Voiko työnantaja yksipuolisesti päättää, että kertyneet lomapäivät maksetaan rahana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veetuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä ihmettä sä oikein selität? Miksi ei olisi varaa? Tajuatko, että palkaton on palkaton ja on täysin eri asia kuin palkka.

Mä en ole huudellut minkään vakituisen työn perään vaan niiden lomapäivien kertymisen perään. Hahmotatko?

Hitto että olet tyhmä. Sulle maksetaan sama raha kuin lomailevalle kollegallesikin. Sinä saat sen pienissä osissa pitkin vuotta, kollegasi yhdellä kertaa. Mikä tässä on sulla vaikea ymmärtää?

Hitto että olet tyhmä. Sulle maksetaan sama raha kuin lomailevalle kollegallesikin. Sinä saat sen pienissä osissa pitkin vuotta, kollegasi yhdellä kertaa. Mikä tässä on sulla vaikea ymmärtää?
Kuinka vaikea sun ja muiden taulapäiden on tajuta, että palkallista lomaa saava on huomattavasti paremmassa asemassa kuin sellainen jolla ei lomat kerry.

Joku tuolla laittoi Tehyn linkin, että jos lomapäivät maksetaan pois joka palkan yhteydessä niin työnantaja tekee virheen.

Meneekö jakeluun? Tuskin. No mä olen ottanut liittoon yhteyttä ja odotan sieltä vastausta.

Meneekö jakeluun? Tuskin. No mä olen ottanut liittoon yhteyttä ja odotan sieltä vastausta.

Nyt puhut ensimmäisen kerran asiaa.
Tämä, ja vain tämä on se oikea tapa toimia.

Ei kukaan kiistä sitä etteikö vakituisessa työssä oleva olisi paremmassa asemassa.
Mutta sitten seuraavaksi mietit että minkäs teet asialle? Ja vaikka kuinka liitto sanois mitä, niin työnantaja voi sanoa että mitäs sitten? 0-sopimuksia ei vielä ole viety millään alalla oikeuteen. Ja vain oikeus voi tuomita korvauksiin. Oikeuskaan ei pysty pakottaa työnantajaa vakinaistamaan sua. Että tsemppiä vaan

Etkö sä ymmärrä, että vakkareita voi olla esim. äitiyslomalla ja heidän tilalleen palkataan SIJAINEN ei vakituinen työntekijä. Tällöin voi olla esim. 9kk sijaisuus kuukausipalkalla eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

Mulla ainakin on kyllä perusasiatkin hallussa ja osaan työni. Sä et tunne etkä voi päätellä yhtään mitään mun tiedoista ja taidoista työni suhteen tai sen suhteen voinko saada joskus vakituisen työpaikan. Mulla on nimittäin ollut vakituinen työpaikka josta lähdin pitkän sairasloman jälkeen pois koska se työpaikka oli täysi helvetti. Sain lääkäriltä lausunnon työvoimatoimistoa varten, että ei tulisi karenssia. Ei tullut karenssia, mutta enpä ehtinyt saada liitosta mitään kun sain silloin pian sitten töitä.
Huomasitko sanan " lähtökohtaisesti ". Lähtökohtaisesti alalla kuin alalla pitää palkata vakituiseksi työntekijäksi. Voihan äitiyslomaa, hoitovapaita, lomia, vapaapäivä "sijaistaa" myös vakituinen varahenkilö. Voi työnantaja hoitaa asian myös vaikutuksilla työntekijöillä, oletko koskaan ajatellut asiaa?

Mutta laki mahdollistaa myös keikkalaisten käyttämisen (mikä on mahdottoman hyvä asia, yllättävät kiiretilanteet, sairaslomat) ja määräaikaisten sijaisten (mikä on se kyseenalaisempi vaihtoehto)..ottaen huomioon että hoitoalalla tulee aina olemaan äitiyslomia ja lomia.

Nyt puhut ensimmäisen kerran asiaa.
Tämä, ja vain tämä on se oikea tapa toimia.

Ei kukaan kiistä sitä etteikö vakituisessa työssä oleva olisi paremmassa asemassa.
Mutta sitten seuraavaksi mietit että minkäs teet asialle? Ja vaikka kuinka liitto sanois mitä, niin työnantaja voi sanoa että mitäs sitten? 0-sopimuksia ei vielä ole viety millään alalla oikeuteen. Ja vain oikeus voi tuomita korvauksiin. Oikeuskaan ei pysty pakottaa työnantajaa vakinaistamaan sua. Että tsemppiä vaan
Mulle soitatte suutanne, että en ymmärrä asioita, mutta itse olette aivan pihalla. Mä olen koko ajan kirjoittanut lomapäivien kertymisestä!!!! EN ole vaatimassa vakituista työpaikkaa liiton avulla. HALOO!!!!!!

Lomapäiväthän sulla KERTYY, ne vaan maksetaan pois
Oikeasti, oikeasti!? Ettekö te tosiaan ymmärrä? Mähän laitoin sen linkin jossa oli, että työnantaja tekee virheen jos maksaa lomapäivät pois joka palkan yhteydessä. Ettekö osaa lukea vai haluatteko vain esittää tyhmää ja inttää?

Ap haluaa, että hänen lomansa kertyy ja PYSYY. Eikä niitä maksettaisi pois. Kyllä mä nyt ihmettelen suuresti kun ette tuota ymmärrä.

Valitettavasti voi olla myös niin, että kun ap kyselee oikeuksiensa perään niin työt loppuu. Voikin olla, että seuraavissa työvuorolistoissa ei ole yhtäkään työtuntia. Mutta ettehän te tällaisia tajua kun teillä on aina varmat samat työtunnit ja saatte pitää lomanne. Näette vain oman napanne.

(y)
Haloo ratakiskot ja ap:t, keskittykää tähän asiaan - Mitäpä aiotte tehdä asialle????

Se kun kuitenkin on loppujen lopuksi se pointti! Mitäpä aiotte tehdä asialle??? Kenties allekirjoittaa taas seuraavan 0-sopimuksen??? Hyväksyä tilanteen? Jatkaa edelleen vuodesta toiseen samalla työnantajalla?? - Niin kuin olette nyt tehneet.
No mitä sinä tekisit?
Heittäytyisit yhteiskunnan elätiksi?
Valitettavasti varsin moni ajattelee kanssasi samoin.

No mitä sinä tekisit?
Heittäytyisit yhteiskunnan elätiksi?
Valitettavasti varsin moni ajattelee kanssasi samoin.
Hyvin päätelty (y)
Valitettavasti hoitoja "ei pääse" yhteiskunnan elätiksi. Ja eiköhän hoitoala valita ammatiksi juuri sen suhteellisen varman työllistymisen vuoksi, ja jotta saamme hoitaa ja kannustaa teitä yhteiskunnan elättejä- niin kuin niin halveksivaan sävyyn heistä puhut.

Jos haluat pitää keskustelun asiallisena, niin keskitä kirjoituksesi liittoon, työelämän tietojen hankintaan, omista oikeuksista kiinni pitämiseen, yhteiskunnalliseen ja kunnalliseen vaikuttamiseen - nämä aiheet ovat suoraa syy-yhteydessä hoitajien palkkaukseen ja työoloihin.

Hyvin päätelty (y)
Valitettavasti hoitoja "ei pääse" yhteiskunnan elätiksi. Ja eiköhän hoitoala valita ammatiksi juuri sen suhteellisen varman työllistymisen vuoksi, ja jotta saamme hoitaa ja kannustaa teitä yhteiskunnan elättejä- niin kuin niin halveksivaan sävyyn heistä puhut.

Jos haluat pitää keskustelun asiallisena, niin keskitä kirjoituksesi liittoon, työelämän tietojen hankintaan, omista oikeuksista kiinni pitämiseen, yhteiskunnalliseen ja kunnalliseen vaikuttamiseen - nämä aiheet ovat suoraa syy-yhteydessä hoitajien palkkaukseen ja työoloihin.
Kyllä pääsee. Ja niin pääsee monella muullakin alalla.
Nuo nollatuntisopparit ovat erittäin hyviä niille, joille tilanne sopii ja jotka sitä haluavat, mutta sellaisille, jotka haluaisivat tehdä täysipäiväistä jatkuvaa työtä, ne eivät todellakaan ole mikään optimiratkaisu, mutta monesti se ainoa mahdollinen. Ja kuten sanoin, nämä tulevat tulevaisuudessa lisääntymään huomattavasti.

Kyllä pääsee. Ja niin pääsee monella muullakin alalla.
Nuo nollatuntisopparit ovat erittäin hyviä niille, joille tilanne sopii ja jotka sitä haluavat, mutta sellaisille, jotka haluaisivat tehdä täysipäiväistä jatkuvaa työtä, ne eivät todellakaan ole mikään optimiratkaisu, mutta monesti se ainoa mahdollinen. Ja kuten sanoin, nämä tulevat tulevaisuudessa lisääntymään huomattavasti.

Ne tulevat lisääntymään vain jos sallitaan. Hoitoalalla ei ole työnantajalla mitään perusteita käyttää vuodesta toiseen koko ajan keikkalaisia. Mutta totta kai työnantaja käyttää, jos työntekijä ei muuta halua.
Mitä tämä sitten tarkoittaa? Se ei tarkoita sitä että tullaan kaksplussalle kitisemään että onko nyt reilua ettei mulla ole kesälomaa tai säännöllistä kuukausipalkkaa. No ei ole reilua ei jos kesälomaa haluat tai säännölliset tulot. Mutta kukaan täällä kaksplussalla ei näitä "sulle" tule järjestämään. Ei varsinkaan jos itse on halunnut tällaisen 0-sopimuksen. 0-sopimukset on oikein hyviä niille jotka niitä haluaa tehdä.
Mutta on koko alan ja kaikkien työntekijöiden etu, ettei näihin sopimuksiin suostuta VUODESTA TOISEEN JOS kuitenkin halutaan muuta! Silloin ihan oikeasti Kaksplussan sijaan ollaan yhteydessä liittoon, tuodaan toiminta kunnan tietoon (suurin osa näistä työnantajista on kunnan ostopalveluita, eikä kunta halua työntekijöiden väärinkäyttöä, koska he maksavat hyvin ja eettisesti järjestetystä yritystoiminnasta), ja tarvittaessa jollakin täytyy olla rohkeutta liiton kanssa riitauttaa työsopimus. Tämä myös edellyttää, että työntekijä tuo työnantajalle tiedoksi sen, että työntekijä myös itse haluaisi toimen (ja ratakiskolle taas sivuhuomautus, että ei ne pitkät sijaisuudet ja määräaikaisuudetkaan ole sitä mitä tavoitellaan).

Enkä todellakaan pysty edes käsittää miten koko työpaikalla ei ole luottamusmiestä :confused: aivan järjetöntä työntekijäpuolelta :confused:
Siinä ei voi muuta todeta kuin että kyllä on työnantaja järjestäny hyvin asiansa :whistle: näin toimii työnantaja, jonka sallitaan näin toimia.
Ja ottakaa nyt huomioon, että työnantaja voi vallan hyvin myös valita töihin nimenomaan tommosia hitusen ymmärtämättömiä ihmisiä, jotka antavat monta vuotta tämän toiminnan jatkua ja vielä kiittävät työnantajaa kun saavat tilalle muutaman kuukauden "pitkän" määräaikaisuuden (y). Uuu jee

Edelliselle tiedoksi, että kyllähän ap on ottanut yhteyttä liittoon.

Sitä en ymmärrä miksi ei täältä voisi ensin kysyä vähän vinkkiä ja apua. Voi löytyä joku jollakin kokemusta asiasta. Mutta eihän täällä saisi ikinä mistään keskustella saati sitten kysyä mitään.

Edelliselle tiedoksi, että kyllähän ap on ottanut yhteyttä liittoon.

Sitä en ymmärrä miksi ei täältä voisi ensin kysyä vähän vinkkiä ja apua. Voi löytyä joku jollakin kokemusta asiasta. Mutta eihän täällä saisi ikinä mistään keskustella saati sitten kysyä mitään.
Toki oikein hyvä että nyt tajusi ottaa yhteyttä liittoon. Tämä toinen ei vieläkään ole ottanut yhteyttä liittoon. Vai oliko nyt, aivan sama. Koitetaan nyt päästä asiassa eteen päin, ja siirtää ne ajatukset siihen, että mitäs nyt sitten? Mitä teet seuraavana ja tai jatkossa?

(Henkilökohtaisesti toivon, että tämmöinen provosoiva ja johdatteleva keskustelu saa nämä ihmiset toimimaan! Niin kuin ny tämä toinen sai suunsa auki esimiehelle, ja sentään sai pidemmän sopimuksen, ja tämä toinen nyt otti yhteyttä liittoon. Jes hyvä reipasta toimintaa heiltä molemmilta) mutta jääkö asia nyt siihen?

Toki oikein hyvä että nyt tajusi ottaa yhteyttä liittoon. Tämä toinen ei vieläkään ole ottanut yhteyttä liittoon. Vai oliko nyt, aivan sama. Koitetaan nyt päästä asiassa eteen päin, ja siirtää ne ajatukset siihen, että mitäs nyt sitten? Mitä teet seuraavana ja tai jatkossa?

(Henkilökohtaisesti toivon, että tämmöinen provosoiva ja johdatteleva keskustelu saa nämä ihmiset toimimaan! Niin kuin ny tämä toinen sai suunsa auki esimiehelle, ja sentään sai pidemmän sopimuksen, ja tämä toinen nyt otti yhteyttä liittoon. Jes hyvä reipasta toimintaa heiltä molemmilta) mutta jääkö asia nyt siihen?
Kuka toinen?

Yhteistyössä