Voinko sanoa 7-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja essi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

essi

Vieras
Pojan kaveri, sis 7v, on sellainen "nokkija". Eli leikkivät paljon keskenään, mutta aina silloin tällöin meidän pojan pinna palaa tuon kaverin nälvimiseen ja kiusaamiseen. Eilen tuli taas tällainen tilanne. Poika tuli sisään ja itki kun tää kaveri oli taas alkanut lällättelemään ym.

Poitsu sanoi, että ei enää halua leikkiä sen kanssa koska se aina vaan kiusaa. Nyt pojalla on toinen kaveri ollut koko päivän tässä leikkimässä, ja tiedän että tuo lällättelijä tulee taas iltapäivällä tuohon poikaamme kyselemään.

Niin voinko mie sit sanoa sille, että "kuule kun tuo "pekka" sanoi ettei nyt halua sun kanssa olla kun sie aina vaan kiusaat."
Kun jotenkin tuntuu että tähän kaveriin ei mitkään sanomiset tehoa..
Että voinko mie nyt suoraan hälle sit sanoa, että nyt ei mein poika halua sun kanssa olla, ja juurikin siksi kun sie kiusaat.
Mitä mieltä olette?

Alkuperäinen kirjoittaja tai sit:
kiusaaminen jatkuu entistä kovempana kun äidin silmä välttää...
antakaa niiden kullanmurujen ratkoa itse omat pikkuriitansa

Kyllä tää pari ratkookin. Ei toi mein sälli mikään tossu oo, pitää puolensa ku pikkupiru.
Mutta jos tää toinen tajuis, että koht ei oo kavereita ollenkaan jos jatkaa tota.

Joo mitäpä turhia, antaa sen pennun kiusata...

NO TODELLAKIN SANOT SILLE PENNULLE!

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

lasten maailma on aika kova, kiusaaminen voi todella jatkua kovempana..

en tod. tarkoita että kenenkään tulisi olla jatkuvan kiusanteon kohteena, siihen on puututtava, mutta jos äiti on aina ratkomassa ristiriitoja ei sekään ole hyvä

en tod. tarkoita että kenenkään tulisi olla jatkuvan kiusanteon kohteena, siihen on puututtava, mutta jos äiti on aina ratkomassa ristiriitoja ei sekään ole hyvä

Joo. Mut siis mä nimenomaan EN oo aina ratkomassa. Olen monta kertaa sanonut että koittakaas sopia ihan keskenänne. Ja aina ovat sopineekkin.
Mut nyt mä aattelin että sanon tolle toiselle pojalle, en sano mitään muuta kuin sen mitä oma poika sanoi. Eli että se ei haluu olla sen kanssa koska se kiusaa. Haluaa olla vaan toisten kavereittensa kanssa.

No mä en lähtis ekana sitä toista poikaa moittimaan vaan selvittäisin asian ihan kunnolla. Entäpä jos oma poikasi on vain turhan herkkänahkainen? Tottunut saamaan kaiken periksi ja kun joku ei suostukkaan niin tulee itkua vääntäen kotiin? En tarkoita kettuilla mutta itse oon näitä nähny niin monta tapausta ja usein just jos on perheen ainokainen lapsi ni ottaa kaiken itseensä.
Toinen vaihtoehto on myös se että oma poikasi on tehnyt ensin jotain josta toinen on kimpaantunut. Ja jos omalta lapseltas oot asiaa kyselly ni tottakai se sitä toista syyttää pelkästään. Selvitä asia ensin kunnolla äläkä ajattele ettei oma kullannuppusi ole tehnyt mitään.

Mun mielestä nimenomaan isä ja äiti on sitä varten, että ne suojelee omaa lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
No mä en lähtis ekana sitä toista poikaa moittimaan vaan selvittäisin asian ihan kunnolla. Entäpä jos oma poikasi on vain turhan herkkänahkainen? Tottunut saamaan kaiken periksi ja kun joku ei suostukkaan niin tulee itkua vääntäen kotiin? En tarkoita kettuilla mutta itse oon näitä nähny niin monta tapausta ja usein just jos on perheen ainokainen lapsi ni ottaa kaiken itseensä.
Toinen vaihtoehto on myös se että oma poikasi on tehnyt ensin jotain josta toinen on kimpaantunut. Ja jos omalta lapseltas oot asiaa kyselly ni tottakai se sitä toista syyttää pelkästään. Selvitä asia ensin kunnolla äläkä ajattele ettei oma kullannuppusi ole tehnyt mitään.

Kyllä mä olen tätä parivaljakkoa seurannu ihan vauvaiästä asti. Ollaan hänen äidin kanssa kavereita.
Ja tää eilinen tilanne oli se, että pojat leikki eka kaksin, ja sitten mein pojan toinen kaveri tuli, niin tämä kiusaaja alko vaan taas juputtaan näitä "sää et osaa...mää osaan..sää oot ihan pelkuri..sulla ei ookkaan...sulla on ihan paska pyörä.."yms yms. Mein sällillä on ihan tunnetusti tooodella pitkä pinna, mutta sit kun se kimahtaa, niin se on oksat pois. Ja siis mä tosiaan kuulin mistä tää juttu nyt tällä kertaa sai alkunsa.
J atiedän tasan tarkkaan, että mun "kullannuppu" on ihan yhtälailla "riiviö" en yhtään puolustelekkaan. Mutta tää tilanne nyt oli ihan vaan taas tuon toisen natkutuksen syytä. Ja mä vaan kerron hälle että mitä toi poika sanoi. Eli et ei nyt haluu sen kans olla.

Itsellä on juurikin tuollainen "lällättelevä" lapsi joka aina haluaa olla paras kaikessa ja siihen meinaa toiset tietenkin hermostua. Mielestäni voit aivan huoletta sanoa tälle lapselle, että "pekka" ei halua leikkiä sun kanssa kun tuli paha mieli jatkuvasta kiusaamisesta. Ehdota, että josko pidettäis pieni tauko ja kokeillaan esim. viikon päästä uudelleen. Samalla kertoisin lällättelijä-pojan äidille, että näin on käyny ja olette ajatelleet, että viikon tauko vois tehdä molemmille pojille hyvää. Näin ainaki toivoisin, että minua lähestyttäis (toi viikon tauko oli nyt vaan yks esimerkki!) siinä tapauksessa, että oma lapseni tekee tuommosta. Mutta monikaan ei toimi noin, juurikin sain mutkan kautta kuulla, että yksi äiti oli kieltäny lastaan leikkimästä minun lapsen kanssa enkä tiedä yhtään mitä on tapahtunut, että näin on pitänyt tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Itsellä on juurikin tuollainen "lällättelevä" lapsi joka aina haluaa olla paras kaikessa ja siihen meinaa toiset tietenkin hermostua. Mielestäni voit aivan huoletta sanoa tälle lapselle, että "pekka" ei halua leikkiä sun kanssa kun tuli paha mieli jatkuvasta kiusaamisesta. Ehdota, että josko pidettäis pieni tauko ja kokeillaan esim. viikon päästä uudelleen. Samalla kertoisin lällättelijä-pojan äidille, että näin on käyny ja olette ajatelleet, että viikon tauko vois tehdä molemmille pojille hyvää. Näin ainaki toivoisin, että minua lähestyttäis (toi viikon tauko oli nyt vaan yks esimerkki!) siinä tapauksessa, että oma lapseni tekee tuommosta. Mutta monikaan ei toimi noin, juurikin sain mutkan kautta kuulla, että yksi äiti oli kieltäny lastaan leikkimästä minun lapsen kanssa enkä tiedä yhtään mitä on tapahtunut, että näin on pitänyt tehdä.

Nyt sälli kävi ovella.
Sanoin, että meiän poika sanoi, ettei nyt halua sun kanssa olla, koska kiusaat aina. Katsotaan viikon kuluttua, josko sitten taas onnistuisi. Sanoin myös että soitan vielä teiän äidille asiasta.
Soitin, ja tämäpä suuttui. Noh, suuttukoon.

sanot suoraan, että sun lapses ei halua olla sellaisen kanssa joka kiusaa. että menköön kotiin miettimään, ja tulkoon sitten takaisin, kun pystyy olemaan kiusaamatta. mahdollisuus täytyy kuitsenkin lapselle antaa. mutta asiaan täytyy ehdottomasti puuttua

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
sanot suoraan, että sun lapses ei halua olla sellaisen kanssa joka kiusaa. että menköön kotiin miettimään, ja tulkoon sitten takaisin, kun pystyy olemaan kiusaamatta. mahdollisuus täytyy kuitsenkin lapselle antaa. mutta asiaan täytyy ehdottomasti puuttua

Tulin viel kerran kurkkiin.
Poika on käynyt nyt kolme kertaa, koska hän on nyt kiukkuinen kun mun poika ei haluukkaan leikkiä sen kanssa, ja kun sillä on täällä toinen kaveri.
Äitinsä soitteli, että on se kumma kun en voi sanoa toisille että kaikki on otettava leikkiin mukaan.
Noh, mun mielestä en voi poikaani pakottaakaan olemaan tämän toisen kanssa. Hän on selkeesti sanonut, ettei yhtään tykkää kun tuo toinen kiusaa kokoajan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Poika on käynyt nyt kolme kertaa, koska hän on nyt kiukkuinen kun mun poika ei haluukkaan leikkiä sen kanssa, ja kun sillä on täällä toinen kaveri.
Äitinsä soitteli, että on se kumma kun en voi sanoa toisille että kaikki on otettava leikkiin mukaan.
Noh, mun mielestä en voi poikaani pakottaakaan olemaan tämän toisen kanssa. Hän on selkeesti sanonut, ettei yhtään tykkää kun tuo toinen kiusaa kokoajan.
et toki pakottaa voi, en sitä tarkoittanut, poika itse päättää haluaako olla tuon toisen kanssa vai ei. tarkoitin vain sitä että et vanhempana määräis kovin jyrkästi asiaa, vaan jos poikasi vielä haluaa yrittää, niin sitten. ja mä olisin kyllä sanonut suoraan tuolle toiselle äidille, miksi on näin että sen poika ei pääse leikkiin. onhan vanhempien hyvä tietää jälkeläisensä käytöksestä.

Siis hetkinen hei, ymmärsinkö nyt että sen kiusaajan äiti suuttui siitä, kun sinun lapsi ei halua Omaan kotiinsa kiusaajaa????

:o :o :o :o

Huh, huh....
Ihan oikein mun mielestä, ei ketään ole pakko ottaa kiusaamaan ja lällättämään ja pilaamaan toisten leikkiä

Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Sanoit mielestäni oikein, mutta kerroitko pojan äidillekin miksi käännytit pojan kotiin?

Kyllä kerroin.
Ja siitä hän sitten kiskas herneen nenäänsä. Kun hänen mielestään mun pitäis silti pakottaa poikani ottamaan hänen poikansa mukaan. Vaikka hän siis tietää kyllä että oma poikansa on aina natkuttamassa muita. On vaan hänen mielestään "hieman vaikea tapaus".

Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Siis hetkinen hei, ymmärsinkö nyt että sen kiusaajan äiti suuttui siitä, kun sinun lapsi ei halua Omaan kotiinsa kiusaajaa????

Huh, huh....
Ihan oikein mun mielestä, ei ketään ole pakko ottaa kiusaamaan ja lällättämään ja pilaamaan toisten leikkiä
no valitettavasti on aika usein näin, että jos menet jonkun lapsen äidille sanomaan lapsen käytöksestä jotain nekatiivista, niin saat kusta ja paskaa silmillesi. ei tietenkään kaikilta, mutta aika usein näin onl

et toki pakottaa voi, en sitä tarkoittanut, poika itse päättää haluaako olla tuon toisen kanssa vai ei. tarkoitin vain sitä että et vanhempana määräis kovin jyrkästi asiaa, vaan jos poikasi vielä haluaa yrittää, niin sitten. ja mä olisin kyllä sanonut suoraan tuolle toiselle äidille, miksi on näin että sen poika ei pääse leikkiin. onhan vanhempien hyvä tietää jälkeläisensä käytöksestä.

Juu, mie ymmärsin kyllä että sie ymmärsit ;o))
En mä millään muotoa edes kommentoinut pojalleni mitään kun se kertoi mitä tuo toinen taas teki. Poikamme ihan itse sanoi vaan ettei enää halua olla sen kanssa kun se kiusaa. Ja en toki ala kieltää olemasta. Ihan heti kun itte haluaa niin saavat leikkiä keskenään.

Sun pitää kannustaa poikaas niin että se osaa ja uskaltaa itse sanoa sille kaverille ettei tykää leikkiä sellaisen kanssa joka kiusaa . Samoin kannustaa siihen että pitää puolensa muutenkin ettei anna toisen pompottaa.
Ja sille äidille voit ihan suoraan sanoa että jos toinen kiusaa niin sellaisen kanssa ei tarvitse leikkiä opetelkoon olemaan kiusaamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:

Huh, huh....

Juu-u, ymmärsit ihan oikein. Kun hänen mielestään kaikki pitää ottaa mukaan leikkiin. Silti, vaikka se kyllä tietää millainen sen poika on muita kohtaan. Joskus toki leikit sujuukin, mutta tarpeeksi monena päivänä kun ovat keskenään leikkineet, niin tulee aina se "stoppi" kun meiän pojalla menee hermo siihen jatkuvaan lällättelyyn. Yleensä siis antaa takaisin tai antaa mennä ohi korvien, mutta sit kun se kilahtaa niin siitä on oksat pois.

Kyllä mää kans oon sitä mieltä, että jatkuvaa kiusaamista ei tarvi sietää. Kiusaajan saa pistää pois leikeistä, jos leikki käy mahdottomaksi kiusaajan kans. Oikein tehty.

Sääntö: kaikki pitää ottaa leikkiin mukaan on aika hankala toteutaa, kun osa kakaroista on ihan riiviöitä. Siinäpä kiusaaja joutuu miettimään, että pitäiskö parantaa käytöstä.

Yhteistyössä