Voiko yrittäjä olla työtön?

Sain juuri kuulla ettei sopimustani jatketa. Mulla on toiminimi myös jolla teen todella vähän hommia (tänä vuonna joku 700€). En pysty sillä itseäni näin nopealla varoitusajalla työllistämään. Miten menee työtömyystuen kanssa?
 
Mikäli nyt en ihan väärässä ole, niin siinä on 3kk siirtymäaika, jonka aikana sun pitää joko työllistää itsesi yritystoiminnallasi, tai lopettaa se kokonaan. Sen 3kk voisi siis saada työttömyystukea, sen jälkeen ei.

Näin tämä ainakin joskus meni.
 
"apuva"
Veikkaisin, että siinä on jotain sellasta että ne katsoo paljonko sun yritystoiminta on sua elättänyt viime vuosina. Mene ihmeessä kysymään asiaa työkkäristä!
 
ytttoo
Käsittääkseni riippuu aika paljon yrityksestä ja esim. siitä onko yrityksellä pääomaa/varallisuutta ja kuinka pystyt osoittamaan että yritystoiminta ei rajoita työn vastaanottamista.
 
[QUOTE="apuva";28966092]Veikkaisin, että siinä on jotain sellasta että ne katsoo paljonko sun yritystoiminta on sua elättänyt viime vuosina. Mene ihmeessä kysymään asiaa työkkäristä![/QUOTE]
Ja kelasta. Meidän tapauksessa ei katsottu paljonko yritystoiminta oli aikaisemmin elättänyt... Yrittäjä ei ole työtön. Piste. Ja onhan se näin... mutta paljon auttaisi jos voisi saada jotain "soviteltua päivärahaa" kuten muutkin muilla töissä olevat.

En tiedä, asiasta on jo tosiaan vuosia, ja kaikki systeemit ovat ehkä välissä muuttuneet. Pariinkinn kertaan. :)
 
No mä meen sinne kelaan ja työkkäriin kuhan täältä töistä pääsen. Olen siis tehnyt tuolla toiminimellä noin 1.5vuotta töitä. viime vuonna jonkun 7000€ ja tänä vuonna en oikeastaan mitään. ala vielä sellainen et talvella niitä töitä ei ole. uskon et tossa maaliskuussa taas alkaa elämä kulkemaan. vituttaa suunnattomasti kun juuri lapsi sopeutunut hoitoon, ostin auton yms ja sit ei sopimusta uusita vaikka alunperin olikin puhetta et tässä kaks vuotta olen töissä. Täytyypä siis panostaa tonne makkariin et saatais se toinen lapsi pian....

mimmonen prosessi se on jos pistää toiminimen pois ja aloittaa uudestaan esim keväällä? harmittaa et pistin koko tmi:n pystyyn kun ei siitä hyötyä näköjään ole. vain harmia.
 
"vieras"
Ei voi. Eikä voi olla yrittäjän puolisokaan.
Ei kun oikeasti sinun pitää tehdä kelalle kymmenen sivun selvitys yritystoiminnasta ja sitten se menee johonki käsiteltäväksi. Ja sit saat päätöksen maksetaanko sulle työttömyyskorvausta vai ei.
Tein itse juuri selliaisen miehen yrityksestä. Meillä pelasti se että mies omistaa yrityksestä vain 1/3.
 

Yhteistyössä