Voiko Viroon matkustaa ilman passia siis henkilöllisyystodistus löytyy.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Lapsilla ei ole passeja mutta niillä olisi henkkarit joten voidaanko lähteä Viroon vai tarvitaanko passit?

Tässä teksti Tallinkin sivuilta. Mulla oli kä'sitys että passin tarttis mutta tosta saa kyllä käsityksen että uudehkot henkkarit passais

Viroon matkustettaessa:

Suomen kansalaisen tulee käyttää matkustusasiakirjana joko passia tai kuvallista, 1.3.1999 jälkeen myönnettyä henkilökorttia (ei koske väliaikaista henkilökorttia eikä alaikäiselle ilman huoltajan suostumusta annettua henkilökorttia). HUOM! Lapsia ei nykyään voi merkitä enää vanhempien passiin, eli vauvallakin pitää olla oma passi. Passi on nykyään voimassa viisi vuotta, eli vanhemman tulee huolehtia siitä, että passi uusitaan hyvissä ajoin, sillä lapsi tulee olla tunnistettavissa kuvasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Henkilökortilla oon menny jo monta vuotta

En tiedä miten oon ollu siinä käsityksessä että vaan passi kävis, eikä olla siis sen takia lähetty. Pienimmältä puuttuu henkilöllisyystodistus, mikäköhän on hinta ero passilla ja henkilöllisyystodistuksella?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En tiedä miten oon ollu siinä käsityksessä että vaan passi kävis, eikä olla siis sen takia lähetty. Pienimmältä puuttuu henkilöllisyystodistus, mikäköhän on hinta ero passilla ja henkilöllisyystodistuksella?

Sama hinta taitaa olla.

Hei, viime matkalipuissani luki passi tai "uudenlainen henkilötodistus". Mitä tämä uudenlainen kätännössä tarkoittaa? Olen aina käyttänyt passia niin jäi mietityttämään, millainen tämä toinen vaihtoehto on?

Alkuperäinen kirjoittaja jade:
Hei, viime matkalipuissani luki passi tai "uudenlainen henkilötodistus". Mitä tämä uudenlainen kätännössä tarkoittaa? Olen aina käyttänyt passia niin jäi mietityttämään, millainen tämä toinen vaihtoehto on?

1.3.1999 jälkeen myönnetty.

Alkuperäinen kirjoittaja minmin:
Alkuperäinen kirjoittaja jade:

1.3.1999 jälkeen myönnetty.

Ahaa! Kiitos vastauksesta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:

Sama hinta taitaa olla.

No niinpäs on, joten kannattaa kuopukselle sitten se passi ottaa. Vähän kyllä mietityttää tuo esikoisen passi kun siitä on niin monta vuotta, silloin sai vielä 10v. passin, mutta nyt on ihan erinäköinen, onnistuukohan enää sillä mennä.

No niinpäs on, joten kannattaa kuopukselle sitten se passi ottaa. Vähän kyllä mietityttää tuo esikoisen passi kun siitä on niin monta vuotta, silloin sai vielä 10v. passin, mutta nyt on ihan erinäköinen, onnistuukohan enää sillä mennä.

Minulla on 10 vuoden passissa vielä 3 vuotta virtaa jäljellä. Sillä voi matkustaa ihan huoletta, ei tarvitse hankkia uutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Selittäkää mulle te henkilökortin käyttäjät mitä etua siitä on passiin nähden, siis miksi ihmeessä olette hankkinneet sen ettekä passia?

Silloin kun minä täytin 18 v, eikä ollut rahaa ajokorttiin, ostin henkilökortin. Se oli silloin paljon halvempi kuin passi.