksi oma mieheni ei edes haluaisi puhua tuohon alentavaan tyyliin.[/QUOTE]

Lisään tähän vielä, etten kyllä sellaisen kanssa kimppaan olisi lähenytkään, joka vetäisi joka viikonloppu olutta. Vaikka sitten "vaan" sen kuusi...

päihdetyöntekijä
12 annosta alkoholia/vko menee täysin kohtuukäytön haarukkaan, en näe ongelmaa, kun lapsiakaan ei perheessä vielä ole. Onko ap:n lähipiirissä alkoholiongelmaa, vai miksi olet näin karvat pystyssä asian suhteen?

"A.p"
Alkuperäinen kirjoittaja päihdetyöntekijä;26534261:
12 annosta alkoholia/vko menee täysin kohtuukäytön haarukkaan, en näe ongelmaa, kun lapsiakaan ei perheessä vielä ole. Onko ap:n lähipiirissä alkoholiongelmaa, vai miksi olet näin karvat pystyssä asian suhteen?
Ei ole lähipiirissä alko-ongelmaa, päinvastoin. Olemme uskovaisista perheistä molemmat, eikä kodeissamme ole käytetty alkoa lainkaan. Ehkä tästä johtuen en oikein osaa suhtautua koko asiaan...

päihdetyöntekijä
[QUOTE="A.p";26534291]Ei ole lähipiirissä alko-ongelmaa, päinvastoin. Olemme uskovaisista perheistä molemmat, eikä kodeissamme ole käytetty alkoa lainkaan. Ehkä tästä johtuen en oikein osaa suhtautua koko asiaan...[/QUOTE]

ok, olen pahoillani. On tietysti hyvä ollla varuillaan, etteivät määrät tästä enää juuri kasva.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja päihdetyöntekijä;26534261:
Tuskin olet päihdetyöntekijä kun aloitat kirjoittamalla: "naurettavaa".

"vieras"
Mun entinen työkaveri (mies) oli itse huolissaan omasta alkonkäytöstä vaikkakin ei varmaan tuo viikko annos määrä ylittynyt, mutta sehän ei tarkoita sitä, että asia olisi jotenkin hallinnassa. Jos joka viikonloppu tarttee saada olutta, eikä ilman sitä olut määrää kykene olemaan, niin kyllä silloin puhuisin ongelmasta.

Mun mielestä omalta mieheltään voi vaatia mitä haluaa, eri asia onko se aina järkevää, mutta jos mies vaatii lasten tekoa, niin olkoon myös itse selvinpäin sen 9kk. Eihän sen pitäis olla edes ongelma ongelmattomalle miehelle.

Itse en kuitenkaan alkaisi edes harkitsemaan perheen perustamista ihmisen kanssa, jolla epäilen alkoholiongelmaa.

Yhteistyössä