Voinko perustaa vain osakeyhtiön ja laskuttaa kaiken sen nimiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

v

Vieras
Siis teen vähän kaikenlaista: valokuvaus, meikkaus, kynsien tekoa, maahantuontia yms.

Kannattaako mun perustaa vain yksi osakeyhtiö näitä kaikkia toimintoja varten? Mikä mun yhtiön toimiala kaupparekisteria varten sitten on..?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Osakeyhtiöön tarvitaan osakepääomaa ja osakas myös. Jos oikein muistan niin se oli 20 000 e per nenä.

höpö höpö maksat 2500e niin sulla on sellainen. ap laita toiminimi vain. helpottaa kummasti ja maksaa vain 70e

Voit toki perustaa, mutta mitäpäs jos aloittaisit toiminimestä. Se on vähäbyrokraattisempi vaihtoehto etkä tarvitse niin suurta aloituspääomaa. Lisäksi voit lopettaa toiminnan paljon helpommin.

Valitset yhden ns. päätoimialan. Ja sitten yhtiöjärjestykseen luettelet toimialalitanian noista muista.

Eli yhtiö X:n päätoimiala on kauneushoitoalan palvelut. Yhtiön toimialaan kuuluu myös valokuvaus palvelut, ko. tuotteiden myynti ja markkinointi. Kuluttajatuotteiden (tms.) myynti ja markkinointi. Yhtiö voi omistaa, myydä ja hallinnoida kiinteistöjä. Yhtiö voi harjoittaa arvopaperikauppaa.
Yhtiö voi järjestää kauneusalan koulutusta. etc. lista on loputon.
Joten kerralla kannattaa pohtia mitä voisi tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Asda:
Voit toki perustaa, mutta mitäpäs jos aloittaisit toiminimestä. Se on vähäbyrokraattisempi vaihtoehto etkä tarvitse niin suurta aloituspääomaa. Lisäksi voit lopettaa toiminnan paljon helpommin.

juuri näin toiminimi pystyyn vain.

Osakeyhtiöön tarvitaan osakepääomaa ja osakas myös. Jos oikein muistan niin se oli 20 000 e per nenä.

Ei nyt sentään ihan 20000, vaan 2500e vähintään tarvitsee olla osakepääomaa.
Ja tosiaan voi olla että prh ei hyväksy liian sekalaista toimialaa, joten kannattaa ottaa ensin selvää, mitkä on vaatimukset osakeyhtiön perustamiseksi. Osakeyhtiölaki on myös tässä jokin aika sitten muuttunut, joten kannattaa selvittää tarkkaan mitkä on nykyiset säädökset.

Alkuperäinen kirjoittaja Ri:

Mä muistelen, että kokonaisuudessaan osakepääomaan pitää laittaa min. 50 000 e.

Varmaan se on sen 50 000 miehellä on yksi yhtiökumppani ja toinen pienempi osakas että varmaankin yhteensä heillä tulee sen 50 000 e.

Tarvitsen tuota maahantuontia varten osakeyhtiön, muuten kyllä..

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:

juuri näin toiminimi pystyyn vain.

Ja vastaat omalla omaisuudellasi kokonaisuudessaan.

Osakeyhtiön voi nykyisellään perustaa 2.500 euron osakepääomalla. Osakeyhtiön voi omistaa yksin.
Osakeyhtiöllä on oltava hallitus, johon kuuluu 1-3 jäsentä sekä mahdollinen varajäsen.

Katso prh:n sivuilta, siellä on hyviä ohjeita.

Toiminimen perustaminen on aina yksi vaihtoehto. Osakeyhtiö on siitä hyödyllinen että siinä on vastuussa vain sillä osakepääomalla. Toiminimessä on kaikesta itse vastuussa. Toki rikollisesti tehdyt asiat ovat sitten ihan erijuttu.

Valitset yhden ns. päätoimialan. Ja sitten yhtiöjärjestykseen luettelet toimialalitanian noista muista.

Eli yhtiö X:n päätoimiala on kauneushoitoalan palvelut. Yhtiön toimialaan kuuluu myös valokuvaus palvelut, ko. tuotteiden myynti ja markkinointi. Kuluttajatuotteiden (tms.) myynti ja markkinointi. Yhtiö voi omistaa, myydä ja hallinnoida kiinteistöjä. Yhtiö voi harjoittaa arvopaperikauppaa.

Miten mä muistelen, että on joku toimiala, että sen kun laittaa, niin saa tehdä mitä tahansa. Oliko joku liikkeenjohdon konsultointi tms? Ja tuon kun laittaisi, ei tarvitsisi laittaa mitään muuta toimialaa..

Joo, 2500 e vaaditaan osakepääomaa (yhteensä ). Mutta pitää olla yksi yritystoiminta, muihin voi sitten ottaa sivutoiminimet. Osakeyhtiössä et peri velkoja jos yhtiö menee konkurssiin kun taas toiminimellä saat kaiken vastuullesi.

Toiminimessä on aika suuret riskit. Toiminimessä sinun rahat = yrityksen rahat, eli myös yrityksen velka = sinun velkaa.

Osakeyhtiössä yrityksen rahat on vain yrityksen rahoja, joten vaikka yritys menisi konkkaan niin yrityksen velat ei koidu yrittäjän niskaan.

Kannattaa siis miettiä haluaako riskeerata koko omaisuutensa, vai vain sen sijoittamansa 2500e.

Osakeyhtiön voi nykyisellään perustaa 2.500 euron osakepääomalla. Osakeyhtiön voi omistaa yksin.
Osakeyhtiöllä on oltava hallitus, johon kuuluu 1-3 jäsentä sekä mahdollinen varajäsen.

Toiminimen perustaminen on aina yksi vaihtoehto. Osakeyhtiö on siitä hyödyllinen että siinä on vastuussa vain sillä osakepääomalla. Toiminimessä on kaikesta itse vastuussa. Toki rikollisesti tehdyt asiat ovat sitten ihan erijuttu.

Mutta usein ovat myös osakeyhtiössä vastuusa kun ottavat lainaa ja menee itse takaajaksi. Eihän sitä lainaa ihan tosta vaan saa ilman takauksia!

Mä luulen, että suurimmat tulot tulee kuitenkin maahantuonnista, mikä ei liity kauneudenhoitoon. Eli laitanko siltikin tuon kauneudenhoitoalan palvelut päätoimialalaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Mutta usein ovat myös osakeyhtiössä vastuusa kun ottavat lainaa ja menee itse takaajaksi. Eihän sitä lainaa ihan tosta vaan saa ilman takauksia!

Juu mutta ei tarvi maksaa enempää kuin sen lainan verran.