Voinko mä maksattaa naapurilla noi sen kissan jätökset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sipuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
No, naapuri joutuu sitten varmaan luopumaan kissoistaan, jotka voivat jopa olla hyvin rakkaita lemmikkejä.

Voi kyynelten kyynel.
Pitäisi ne rakkaat lemmikkinsä sitten kotipihassaan, eikä naapurin pihassa...eihän ne naapurin rakkaita lemmikkejä ole.

No, on aika vaikea opettaa enää kissaa sisälle jos on ulos oppinut. :( Piikillehän ne sitten joutuu.

Se ei varmaan ole enää sipulin ongelma. Jokainen vastuuntuntoinen lemmikinomistaja kyllä pitää huolen siitä eläimestään. Kissojen irrallaan pitäminen EI ole vastuullista toimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja dani:
No, naapuri joutuu sitten varmaan luopumaan kissoistaan, jotka voivat jopa olla hyvin rakkaita lemmikkejä.

Voi kyynelten kyynel.
Pitäisi ne rakkaat lemmikkinsä sitten kotipihassaan, eikä naapurin pihassa...eihän ne naapurin rakkaita lemmikkejä ole.

No, on aika vaikea opettaa enää kissaa sisälle jos on ulos oppinut. :( Piikillehän ne sitten joutuu.

Se ei varmaan ole enää sipulin ongelma. Jokainen vastuuntuntoinen lemmikinomistaja kyllä pitää huolen siitä eläimestään. Kissojen irrallaan pitäminen EI ole vastuullista toimintaa.

Mä olen ihan samaa mieltä.
Mä en edes uskaltaisi päästää meidän kisua ulos ettei jää auton alle tai muuten vaan käy pahasti...

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
SAAKO SITÄ KISSAA PITÄÄ VAPAANA?
No saa - kotipihassa. Omistaja on vastuussa kissansa tekemisistä pihapiirin ulkopuolella.
Kissan asemaa KOTIPIHAN ULKOPUOLELLA koskevat keskeiset säännökset on kirjattu Järjestyslakiin, eläinsuojelulakiin, metsästyslakiin ja Euroopan neuvoston lemmikkieläinsopimukseen.
JÄRJESTYSLAIN 14 § mukaisesti:
"Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua." Tämä koskee lain mukaan myös kissoja.
Kissan hylkääminen ja hoidotta jättäminen on ELÄINSUOJELULAIN mukaan kiellettyä. METSÄSTYSLAKI kieltää niinikään kotieläimeksi otetun kissan hylkäämisen ja myös sen heitteillejätön.
Heitteille jättäminen ja hylkääminen on määritelty EUROOPAN NEUVOSTON LEMMIKKIELÄINSOPIMUKSESSA. Sopimuksen mukaan koditon kissa on heitteille jätetty tai hylätty. Heitteille jättämisestä on kysymys myös silloin, kun kissan omistaja päästää kissansa ilman valvontaa kotipiirinsä rajojen ulkopuolelle. Tällöin on siis kyse myös metsästyslain rikkomuksesta, josta omistaja voidaan tuomita sakkoon.
ENTÄ, JOS SE KISSA (lue OMISTAJA) EI TUNNE LAKIA?
Jos nyt kuitenkin on käynyt niin, että kissa on kotipihaltaan lähtenyt seikkailemaan ja mieltyy, kuten nimimerkin tapauksessa, naapuruston kukkapenkkeihin ja porraspieliin ja tästä aiheutuu haittaa, on muutamia mahdollisuuksia.
1.Jos tiedät kissan omistajan, keskustele aina ensin hänen kanssaan ongelmasta ja pyrkikää sopimaan asia. Jos et tiedä omistajaa, pyri selvittämään se.
2.Voit käyttää karkotteita/pelotteita, jotta kissa alkaisi karttamaan pihaasi. Vinkkejä löytyy varmasti internetistä.
3.Lain mukaan heitteille jätetyn kissan saa ottaa kiinni pihastaan. Sen jälkeen eläin tulee toimittaa joko omistajalleen tai kunnan järjestämään eläinten säilytykseen (rankkuri hakee tarvittaessa KIINNI OTETUN eläimen). Kissan omistaja joutuu maksamaan kulut matkoista ja säilytyksestä. Tällä hetkellä säilytysmaksu Kokkolassa on 7 euroa/vrk.
Jokaisen Suomen kunnan on huolehdittava irrallaan tavatun ja talteen otetun kissan (koiran) tilapäishoidon järjestämisestä. Kissoja on säilytettävä vähintään 15 päivää näissä kuntien löytöeläintaloissa. Tällä järjestelyllä pyritään siihen, että kissansa kadottanut mahdollisimman nopeasti saisi takaisin oman lemmikkinsä. Jos kissaa ei haeta määräajassa, kunnalla on oikeus päättää kissan kohtalosta.
MILLOIN KISSA ON VILLIINTYNYT?
Metsästyslaissa on määräys siitä, että villiintyneen kissan saa tappaa se, jonka omistamalle tai hallitsemalle alueelle se on tullut. Mikä tahansa irrallaan tavattu kissa ei ole villiintynyt kissa. Niitä varten on järjestetty edellä mainittu kunnan tilapäishoitovelvollisuus. Villiintyneen kissan voi tunnistaa ulkoisten tuntomerkkien, käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Villiintynyt kissa hankkii ravintonsa luonnosta. Käytännössä voi sanoa, että taajama-alueilla asustavat kissat eivät ole villiintyneitä.

Juhani Hannila
Ympäristösihteeri
juhani.hannila@kokkola.fi

Hei kiitos tästä, tulostan tän aluksi sen postilaatikkoon...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
just ku olet kylmä ihminen. ei ne kissat hiekkalaatikon kannen päälle kuse. Mitä haittaa kissoista sitten on .

Meidän naapurin kissat mm. tuli meille sisälle avoimesta takaovesta tai ikkunasta, paskoivat kukkapenkkiin ja kasvimaan multaan, kaatoivat kukkaruukkuja terassin pöydältä, nukkuivat pojan rattaissa ja tytön nukenvaunuissa, yms.
Oli haittaa, tosiaan.
Ja rakastan kissoja - kunhan ne eivät tee pahojaan.

Siis mikä ihme siinä on että on eläinten vihaaja vähintään jos haluaa itse elää ihan rauhassa ilman et tarvii hätyyttää muiden elikoita pihaltaan?
Tai ei halua toisten eläinten jätöksiä omalle pihalleen?
Tai jos ei vaan halua muiden eläimiä pihalleen vaikkei ne tekisi mitään?

Siis mä olen opettanut jo pienestä asti lapsille et vieraisiin koiriin tai kissoihin ei kosketa.
En mä halua niitä mun kotiovelle kyhnäämään vaikka pissisivätkin sievästi piha aidan toiselle puolelle.
Meillä on yhäkin kissa, kissa mikä pysyy meillä sisällä ja pääsee ulos valjaissa, kissa mitä mä rakastan kyllä.
Mutta tää on meidän talo ja meidän piha ja mikään pressu ei siihen riitä et mä haluan asua täällä rauhassa ilman muiden eläimiä parveilemassa tossa pihalla.

Alkuperäinen kirjoittaja kumma kun ei jumalan:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Jos se tulee kesällä pa****maan meidän lasten hiekkalaatikkoon :kieh:
Pakkohan siitä on sitten hiekat vaihtaa, en mä tota vuosikasta siihen voi laittaa,,
Mut voinko mä vaatia sitä maksamaan noi uudet hiekat?
Ja kyllä, se katti kaverinsa kanssa hengailee tossa pihalla joka hemmetin päivä :headwall:
Ja ihan tiedoksi, en ole kissanvihaaja, meillä on kissa.
Sisä kissa, kissa joka ei ku***si muiden pihaan.

Tässä yksi kissajuttu. Maalla meidän naapuri vihas kissoja jotka tulivat hänen pihapiiriin oravia jahtaamaan. Naapuri kylmän viileesti ampui kaikki kissat jotka häiritsivät hänen oravia.Kylällä yleisesti tiedettiin mihin kissat hävisi.
Joten jos tosissaan vi..tuttaa niin ammu pois kaikessa hiljaisuudessa!

Ja tämä ei ole rikos?
Häiritsivät hänen oraviaan?

Oravat olivat naapurin lemmikkejä joita syötti! Hän siis puolusti lemmikkejään.Tapahtui 70-80luvulla.

Siis mikä ihme siinä on että on eläinten vihaaja vähintään jos haluaa itse elää ihan rauhassa ilman et tarvii hätyyttää muiden elikoita pihaltaan?
Tai ei halua toisten eläinten jätöksiä omalle pihalleen?
Tai jos ei vaan halua muiden eläimiä pihalleen vaikkei ne tekisi mitään?

Siis mä olen opettanut jo pienestä asti lapsille et vieraisiin koiriin tai kissoihin ei kosketa.
En mä halua niitä mun kotiovelle kyhnäämään vaikka pissisivätkin sievästi piha aidan toiselle puolelle.
Meillä on yhäkin kissa, kissa mikä pysyy meillä sisällä ja pääsee ulos valjaissa, kissa mitä mä rakastan kyllä.
Mutta tää on meidän talo ja meidän piha ja mikään pressu ei siihen riitä et mä haluan asua täällä rauhassa ilman muiden eläimiä parveilemassa tossa pihalla.

Jep, kissavihaajaksihan minutkin leimattiin. Vaikka olen eläinrakas. Vaikka tosissaan tykkään kissoista, olen jopa yhden kissan kummitäti :D. Mutta jos haluaisin kissankakkaa pihalleni ja kissan sohvalleni niin ottaisin oman kissan...

Enhän mä ihmisvihaajakaan ole, vaikken todellakaan tykkäisi jos joku ventovieras tyyppi tulisi omine lupineen ovesta sisään ja menisi meidän sohvalle röhnöttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja kumma kun ei jumalan:
Jos se tulee kesällä pa****maan meidän lasten hiekkalaatikkoon :kieh:
Pakkohan siitä on sitten hiekat vaihtaa, en mä tota vuosikasta siihen voi laittaa,,
Mut voinko mä vaatia sitä maksamaan noi uudet hiekat?
Ja kyllä, se katti kaverinsa kanssa hengailee tossa pihalla joka hemmetin päivä :headwall:
Ja ihan tiedoksi, en ole kissanvihaaja, meillä on kissa.
Sisä kissa, kissa joka ei ku***si muiden pihaan.

Tässä yksi kissajuttu. Maalla meidän naapuri vihas kissoja jotka tulivat hänen pihapiiriin oravia jahtaamaan. Naapuri kylmän viileesti ampui kaikki kissat jotka häiritsivät hänen oravia.Kylällä yleisesti tiedettiin mihin kissat hävisi.
Joten jos tosissaan vi..tuttaa niin ammu pois kaikessa hiljaisuudessa!

Ja tämä ei ole rikos?
Häiritsivät hänen oraviaan?

Oravat olivat naapurin lemmikkejä joita syötti! Hän siis puolusti lemmikkejään.Tapahtui 70-80luvulla.

Ois pitänyt lemmikkinsä sisällä;)

Jep, kissavihaajaksihan minutkin leimattiin. Vaikka olen eläinrakas. Vaikka tosissaan tykkään kissoista, olen jopa yhden kissan kummitäti :D. Mutta jos haluaisin kissankakkaa pihalleni ja kissan sohvalleni niin ottaisin oman kissan...

Enhän mä ihmisvihaajakaan ole, vaikken todellakaan tykkäisi jos joku ventovieras tyyppi tulisi omine lupineen ovesta sisään ja menisi meidän sohvalle röhnöttämään.

Meidänkin kissalla on kummitäti :D
Aikalailla aivan sama jos joku mua eläinten vihaajana pitää, mä aion mainita naapurille kaikesta huolimatta asiasta, keskustelen muiden naapureiden kanssa ja katson tapahtuuko mitään.
Jos ei ni nappaan kisun meille jokaikinen kerta kun on pihalla ja annan omistajien hakea kissan tuolta kissalasta maksua vastaan!

Meidän rivitalon pihalla käy useampikin kissa tarpeillaan kukkapenkissä :( Omistajia en tiedä, eivät ainakaan ole ihan lähinaapureiden kissoja. Tuntuu olevan aika yleinen ongelma nämä irrallaan liikkuvat kissat. Ja eläinrakas minäkin olen, en vaan haluaisi että pihani on yleinen kissojen käymälä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän rivitalon pihalla käy useampikin kissa tarpeillaan kukkapenkissä :( Omistajia en tiedä, eivät ainakaan ole ihan lähinaapureiden kissoja. Tuntuu olevan aika yleinen ongelma nämä irrallaan liikkuvat kissat. Ja eläinrakas minäkin olen, en vaan haluaisi että pihani on yleinen kissojen käymälä.

Jos kokeilisit ottaa kiinni ja soittaisit sitten jostain kissalasta hakemaan?
Mä meinasin vielä laittaa sen kissalan puhelinnumeron naapurin postilaatikkoon et tietää mistä voi kisunsa hakea :saint:

Meilläkin kolme kattia pyörii pihassa. En tiedä kenen ovat, mutta hermot menee paskojen keräämisessä. En ymmärrä minkälaiset ihmiset on niin vastuuntunnottomia. Jos ottavat lemmikin niin eivät sitten välitä niistä. :( Rakentaisivat pihoihinsa isot häkit, jossa kissat saisivat kiipeillä tai jotain mikä on niille luontaista.

sanohan sille et ostaa sen verkon siihen tai maksaa joka vuos hiekan..taitaa kallistua tuohon verkkoon..tai sanot että otat kiinni ja toimitat eläinyhdistykselle sillä kissa on pidettävä kiinni kuten muutkin elukat..
itellä kaks kissaa kans jotka valjaissa vain ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Mä en jaksa lukea koko ketjua, varmaan on ehdotettu sen lootan peittämistä :whistle:

On joo :D
Mut mä en halua niitä edes mun pihaan eikä ne saa täällä olla et soitan kisuauton hakemaan jos vielä tulee kun naapurin kanssa puhun(tuskin auttaa)
kuten joku sanoi, tuskin jaksaa montaa kertaa maksaa niitä kissan haku reissuja..

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
sanohan sille et ostaa sen verkon siihen tai maksaa joka vuos hiekan..taitaa kallistua tuohon verkkoon..tai sanot että otat kiinni ja toimitat eläinyhdistykselle sillä kissa on pidettävä kiinni kuten muutkin elukat..
itellä kaks kissaa kans jotka valjaissa vain ulkona.

Mä nyt ensin ajattelin et muotoilen kauniin ei uhkailumaisen puheen, mut taas jos sille on asiasta jo ennenkin mainittu ni tuskin mikään ihan kiltillä pyynnöllä muuttuu...

siis jo nyt &%#¤%(I(/!!!!!!!!!!! |O |O
Nyt se pikku kisumirri oli raahannu jonkun raadon tohon kuistin eteen ja nakerteli sitä tyytyväisenä aamulla siinä |O
Ja oli pissannu ainakin kahteen paikkaan oven eessä olevaan hankeen ja voin kertoo et nyt ihan tosi V'tuttaa!!!

Yhteistyössä