Voiko työnjohtaja tehdä mulle tällasen tempun?????

17.03.2008
337
0
16
Siis olen keski kokoisessa tehtaassa töissä missä on monta eri osastoa ja minä olen sellasella osastolla töissä joka on kolmessa vuorossa ja näin ollen on parempi palkka lisineen vuoroista johtuen, ja nyt sitten olisin palaamassa työelämään takaisin kun olen ollut eka äippälomalla ja sen jälkeen vähän aikaa hoitovapaalla, joten otinpa sitten reippaana tyttönä puhelimen käteen ja soitin pomolle ja aloin kysymään vuoroista niin onkin laittamassa minua toiselle osastolle jossa on paljon huonompi palkka ja tuntipalkkaa ei voi nostaa kuin urakkaa tekemällä ja siellä ei voi urakkaa tehä kun vanhat työntekijät on omineet ne tehtävät itelle. Nii ja eihän minun kannata edes lähtiä tuolla palkalla kun on kolme lasta hoitoon menossa niin menee suurin osa palkasta hoitomaksuihin ja nii palkka tippuis lisineen noin 5 euroa tunnillta. Että mua v....aaa :headwall: Kun vielä laskin että kun saisin olla vuorossa niin lasten ei tarvitsisi olla kuin 15 pv kuukaudessa hoidossa niin säästettäs hoitomaksuissa ja lapset sais olla kotona ja jos joudun toiselle osastolle niin joudun pelkkään päivään ja lapset joutuis joka päivä kulkemaan hoidossa. Kun kuitenkin minun mielestä lasten paikka on olla kotona ja minä kyllä jäänkin vielä kaheksi vuodeksi kotia jos en pääse omalle osastolle takasin. Ja minun on pakko lähteä töihin taloudellisen tilanteen takia :ashamed:

muistelisin joskus lukeneeni, että työpaikan pitää säilyä, mutta työtehtävät voivat muuttua ä-vapaan jälkeen. Palkka-asiasta en tiedä mitään. Mutta voin olla täysin väärässä, selvittäisin asiaa liitosta.

Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
no kyllähän sulla on oikeus palata entiseen työhös äippäloman jälkeen. otas yhteyttä liittoon tai luottamusmieheen!

Joo mie soitan tehtaan pääluottamusmiehelle sillä alkaa puoli yks puhelin aika. Tuntuu vain että se joka minua on tuuraamassa siinä on puhunu itelle ne työ hommat, kun on just siltä huonopi palkkaiselta osastolta mihin mie olisin joutumassa ja on vielä määräaikanen sopimus sillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
muistelisin joskus lukeneeni, että työpaikan pitää säilyä, mutta työtehtävät voivat muuttua ä-vapaan jälkeen. Palkka-asiasta en tiedä mitään. Mutta voin olla täysin väärässä, selvittäisin asiaa liitosta.

Työtehtävät voivat muuttua, mutta palkan-alennus ei tunnu tutulta. Ainakaan meidän firmassa niin ei voi tehdä, mutta meillä ollaan yleisimmin kuukausipalkalla.

Työpaikan pitää säilyä, mutta työtehtävät tosiaan tietyin ehdoin saavat muuttuakin. (Jos esim. kotona ollessa firman toiminta on muuttunut niin, että vanhaa tehtävää ei enää ole.)

Palkkaa ei kyllä mun käsittääkseni voi noin vaan tiputtaa varsinkaan siksi, että sut ilman kunnon syytä laitetaan eri tehtäviin äitiysloman jälkeen.
Mutta ihan varma en näistä ole, kannattaa tarkistella...

työtehtavät kyllä voivat muuttua, tosin ei huonompaan suuntaan ja missään tapauksessa ei voi muuttua niin että palkka pienenee! Älä anna periksi, sinulla on oikeus saada entistä työtä ja entistä palkkaa vastaava paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Jos sulla on vakkarin paikka, niin ei voi tehdä! Toisiin tehtäviin kai voi siirtää, mutta tuntipalkkaa ei saa olla huonompi kuin ennen. Näin ainakin luulen.

Vakipaikka on ja palkka on laskettu aina osastoittain, mulla tulis palkka tippumaan päälle kaheksan euron ja sitä muka pitäs urakalla nostaa mutta kun ei pysty siihenkään kun vanhemmat työntekijät jokka on ollu kolmekymmentä vuotta talossa on omineet itelle ne hommat ja siihen ei ole työnjohtajallakaan nokan koputtamista, on niin tossun alla se äijä.

Mun entisellä työpaikalla, jossa olin vain kiireapulaisena, työntekijöitä pompoteltiin. Alunalkaen tulivat päivätöihin, välillä työnantaja päätti laittaa kaikki arkisin kahteen vuoroon ja sitten tulivat viikonloputkin, sitten taas päivätöihin... kahden viikon varoajalla pystyi työnantaja heitä pompottamaan. Joten ei sulla varmaan sananvaltaa siihen ole... valitettavasti :/

"
Alkuperäinen kirjoittaja ulla:
mutta ei vissiin perustuntipalkka ois pienenemässäkään?
"

Ei se tuntipalkkaa yksin katso, laki määrittelee asian siten että mikäli omaa paikkaa on mahdoton saada takaisin ei uusi sijoitus saa tuoda työntekijälle heikennyksiä äitiysloman takia.

Alkuperäinen kirjoittaja laiskimus madonius:
soitin pomolle ja aloin kysymään vuoroista niin onkin laittamassa minua toiselle osastolle ...... joudun pelkkään päivään ja lapset joutuis joka päivä kulkemaan hoidossa.

Tiesikö pomo, että haluaisit vuorotyöhön? Monet ajattelevat, että perheenäidille päivätyö on ainoa vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mun entisellä työpaikalla, jossa olin vain kiireapulaisena, työntekijöitä pompoteltiin. Alunalkaen tulivat päivätöihin, välillä työnantaja päätti laittaa kaikki arkisin kahteen vuoroon ja sitten tulivat viikonloputkin, sitten taas päivätöihin... kahden viikon varoajalla pystyi työnantaja heitä pompottamaan. Joten ei sulla varmaan sananvaltaa siihen ole... valitettavasti :/

Noh mun työnantaja olis voinu ilmottaa siitä jo keväällä kun sovittiin työajoista ja jos en pääse entisiin hommiin takasin niin ilmotan kylmän rauhallisesti että kahden vuoden päästä sit tavataan uudestaan kun minun ei kannata lähteä taloudellisesti töihin tuolla tuntipalkalla kun suurin osa palkasta menee hoitomaksuihin. Nytkin jää enemmän kuukaudessa käteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja laiskimus madonius:
soitin pomolle ja aloin kysymään vuoroista niin onkin laittamassa minua toiselle osastolle ...... joudun pelkkään päivään ja lapset joutuis joka päivä kulkemaan hoidossa.

Tiesikö pomo, että haluaisit vuorotyöhön? Monet ajattelevat, että perheenäidille päivätyö on ainoa vaihtoehto.

Kyllä luulen että tietää ja ilmotin sille nytkin että haluan entisiin hommiin takasin.

Noh mun työnantaja olis voinu ilmottaa siitä jo keväällä kun sovittiin työajoista ja jos en pääse entisiin hommiin takasin niin ilmotan kylmän rauhallisesti että kahden vuoden päästä sit tavataan uudestaan kun minun ei kannata lähteä taloudellisesti töihin tuolla tuntipalkalla kun suurin osa palkasta menee hoitomaksuihin. Nytkin jää enemmän kuukaudessa käteen.[/quote]

Uhkaat käräjillä ellei vanhaa vastaavaa työpaikkaa löydy. Mitä sinä hyötyisit tuosta marttyyriasenteesta? Hyväksyt työnantajan syrjinnän äitiysloman vuoksi?

Noh mun työnantaja olis voinu ilmottaa siitä jo keväällä kun sovittiin työajoista ja jos en pääse entisiin hommiin takasin niin ilmotan kylmän rauhallisesti että kahden vuoden päästä sit tavataan uudestaan kun minun ei kannata lähteä taloudellisesti töihin tuolla tuntipalkalla kun suurin osa palkasta menee hoitomaksuihin. Nytkin jää enemmän kuukaudessa käteen.

Uhkaat käräjillä ellei vanhaa vastaavaa työpaikkaa löydy. Mitä sinä hyötyisit tuosta marttyyriasenteesta? Hyväksyt työnantajan syrjinnän äitiysloman vuoksi?[/quote]

Noh mie ajattelinkin että alan iltasin opiskelemaan ja hommaan uuden työpaikan, haistatan pitkät koko tehtaalle, nyt ois hyvä rupsautus hymiö tähän.

Miksi aina lasketaan töiden kannattavuus äidin palkasta????Kai on selvää, että käytettäsissä olevat tulot laskevat kun lapsia tulee ja hoito vaikuttaa koko perheen tuloihin...

Miksi aina lasketaan töiden kannattavuus äidin palkasta????Kai on selvää, että käytettäsissä olevat tulot laskevat kun lapsia tulee ja hoito vaikuttaa koko perheen tuloihin...
Onhan se niinkin,mutta siinä vaiheessa kun kth:stä jää enemmän käteen kun palka-hoitomaksut,työmatkat yms,niin onko se työnteko kannattavaa?

Yhteistyössä