Voiko vanhustyöhön suuntautunut lähihoitaja saada lastenhoitajan toimen päiväkodista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ainahan voit yrittää, mutta yleensä kaupungin virat mitkä tulee hakuun niin on ns. jo täytetty. Enkä usko et kovin hyvät tsäänssit on koska hakijoita on kuitenkin aina jonkun verran ja suurella osalla on oikeasti kokemusta ja parempi pätevyys mikäli on suuntautunut.
Mutta onnea hakuun :)

Kyllä voit hakea. Mutta jos hakijoissa on joku lapsiin suuntautunut hän menee sinun edellesi. Ja ainakin voi reklamoida jos ei tule valituksi ja sinä tulet. Jo sillä perusteella että hänellä on suuntautuminen lapsiin ja sinulla ei. Minkä takia suuntauduit vanhuksiin jos tarhaan haluat töihin?

No sillä suuntautumisella ei oikeasti ole mitään merkitystä. Lähihoitaja kuin lähihoitaja. Suuntautuminen on lähinnä oman kiinnostuksen ja koulun antamien resurssien varassa.. mitähän siitäkin tulis jos alkaisin odottelemaan perusopintojen jälkeen, että koska täällä mahdetaan järjestää haluamaani suuntautumisvaihtoehtoa. Joskus on pakko valita niistä mitä tarjolla on ja meillä esim on ensi vuodeksi tarjolla kolme suuntautumisvaihtoehtoa ja niihin ei kuulu lapset ja nuoret.

No sillä suuntautumisella ei oikeasti ole mitään merkitystä. Lähihoitaja kuin lähihoitaja. Suuntautuminen on lähinnä oman kiinnostuksen ja koulun antamien resurssien varassa.. mitähän siitäkin tulis jos alkaisin odottelemaan perusopintojen jälkeen, että koska täällä mahdetaan järjestää haluamaani suuntautumisvaihtoehtoa. Joskus on pakko valita niistä mitä tarjolla on ja meillä esim on ensi vuodeksi tarjolla kolme suuntautumisvaihtoehtoa ja niihin ei kuulu lapset ja nuoret.

Mutta työnhaussa ja se kuka työpaikan saa, niin siinä on aina etusijalla se kenellä on oikeanlaisin koulutus kyseiseen tehtävää. oli suuntautuminen mikä tahansa, aika kummaa olisi jo sairaanhoitaja joka olisi erikoistunut esim. gediatriaan pomppaisikin yhtäkkiä pediatriaan, kuitenkin kaksi aivan eriasiaa ovat.

Mutta työnhaussa ja se kuka työpaikan saa, niin siinä on aina etusijalla se kenellä on oikeanlaisin koulutus kyseiseen tehtävää. oli suuntautuminen mikä tahansa, aika kummaa olisi jo sairaanhoitaja joka olisi erikoistunut esim. gediatriaan pomppaisikin yhtäkkiä pediatriaan, kuitenkin kaksi aivan eriasiaa ovat.

Joo mutta tosielämässä sillä on oikeasti hyvin vähän merkitystä eikä erikoistuminen määrää yhtään mitään, ainoastaan siitä _saattaa_ olla etua työnhaussa, mutta töitä voi lähihoitaja tehdä missä vaan lähihoitajaa haetaan ja vastaavasti sairaanhoitaja voi hakea työpaikkaa johon haetaan sairaanhoitajaa..

ja nykyisin saikut ei edes erikoistu mihinkään, ja lähihoitajillakin se homma on lähinnä muodollinen, lähihoitaja saa meilkeinpä töitä kuin töitä, niitä ei nimittäin liiaksi asti ole.

Joo mutta tosielämässä sillä on oikeasti hyvin vähän merkitystä eikä erikoistuminen määrää yhtään mitään, ainoastaan siitä _saattaa_ olla etua työnhaussa, mutta töitä voi lähihoitaja tehdä missä vaan lähihoitajaa haetaan ja vastaavasti sairaanhoitaja voi hakea työpaikkaa johon haetaan sairaanhoitajaa..

ja nykyisin saikut ei edes erikoistu mihinkään, ja lähihoitajillakin se homma on lähinnä muodollinen, lähihoitaja saa meilkeinpä töitä kuin töitä, niitä ei nimittäin liiaksi asti ole.

Ei se ihan noinkaan mene, ainakaan täällä pohjoisessa päin. Täällä yleensä päivähoidon puolella vaaditaan että lähäri on käynyt lasten ja nuorten koulutusohjelman. Eivät ota ku ehkä sijaisuuksiin semmoisia jotka ei oo käyny, ja toiset ei edes sijaisuuksiin!

Alkuperäinen kirjoittaja yksi lähihoitaja päiväkodista;23247023:
Vakinaista vakanssia ei voi saada ellei ole suuntautunut lapsi- ja nuorisotyöhön.

Näin olen minäkin kuullut. En sitten tiedä onko kuntien välillä eroja, mutta Hesassa _ei voi saada pk:sta vakkaripaikkaa, jos ei ole suuntautunut lapsiin- ja nuoriin. Sijaisuuksia voi tehdä, mutta vakkariksi ei pääse, valitettavasti.

Mitä ihmettä on gediatria? :O Ja se, miten pätevyys katsotaan, riippuu ihan siitä mitä vaatimuksia viran täyttämiselle on asetettu. Ei pelkkä suuntautuminen tee kenestäkään automaattisesti pätevämpää, nykyään kun ei ole virkoja vaan toimia niin työnantajalla on paljon laajempi harkintavalta paikkojen täyttämisen osalta.

Mitä ihmettä on gediatria? :O Ja se, miten pätevyys katsotaan, riippuu ihan siitä mitä vaatimuksia viran täyttämiselle on asetettu. Ei pelkkä suuntautuminen tee kenestäkään automaattisesti pätevämpää, nykyään kun ei ole virkoja vaan toimia niin työnantajalla on paljon laajempi harkintavalta paikkojen täyttämisen osalta.

Varmaan tarkoittanut Geriatriaa, vanhushoitotyötä

On mun mielestä aika erikoista, jos lapsiin ja nuoriin erikoistunut voi saada vakipaikan vanhustenhoitolaitoksesta, mutta vanhuksiin erikoistunut ei voi saada paikkaa päiväkodista. Minäkään en haluaisi, että minun mummoani hoitaa kukaan, joka ei siihen ole erikoistunut.. HOHHOIJAA taas. Perusopinnoissa lähihoitajilla sisältyy erilaiset asiakasryhmät ja suunnilleen kaikki lähihoitajat tekevät harjoittelun päiväkodissa perusopintojen aikana. Ja todellakin kun joskus koulut eivät tarjoa kaikkia suuntautumisvaihtoehtoja, eikä aina pääse siten valitsemaan juuri sitä minkä haluaisi, enkä ole kuullut että kukaan lähihoitaja olisi käynyt erikoistumassa uudelleen. Ja käsittääkseni vakipaikan saadakseen muullakin kokemuksella on merkitystä kuin jollain suuntautumisella, ja jos jossain paikassa paljon tekee sijaisuuksia, niin käsittääkseni ainakin kunnilla on velvollisuus vakinaistaa tämä sijainen tietyn aikamäärän täytyttyä, vaikkei suuntautumiskoulutusta olisikaan.

[QUOTE="minä";23247282]mä en tahtoisi että mun lapsen päiväkodissa työskentelisi sellainen lähihoitaja joka ei ole erikoistunut lapsiin ja nuoriin.[/QUOTE]

Ainakaan vakituiseksi lapsensa hoitajaksi tuskin kovin moni muukaan vanhempi haluaa epäpätevää lastenhoitajaa. Eikä edes päiväkodin lastentarhanopettajat olisi tyytyväisiä, koska lastenhoitajan työ on vaativaa.

Siitä työstä ei selviä kaikki erikoistuneetkaan ilman lastentarhanopettajan tukea. Lastenhoitajilta edellytetään lapsen omahoitajuutta ja varhaiskasvatussuunnitelman tekemistä ja kasvatuskeskustelujenkin on sujuttava.

voi, mutta se kaatuu aina siihen että jos paikkaa hakee sellainen joka on suuntautunut lapsiin ja nuoriin, hän menee ohi. Jos ei mene, hän voi tehdä valituksen ja todistaa olevansa pätevämpi, jolloin vanhustyöhön suuntautunutta ei voida valita. Työnantajalla on velvollisuus valita pätevämpi hakija kunnan virkaan/toimeen.

Luulen että se menee myös vanhuspuolella näin. Sinne vaan on niin paljon vähemmän hakijoita ja tekijöitä...

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;23247990:
Ainakaan vakituiseksi lapsensa hoitajaksi tuskin kovin moni muukaan vanhempi haluaa epäpätevää lastenhoitajaa. Eikä edes päiväkodin lastentarhanopettajat olisi tyytyväisiä, koska lastenhoitajan työ on vaativaa.

Siitä työstä ei selviä kaikki erikoistuneetkaan ilman lastentarhanopettajan tukea. Lastenhoitajilta edellytetään lapsen omahoitajuutta ja varhaiskasvatussuunnitelman tekemistä ja kasvatuskeskustelujenkin on sujuttava.

Mä pidän suuremmassa arvossa lastenohjaaja tutkintoa päivähoito maailmassa, he opiskelevat 3 vuotta pelkkää lapsi ja perhetyön opintoja, lähihoitajilla se on vain yksi pieni kokonaisuus opintoja, ellei juuri valitse suuntautumiseksi lapsia ja nuoria

Vakipaikkaa ei voi saada ellei ole suuntautunut lapsiin ja nuoriin, mutta määräaikaisia sijaisuuksia voi tehdä. Muihin osa-alueisiin suuntaututun lähihoitaja on samalla viivalla kouluttamattomien, mutta kokemusta omaavien kanssa (ainakin aika useasti). mikäli haluaa päiväkotiin töihin niin kannattaa suuntautua vain uudelleen eli se vuoden koulutus sitten vaan lisää. Vanhuspuolella töihin taas pääsee jo hoito ja huolenpito jakson jälkeen ihan luvalla vaikka heti, koska vanhus puolella on henkilökunnasta niin kova pula.

Täällä voi. Ja suoraan sanottuna, mulle on ihan sama mihin lähihoitaja on suuntautunut. Lasten kanssa se asenne, luonne ja kiinnostus tekee hyvän lastenhoitajan. LTO on sitten asia erikseen.

Mulla on vakituinen lastenhoitajan toimi, vaikka olen suuntautunut vanhustyöhön. Ja totta puhuen tekisin paljon mielummin vanhustyötä kuin hommia lasten parissa...
Mutta aikansa kutakin ;)

Mulla on suuntautuminen vanhuksiin..joten päiväkoti paikat ovat kiven alla kun sitä haluisin tehdä
mitä pitää tehdä et saan
olenko taas 2v.koulun penkillä
kysyy epätoivoinen yh-äiti

Turussa ei voi saada vakituista toimea, jos ei ole suorittanut lapsiin- ja nuoriin suuntautunutta erikoistumista.

Punkulle tiedoksi, että ainakin aikuispuolella erikoistuminen onnistuu vuodessa iltaopiskeluna. Ongelmana varmaan on vain se, että erikoistumisryhmiä järjestetään varmaan kohtuullisen vähän. Enemmän nyt suunnataan sahu ja vanhuspuolelle.

Minä teen keikkaa Helsingissä ja Vantaalla päiväkodeissa, vaikka en ole suuntautunut lapsiin ja nuoriin. Monessa paikassa on minulle silti tarjottu vakituista työtä. Ei se koulutus sitä ammattitaitoa tee vaan työkokemus. Mutta ilman työkokemusta ja että sijaisuuksilla näytät päiväkodissa ammattitaitosi, et varmastikaan vakituista paikkaa voi saada. Päivähoitoalalla riittää aina sijaisuuksia, joten eihän sitä vakituista paikkaa edes tarvi :)

Yhteistyössä