Voiko työantaja pakottaa ottamaan influenssarokotteen?

  • Viestiketjun aloittaja Tympääntynyt hoitsu
  • Ensimmäinen viesti
hggj
Kaipa se riippuu, missä paikassa on töissä. Jos olisin tubiosastolla ja kieltäytyisin tubirokotteesta niin olisihan se mielenkiintoista. Moni työnantaja vaan haluaa pestä kätensä vakuutusasioita ajatellen tässä influenssarokoteasiassakin.

Itse en ottaisi inf.rokotetta koska tiedän, että lähisukulaiseni ovat saaneet siitä vakavia oireita ja olen itsekin riskissä näitä oireita saada. Vaan en ole infektio-osastolla töissäkään.
Tiesitkö!!?? Että sitä tubirokotetta mitä aikoinaan annettiin ei enää valmisteta. Se vanha rokite sisälsi kuolleita partikkeleita, tämä nykyinen sisältää Eläviä! -aiheuttaen paljon enempi vakavia oireita mitä ennen. Eikä tällä hetkellä mikään rokote suojaa tuolta idästä tulevaa uutta viruskantaa vastaan.
Osastoilla joissa hoidetaan tubipotilaita, myös suojaudutaan asianmukaisin suojavälinein kun mennään tubipotilaan huoneeseen.

Rokote vei Joakim-vauvan | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi
Rokotusinfo ry - Tiedote 4.1.2009: Tutkintapyyntö rokotehaitoista sekä KTL:n rahoituksesta
 
Meikun hoitsu
Meillä ainakin osastonhoitajalta tuli ukaasi että jos rokotetta ei ota, maskin kanssa joutuu työskentelemään potilashuoneissa.. 1 jätti ottamatta..
Mietin että minkälaisen taudin olisin saanut, jos en rokotetta olisi ottanut. Nyt 3:tta päivää lievä influenssa menossa ..
 
En ymmärrä miten joku sairaiden/heikon vastustuskyvyn omaavien kanssa työskentelevä voi olla niin itsekäs, ettei rokotetta ota. Ei tulisi minulle mieleenkään lastenneuvolassa ottaa vastaan pieniä vauvoja ilman influenssarokotusta. Mutta meitä on moneen junaan, jotkut eivät näe omaa napaansa pidemmälle.

Ja haluaisin tietää minkä alan erikoislääkäri ja missä kaupungissa mahtoi antaa diagnoosin sille, joka "influenssarokotteen vuoksi" sairasti monta viikkoa. Osaan sitten vältellä niin perusasioita tuntematonta "asiantuntijaa".
 
Tiesitkö!!?? Että sitä tubirokotetta mitä aikoinaan annettiin ei enää valmisteta. Se vanha rokite sisälsi kuolleita partikkeleita, tämä nykyinen sisältää Eläviä! -aiheuttaen paljon enempi vakavia oireita mitä ennen. Eikä tällä hetkellä mikään rokote suojaa tuolta idästä tulevaa uutta viruskantaa vastaan.
Osastoilla joissa hoidetaan tubipotilaita, myös suojaudutaan asianmukaisin suojavälinein kun mennään tubipotilaan huoneeseen.

Rokote vei Joakim-vauvan | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi
Rokotusinfo ry - Tiedote 4.1.2009: Tutkintapyyntö rokotehaitoista sekä KTL:n rahoituksesta
No siinä vasta asiantuntija, ihan idästä tuleva tuberkuloosiviruskanta...
 
"viola"
Ei voi pakottaa, se on sitten toinen asia, joutuuko epidemian ajaksi vaihtamaan työpistettä.
Minä otin vuosikausia rokotteen tunnollisesti, kun sitä suositeltiin, mutta nyt en muutamaan vuoteen enää ole ottanut. Kiinnostuin muutama vuosi sitten puhtaasta ravinnosta ja sen vaikutuksesta suolistoon ja sen bakteerikantaan, ja sitä kautta ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin. Asian tiimoilta tuli myös ihmisen puolustusjärjestelmän toiminta tutummaksi ja sen kautta on ihan perusteltu olettamus, että influenssa rokote sotkee puolustusjärjestelmää siinä missä sairastettu tautikin ja altistaa muille taudinaiheuttajille. Eli ei ole humpuukkia välttämättä, jos joku sanoo että otin piikin ja sen talven sairastin. Piikki ei siis aiheuttanut tauteja vaan sen, että ihminen sairastui.
Oli miten oli, en ole tähän astisen elämäni aikana ikinä ollut useaa vuotta terveenä yhtämittaa, mutta nyt olen ollut. Vaikuttaako siihen puhtaampi ravinto, suuremmat D-vitamiiniannokset, rokottamattomuus? Ihan sama, mutta tyytyväinen olen. Eli siis, työskentelen terveydenhuoltoalalla ja en ota rokotetta.
 
"mie"
Tiesitkö!!?? Että sitä tubirokotetta mitä aikoinaan annettiin ei enää valmisteta. Se vanha rokite sisälsi kuolleita partikkeleita, tämä nykyinen sisältää Eläviä! -aiheuttaen paljon enempi vakavia oireita mitä ennen. Eikä tällä hetkellä mikään rokote suojaa tuolta idästä tulevaa uutta viruskantaa vastaan.
Osastoilla joissa hoidetaan tubipotilaita, myös suojaudutaan asianmukaisin suojavälinein kun mennään tubipotilaan huoneeseen.

Rokote vei Joakim-vauvan | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi
Rokotusinfo ry - Tiedote 4.1.2009: Tutkintapyyntö rokotehaitoista sekä KTL:n rahoituksesta
No sinähän varsinainen asiantuntija olet kun luulet että tubin aiheuttaa virus :D :D
 
"Mie"
Meillä ainakin osastonhoitajalta tuli ukaasi että jos rokotetta ei ota, maskin kanssa joutuu työskentelemään potilashuoneissa.. 1 jätti ottamatta..
Mietin että minkälaisen taudin olisin saanut, jos en rokotetta olisi ottanut. Nyt 3:tta päivää lievä influenssa menossa ..
Osuit naulan kantaan!
Jos sait oireita rokotteesta huolimatta olisit melko varmasti ollut sairaalassa hoidossa ilman rokotetta.
Tämä siis olettaen että tosiaankin nyt sairastat influenssaa etkä vaan esim. rs-virusta, sitäkin on paljon liikkeellä tällä hetkellä.
 
"Mie"
[QUOTE="viola";29631121]Ei voi pakottaa, se on sitten toinen asia, joutuuko epidemian ajaksi vaihtamaan työpistettä.
Minä otin vuosikausia rokotteen tunnollisesti, kun sitä suositeltiin, mutta nyt en muutamaan vuoteen enää ole ottanut. Kiinnostuin muutama vuosi sitten puhtaasta ravinnosta ja sen vaikutuksesta suolistoon ja sen bakteerikantaan, ja sitä kautta ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin. Asian tiimoilta tuli myös ihmisen puolustusjärjestelmän toiminta tutummaksi ja sen kautta on ihan perusteltu olettamus, että influenssa rokote sotkee puolustusjärjestelmää siinä missä sairastettu tautikin ja altistaa muille taudinaiheuttajille. Eli ei ole humpuukkia välttämättä, jos joku sanoo että otin piikin ja sen talven sairastin. Piikki ei siis aiheuttanut tauteja vaan sen, että ihminen sairastui.
Oli miten oli, en ole tähän astisen elämäni aikana ikinä ollut useaa vuotta terveenä yhtämittaa, mutta nyt olen ollut. Vaikuttaako siihen puhtaampi ravinto, suuremmat D-vitamiiniannokset, rokottamattomuus? Ihan sama, mutta tyytyväinen olen. Eli siis, työskentelen terveydenhuoltoalalla ja en ota rokotetta.[/QUOTE]

Uskoisin että se että otit influenssarokotteen monta vuotta peräkkäin on suojannut sinua, ja suojaa vielä muutaman vuoden. Jossakin vaiheessa influenssavirukset on niin paljon muuntautuneet että ei enää vanhat rokotteet anna suojaa.
 
"Mie"
Minusta on niin mielenkiintoista yrittää itselleen selittää iten joku voi pitää tarttuvaa tautia omana yksityisasianaan? En ymmärrä sitä logiikkaa. Tarttuvat taudithan ei mitenkään voi olla kenenkään oma ja yksityinen asia. Taudit jotka ovat yksitysiasia on kaikki muut taudit mutta ei tarttuvat. Syöpä, diabetes, reuma, MS, ALS, Parkinson, sydänvaivat, kaikki infarktit, kaikki kehtyshäiriöt, vammaisuus jne, jne..... lukematon määrä erilaisia sairauksia.

Kaikki mikä ei tartu on jokaisen yksityisasia mutta ei yksikään tarttuva tauti voi olla kenenkään yksityisasia. Ei silloin kun sitä sairastaa eikä myöskään siitä suojautuminen.

Mitäs mieltä kaikki mammat täällä olisi siitä että jossakin perheessä olisi täitä tai luteita ja kyseinen perhe ei häätäisi niitä lapsistaan vaan laittaa lapsensa vaan joka ikinen päivä päiväkotiin levittämään loisia muihin lapsiin? Sitten kun joku yrittää vihjaista että pitäisi häätää täit/luteet, vanhemmat vaan toteaa että se on heidän yksityisasiansa että jos eivät häädäkään. Näistä loisista kun ei oikeasti ole mitään vakavaa haittaa edes mutta ovat ikäviä seuralaisia. Olisiko tämä mielestänne ok??
 
  • Tykkää
Reactions: nuusa
"viola"
[QUOTE="Mie";29631158]Uskoisin että se että otit influenssarokotteen monta vuotta peräkkäin on suojannut sinua, ja suojaa vielä muutaman vuoden. Jossakin vaiheessa influenssavirukset on niin paljon muuntautuneet että ei enää vanhat rokotteet anna suojaa.[/QUOTE]

En usko että rokotteen ansiosta en sairastu flunssiin tai mahatauteihin.. Veikkaan hyvää vastustuskykyäni.
 
"Mie"
[QUOTE="viola";29631208]En usko että rokotteen ansiosta en sairastu flunssiin tai mahatauteihin.. Veikkaan hyvää vastustuskykyäni.[/QUOTE]

Niin, flunssaan ja mahatautiin (noro) ei ole olemassa rokotetta, tarkoitin tietysti että et sairastu influenssaan kun olet ottanut kausi-influenssarokotteen monta kertaa.
Hyvä ravitsemustila tietenkin edistää terveyttä.
 
"viola"
[QUOTE="Mie";29631190]Minusta on niin mielenkiintoista yrittää itselleen selittää iten joku voi pitää tarttuvaa tautia omana yksityisasianaan? En ymmärrä sitä logiikkaa. Tarttuvat taudithan ei mitenkään voi olla kenenkään oma ja yksityinen asia. Taudit jotka ovat yksitysiasia on kaikki muut taudit mutta ei tarttuvat. Syöpä, diabetes, reuma, MS, ALS, Parkinson, sydänvaivat, kaikki infarktit, kaikki kehtyshäiriöt, vammaisuus jne, jne..... lukematon määrä erilaisia sairauksia.

Kaikki mikä ei tartu on jokaisen yksityisasia mutta ei yksikään tarttuva tauti voi olla kenenkään yksityisasia. Ei silloin kun sitä sairastaa eikä myöskään siitä suojautuminen.

Mitäs mieltä kaikki mammat täällä olisi siitä että jossakin perheessä olisi täitä tai luteita ja kyseinen perhe ei häätäisi niitä lapsistaan vaan laittaa lapsensa vaan joka ikinen päivä päiväkotiin levittämään loisia muihin lapsiin? Sitten kun joku yrittää vihjaista että pitäisi häätää täit/luteet, vanhemmat vaan toteaa että se on heidän yksityisasiansa että jos eivät häädäkään. Näistä loisista kun ei oikeasti ole mitään vakavaa haittaa edes mutta ovat ikäviä seuralaisia. Olisiko tämä mielestänne ok??[/QUOTE]

Näissä keskusteluissa menee näköjään taas puurot ja vellit sekaisin.. Kai nyt on kaksi eri asiaa onko ihmiselle tarttuva tauti ja hoitaako sen vai tartuttaa sitä hoitamatta muihin kuin se, millä keinoin pyrkii pysymään terveenä.
 
"viola"
[QUOTE="Mie";29631224]Niin, flunssaan ja mahatautiin (noro) ei ole olemassa rokotetta, tarkoitin tietysti että et sairastu influenssaan kun olet ottanut kausi-influenssarokotteen monta kertaa.
Hyvä ravitsemustila tietenkin edistää terveyttä.[/QUOTE]

Minä taas tarkoitan, että otettuani rokotteen sairastin noita vuosittain, nyt en sairasta. Enkä usko, että kyseessä on sattuma, vaan uskon että asiaan vaikuttaa myös nuo em. seikat.
 
"viola"
[QUOTE="Mie";29631144]Osuit naulan kantaan!
Jos sait oireita rokotteesta huolimatta olisit melko varmasti ollut sairaalassa hoidossa ilman rokotetta.
Tämä siis olettaen että tosiaankin nyt sairastat influenssaa etkä vaan esim. rs-virusta, sitäkin on paljon liikkeellä tällä hetkellä.[/QUOTE]

Tai sitten et olisi sairastunut ensinkään. Kuka tietää?
 
"Mie"
[QUOTE="viola";29631244]Minä taas tarkoitan, että otettuani rokotteen sairastin noita vuosittain, nyt en sairasta. Enkä usko, että kyseessä on sattuma, vaan uskon että asiaan vaikuttaa myös nuo em. seikat.[/QUOTE]

Paras yhdistelmä on tietysti se että ottaa kausi-influenssarokotteen ja huolehtii hyvästä ravitsemuksesta, tottakai.

Näin meidän perhe on tehnyt eikä olla sairastettu yhtään flunssaa tänä talvena, ei edes lapsi 4v joka on päiväkodissa 5 päivää viikossa.

Ei tässä ole mitään taikaa. Jos ravitsemustila on huono saa kaikenlaiset flunssat. Jos sen lisäksi ei myöskään ota kausi-influenssarokotetta on vaarassa saada flunssien lisäksi influenssan.
 
Joka vuosi olen rokotteen ottanut. Se on aivan sama jos oma kärsä hieman vuotaa rokotteen oton jälkeen mutta sitä ei minun moraali kestäisi jos rokottamattomana sairastuttaisin sairaita ja huonossa kunnossa olevia ihmisiä.
Ja toisekseen alan olla vähän kyllästynyt tuohon itsemääräämisoikeuden julistamiseen. Miellä on kyllä omia oikeuksia mutta myös velvollisuuksia toisia ihmisiä kohtaan ja jokaisen hoitajan velvollisuuteen ja ammattietiikkaan kuuluu suojata/hoitaa potilaitaan ei sairastuttaa heitä.
 
Justiin
Todella törkeää valehdella. Oisi kauheaa jos sairas läheinenolsi sinun hoidossasi ja levittäisit tautia. Hoitoalalla rokotusten ottamisen pitäisi olla pakollista,koska potilaiden elämä voi olla siitä kiinni.
 
"hippuli"
Ei voi pakottaa, mutta voi siirtää toisiin tehtäviin ellet tuo todistusta että rokotus on otettu.

Ja minusta täysin asiallista ja oikein. Ei tulis itselle mieleenkään mennä ilman rokotusta hoitamaan potilaita, joille lenssu voi olla kohtalokas.
 
vie ras
Kerronpa meidän sairaalan käytännöstä. Sairastut, olet pois 3-4 päivää omalla ilmoituksella. Sitten joudut menemään työterveyteen lääkärille, koska et ole parantunut. Mutta työterveydestä sanotaan, ettei täällä ole aikoja, mene tk:hon. Tk ei ota, koska ensisijaisesti kuuluu mennä työterveyteen. Mutta sinne ei pääse. Omalla ilmoituksella et voi olla enää pois. Mitä sitä sitten muuta kun töihin pärskimään.

Tai yskä kestää viikkoja. Lääkäri sanoo, että kyllä se vaan voi kestää kolmekin viikkoa, muttei anna niin pitkää saikkua yskän takia. Taas töihin yskimään ja kuuntelemaan muiden valituksia, kuinka ollaan kipeänä töissä.

Olen ottanut opiskelijana MPR-rokotuksen. Kuume nousi yöllä, 38,5, joka lihasta ja niveltä särki ja olo oli todella huono. Lääkäri sanoi, se johtuu rokotteesta. 3 kertaa olen ottanut influenssarokotteen, joka kerran kuume nousi vuorokauden sisällä yli 38 ja tuli kamalat nivel-ja lihassäryt. Työterveydessä sanottiin joka kerta, että rokotereaktio. Viikon olin sairaana jokaisen rokotuksen jälkeen.

Nyt en ole 3 vuoteen ottanut rokotteita. Kappas, olen pysynyt terveenä. Kumma sattuma? Enää en ota influenssarokotteita. Ja pomolle olen asian sanonut, ei ole aiheuttanut mitään toimenpiteitä töissä. Ja mä kumminkin kierrän sairaalan jokaisella osastolla, jos tarve on.
 

Yhteistyössä