Voinko mä maksattaa naapurilla noi sen kissan jätökset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sipuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Jos se tulee kesällä pa****maan meidän lasten hiekkalaatikkoon :kieh:
Pakkohan siitä on sitten hiekat vaihtaa, en mä tota vuosikasta siihen voi laittaa,,
Mut voinko mä vaatia sitä maksamaan noi uudet hiekat?
Ja kyllä, se katti kaverinsa kanssa hengailee tossa pihalla joka hemmetin päivä :headwall:
Ja ihan tiedoksi, en ole kissanvihaaja, meillä on kissa.
Sisä kissa, kissa joka ei ku***si muiden pihaan.

Tässä yksi kissajuttu. Maalla meidän naapuri vihas kissoja jotka tulivat hänen pihapiiriin oravia jahtaamaan. Naapuri kylmän viileesti ampui kaikki kissat jotka häiritsivät hänen oravia.Kylällä yleisesti tiedettiin mihin kissat hävisi.
Joten jos tosissaan vi..tuttaa niin ammu pois kaikessa hiljaisuudessa!

Joo no mä en pystyis tappamaan edes hiirtä joten en kissaakaan :)
Mun mielestäni omistajan tehtävä on huolehtia lemmikeistään, ei naapureiden ja siksi tää on niin väärin.

Laittais sitten kunnon aidat piru vie!

Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Mutta ehkäpä jos keskustelisit niiden kissojen omistajien kanssa, niin voisitte päästä jopa sopuratkaisuun, eikä tarvisi täällä vaahdota? :D

Aion keskustella, jos nyt satut lukemaan yhtään mitä kirjoitan.
Pointti olikin se et jos ei auta ni voinko tehdä yhtään mitään ja onko mitään mihin voin vedota jos asiallinen puhe ei auta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
just ku olet kylmä ihminen. ei ne kissat hiekkalaatikon kannen päälle kuse. Mitä haittaa kissoista sitten on .

Meidän naapurin kissat mm. tuli meille sisälle avoimesta takaovesta tai ikkunasta, paskoivat kukkapenkkiin ja kasvimaan multaan, kaatoivat kukkaruukkuja terassin pöydältä, nukkuivat pojan rattaissa ja tytön nukenvaunuissa, yms.
Oli haittaa, tosiaan.
Ja rakastan kissoja - kunhan ne eivät tee pahojaan.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta ehkäpä jos keskustelisit niiden kissojen omistajien kanssa, niin voisitte päästä jopa sopuratkaisuun, eikä tarvisi täällä vaahdota? :D

Tai sitten ne on samanlaisia kuin meidän naapurit, joiden selitykset oli mm:

"Ei me päästetä niitä kissoja teidän pihalle, ne tulee sinne itse!"
"Ei me päästetä niitä ulos, mutta ne karkaa!" (ja lukuisia kertoja nähtiin kun he avasivat oven kissoille ja päästivät ne ulos)
"Ei me sille mitään voida jos ne tulee teidän pihaan"
"Ei tässä asunnossa oo eläintenpitokieltoa" (joo ei olekaan, mutta eläinten vapaanapitämiskielto ja eläinten päästäminen toisten pihoille kuseksimaan ja paskomaan on kyllä...)
"Ei ne oo meidän kissat, meidän kissat on olleet sisällä jo viis päivää " (ja oltiin kuvattu heidän kissojaan meidän pihassa edellisiltana :D )

Eli joo, tottakai kannattaa keskustella ensin, niinhän mekin tehtiin. Keskusteltiin ensin nätisti, sitten sanottiin että me ollaan ihan tosissamme, lopuksi huudettiin, ja sitten vasta tehtiin valitukset eteenpäin.

Tai sitten ne onkin ihan mukavaa ja ymmärtäväistä porukkaa...?

abårginaali on nipoista nipoin kyylääjä, joka jo kuvailee naapureitten kissoja, eti elämä

Ne kissat häipyi jo viime kesänä :D, ja niitä kuvattiin koska naapuri väitti ettei ne ole heidän kissoja...isännöitsijä käski kuvata.

Pakkohan siitä on sitten hiekat vaihtaa, en mä tota vuosikasta siihen voi laittaa,,
Ja kyllä, se katti kaverinsa kanssa hengailee tossa pihalla joka hemmetin päivä :headwall:

Tässä yksi kissajuttu. Maalla meidän naapuri vihas kissoja jotka tulivat hänen pihapiiriin oravia jahtaamaan. Naapuri kylmän viileesti ampui kaikki kissat jotka häiritsivät hänen oravia.Kylällä yleisesti tiedettiin mihin kissat hävisi.

Mun mielestäni omistajan tehtävä on huolehtia lemmikeistään, ei naapureiden ja siksi tää on niin väärin.

Laittais sitten kunnon aidat piru vie!

Mä en mitää muuria rupea sen takia tohon kyhäämään et toiset ei pidä kissoistaan huolta :)
Turha tästä on tapella, katoaa toi asian pointti kokonaan eikä mikään saa mua muuttamaan mieltäni :)
En mä haluis mihinkään eläinsuojeluun yhteyttä ottaa tai kissoja kiikuttaa mihinkään mut otan jos muu ei auta

just ku olet kylmä ihminen. ei ne kissat hiekkalaatikon kannen päälle kuse. Mitä haittaa kissoista sitten on .

Meidän naapurin kissat mm. tuli meille sisälle avoimesta takaovesta tai ikkunasta, paskoivat kukkapenkkiin ja kasvimaan multaan, kaatoivat kukkaruukkuja terassin pöydältä, nukkuivat pojan rattaissa ja tytön nukenvaunuissa, yms.
Oli haittaa, tosiaan.
Ja rakastan kissoja - kunhan ne eivät tee pahojaan.

laitappa aidat ja mitäs pidät ovia auki, voi tulla vaikka voroja

abårginaali on nipoista nipoin kyylääjä, joka jo kuvailee naapureitten kissoja, eti elämä

Ne kissat häipyi jo viime kesänä :D, ja niitä kuvattiin koska naapuri väitti ettei ne ole heidän kissoja...isännöitsijä käski kuvata.

seli seli

Ikävää, jos kissat joutuu piikille, mutta meneehän ihminen kissan edelle. Eli ap:n tai kenekään ei ole pakko sietää irtokissoja ja niiden jätöksiä omassa pihassaan.

Kissatarha on helppo ja varsin toimiva ratkaisu...kissat saavat ulkoilla, mutta eivät mene naapuriin.

minkä takia ap:n pitäis se kansi hommata?
ekana vikana tässä on se että kissanomistaja antaa vastuuttomasti kissojen kuljeskella toisten tontille kusemaan ja paskomaan.
Ottakoon omistaja katit kiinni, se se on niistä velvollinen huolehtimaan.

laitappa aidat ja mitäs pidät ovia auki, voi tulla vaikka voroja

Kissa tulee aidan yli (tietenkin!), korkeaa aitaa ei ole lupaa rakentaa, ja tottakai meillä on kesäkuumalla takaovi auki kun lapset leikkii pihassa ja kulkevat edestakaisin.

No meillä maalla se tappaminen oli niin yleistä että siihen tottui:sonni pistettiin lihoiksi joka toinen vuosi, kanoja ja kalkkunoita tapettiin ,kyitä,hiiriä ja rottia.Ja kissat ei menestyny rottajahdissa,kun ne eksyivät naapuriin...Itsekkin opin elukoita tappamaan,eikä tuota tuskaa tehdä se jos tarve vaatii.

Noh. Meilläpäin kissat kulkee vapaina, koirat kulkee irrallaa ja jotkut lapsetkin käy tuhoamassa toisten omaisuutta. Et eipä oikein jaksa sillai kauheesti valittaa, kun saisi sit koko ajan olla valittamassa.

No meillä maalla se tappaminen oli niin yleistä että siihen tottui:sonni pistettiin lihoiksi joka toinen vuosi, kanoja ja kalkkunoita tapettiin ,kyitä,hiiriä ja rottia.Ja kissat ei menestyny rottajahdissa,kun ne eksyivät naapuriin...Itsekkin opin elukoita tappamaan,eikä tuota tuskaa tehdä se jos tarve vaatii.

Joo kyl mä sen ymmärrän :)
Mä taas itkin maallakin aina kun kissanpentuoja tapettiin ja jopa silloin kun karjaportin auto hurautti pihaan hakemaan milloin mitäkin maksikkia :ashamed:

Ja mun mielstä noi ampumisjutut on ihan sairaita. On päässä vikaa jos rupeaa toisten lemmikkejä ampumaan. Ei tulis mieleenkään ruveta teurastamaan tota ajokoiraa, joka vähän sekoilee meidän pihalla ja käy paskalla. Paskat saa mettään heitettyä.

SAAKO SITÄ KISSAA PITÄÄ VAPAANA?
No saa - kotipihassa. Omistaja on vastuussa kissansa tekemisistä pihapiirin ulkopuolella.
Kissan asemaa KOTIPIHAN ULKOPUOLELLA koskevat keskeiset säännökset on kirjattu Järjestyslakiin, eläinsuojelulakiin, metsästyslakiin ja Euroopan neuvoston lemmikkieläinsopimukseen.
JÄRJESTYSLAIN 14 § mukaisesti:
"Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua." Tämä koskee lain mukaan myös kissoja.
Kissan hylkääminen ja hoidotta jättäminen on ELÄINSUOJELULAIN mukaan kiellettyä. METSÄSTYSLAKI kieltää niinikään kotieläimeksi otetun kissan hylkäämisen ja myös sen heitteillejätön.
Heitteille jättäminen ja hylkääminen on määritelty EUROOPAN NEUVOSTON LEMMIKKIELÄINSOPIMUKSESSA. Sopimuksen mukaan koditon kissa on heitteille jätetty tai hylätty. Heitteille jättämisestä on kysymys myös silloin, kun kissan omistaja päästää kissansa ilman valvontaa kotipiirinsä rajojen ulkopuolelle. Tällöin on siis kyse myös metsästyslain rikkomuksesta, josta omistaja voidaan tuomita sakkoon.
ENTÄ, JOS SE KISSA (lue OMISTAJA) EI TUNNE LAKIA?
Jos nyt kuitenkin on käynyt niin, että kissa on kotipihaltaan lähtenyt seikkailemaan ja mieltyy, kuten nimimerkin tapauksessa, naapuruston kukkapenkkeihin ja porraspieliin ja tästä aiheutuu haittaa, on muutamia mahdollisuuksia.
1.Jos tiedät kissan omistajan, keskustele aina ensin hänen kanssaan ongelmasta ja pyrkikää sopimaan asia. Jos et tiedä omistajaa, pyri selvittämään se.
2.Voit käyttää karkotteita/pelotteita, jotta kissa alkaisi karttamaan pihaasi. Vinkkejä löytyy varmasti internetistä.
3.Lain mukaan heitteille jätetyn kissan saa ottaa kiinni pihastaan. Sen jälkeen eläin tulee toimittaa joko omistajalleen tai kunnan järjestämään eläinten säilytykseen (rankkuri hakee tarvittaessa KIINNI OTETUN eläimen). Kissan omistaja joutuu maksamaan kulut matkoista ja säilytyksestä. Tällä hetkellä säilytysmaksu Kokkolassa on 7 euroa/vrk.
Jokaisen Suomen kunnan on huolehdittava irrallaan tavatun ja talteen otetun kissan (koiran) tilapäishoidon järjestämisestä. Kissoja on säilytettävä vähintään 15 päivää näissä kuntien löytöeläintaloissa. Tällä järjestelyllä pyritään siihen, että kissansa kadottanut mahdollisimman nopeasti saisi takaisin oman lemmikkinsä. Jos kissaa ei haeta määräajassa, kunnalla on oikeus päättää kissan kohtalosta.
MILLOIN KISSA ON VILLIINTYNYT?
Metsästyslaissa on määräys siitä, että villiintyneen kissan saa tappaa se, jonka omistamalle tai hallitsemalle alueelle se on tullut. Mikä tahansa irrallaan tavattu kissa ei ole villiintynyt kissa. Niitä varten on järjestetty edellä mainittu kunnan tilapäishoitovelvollisuus. Villiintyneen kissan voi tunnistaa ulkoisten tuntomerkkien, käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Villiintynyt kissa hankkii ravintonsa luonnosta. Käytännössä voi sanoa, että taajama-alueilla asustavat kissat eivät ole villiintyneitä.

Juhani Hannila
Ympäristösihteeri
juhani.hannila@kokkola.fi

Siis jos ongelma ratkeaa sillä pressulla, niin miks ihmeessä asiasta pitäisi vaikeempi tehdä?

Vaikeempi?
No perkele siks,kun niitten naapurin kattien ei pitäis OLLENKAAN hillua siellä toisen tontilla!!

No, toivottavasti asia selviää niin, että kumpikin osapuoli on tyytyväinen, eikä mitään suuria naapurivihoja pääse syntymään :)

Pahoin pelkään ettei selviä.
Just puhuin miehen kanssa, ollaan siis ostettu tää talon hänen vanhemmiltaan, ja sille omistajalle on sanottu asiasta, mut ei ole tapahtunut mitään..
Ja nää kissat tunkee sisään asti toisinaan jos on ovi auki..

Mä laitain meidän hiekkalaatikkoon sellasen peressujutun.
Ei ole laatikko täynnä puiden lehtiä,eikä paskaa,sateenkin jälkeen voi mennä hiekkikselle ilman et vaatteet olisivat heti paskaset,eikä laatikko lainehdi vedestä.

Joo kyl mä sen ymmärrän :)
Mä taas itkin maallakin aina kun kissanpentuoja tapettiin ja jopa silloin kun karjaportin auto hurautti pihaan hakemaan milloin mitäkin maksikkia :ashamed:

Kerran isä otti kyyn kiinni poisti hampaat siltä ja sit tappoi...No se oli kyl jälkikäteen ajatellen vähän sadistista touhua.Siksi kai miekin olen tälläinen tunteeton tapaus...Seura tekee kaltaisekseen jne...

Siis jos ongelma ratkeaa sillä pressulla, niin miks ihmeessä asiasta pitäisi vaikeempi tehdä?

Hei, ekaksi, mä en halua mun pihalleni yleensäkkään pissailemaan vieraita katteja.
Toisekseen, kuten kirjoitin ensi kesänä koko piha on yhtä hiekkalaatikkoa joten en todellakaan halua meidän pihaan yhtään kissan jätöksiä.
Täällä kuitenkin on kolme lasta ja noi kissat tekee mut hulluksi |O

No, naapuri joutuu sitten varmaan luopumaan kissoistaan, jotka voivat jopa olla hyvin rakkaita lemmikkejä.

Jos ne on rakkaita lemmikkejä, niiden ei pitäisi hillua pitkin kyliä irrallaan.

Meillä paskoo eräs kissa ihan vakkariin hiekkalaatikon ja liukumäen alusen. Olen sanonut omistajalle monta kertaa. Aina lupaa tehdä asialle jotain, mutta ei tee. Kuopus sen ikäinen että tulee touhuaan pihassa paljon kesällä. Joudun TAAS ottamaan asian puheeksi. Vaikea valittaa esim taloyhtiön puheenjohtajalle, kun se on HÄN jonka kissa kakkii :/
Ei oo kiva et jotuu viemään pienemmän lapsen aina muuhun puistoon kauemmaksi.

Ja tämä ei ole rikos?
Häiritsivät hänen oraviaan?

Yhteistyössä