Voimakkaat alavatsakivut?

Onko voimakkaat alavatsakivut normaalia alkraskaudessa. Viikkoja menossa 5+2 ja kivut alkoivat noin 4. viikon lopussa. Aluksi tuli vain sellaisia hetkellisiä kramppeja harvakseltaan, välillä voimakkaampia ja välillä lievempiä. Viime yönä tuli kuintenkin voimakkaampaa kipua, joka kesti kauemmin. Kipu muistutti kuukautiskipuja, mutta oli voimakkaampaa. Nyt harvakseltaa tulee lieviä "kouristuksia". Kertokaahan onko syytä huoleen vai voiko tämä olla normaalia? Lääkäriin olen menossa perjantaina.

Hmms
Kuuluu asiaan, tai en tiedä kuuluuko mutta minulla ainakin oli niitä viikolle 10 asti. Kesti maksimissaan minuutin sellainen kipukouristus kun menkkakivut, mutta 10 kertaa kovempia voimakkuudeltaan. Niitä tuli päivässä 1-15 kertaa. Nyt mennään jo viimeisiä raskausviikkoja, kohti kesäkuun laskettua aikaa :) Minulla kivut loppui kun alkoi verenvuoto, itselläni oli verenpurkauma kohdussa istukan alareunassa, en tiedä oliko sillä mitään yhteyttä, mutta siihen loppui kivut kun tämä verikertymä vuoti pois.

Toivottavasti ei ole mitään vakavaa. Aamun jälkeen ei ole ollut kipuja, joten toivottavasti rauhoittuu pikku hiljaa. Ihanaa kuulla, että ei välttämättä tarkoita, että jotain olisi pielessä. Lääkäriin kuitenkin perjantaina varmistamaan, että kaikki kunnossa.

Mulla on ollut kanssa menkkamaisia kipuja. Ne alkoi jo ennen kun kuukautiset oli ees myöhässä. Nyt niitä tulee aika harvaan enää, mutta jonkun verran kuitenkin, ja kipeetähän se ottaa inhottavalla tavalla :/ Tänään rv 8+5.

Kuulostaa ihan normaalilta. Itselläni nuo kovat vatsa krampit jatkuivat yli puioleen väliin raskautta. Kävin lääkärin juttusilla usein mutta kaikki oli aina ihan hyvin. Vuotoa ei ollut ja vauva kehittyi ihan normaalisti. Onko sinulla vatsa toiminut ihan normaalist? Itselläni epäiltiin että krampit saattoivat olla myös suolistoperäisiä. Asiaa ei vain koskaan voitu tutkia näin raskaus aikana. Nyt kuitenkin ollaan jo loppu suoralla ja laskettu aikakin on jo huomenna ja kaikki on mennyt tosi hyvin. Mutta käy ihmeessä lääkärin juttusilla jos tilanne huolestuttaa saat sitten mielenrauhan itsellesi :hug:

minulla kans alkanut kovia alavatsakipuja ja kouristuksia aivan kuin menkkojen aluissa mutta kouristukset ovat kuin joku painaisi "neulalla" vatsan sisällä.ne alkoivat menkkojen jälkeen menkat alkoivat kiertoa aiemmin kuin tavallisesti..makaamaan ei pysty juuri ollenkaan ainakaan kovi kauaa ja kaikki ruoka tahtoo olla yäk vaikka nälkä olisikin.ja aina kun yrittää nostaa jotain lattialta tai kumartaa rupeaa pyöryttämään ja oksettamaan eli häjyä oloa kun katsoo alas päin.
pitää varmaan kysellä lääkäriltä neuvoa vai miten olisi?onko mitään syytä huoleen ?onko ihan normaalia?

Ihan normaalilta kuulostaa.
Verenpaineet ainakin itsellä heitteli jo ihan alkuraskaudessa ja huippausta oli. Krampit ja pistot alavatsalla ovat nekin ihan normaaleja, elleivät ole kestoltaan hyvin pitkäkestoisia kerralla tai kipu ole todella voimakasta tai siihen liittyy veristä vuotoa.

Itsellä nämä huippaukset ja kipuilut kesti rv8 asti jokapäiväisinä ja jokapäivä oli tunne, että nyt menee kesken, mutta ei mennyt.

Esikosta en kauhean tarkkaan enään muista, mutta kyllä silloinkin kipuja oli ja huimausta etenkin.

Kohtu kasvaa kokoa ja on alkuun turvoksissa, alkio kiinnittyy paremmin jne tästä johtuu kipuilut alavatsalla normaalisti. Nestemäärä kehossa kasvaa todella paljon, eli verimäärä lisääntyy elimistössä, aineenvaihdunta muuttuu vilkkaammaksi, tästä johtuu usein alkuraskauden huimaus.

Ja suosittelen tuohon raskausetomiseen kaikkea tuoretta, raikasta ja kylmää...hedelmiä, salaatteja, marjoja jne. Suolakeksit tai korput, näkkileipä jne. auttavat monilla pahimpaan ja saavat edes jotain pientä suuhunsa, tämäkin vaihe menee ohi ajankanssa lähes kaikilla, usein rv14 mennessä, joillain jo aiemmin, mutta joillain sitä kestää puoleenväliin raskautta tai jopa läpi koko raskauden...jälkimmäiset kaksi ovat oman tietoni mukaan harvinaisia.

Neuvolassa osaavat kertoa asioista tarkemmin ja antavat infoa kotiin vietäväksi.
Millä viikoilla muuten olet nyt ja oletko varannut aikaa neuvolaan?

Terkuin:

paapelo 26+0

Jos minua tarkoitit, niin kyllä on tehnyt kummasti viime päivinä mieli suolakeksiä ja niitä on mennytkin jo ihan kivasti alas. =) Kaipa sitä joutaa pian neuvolaan kyselemään jos olen niin ja jos olen laskenut oikein niin ekalla viikolla.Se kyllä selittäisi kun maha on niin paisuneen näköinen ja kipiä välillä on muutenki ihmeellisiä ruoka inspiraatioita mitä ei yleensä ole sellasiin ruokiin mikkä on yäk :p. Mutta katsotaan, käyn lääkärillä jos vielä kivut jatkuvat.. t- paidatkaan eivät enää sovi pakko mennä pian ostoksille. Sanoin miehellenikin jotta aivan kuin vaatteet olisivat jotenki kutistuneet ja näytin kuinka masu o kasvanu oli aika ällistynyt ilme mutta ei sanonut vielä mitää koska mikään ei ole vielä varmaa.

Mulla tulee kuukautiskiputyyppisiä juilintoja erityisesti iltaisin kun istuu alas ja rauhoittuu, mutta nyt on alkanut huolestuttaa kun olen huomannut että kipujen lisäksi vihloo erityisesti vain vasemmalle puolelle, ja yhteen kohtaan.. Pelottaa että onkin kohdunulkoinen ja siksi vihloo munasarjoihin. :/

kirjoitinkin jo tuonne helmikuun odottajiin asiasta: menossa rv 8, mahaa särkenyt pari päivää ja eilen illalla alkoi todella voimakkaat krampit, pahimmillaan virtsatessa. Kipu on nyrkin kokoisella alueella hieman navan alapuoella ja hivenen vasemmalla puolella. Soitin neuvolaan ja siellä kanssa kysyttiin ensimmäisenä, että onko ollut ongelmia suoliston kanssa. Ei ole. Seuraavaksi kysyivät, että onko ollut virtsatietulehduksia: on, kroonisena monta vuotta, mutta viimeiseen vuoteen ei ole ollut kertaakaan. Niinpä varasin ajan tänään lääkärille ja labraan, jos on tulehdus, niin kaikki hyvin, jollei ole, niin pitää varata aika ultraan. Kohdunulkoinen ei ole, sillä olen käynyt varhaisultrassa viikko sitten (7 + 1) ja kaikki oli hyvin. Neuvolan tädin mielestä kuvaillessani kipupaikkaa, ei se ole edes kohdun kohdalla eikä munasarjoissa. Saa nähdä, mitä muutaman tunnin kuluttua selviää.

Jos olet freija vielä palstailemassa, kerrohan, kuinka asia eteni, onko kaikki hyvin? entä muiden kohdalla?

Yhteistyössä