voiko vauvalle aloittaa kokeeksi refluksiin lääkettä ilman lääkärikäyntiä?

  • Viestiketjun aloittaja rttu
  • Ensimmäinen viesti
rttu
kyseessä 2 vkon ikäinen jolla epäilen olevan silent refluksia. Ei siis puklaa tms mutta monesti syötön päälle alkaa itkeä kun laskee sänkyyn pitkälleen, sylissä pystyssä ei itketä niinkään. Saako jotakin lääkettä ilman reseptiä jota voisi kokeilla?
 
"Niina"
Itse kerroin parin viikon ikäisen vauvan oireista ohimennen lastenlääkärille. Kirjoitti oitis gavisconia eikä edes kysellyt enempää tai tutkinut ollenkaan. Sanoi ettei sen kokeilemisesta mitään haittaakaan ole, muodostaa vain suojan ja läpän siihen ruokatorven alapäähän. Toimi meillä.
Voithan sä kuitenkin varalta soittaa neuvolaan ja kysyä, että mitä mieltä lääkäri ois.
 
aloittaja.
[QUOTE="Niina";29960427]Itse kerroin parin viikon ikäisen vauvan oireista ohimennen lastenlääkärille. Kirjoitti oitis gavisconia eikä edes kysellyt enempää tai tutkinut ollenkaan. Sanoi ettei sen kokeilemisesta mitään haittaakaan ole, muodostaa vain suojan ja läpän siihen ruokatorven alapäähän. Toimi meillä.
Voithan sä kuitenkin varalta soittaa neuvolaan ja kysyä, että mitä mieltä lääkäri ois.[/QUOTE]

minkälaisia oireita teillä oli lapsella? Täytyy soittaa neuvolaan ja kysäistä sieltä, vai onkohan se niin että tk:sta eivät tuota lääkettä kirjoita, vaan olisi pyydettävä lastenlääkäriltä?
 
vieras...
Jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten, mutta noin äkkisiltään kuulostaa aina nopealta johtopäätökseltä. Meillä on molemmat lapset olleet sellaisia ettei ne missään sängyssä pötköttele pikkuvauvana, vaan sylissä olla pittää :D En aloittaisi noin pienelle omin neuvoin, koska kaikilla lääkkeillä on myös haittavaikutuksensa, ja ongelma voi hyvin olla joku muu.

Loppu jätä lukematta jos halusit vastauksen vain tuohon lääkekysymykseen. Syökö rintamaitoa / korviketta? Tuleeko maitoa miten runsaasti tai syötätkö pullosta kehtoasennossa? Miten vauva nukkuu? Oletko aloittanut d-vitamiinitipat, millä annoksella?
 
Minä taas puhuin ja kerroin ja olin huolissani- eikä kukaan koskaan terveydenhoitajista tai lääkäreistä ottanut vakavasti. 6 vuotiaalla lapsella todettiin todennäköinen refluksi ja siitä johtuen ruokavalio oli jo muokkaantunut hyvin rajalliseksi ja syömistilanteet liki mahdottomiksi. Ammattilaiset epäilivät mun pahoinpitelevän lasta tai että hänellä on asberger, koska lapsi söi vain neutraaleja ruokia, ei perunaa, tuota suomalaisuuden kasvattajaa, ei lihaa.... :headwall: *voimasana* hällä oli hoitamaton refluksi. :headwall:
Vauvasta asti söi huonosti, nukkui huonosti ja pulautteli ja oksensi paaaaljon.

Gavisconia voi kokeilla, mutta pelkkä kärtyisyys syönnin päälle ei ole välttämättä refluksia, ei täydellä masulla muutenkaan kaikki tykkää pötkötellä.
 
Viimeksi muokattu:
sh
Ja 2-viikkoisestahan ne mahaitkut alkaa muutenkin, ei siihen tarvita mitään diagnooseja vaan syyksi riittää lapsen suoliston kehittyminen. Meillä vauva huusi (suoraa huutoa joka päivä useita kertoja päivässä) ensimmäiset 2kk, huudot alkoi juurikin 2vko:n ikäisenä ja loppuivat kuin seinään 2kk-ikäisenä. Tehtiin kaikkemme, siis ihan kaikki mahdollinen (ruokavaliosta mulla kaikki pois, testattiin gaviscon, gefilustipat, ilman tippoja, d-tipat erimerkkiset, ilman d-tippoja, vyöhyketerapiaa, cuplaton, disflatyl jnejnejne.) eikä mikään auttanut. Sitten vaan ykskaks itkut loppui ja meidän vauvastamme tuli tyytyväinen ja alkoi nukkua jopa päiväunet, kun siihen asti nukkui max. puolen tunnin pätkiä (onneksi kuitenkin nukkui sitten yöllä pidempiä pätkiä kun päivällä ei juurikaan, muuten olisimme tulleet hulluiksi). Ainoa selitys itkuihin oli juurikin tuo suoliston kehittymättömyys ja kun ikää karttui, niin loppui ne vaivat. Mitään allergioita ei ole koskaan ollutkaan, mutta herkkämahainen kyllä sinne vuoden ikään ja sen jälkeen alkoi ruoatkin maistua, peruna oli viimeinen joka aiheutti mahaitkuja, maidosta tai korvikkeesta itkuja ei tullut koskaan.

Tsemppiä ap:lle, mutta älä oikeasti siltikään kokeile mitään gavisconeja ilman lääkärin lupaa. Suurin osa itkuista loppuu 2-3kk:n iässä, ennen sitä ei monesti auta kuin kestää ja toivoa parasta.
 
aloittaja.
En aloita lääkettä ilman tohtorin lupaa :)

Olen vaan huomannut että vauvalla nousee syönnin jälkeen tunninkin päästä suuhun maitoa ja irvistelee kun se maistuu pahalta jne. Ymmärrän sylissä pötköttelyn, mutta esim. Ruuan päälle nukkuu sitterissä, kun siirrän sänkyyn alkaa hetken päästä itkeä ja ähistä ja öristä, siksi ajattelen ettö olisiko refluksia.

Röyhtäytetään aina syötön päälle, aina ei röyhtäisyä vaan tule.

Pieruja tulee kyllä kanssa kovasti, joka tietysti itkuja lisää.

gavisconista tuskin haittaa on jos kokeilee, mutta täytyy sitä kysyä lääkäriltä sitten.
 
"Mie"
Mulle sanoi arvostettu lastenlääkäri, että kaikilla pikkuvauvoilla on rakenteellinen refluksi, ja että useimmiten lääkkeestä on vatsan kokonaistilanteen kannalta enemmän haittaa kuin hyötyä.

Oma kuopukseni nukkui päikkärit sylissä/liinassa pystyasennossa puolivuotiaaksi. Toimi hyvin.
 
"kuku"
Minä puolestaan annoin pari imaisua keitettyä vettä tutista puklun jälkeen tai jos hengitys haisi happamalle. Ajatus siis että rakenteellisen refluksin ruokatorvivauriot jäävät syntymättä tai pienemmiksi kun huuhdellaan oksun jälkeen hapot alas pienellä nestrmäärällä. Imaisu rinnasta käy myös. Tuolla mentiin ekat 8 kk ja pärjättiin ilman lääkkeitä vaikka pukluja oli paljon. Ei ollut kärttyinen vaikka nukkui paljon lähes pystyasenossa ja pukluja tuli usein yli tunti syönnistä.
 

Yhteistyössä