Voinko luottaa lestadiolaismieheen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Polly Anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Polly Anna

Vieras
Olen saanut ihailijan. :-) Mietin että kannattaako satsata tähän... olisiko yhteisellä tulevaisuudella mahdollisuuksia? Nimittäin, eräs vanhoillis-lestadiolainen mies on minusta kiinnostunut.

En halua mitään suurperhettä, tykkään kyllä periaatteessa lapsista. Mutta elämässä pitää olla muutakin. Siksi vähän arveluttaa, en jostain syystä uskalla luottaa tähän mieheen. Onko lestadiolaiset miehet sovinisteja? Jos mies alkaakin painostamaan ja vaatii jättämään ehkäisyn pois. Tai muuta vastaavaa?

On se kyllä outoa, näin sivusta seuraten, että tekee kyllä mieli kysyä, miksi sinulla on ehkäisy niin päällimmäinen puheenaihe. Kun on kyse rakkaudesta ja avioliitosta!

Eikös se ole aika harvinaista, että vl-mies alkaa kiinnostumaan muusta kuin toisesta samaan lahkoon kuuluvasta? Ja ei esiaviollinen seksi kuulu heidän repertuaariinsa. Ehkä ette ole match made in heaven kuitenkaan?

Epäuskoisen kanssa avioiutuminen ei ole kyllä uskolle hyväksi. Uskovaisen asennoituminen on kokonaan toinen. Lapsien saaminen on aivan luonnollista ja normaalia, niin paljon kuin kellekkin niitä annetaan.
Kyllähän se lapsi asia välistä meitäkin mietityttää ja puhututtaa, mutta haluamme elää uskomme mukaisesti ja ottaa lapset vastaan Jumalan lahjoina. Ja etenkin mun mies on sitä mieltä, että lapset ovat tärkein osa elämää. Useimmat uskovaiset on lapsirakkaita ihmisiä, ja lapset oon luonnollinen osa perhe-elämää ja avioliittoa.

Sinuna miettisin kahdesti - ellen kolmestikin. Itse en siihen lahkoon tahtoisi sotkeentua. Sitä paitsi, sillä ei ole mitään merkitystä onko tämä mies sinuun ihastunut, kun sinunkin pitäisi olla ihastunut häneen yhtälailla.

jos te alatte hellustaa niin sun pitää alkaa VL uskoon tai mies joutuu siitä luopumaan

välimuotoa ei ole

Olen kyllä kuullut tuosta, mutta tämä mies ei ole ainakaan vielä asettanut minulle vaatimuksia. En itse ole erityisen uskonnollinen, vaikka en ole toisaalta uskonnon vastainenkaan. Miehessä kiinnostaa hänen kiva luonne. Emme vielä tunne toisiamme kovin hyvin. vasta pari kuukautta tunnettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Tärkeysjärjestys??;28560352:
On se kyllä outoa, näin sivusta seuraten, että tekee kyllä mieli kysyä, miksi sinulla on ehkäisy niin päällimmäinen puheenaihe. Kun on kyse rakkaudesta ja avioliitosta!

Eiköhän ole ihan loogista olla kiinnostunut siitä, millä jokin 10-15 - lapsinen perhe elätetään. Ei ne pelkällä virrenveisuulla saa mahaa täyteen ja kattoa pään päälle.

• Tykkää
Reactions: krapa
En tiedä korreloiko lestadiolaisuus mitenkään luotettavuuden kanssa. Eiköhän ne asiat tule puheeksi tai esille jotenkin joka suhteessa, sen edetessä. Siis lapset jne. Ei meistä kukaan tiedä voitko luottaa häneen, sen näet aikanasi. :)

Avaajalle sanoisin, että tutustu kunnolla mieheen ja ota selvää hänen asenteistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tärkeysjärjestys??;28560352:

Ehkäisyn kieltäminen, mikä on vanhoillislestadiolaisten opin ytimessä, johtaa tietysti pakkoraskauksiin ja jopa raiskaamiseen avioliitossa.

Ei se ollutkaan burnout | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Parisuhdeväkivaltaa voi olla monenlaista.

Älytöntä mustamaalaamista. Heittelet vaan lokaa yhden uskonryhmän ihmisiä vastaan. Oletko rasisti. En ole itse lestadiolainen mutta tunnen heitä, rehellisiä ja kunnollisia ihmisiä siinä kuin muutkin.

Kyllä siellä on muodossa jos toisessakin epärehellisyyttä, manipulointia, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, painostamista ja kiristämistä ym. Eivät negatiiviset puheet aina mustamaalaamista ole, kyllä siellä ihan totuuden jyväsiä on seassa.

Kyllä siellä on muodossa jos toisessakin epärehellisyyttä, manipulointia, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, painostamista ja kiristämistä ym. Eivät negatiiviset puheet aina mustamaalaamista ole, kyllä siellä ihan totuuden jyväsiä on seassa.

Niin. Mitäs jos tarkalla silmällä ja korvalla seurattaisiin mediaa vaikka yhden kuukauden verran ja sitten koostettaisiin saadut käsitykset ei-lestoista tänne? ;D

Semmosia ne on... epärehellisiä manipulaattoireita, jotka hakkaavat toisiaan grillijonossa ja pettävät liitoissa ja vaanivat teinejä verkossa ja valehtelevat ja huorittelevat ja vittua hokevat aamusta iltaan... ja sitten murhaavat niinku tuolla Alavudella...

Näinkös? Onko tässä totuuden jyväsiä? ;D

[QUOTE="Kukka";28560557]Niin. Mitäs jos tarkalla silmällä ja korvalla seurattaisiin mediaa vaikka yhden kuukauden verran ja sitten koostettaisiin saadut käsitykset ei-lestoista tänne? ;D

Semmosia ne on... epärehellisiä manipulaattoireita, jotka hakkaavat toisiaan grillijonossa ja pettävät liitoissa ja vaanivat teinejä verkossa ja valehtelevat ja huorittelevat ja vittua hokevat aamusta iltaan... ja sitten murhaavat niinku tuolla Alavudella...

Näinkös? Onko tässä totuuden jyväsiä? ;D[/QUOTE]

Pahinta vl-lahkossa on se, että siellä järjestelmällisesti peitetään ja valehdellaan siitä, mitä seinien takana todellisuudessa tapahtuu. Tästä tiedän, koska olen sitä joutunut itse vierestä seuraamaan, kun henkisistä ansalangoista ja manipuloinnista irti pyristelevät nuoret ovat joutuneet taistelemaan oikeuksiensa puolesta. Kukaan ei-lestadiolainen ei kiellä sitä väkivaltaa ja vääryyttä, mitä meidän piireissä tapahtuu. VL-lahkon sisällä peittely on elämäntapa. Siihen on niin totuttu, ettei sitä edes kyseenalaisteta. Sellainen on oma käytännön kokemukseni, ja sitä vahvistaa oman suvun vl-lahkoon ajautunut haara, jonka jäljiltä kerättiin rikki revittyjä ihmisriepuja vuosikymmen taaksepäin ja haavat ovat hellinä yhä tänäkin päivänä.

Komppaan Brigitten ajatuksia kyllä tässä.

Kyse ei ole siitä, että lestadiolaiset olisivat yksilöinä pahempia kuin ns. "epäuskoiset". Kyse on siitä, että väärinkäytökset salataan. Niistä ei saa puhua. Edes rikosasioista ei ole saanut puhua koska ei saa liata erehtymätöntä siionia.

Juuri tämä salailu uskon nimissä on johtanut vielä pahempaan väkivaltaan ja korjaamattomiin vahinkoihin (vl-pedofiilien uhrit).

Yhteisö ei salli pienintäkään kriittistä ääntä itseään ja liikkeen toimintatapoja kohtaan. Yhteisö joka ei salli kritiikkiä on sairas.

• Tykkää
Reactions: Birgitte
[QUOTE="femin";28562069]Taas näitä tietämättömien höpötyksiä... :) Kannattaa jättää kommentointi vähemmälle, jos ei tiedä asiasta.

Nykyään lestatkin on maallistuneempaa väkeä ja tunnen ainakin 3 avioparia, joista toinen on uskossa ja toinen ei.[/QUOTE]

Ihan jännää että uskonnon säännöt voidaan muuttaa ihan päinvastisesksi - kun aikaa on kulunut tarpeeksi.

Sama on käynyt televisio-"synnin" kanssa. Vielä muutama vuosi sitten liikekestä sai potkut jos osti telkkarin kkotiin. Nyt kaikki lestat katsovat tv-ohejlmia joko omasta telkkarista tai netistä. Eikä kukaan puhu mitään "televisio-synnistä"...

Komppaan Brigitten ajatuksia kyllä tässä.

Kyse ei ole siitä, että lestadiolaiset olisivat yksilöinä pahempia kuin ns. "epäuskoiset". Kyse on siitä, että väärinkäytökset salataan. Niistä ei saa puhua. Edes rikosasioista ei ole saanut puhua koska ei saa liata erehtymätöntä siionia.

Juuri tämä salailu uskon nimissä on johtanut vielä pahempaan väkivaltaan ja korjaamattomiin vahinkoihin (vl-pedofiilien uhrit).

Yhteisö ei salli pienintäkään kriittistä ääntä itseään ja liikkeen toimintatapoja kohtaan. Yhteisö joka ei salli kritiikkiä on sairas.

Yksityiset kiltit uskovaiset eivät itse tajua missä ovat mukana.

Itse en voisi koskaan kiinnostua mmiehestä, jonka elämänarvot ja maailmankatsomus poikkeaisi radikaalisti omastani. jos sinua ei siis vanhoillislestadiolaisuus häiritse, go for it. Jos taas mietit sitä, aikooko mies käyttäytyä kuin vanhoillislestadiolainen, et ole valmis vastaanottamaan sitä kaikkea. Itse en iki kuuna päivänä sekaantuisi noiden sairaiden ja ahdasmielisten ihmisten elämään, mutta jokainen tavallaan.

Mieti myös asiaa siltä kannalta, että jos vaikka saatte lapsia todennäköisesti mies haluaa heille uskontonsa kasvatuksen. Eli jos mies käy suviseuroilla niin haluaa ainakin lapset mukaan. Kannattaa ihan oikeasti jutella tämä uskonto asia läpi alussa miehen kanssa. Mikä on hänen rehellinen kantansa, miten haluaa että hänen uskontonsa näkyy arjessa.

Epäuskoisen kanssa avioiutuminen ei ole kyllä uskolle hyväksi. Uskovaisen asennoituminen on kokonaan toinen. Lapsien saaminen on aivan luonnollista ja normaalia, niin paljon kuin kellekkin niitä annetaan.
Kyllähän se lapsi asia välistä meitäkin mietityttää ja puhututtaa, mutta haluamme elää uskomme mukaisesti ja ottaa lapset vastaan Jumalan lahjoina. Ja etenkin mun mies on sitä mieltä, että lapset ovat tärkein osa elämää. Useimmat uskovaiset on lapsirakkaita ihmisiä, ja lapset oon luonnollinen osa perhe-elämää ja avioliittoa.

Kummallisia ennakkoluuloisia käsityksiä muista ihmisistä jotka ei ole teidän uskonlahkon jäseniä.

Olen saanut ihailijan. :-) Mietin että kannattaako satsata tähän... olisiko yhteisellä tulevaisuudella mahdollisuuksia? Nimittäin, eräs vanhoillis-lestadiolainen mies on minusta kiinnostunut.

En halua mitään suurperhettä, tykkään kyllä periaatteessa lapsista. Mutta elämässä pitää olla muutakin. Siksi vähän arveluttaa, en jostain syystä uskalla luottaa tähän mieheen. Onko lestadiolaiset miehet sovinisteja? Jos mies alkaakin painostamaan ja vaatii jättämään ehkäisyn pois. Tai muuta vastaavaa?

Älä ikinä sekaannu lestadiolaismiehiin,juu ne haluu tehä muksuja joka vuosi ja sit ne ottaa ja lähtee.