Voinko vaatia mieheltä alkoholittomuutta raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja "A.P"
  • Ensimmäinen viesti
"A.P"
Mies on pitkään toivonut vauvaa. Itse olen epäröinyt, koska miehellä on jonkin sitruunan alkoholiongelma. Voinko pistää kovat piippuun ja sanoa, että vauvan hankkimisen ehtona on, että hänkään ei käytä alkoholia raskausaikana?

"A.p"
[QUOTE="A.P";26532813]Mies on pitkään toivonut vauvaa. Itse olen epäröinyt, koska miehellä on jonkin sitruunan alkoholiongelma. Voinko pistää kovat piippuun ja sanoa, että vauvan hankkimisen ehtona on, että hänkään ei käytä alkoholia raskausaikana?[/QUOTE]

Jonkin SORTTINEN

No et voi.

Sen sijaan voit jättää sen lapsen suosiolla tekemättä alkoholistimiehelle.

Jos "kiristät" miestä ja mies lupaa olla selvänä, mutta pettääkin lupauksensa kun tikussa on sen 2 viivaa, niin mitä sitten meinasit?

Tai jos mies on selvänä koko raskausajan ja ottaakin sitten vauvan syntymän jälkeen sen menetetyn 9kk takaisin, niin mitäs sitten?

"vieras"
[QUOTE="vieras";26532821]No ei voi, jokaisella on omat mielihyvänsä ja ne saakoon pitää. Jos natsi haluat olla voit vaatia mitä vaan, veikkaan että ei siihen kukaan suostu.[/QUOTE]

Peesaan.

"A.p"
[QUOTE="vieras";26532835]En alkais alokoholiongelmaisen kanssa millekkään.[/QUOTE]

Joku saattaisi pitää hänen alkoholinkäyttöään normaalina, mutta itse en pidä siitä, että joka viikonloppuna on pakko vetää ainakin sixpäck per ilta. Kyllä hän ihan normaalisti muuten elää, käy töissä, urheilee jne.

[QUOTE="A.p";26532849]Joku saattaisi pitää hänen alkoholinkäyttöään normaalina, mutta itse en pidä siitä, että joka viikonloppuna on pakko vetää ainakin sixpäck per ilta. Kyllä hän ihan normaalisti muuten elää, käy töissä, urheilee jne.[/QUOTE]

No ei ole normaalia. Todellakaan.

"niinpäniin"
Tässä hyvä neuvo:älä tee alkoholistille lasta. Saako mies syödä home- ja tuorejuustoa raskausaikana, entä lakritsia. Saa tietenkin, mies ei ole raskaana vaan nainen.

Mä vaatisin alkoholittomuutta enne kun alkaisin tekeen niitä lapsia. Selittäisin miehelle että hänen alkoholinkäyttätottumuksensa ei sovi lapsiperheeseen ja vaatisin mieheltä tapojen parannusta jo ennen. Vasta kun mies on ymmärtänyt että siksari kaljaa joka ilta on liikaa, alettais uudestaan keskustelemaan lapsista.

Kyllä mekin nuorina juotiin usein ja paljonkin kerralla. Eikä meistä oo tullut alkoholisteja. Toiset pystyy lopettamaan toiset ei. Voi hyvin olla että sinunkin miehelle perhe ja lapset on loppupeleissä tärkeämmät kun olut. Kaikille ei oo. Mutta vasta kun olisin vakuutuunut että mies pystyy lopettamaan, alkaisin harkitsemaan hänen kanssa lapsi.

"vieras"
Toki voit vaatia mutta hyödyttääkö se ketään on toinen juttu. Parempi vaihtoehto olisi keskustella miehen kanssa hänen juomatavoistaan ja pyytää miestä miettimään mites sitten kun vauva syntyy, onko hänestä tuollainen juominen ok. Niin ja kannattaa myös itse kertoa suoraan ja rehellisesti, kuitenkaan syyttelemättä, oma mielipide ja että miten toisen juominen häiritsee jo nyt saati sitten jos siihen olisi vielä vauva syntymässä. Jos mies haluaa muuttaa tapojaan sen muutoksen on lähdettävä hänestä itsestään eikä niin että mies lopettaa juomisen koska sinä vaadit.

"vieras"
voit kai.. mutta epäilen onko siitä iloa. Epäilen, ettei mies suostu. Ja jos suostuukin niin alkaako tolkuton juominen sitten kun lapsi on syntynyt (ehdottomasti huonompi ajoitus)? Ehdottomasti isoin asia on se alkon käyttö sitten kun lapsi on perheessä - eikä mistään raskausajan "lakosta".

Vaatisin mieheltä muutosta jo ennen vauvan yritystä ja sitten kun huomaisin (ja luottaisin), että päätös pitää, niin voisin harkita. Jos miehellä on ihan todellinen alkoholiongelma (siis alkoholismia) niin en ehkä uskaltaisi lasta yrittää ollenkaan.

Tiedostaako/myöntääkö mies ongelman itse? Onko halukas muuttamaan tilannetta?

"A.p"
Mä vaatisin alkoholittomuutta enne kun alkaisin tekeen niitä lapsia. Selittäisin miehelle että hänen alkoholinkäyttätottumuksensa ei sovi lapsiperheeseen ja vaatisin mieheltä tapojen parannusta jo ennen. Vasta kun mies on ymmärtänyt että siksari kaljaa joka ilta on liikaa, alettais uudestaan keskustelemaan lapsista.

Kyllä mekin nuorina juotiin usein ja paljonkin kerralla. Eikä meistä oo tullut alkoholisteja. Toiset pystyy lopettamaan toiset ei. Voi hyvin olla että sinunkin miehelle perhe ja lapset on loppupeleissä tärkeämmät kun olut. Kaikille ei oo. Mutta vasta kun olisin vakuutuunut että mies pystyy lopettamaan, alkaisin harkitsemaan hänen kanssa lapsi.
ei hän ota siksaria joka ilta vaan perjantaisin ja lauantaisin. Liikaa sekintoki on.

Raskautuminen
Raskaana oleminen ei ole syy kieltää mieheltä alkoholinkäyttöä, mutta raskauden yritys on. Miehen juominen lisää viallisia siittiöitä, joten raskautuminen vaikeutuu ja vammaisen lapsen todennäköisyys kasvaa. Samalla näet, pystyykö mies hallitsemaan alkoholinkäyttöään.

"vieras"
Ei kai sillä mitään merkitystä ole juoko mies raskausaikana, vaan mitä tapahtuu lapsen synnyttyä. Jos "kiristät" miehen olemaan juomatta, niin sehän kiskoo kaksin käsin sitten myöhemmin, kun on hienosti sinun takiasi uhrautunut. Jos alkoholinkäyttö on ongelma, niin se on sitä riippumatta melkein vuoden tauosta.

"Vieras"
No varsiniasesti 12 kaljaa viikonlopun aikana ei miehelle oo paljon, jos siis ei viikolla juo niin ei tuomylitä suurkulutuksen rajaa. Tietysti olisi hyvä keksutella miks ne kaljat mon pakko saada jne. En vaatis mieheltäni alkoholittomuutta raskausaikana, mutta vauva-ja pikkulapsiaikana voisin olla tiukempi noista määristä koska en haluais että ei vois olla alsten kanssa viikonloppuisin jos on kerta päissään.
Kaikenlaiset uhkavaatimukset noin muuten on kyllä lopun alkua parisuhteelle, jos ette ilman uhkavaatimuksia pysty sopimaan lapsenteosta niin sitten jättäisin tekemättä.

musta toi kuullostaa aika paljolta että 12 bisseä viikossa... Ei hirveen normaalia, mut mikä nyt sit on normaalia... en tiedä... mä en tosta määrästä kyllä tykkäis enkä lasta tollasen kanssa tekis, mutta helppo se on sanoa täältä ruudun takaa.

Yhteistyössä