Voinko olla koulukäynnin avustaja ylä-koulussa, vaikka en ole hyvä koulussa?

  • Viestiketjun aloittaja "Piitu"
  • Ensimmäinen viesti
Luulisin että siellä pitäisi osatakin se missä yrität toista auttaa. Varma en ole mutta en välttämättä suosittele hakeutumaan koulunkäyntiavustajaksi jos et itsekään osaisi sitä mitä sun pitäisi toiselle opastaa.
 
Apulaisrehtori
Koulunkäynnin ohjaajan pitää osata ehdottomasti kouluaineita, että voi ohjaajana toimia. Varsinkin yläkoulussa!! Sen luokka-asteen oppiaineista pitää hallita, missä ohjaa.
 
"vieras"
Avustajat joutuvat usein tuuraamaan opettajaa tämän poissaollessa ja silloin joutuu opettamaan kaikkia aineita. Jossain kouluissa avustaja saattaa toimia jopa vakituisena "kieltenopettajana". Yleisempää on se, että joutuu opettamaan kieli tai matematiikkaa yksittäiselle oppilaalle.
 
"vieras"
Koulunkäynnin ohjaajan pitää osata ehdottomasti kouluaineita, että voi ohjaajana toimia. Varsinkin yläkoulussa!! Sen luokka-asteen oppiaineista pitää hallita, missä ohjaa.
Hehheh. Siis mitä tutkintoa ja koulutusta vaaditaan koulunkäynnin avustajalta? Entäs palkka? Ei voi vaatia yliopiston käynyttä opettajaa, jos ei työn kuva sitä vaadi eikä koulutus näy palkassa.
 
"vieras"
[QUOTE="Siiri";28441613]Palkka alle 2000e ja pitäs osata opettaa????[/QUOTE]
Jos tuuraa opettajaa, niin siitä saa open palkan. Mun kaveri oli yläasteella avustajana ja joutui tekemään tuurauksia aika paljon.
 
"vieras"
esim. kuulo- tai näkövammaiselle henkilölle, on siinä henkilösuhde oppilaaseen tärkeämpää ja se, miten tulee hänen kanssaan toimeen. Ei haittaa, jos et itse osaa kaikkia kouluaineita, onhan siellä opettaja, joka kuitenkin opettaa varsinaisen aiheen ja sinä vain avustat tavaroissa, liikkumisessa jne. Jos taas olet pelkkä kouluavustaja, niin sellainen on yleensä ollut vain yleinen avustaja, joka monistaa kokeita, liimailee tiedotteita, eikä näin ollen ole luokassa välttämätää lainkaan. Kouluavustaja ei ole sama kuin opettaja, mutta jos esim. rehtori laittaa kouluavustajan opettajan sijaiseksi, on tällä silloin opettajan vastuu ko. tilanteessa. Avustajaksi voi nähdäkseni opiskella nykyään esim. kansanopistossa.
 
"kko"
[QUOTE="Piitu";28441479]Pitääkö koulunkäynnin avustajan osata kouluaineita? Jos ei osaa kieliä eikä matikkaa ylä-asteen, kannattaako hakeutua koulunkäynnin avustajaksi?[/QUOTE]

Minä olen yläkoulussa koulunkäynninohjaajana enkä voisi työtäni tehdä kunnolla, jos en suurin piirtein hallitse oppiaineita. Jos ohjaat esim. oppimisvaikeuksista oppilasta, sinun pitää tietää miten ne tehtävät tehdään. Matematiikka, kielet, kemia ja fysiikka taitavat olla ne haastavimmat.

Minä olen ratkaissut tämän niin, että minulla on omat kirjat ja teen samat tehtävät kuin oppilaatkin, tosin aiemmin, niin että olen oppilaita edellä koko ajan. Näin ollen pystyn tarvittaessa kurkkaamaan kirjastani, miten tehtävä ratkaistaan.
 
opettaja
[QUOTE="aloittaja";28441811]Eli kun en osaa matikkaa, fysiikkaa, kemiaa, kielii, ei kannata mennä töihin koulunkäyntiavustajaksi, joka luokassa avustaa koko ajan?[/QUOTE]

No, on se tietekin vaikea neuvoa avustettavaansa, jos itse ei ymmärrä hölkäsen pölähtävää oppiaineesta. Kyllä yläkoulussa on jo sen verran teoreettista, että pitäisi olla jonkinlaiset pohjat. Jos vaikka neuvotkin sekavasti tai väärin jonkin asian, niin siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ihmettelen tosin,että miten voit olla jatkuvasti noin monessa oppiaineessa avustajana, paitsi silloin, jos olet jonkun oppilaan henkilökohtainen avustaja. On meidänkin koulussa aivan tavallinen ei korkeakoulutettu ihminen HENKILÖKOHTAISENA avustajana eräälle oppilaalle. Jos jollakin on muuten vaikeita oppimisvaikeuksia, on se jo laaja-alaisen erityisopettajan heiniä mielestäni ja heillähän on alan koulutus tietysti.
 
"kko"
[QUOTE="aloittaja";28441811]Eli kun en osaa matikkaa, fysiikkaa, kemiaa, kielii, ei kannata mennä töihin koulunkäyntiavustajaksi, joka luokassa avustaa koko ajan?[/QUOTE]

No ainakin se vaatii paljon töitä sinulta, voihan se olla, että työ sinulta sujuu. Toisaalta tämä on minusta kutsumusammatti, pitää tykätä työstä, nuorista, omata hyvät hermot ja niin ees päin. Koulunkäynninohjaaja on silloin onnistunut työssään, kun hän on tehnyt itsestään tarpeettoman :)

Minulla on kolme ohjattavaa, yksi oppilaista on autisti. Samalla ohjaan tarvittaessa luokan muita oppilaita. Koska ohjattavia on kolme, jokaisella omat ongelmansa, on haastavaa löytää keinot, joilla ohjata jokaista yksilöllisesti.

Lisäksi voi olla niin, että koulussa vaaditaan koulunkäynninohjaajan koulutus tai vastaava tutkinto.
 

Yhteistyössä