V
vierailija
Vieras
Kyllä voi päättää. Eikä todellakaan ole pakko antaa mitään palkatonta lomaa. Lomailkoon sitten lopun ikäänsä.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Älä oleta mitään. Mä kuulun liittoon. Sä et päätä sitä voinko mä ensin kysyä asiaa ensin täältä. Mene muualle besserwisser.Jotenkin minulla on sellainen kutina, ettei tämänkään ketjun ap ole edes harkinnut ammattiliittoon kuulumista. Sieltä saisi apuja tämän kaltaiseen tilanteeseen tätä palstaa paremmin...
Kuka tässä on 90- tai 2000-luvulla syntynyt? Mä tämän ketjun ap olen syntynyt 80-luvun alkupuolella ja kuulun ammattiliittoon.Ammattiliitot on noloja näiden tämmösten 90-ja 2000uvulla syntyneiden mielestä.
Eikä sitten itse ymmärretä mitä on työehtosopimukset, keskusjärjestöt, työaikalaki, tai edes työsopimus. Eikä näitä osata itse selvittääkään.
Siinä puentä ihmistä viedään mukana ja luullaan olevansa korvaamaton ja luullaan että työnantaja tulee joku kerta kysymään että haluatko vakityön, 1000€ palkan korotuksen, täydet lomapäivät ja juhlapyhät vapaaks - No ei tule. Hoitoalalla nyt varsinkaan
Edelleen? Nyt kyllä vähän vaikuttaa siltä, että luulette vastaavanne jollekin vanhalle tutulle.
Mun tilanteessa olevia ihmisiä on paljon ympäri Suomen niin julkisella kuin yksityisellä puolella. Hoitoalan arkea, että kuvitellaan ihmisten jaksavan vuosia ilman lomia. Monessa paikassa on niin, että jos pyydät palkatonta niin sopimus ei sen jälkeen jatku. Itse asun sen verran pienellä paikkakunnalla, että tähän ei ole varaa.
Olen ollut nykyisessä työssä yli kaksi vuotta ja kaksi kesää on mennyt niin, että ei ole ollut lomaa. Näyttää siltä, että menee ensi kesäkin ilman lomaa. Sitten ihmetellään kun alan olla melkoisen väsynyt ja vittuuntunut.
Mikset sitten kysele sieltä ammattiliitosta? Meinaat, että mamma-palstan kävijät ovat asiantuntevampia ammattiliiton työaika- ja loma-perusteisiin perehtyneet lakimiehet? kysele sieltä liitosta, niin saat asiantuntevimmat neuvot. Niin minäkin tein aikoinaan yhdessä epämääräisessä periaatteessa nollasoppari-tapauksessa - aikaan jolloin ei vielä nollasoppareita ollut käytössä, ainakaan yleisesti. Tein kyseisen työn sitten pelkällä suullisella sopimuksella, enkä allekirjoittanut työn puolivälissä saamaani paperia, missä työnantaja ei luvannut yhtään mitään, mutta minä olisin sen perusteella ollut heidän käytettävänään milloin tahansa. Liiton lakimies neuvoi jättämään sen allekirjoittamatta. Viimeistä palkkaani jouduin kyselemään, olivat muka maksaneet sen vahingossa väärälle tilille. Uusi opiskelukaveri osasi kertoa miehensä olleen samaisessa paikassa ja kertoi tällä olleen myös huonoja kokemuksia paikasta. Ei siellä kukaan tainnut olla yhtä projektia kauempaa.Kuka tässä on 90- tai 2000-luvulla syntynyt? Mä tämän ketjun ap olen syntynyt 80-luvun alkupuolella ja kuulun ammattiliittoon.
Älä oleta mitään. Mä kuulun liittoon. Sä et päätä sitä voinko mä ensin kysyä asiaa ensin täältä. Mene muualle besserwisser.
Sitten sun tarvinnee kertoa työnantajalle, että olet tehnyt kaksi vuotta töitä ilman lomaa ja haluaisit ensi kesänä olla poissa töistä neljä viikkoa. Fiksuna ihmisenä laitat myös säästöön jokaisesta palkasta sen lomaraha ja lomapalkka osuuden.
Selkeästi olet myös vakituinen työntekijä, jos olet ollut työssä kaksi vuotta tauotta. Tästä asiasta olisin yhteydessä omaan ammattiliitton.
Saahan sitä kertoa työnantajalle mitä haluaa, mutta he voivat helposti nollasoppari-tyyppien kanssa päättää, että se olikin sitten viimeinen kertomus, mitä kuunnellaan.Sitten sun tarvinnee kertoa työnantajalle, että olet tehnyt kaksi vuotta töitä ilman lomaa ja haluaisit ensi kesänä olla poissa töistä neljä viikkoa. Fiksuna ihmisenä laitat myös säästöön jokaisesta palkasta sen lomaraha ja lomapalkka osuuden.
Selkeästi olet myös vakituinen työntekijä, jos olet ollut työssä kaksi vuotta tauotta. Tästä asiasta olisin yhteydessä omaan ammattiliitton.
Saahan sitä kertoa työnantajalle mitä haluaa, mutta he voivat helposti nollasoppari-tyyppien kanssa päättää, että se olikin sitten viimeinen kertomus, mitä kuunnellaan.
Ja jos on erillisen henkilöstövuokrausfirman kautta töissä, ei ole vakituinen työntekijä, vaikka putkeen tekisi kymmenen vuotta puljussa töitä. Eikä se tilanne liene parempi, vaikka olisi suoraan firmassa sillä nollasopparilla. Työnanajahan voi vetää vain tunnit nollaan tai pariin hassuun viikossa.
Turha odottaa, että kukaan haastaisi. Tai ainakaan menestyisi oikeudessa. Tämä nollasoppari-malli on sen suuntainen, mitä määrätietoisesti pyritään lisäämään. Se on työnantajalle kaikkein edullisin ja riskittömin. Ja kun niiden määrää lisätään tuntuvasti, alkaa työreserviä olla siinä määrin jatkuvasti hakemassa töitä, että porukka saadaan minimikorvauksella ottamaan kaikki 2h/vko -työtkin.Kyllä me ymmärretään mitä 0-sopimukset tarkoittaa. Hyvä että nyt sinäkin ymmärrät.
Koita sinä nyt "vertaisena" saada seuraavana ap:kin ymmärtämään.
Tällä hetkellä tämä kaikki on laillista. Ja tulee olemaankin laillista ainakin niin kauan kunnes joku haastaa työnantajan oikeuteen. Mutta tätä ennakkotapausta odotellessa...
Se on aika vaikea vaihtaa, jos ei muuta ole tarjolla.Tietysti voi. Myös ihminen, joka työskentelee vuodesta toiseen näin paskalla sopparilla, voi vaihtaa työpaikkaa. En näe sitä erityisen rakentavana, että annetaan työnantajan kyykyttää mennentullen. Ymmärtääkseni hoiva- ala on kuitenkin suhteellisen työllistävä.
Ei kakkua voi katsella ja syödä.Soittakaa suutanne ihan miten paljon tahansa, mutta mä haluan palkallista lomaa. Se on niin helppo viisastella kun itsellä on palkallista lomaa. Ei tajuta mikä etuoikeus se on.
Ei hemmetti vieköön. Oletko oikeasti noin tyhmä?!? Missä hitossa mä olen vinkunut toisen lomarahan perään???? Niin, en missään.Ei kakkua voi katsella ja syödä.
Olet saanut jo lomarahat. Parempihan se on, että raha on sinun taskussa kuin työnantajan taskussa.
Et sinä saa toista lomapalkkaa vaikka kuinka itket ammattiliittoon.
Lomaa tietysti voit pyytää, et vaatia, mutta toista lomarahaa et saa.
Tässä on hyvin selvitetty hoitoalan todellisuutta. Kyllä meilläkin on huomattavasti paremmassa ja turvatummassa asemassa ne jotka saavat kuukausipalkkaa koska heillä on aina täydet työtunnit. Lisäksi on kertynyt lomapäiviä jotka saa pitää lomakautena eikä sille työnantaja voi mitään.Väännän vielä tähänkin ratakiskosta mitä se tarkoittaa käytännössä. Eli jos on pidempiaikainen sijainen tai vakituinen työntekijä, niin saa kuukausipalkkaa ja lomapäivät kertyvät. Lisäksi työsopimuksessa on tietty tuntimäärä joka pitää olla aina työlistoissa. Ei siis tarvitse pelätä ettei yhtäkkiä olekaan täydet työtunnit. Lisäksi saa pitää palkallista lomaa.
Tuntipalkalla olevilla voi lukea esim. 0-145h/kk eikä ole mitenkään varmaa, että paljonko tunteja on missäkin työvuorolistassa. Aina saa jännityksellä odottaa, että miltä lista nyt näyttää. Tämän lisäksi vielä se, että lomapäivät ei kerry. Monessa paikassa ei haluttaisi antaa tuntilaisille edes palkatonta lomaa. Se on ikävä tosiasia eikä teidän viisastelu asiaa miksikään muuta.
Tuo on kyllä totta. Olen välillä vaihtanut työpaikka todella huonoon saumaan, ja joutunut sitten jo työhaastatteluissa kertomaan, että pakko saada sitten kesällä vähintään 5 viikkoa palkatonta. Ei se koskaan mikään plussa työnantajan silmissä ole. Onneksi olen saanut, joskus jopa palkallista, mutta on ollut hyvä tuuri. Mutta jos jonkun viisi, kymmenen saati useampia vuosia on roikkunut samassa työpaikassa, niin sitä tuudittautuu sellaiseen omaan kuplaan, jossa lomat pyörivät tasaiseen tahtiin, eikä tajua, että kaikilla se ei mene niin.Soittakaa suutanne ihan miten paljon tahansa, mutta mä haluan palkallista lomaa. Se on niin helppo viisastella kun itsellä on palkallista lomaa. Ei tajuta mikä etuoikeus se on.
Sehän olisi väärin jos ei sopimuksen/työjakson jälkeen lomia maksettaisi pois.Soittakaa suutanne ihan miten paljon tahansa, mutta mä haluan palkallista lomaa. Se on niin helppo viisastella kun itsellä on palkallista lomaa. Ei tajuta mikä etuoikeus se on.
Ja tietääkseni myös velvollisuusEdelleen, työnantajalla on aivan täysi oikeus koska itse allekirjoitat tuon työsopimuksen, eli myös itse haluat tällaisen järjestelyn.
Huoh. Nollasopimus voi olla esim. 4kk ja lomapäivät maksetaan JOKAISEN palkan yhteydessä. Koko ajan on ollut töitä ja uusi sopimus tullut ilman katkoa. Nyt ei ollut kyse siitä ettei saisi lomapäiviä edes rahana. Nyt on helvetti soikoon kyse siitä kun kaikki ei selvästikään ole oikeutettuja palkalliseen lomaan! Ei edes palstan besserwissereiden mielestä jotka ei edes tajua mikä helpotus palkallinen loma olisi!Sehän olisi väärin jos ei sopimuksen/työjakson jälkeen lomia maksettaisi pois.
Kuinka kauan aikasemmin tiedät kuukauden tuntisi?Huoh. Nollasopimus voi olla esim. 4kk ja lomapäivät maksetaan JOKAISEN palkan yhteydessä. Koko ajan on ollut töitä ja uusi sopimus tullut ilman katkoa. Nyt ei ollut kyse siitä ettei saisi lomapäiviä edes rahana. Nyt on helvetti soikoon kyse siitä kun kaikki ei selvästikään ole oikeutettuja palkalliseen lomaan! Ei edes palstan besserwissereiden mielestä jotka ei edes tajua mikä helpotus palkallinen loma olisi!
Mitä tuo liittyy ap:n asiaan mitenkään?Kuinka kauan aikasemmin tiedät kuukauden tuntisi?
Kiinnostaa tietää miten tuollainen 0-soppari toimii. Jos tunnit vaihtelee niin eihän kukaan pysy perässä lomapäivistä vaan ihan fiksua maksaa ne poisMitä tuo liittyy ap:n asiaan mitenkään?![]()
Vaikka mä olin ns. nollasopparilla niin mulla oli aina suunnitellut työvuorot ja lähes täydet tunnit. Ei tuollaisessa tapauksessa ole mitään epäselvää miten lomat kertyy eikä kyllä saisi olla edes olla perustelu vaihtelevat työajat. Jokaiset tunnit menee palkanlaskentaa ja ne kyllä osaavat siellä asian laskea. Kyllähän siinäkin pitää pysyä selvillä asiasta vaikka lomapäivät maksettaisiin heti pois. Eikä ole vaikeaa merkitä järjestelmään paljonko lomaa kulloinkin kertyy. Kyllähän ihmiset tekee osa-aikaisiakin töitä vaihtelevilla tuntimäärillä ja lomat kertyy silti.Kiinnostaa tietää miten tuollainen 0-soppari toimii. Jos tunnit vaihtelee niin eihän kukaan pysy perässä lomapäivistä vaan ihan fiksua maksaa ne pois
Argh. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää, että sinäkin saat palkallista lomaa koska saat sen palkan joka tiliin ja voit pitää lomaa sillä palkalla kun pidät. Jos työnantaja on oikeasti sellainen, ettei sieltä saa vapaata, niin lopeta nyt hyvä ihminen sellainen työ!Huoh. Nollasopimus voi olla esim. 4kk ja lomapäivät maksetaan JOKAISEN palkan yhteydessä. Koko ajan on ollut töitä ja uusi sopimus tullut ilman katkoa. Nyt ei ollut kyse siitä ettei saisi lomapäiviä edes rahana. Nyt on helvetti soikoon kyse siitä kun kaikki ei selvästikään ole oikeutettuja palkalliseen lomaan! Ei edes palstan besserwissereiden mielestä jotka ei edes tajua mikä helpotus palkallinen loma olisi!
Mitä palkallista lomaa? Mitä te oikein viisastelette kun ette tiedä todellisuutta? Ei joka paikassa niin vain vaihdeta työpaikkoja heti kun ei huvita olla jossakin paikassa töissä.Argh. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää, että sinäkin saat palkallista lomaa koska saat sen palkan joka tiliin ja voit pitää lomaa sillä palkalla kun pidät. Jos työnantaja on oikeasti sellainen, ettei sieltä saa vapaata, niin lopeta nyt hyvä ihminen sellainen työ!