Voiko vesirokon sairastaa uudestaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen kuullut, että joku saanut esim. vyöruusun? Onko niin, että jos pieni vauva saa vesirokon, hän ei saa siitä vasta-aineita ja voi sairastua uudelleen? Entä minkä ikäisenä vesirokon sairastaminen olisi helpoin n. 1-2 v vai 3-6v?

Tietääkseni vesirokon voi sairastaa uudelleen, jos on sairastanut sen tosi pienenä ja erittäin lievänä. Tiedän tapauksia vesirokosta vaikka olisi rokotettu vastaan.
Paras ikä sairastaa on 2-3 niin arvetkin paranee ihon uusiutumisen myötä hyvin. Meillä tuli tosi voimakkaana 2,5v, mutta meni suhteellisen hyvin ja pienellä raapimisella ohi.

Ei tule toista kertaa.
Parempi mitä nuorempana
Lasten sairastumisen asteessa on suuria eroja. Pienet lapset sairastavat vesirokon yleensä lievänä, kun taas isot lapset sairastavat sen voimakkaampana; heillä on runsaasti rakkuloita ja korkea kuume.

varsinaisen vesirokon voi saada uudestaan, jos se on sairastettu lievänä tai alle 1-vuotiaana. Mutta ilmeisesti sama virus aiheuttaa mm. vyöruusua (ja oiskos muitakin ruusutauteja kuten ruusufinni), joten se virus jää elimistöön vesirokon myötä ja voi myöhemmin aktivoitua mm. vyöruusuksi.

Correct me if I´m wrong, mutta näin muistan lukeneeni.

Ai niin ja jos mä saisin päättää, en sairastaisi vesirokkoa ollenkaan :) Joskus olen sen sairastanut koska vasta-aineet löytyy, mutta edes äitini ei tiedä minun sitä sairastaneen, niin lievä ollut. Mutta mua onkin sitten ruusufinni vaivannut näin aikuisiällä.

Mulla on ollu vesirokko alle vuoden ikäisenä ja vain pari näppyä ollut eikä edes kuumetta.. Kävin raskauden aikana sitten vasta-ainetestissä ja vasta-aineita löytyi, eli en tarvinnu mitään lääkitystä enkä seurantaa, kun lapseni rokon sairasti. Eikä minulle sitä tullut.

Jep, mulla ollut vauvana, ja 12 v uudestaan. Veljelläni tuli vesirokon kanssa vyöruusu, ja saa sen myös aina sairastuessaan johonkin infektioon... Ollut jo ainakin 5 kertaa :(

Siis ihan vesirokonkin voi sairastaa uudestaan, vaikka se harvinaista onkin. Vyöruusu taas on vesirokkoviruksen uudelleen aktivoitumista. Sen voi saada lapsenakin, ja vyöruusuun voi sairastua vain sellainen, jolla on ollut vesirokko. Itse sairastin vyöruusun 11-vuotiaana ja yksi mun lapsista 7-vuotiaana. Vyöruususta voi tarttua vesirokko, mutta ei toisinpäin.

ja esikoinen oli sairastaessaan 7v, keskimmäinen alle 1v ja pikkuveli 14v ja kaikilla oli kyllä paljon rakkuloita, mutta ei muuten kummoinen tauti. Ei hirveitä kutinoita jne. Esikoiselle jäi pari pientä arpea otsaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vastaaja:
varsinaisen vesirokon voi saada uudestaan, jos se on sairastettu lievänä tai alle 1-vuotiaana. Mutta ilmeisesti sama virus aiheuttaa mm. vyöruusua (ja oiskos muitakin ruusutauteja kuten ruusufinni), joten se virus jää elimistöön vesirokon myötä ja voi myöhemmin aktivoitua mm. vyöruusuksi.

Correct me if I´m wrong, mutta näin muistan lukeneeni.

Ai niin ja jos mä saisin päättää, en sairastaisi vesirokkoa ollenkaan :) Joskus olen sen sairastanut koska vasta-aineet löytyy, mutta edes äitini ei tiedä minun sitä sairastaneen, niin lievä ollut. Mutta mua onkin sitten ruusufinni vaivannut näin aikuisiällä.

No korjataan sen verran, että vain vyöruusu on vesirokkoviruksen aiheuttama. Muut ruusut ei liity siihen ollenkaan.

Voi sairastaa. Ainakin minä sairastin kahdesti. Ekan kerrran vauvana ja toisen kerran n.15-veenä. Ekalla kerralla oli tosi lievänä, joten ei ilmeisesti jäänyt tarpeeksi vastusta ja toisella kerralla tulikin sitten korkojen kanssa tosi pahana. :(

Mie oon sairastannu kaks kertaa. Lievänä 7 vuotiaana ja sit rankempana 11v. Ei vissiin tullu tarpeks vastustus kykyä ekasta. Sisko sairastanut näin myös ja samoin serkku.

Toisin kuin yleisesti väitetään vesirokon voi sairastaa monta kertaa jos ensimmäinen kerta on lievä.
Sairastin sen ensimmäisen kerran armeijassa 18 vuotiaana. Kuumetta oli ja viisi näppylää. Seuraavat kolme kertaa olivat kun joku kolmesta lapsestamme sairasti sen vuorollaan. Nämä kerrat olivat vielä lievempiä. Vähän lämpöä ja muutama näppylä.

Sairastin vesirokon todella rajuna 3-4 vuotiaana, jäi arpiakin muistoksi ja sitten aikuisena, noin 25v uudelleen. Tuolloin tauti ei ollut kovin raju, lähinnä selässä muutama rakkula. tuolloin oli jo lääkettäkin tautiin, tiedä sitten olisiko levinnyt rajummaksi, jos ei olisi ollut lääkevoidetta.

Uusimmat

Yhteistyössä