voinhan mä olla töistä pois jos lapsi on kipeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
olenko mä silloin itekin ns saikulla, eli saan sairasrahan siltä päivältä..? vai onko se päivä pois mun palkasta..?

en oo koskaan ollu pois töistä lapsen sairastumisen takia, ja nyt esikoinen 1,5v on kuumessa ja huomenna olis töitä.

ja pitäskö mun vielä kysyä jos lapsen isä voisi jäädä kotiin vai oletteko te yleensä itse jääneet suosiolla..?

Meillä isä ollu ma-ke pois töistä siihen asti, kun olen päässyt kotiin ja sen jälkeen joutunut lähtee pariksi tunniksi töihin. Tänään 4 sairaspäivä ja minä olen palkattomana kotona. Tältä koko ajalta oltava sairauslaput työpaikalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Piimä:
Meillä isä ollu ma-ke pois töistä siihen asti, kun olen päässyt kotiin ja sen jälkeen joutunut lähtee pariksi tunniksi töihin. Tänään 4 sairaspäivä ja minä olen palkattomana kotona. Tältä koko ajalta oltava sairauslaput työpaikalle.

Miksi olet palkattomana? Jos sulla on oikeus olla 3 päivää palkallisella niin hae todistus. Sillä ei ole merkitystä, että isä on jo ollut 3 päivää..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meillä isä ei voi olla töistä pois, eli mun täytyy jäädä..

eli saan palkan...? monta päivää saa olla pois?

Yleensä 3, mutta kaikilla aloilla ne ei ole palkallisia päiviä. Ja todistus tarvitaan, varsinkin kun nyt tulee vkl.

Palkanmaksu, poissaolon pituus ja ehdot riippuu aina sovellettavasta työehtosopimuksesta.

Minkä alan tes aapeellä on käytössä ja oletko varmistanut palkanlaskijalta/henkilöstöhallinnosta pitääkö tuoda hoitajan vai lääkärintodistus vai riittääkö oma ilmoitus tai esim puhelimitse annettu tieto neuvolaan ja sen perusteella kirjoitettu poissaololappu.

Kaikki nämä on työpaikkakohtaista, joita me ei annetuilla tiedoilla voida tietää.

Luultavasti saat palkan enintään 3 päivältä jos haet saikkulapun niille päiville. Sen jälkeen saat olla palkattomana vielä kotona, niin kauan,kun tarvetta ja sairaslomalappuja saat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miksi olet palkattomana? Jos sulla on oikeus olla 3 päivää palkallisella niin hae todistus. Sillä ei ole merkitystä, että isä on jo ollut 3 päivää..

Eilen kysyin tästä työpaikalta ja näin ne tulkitsi ohjeet. Olen iskän kanssa samassa työpaikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eilen kysyin tästä työpaikalta ja näin ne tulkitsi ohjeet. Olen iskän kanssa samassa työpaikassa.

Monella alalla on näin, lapsen sairaus on luvallinen poissaolo mutta ei läheskään aina palkanmaksun peruste.

Muistattehan että aina tän voi varmistaa luottarilta tai liiton toimistolta.

niin se menee että työantaja ei ole velvollinen maksamaan tältä lapsen sairasajalta palkkaa, mutta usein siltä ajalta kyllä saa palkan, mutta vanhemmalla on oikeus hoitaa sairasta lasta enintään sen neljän päivän ajan kotona palkatta. tässä nyt ainakin kelan linkki jossa teksti asiasta. http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701142601EH?OpenDocument&navtdid=111209121727AK

Itsekin sivutoimisena yrittäjänä mietin joskus miksi mun pitää maksaa työntekijälle kun lapsi sairastaa ja tt on kotona. Palkka on korvausta työn tekemisestä tai tt omasta sairastamisesta.

Yhteistyössä