Voileipäkakuista tietävät, kysymys!

persikkatassu

Jäsen
19.12.2008
929
0
16
Haluisin opetella tekee voileipäkakun. Tonnikala olis tarkoitus. Täyte olis raskankerma-tilli-purjosipuli-sitruunamehu-raejuusto-yrttisuola-tonnikala seos. Siitä tulee suht tasanen tahna, vähän sattumia. Täyte maistuu taivaalliselle. Mutta mitä leipää? Mitä kuorrutteeksi? Tarviiko leipiä kostuttaa, koska tuo täyte on mehevää? En oo koskaan tehnyt enkä syönyt voileipäkakkua, kun oon vähän ruokarajoitteinen. (kasvis ja tonnikala käy, mutta mikään kylmäsavulohi ei, joten ei oo koskaan tullu vastaan vielä sopivaa voikkarikakkua) Olisin tosi kiitollinen vastauksista. Tuo täyte on taivaallista leivänpäälläkin sinällään, joten nyt kaipaan hyviä neuvoja. Kiitos!

No tuolla kokoonpanolla en oo tehny, mutta ite kostutan leivät ihan vaan maidolla.
Mä käytän vaaleana paahtoleipää ja tummana pirkan ruisvuoka on parasta (teen aina kakun molemmilla leivillä, vuorokerroksin)

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
No tuolla kokoonpanolla en oo tehny, mutta ite kostutan leivät ihan vaan maidolla.
Mä käytän vaaleana paahtoleipää ja tummana pirkan ruisvuoka on parasta (teen aina kakun molemmilla leivillä, vuorokerroksin)

Itse kostutan Vogelin Herbamare kasvisliemellä.

Kunnon kostutus ehdottomasti!! Mikään ei oo niin kamalaa kuin kuiva voileipäkakku.
Leipinä käy hyvin tumma (makea) vuokaleipä ja vaalea vuokaleipä. Näitä siis vuorokerroksin.

Kostuttaa voi vaikka omppumehulla tai kalaliemellä
Kuorrutus vaikka majoneesi+tuorejuusto

kostus: kala/kasvisliemi, reilusti! voileipä kakku pitää!! tehä edeltävänä päivänä maustumaan, ennen tarjoilua( sinä päivänä) koristelu. painon alle jääkaappiin laustumaan.

kuorrutukseen voi käyttää tuorejuustoa, kermaa-> maustettuna sopivaksi kalalle, smetanaa. majoneesi kuorrutus on hirveä, jää kyllä kakku syömättä jos tuon huomaa...

hirvein on sinä päivänä tehty voileipäkakku, ei maistu oikhein milheen, ja koko hirveyden kruunaa majoneesi.

paahtoleipä->reunat pois. voi käyttää tummaa ja vaalaa kerroksittain. itte tehen 3 kerroksella täytettä, 4 kerrosta leipää.

Vinkki siihen kakun kasaamiseen. Mä kasaan aina johonkin vuokaan/kulhoon/astiaan. Astia vuorataan kelmulla, ensimmäisenä ja viimeisenä leipäkerros. Kun vuoka on kokonaan täytetty niin kelmut kiedotaan kakun päälle ja painoksi vielä jotain. Sitten jääkaappiin mielellään yön yli niin pysyy hyvin kasassa kumotessa.

Joskus käytän sekä tummaa että vaaleaa vuokaleipää, toisinaan teen ihan pelkästään esim. graham paahtiksesta voikkarikakun.
Kunnolla kostutusta, yleensä liemikuutiosta tehtynä.
Päälle laitan milloim mitäkin. Sulatejuusto+majoneesi, tuorejuustoo ihan pikkiriikkisellä kermalorauksella himpun löysennettynä, sulatejuusto+ranskankerma tai smetana... Pelkkä majoneesi ei oo hyvää.

Ja tosiaan edellisenä iltana maustumaan kaappiin painon alle! Seuraavana päivänä sit ne kuorrutteet ja koristukset!

jos teet vuokaleivästä niin kostuta kunnolla,ruistoastista ja vaaleesta paahtoleivästä tulee kaikista paras voileipäkakku,siitä ei takuuvarmasti tule liian kuivaa,kuten vuokaleivässä on vaarana.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Joskus käytän sekä tummaa että vaaleaa vuokaleipää, toisinaan teen ihan pelkästään esim. graham paahtiksesta voikkarikakun.
Kunnolla kostutusta, yleensä liemikuutiosta tehtynä.
Päälle laitan milloim mitäkin. Sulatejuusto+majoneesi, tuorejuustoo ihan pikkiriikkisellä kermalorauksella himpun löysennettynä, sulatejuusto+ranskankerma tai smetana... Pelkkä majoneesi ei oo hyvää.

Ja tosiaan edellisenä iltana maustumaan kaappiin painon alle! Seuraavana päivänä sit ne kuorrutteet ja koristukset!

Siitähän tulee tosi löllö,kun pelkästä vaaleesta tekee!Kerran tein,enkä koskaan enää!

Vuorotellan tummaa ja vaaleeta, tumma alimmaksi kerrokseksi. Mä teen voikkarikakuille kuorrutuksen sulatejuustosta, juusto kattilaan ja vähän liha- tai kasvislientä, jotta siitä tulee sellasta notkeeta jonka voi valuttaa kakun päälle. Viimeks kun tein, kokeilin pyöreitä, ja tuli ihan hyviä, vaikka aikamoista palapelin rakentamista oli se leivän asentaminen...
Tässä kalakakussa on kyllä joku muu päällinen kun tuo sulatejuusto, en vaan muista mikä...
http://irc-galleria.net/view.php?nick=mirena&image_id=87841365
http://irc-galleria.net/view.php?nick=mirena&image_id=87841267

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Vuorotellan tummaa ja vaaleeta, tumma alimmaksi kerrokseksi. Mä teen voikkarikakuille kuorrutuksen sulatejuustosta, juusto kattilaan ja vähän liha- tai kasvislientä, jotta siitä tulee sellasta notkeeta jonka voi valuttaa kakun päälle. Viimeks kun tein, kokeilin pyöreitä, ja tuli ihan hyviä, vaikka aikamoista palapelin rakentamista oli se leivän asentaminen...
Tässä kalakakussa on kyllä joku muu päällinen kun tuo sulatejuusto, en vaan muista mikä...

No mut jos osaat yhtään leipoa leipää, niin mikset leipois itse kakkuvuoassa sitä leipää..?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:

No mut jos osaat yhtään leipoa leipää, niin mikset leipois itse kakkuvuoassa sitä leipää..?

En sentäs niin leipuri hiiva ole että siihen ryhtyisin :D

Alkuperäinen kirjoittaja persikkatassu:
Kiitos vinkeistä! Miten kosteita leipien tulee olla? Mie inhoon makee-suolanen sekoitusta, eiks tuosta omppumehusta tuppaa tulee just sellanen? Tarviiko täytteeks sit muuta ku tota tahnaa?

No mut sit ihan kasvis- tai kalaliemellä kostuttelet. Ei täytteeksi muuta kuin tuota tahnaa, mut laita runsaasti raikasta kasvista koristeeksi. Kirsikkatomaattia, kurkkua yms.

Taitaa olla taitolaji, mutta iste tein keväällä ek voileipäkakkuni, tonnikalakakut, kahdella täytteellä. Tuli suussasulavia, jopa miehehni joka ei niistä piittää tykkäs :)

Käytin vaaleaa leipää ja kasvisliemellä muistaakseni kostutin, leikkuulaudoille kasasin, pari päivää ennen kuorrutusta kasasin, en kumonnut, säilytin jääkaapissa kelmun alla. Kuorutteeseen tuli sulatejuustoa. Tummasta leivästä tulee kuiva kakku.

Yhteistyössä