Voiko vauvan keltaisuudesta olla jotain haittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kaverin vauva näytti aika keltaiselle ja siitä hänelle sanoin mutta kun eivät ole neuvolassa mitään sanoneet niin ei tuumanut mun sanomisesta mitään. Mieleeni vain tuli, että voiko siitä olla jotain haittaa?

Riippuu nyt vähän minkäikäinen.

Mutta kyllä siis kohonneista bilirubiiniarvoista voi olla paljonkin haittaa. Lapsentahtinen (=tiheä) imetys on yksi parhaista keinoista laskea arvoja.

Mä olin tosin keltainen koko vauvaikäni ja vaikka kuinka mitattiin arvoja, ei ollu mitään häikkää :wave: Että joskus lapsen ihonväri voi olla vähän kellertävä ihan muuten vaa.

Meidän 4,5kk nenä näyttää tietyssä valossa, ja etenkin salamalla otetuissa valokuvissa kellertävältä. Musta se kellertyi aika samoihin aikoihin kun aloitettiin soseet (bataatilla ja porkkanalla.) Kun huomasin keltaisuuden, en enää antanut porkkanaa (mutta bataattia, punaisia ja keltaisia marja- ja hedelmäsoseita kylläkin.)

Kellertävyys hälveni hieman, mutta ainakin minun tarkka äidinsilmä havaitsee kellertävyyden. Oli keskosuuden vuoksi kasvukontrollissa muutama viikko sitten, jossa lasten erikoislääkäri syynäsi lapsen tosi tarkkaan, eikä ainakaan sanonut mitään. Tarttee varmaan 5kk neuvolassa mainita asiasta, kun tuolla lääkärissä ei tullut mieleen...

siis todellakin voi. Hoitamattomana voi tulla aivovaurio. Hoidettuna vaaraton sairaus, mutta hoitamattomana vaarallinen. Keltainen vauva on kyllä muutenkin yleisvireydeltään tosi väsynyt eikä jaksa sen takia vältäämättä kovin syödäkkään. Verikokeisiin niin biliarvot selviää. Auringonvaloa paljon ja juomista myös. Bilirubiini poistuu pissun ja kakan kautta pois elimistöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja d:
siis todellakin voi. Hoitamattomana voi tulla aivovaurio. Hoidettuna vaaraton sairaus, mutta hoitamattomana vaarallinen. Keltainen vauva on kyllä muutenkin yleisvireydeltään tosi väsynyt eikä jaksa sen takia vältäämättä kovin syödäkkään. Verikokeisiin niin biliarvot selviää. Auringonvaloa paljon ja juomista myös. Bilirubiini poistuu pissun ja kakan kautta pois elimistöstä.

Ei aina, meillä kuopus oli todella ärhäkkä vauva vaikka bilit oli ensimmäisenä elinpäivänään melkein verensiirtorajalla.

Tää vauva syö kai ihan hyvin kun on kasvanutkin aika hyvin. Itkuisuutta on jonkin verran enemmän kuin esim. omillani oli, muuten kai ihan virkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Etkö voi hienovaraisesti ystävällesi mainita että tarkistaisi asian neuvolasta, tutkivat varmasti kun soittaa ja kysyy.

Juu, sanoin mutta olivat juuri neuvolassa käyneet eikä täti ollu siel mitään huomannut.

Alkuperäinen kirjoittaja Wursti Makkaravarvas:

Ei aina, meillä kuopus oli todella ärhäkkä vauva vaikka bilit oli ensimmäisenä elinpäivänään melkein verensiirtorajalla.

Samoin meidän lapsi oli todella ärhäkkä, ja kasvoi hyvin, jaksoi syödä ja olla virkku, vaikka keltainen oli ja maksasairaskin.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Mutta kyllä siis kohonneista bilirubiiniarvoista voi olla paljonkin haittaa. Lapsentahtinen (=tiheä) imetys on yksi parhaista keinoista laskea arvoja.

Mä olin tosin keltainen koko vauvaikäni ja vaikka kuinka mitattiin arvoja, ei ollu mitään häikkää :wave: Että joskus lapsen ihonväri voi olla vähän kellertävä ihan muuten vaa.

Ei mitään LAPSENTAHTISTA imetystä!! Vähintään kolmen tunnin välein syöttöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja --:

Mielummin useammin kuin 3h, paitsi jos on valossa niin sitten se 3h.

Sillä varauksella kylläkin, että jos vauva on keltaisuuden vuoksi liian väsynyt, hän ei ole riittävän virkeä syömään riittävän usein. Joten lapsentahtiin ei silloin voi mennä, vaan on pidettävä huolta siitä että lapsi herää riittävän usein syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
. Lapsentahtinen (=tiheä) imetys on yksi parhaista keinoista laskea arvoja.

.

Jaa. Minulla kiellettiin imetys kokonaan, kun lapsi kärsi vaikeasta keltaisuudesta.

Miksi?

Sanoivat vaan, että äidinmaito ei ole siinä tilanteessa parasta, ei kuulemma laske bilit, jos imettää.
Ei ole ainoa tapaus, tiedän näitä monia.

imetys voidaan kieltää silloin hetkellisesti vain jos on kysymys äidinmaitokeltaisuudesta. Jos lapsi on keltainen niin silloin ei voi luottaa lapsen tahtisuuteen koska yleensä ottaen vauva on väsynyt keltaisuuden vuoksi eikä jaksa syödä. Jos ei syö tarpeeksi bili-arvot nousee.

Sanoivat vaan, että äidinmaito ei ole siinä tilanteessa parasta, ei kuulemma laske bilit, jos imettää.

Mulle taas sanottiin että imetys on parasta siinä, tietty syöttöpunnituksilla että saa tarpeeksi maitoa.

. Lapsentahtinen (=tiheä) imetys on yksi parhaista keinoista laskea arvoja.

.

Jaa. Minulla kiellettiin imetys kokonaan, kun lapsi kärsi vaikeasta keltaisuudesta.

Miksi?

Toi pitää paikkansa vain jos keltaisuus on äidinmaidosta johtuvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja --:

Mielummin useammin kuin 3h, paitsi jos on valossa niin sitten se 3h.

siis hä? Jos on valohoidossa meidänn vauvaa on syötetty pullosta ( että varpilla saa nestettä ) 2 tunnin välein. Eli jos on valossa nestettä haihtuu iholta enemmän ja silloin tarvitsee nestettäkin useammin

Alkuperäinen kirjoittaja f:
siis hä? Jos on valohoidossa meidänn vauvaa on syötetty pullosta ( että varpilla saa nestettä ) 2 tunnin välein. Eli jos on valossa nestettä haihtuu iholta enemmän ja silloin tarvitsee nestettäkin useammin

No riippuu varmaan sairaalasta. Meillä molemmat on syötetty 3h välein ja kuopuksella oli muistaakseni 40ml kerralla ainakin. Ekaks aina imetin ja loput pullosta, syöttöpunnitukset siis aina otettiin. :) Muoks ja muutamassa päivässä saatiin lääkäriltä lupa lapsentahtisuuteen koska kuopus oli tosiaan todella tiheään syövä tapaus :)

Yhteistyössä