Voiko teinitytön laittaa matkustamaan turvaistuimessa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tyttö lähti viettämään kesää serkkujensa kanssa mökille. Matkassa oli kaksi aikuista ja yhteensä kolme lasta (meidän 15v tyttö, serkkutyttö 12v ja hänen isoveli 16v).

Heillä on autossa kaksi turvavyöistuinta, toinen serkkutytölle ja hänen pikkusiskolleen ja tarvitsivat molemmat istuimet mukaan reissuun, koska nuorempi sisko oli tulossa myöhemmin myös mökille. Takakontti oli täynnä tavaroista eikä tuo toinen turvaistuin ollut sinne enää mahtunut niin olivat sitten kokeilleet mahtuisiko tuo meidän 15v tyttö istumaan istuimeen

Hoikkana tyttönä (noin 156cm pitkä) oli vielä mahtunut istuimeen isoimmilla säädöillä istumaan ja oli sitten matkannut mökkimatkan tuossa lasten turvaistuimessa.

Olemme itsekin menossa käymään muutaman päivän päästä siellä ja tytön oli siis alunperinkin tarkoituksena tulla meidän kyydissä takaisin. Minusta on hieman kummallista päätyä laittamaan teinityttö istumaan useamman tunnin matka turvaistuimessa. Mitä mieltä olette ratkaisusta?
 
vierailija
Oliko tyttö itse suostunut istumaan turvaistuimessa vai oliko "pakotettu"? Mielestäni jos tyttö on mahtunut hyvin tuossa istuimessa istumaan eikä ole ollut aivan liian iso siihen, niin en näkisi ongelmana että teini on matkustanut yksittäisen reissun vielä turvaistuimessa :)
 
vierailija
Ainakin turvallisuudesta on huolehdittu toisinkuin omilla mökkimatkoilla 90-luvulla, jolloin takapenkillä saattoi olla 4-5 lasta. Eihän 15v kyllä turvaistuinta tarvitsisi ja harva sellaisessa varmaan mahtuisi edes olemaan, mutta ei häntä varmaan lähtökohtaisesti häntä istuimeen oltu laittamassa. Onhan tuo varmaan ollut hieman huvittavan näköistä teini turvaistuimeen laittaa, mutta kai se reissu noinkin sujuu :D
 
vierailija
Oliko tyttö itse suostunut istumaan turvaistuimessa vai oliko "pakotettu"? Mielestäni jos tyttö on mahtunut hyvin tuossa istuimessa istumaan eikä ole ollut aivan liian iso siihen, niin en näkisi ongelmana että teini on matkustanut yksittäisen reissun vielä turvaistuimessa
Oli kilttinä tyttönä itse suostunut istumaan turvaistuimessa matkan eikä häntä siihen oltu pakotettu. Kuulemma ihan hyvin oli istuimessa pystynyt olemaan, vaikka ei ole tyttö enää moniin vuosiin turvaistuimessa matkustanut autossa.

Onhan miltein kolmen tunnin matka suhteellisen pitkä aika istuimessa ison tytön olla, mutta ilmeisesti tyttöä itseään ei lopulta suuremmin ollut haitannut istua matkaa turvaistuimessa :)
 
vierailija
Meillä vielä 13v/150cm matkustaa kaikki matkat turvavyöistuimessa ja hyvin on mahtunut siinä olemaan. En tosin itse kyllä 15 vuotiasta istuimeen laittaisi noin pitkälle matkalle. Ei ehkä paras ratkaisu näiltä serkun vanhemmilta
 
vierailija
Jos molemmat turvaistuimet oli pakko saada mukaan, niin en kauheasti muita vaihtoehtoja näe kuin että pienempi isommista lapsista laitetaan istuimeen, jos kerran takakontti on jo täynnä. Nyt se sattui sitten olemaan teidän tyttö mutta eipä tuo nyt kovin vakavaa ole turvaistuimessa "joutua" olemaan. Istuin on ollut tytölle vielä ihan sopivan kokoinenkin eikä vaarallisen pieni! Turvallisempaahan matkustaminen on lasten istuimessa kolarin sattuessa vaikka onkin jo riittävän iso ilman sellaisesta istumaan
 
vierailija
Eikös niissä ole kuitenkin joku koko-/painoraja myös yläpäässä. Ymmärrän kyllä ratkaisun, etenkin jos tytöllekään ei ole ollut vastenmielinen kokemus.
Ilmeisesti nuo istuimet ovat yleensä max 36kg lapsille. Meidän tyttö painaa noin 39 kg että ei ole tainnut painon puolestakaan liiallisesti yli tuon rajan olla. Omien sanojensa mukaan turvaistuin oli ollut yllättävän mukava ja hyvä ottaa päiväunet matkalla 😅
 
vierailija
Meillä vielä 13v/150cm matkustaa kaikki matkat turvavyöistuimessa ja hyvin on mahtunut siinä olemaan. En tosin itse kyllä 15 vuotiasta istuimeen laittaisi noin pitkälle matkalle. Ei ehkä paras ratkaisu näiltä serkun vanhemmilta
Mut vanhemmat pakottivat käyttämään turvaistuinta viel kun olin 14v... oli niiiin noloa istuu jossain turvaistuimessa 8. luokalla varsinkin ku kavereita tuli kyytiin 😥 olin silloin aika lyhyt joku 145cm ja meidän autossa olin AINA istuimessa. Kavereiden kyydissä istuin ihan penkillä ku ei niillä mitää turvaistuimia enää ollu 🫣
 
vierailija
Oliko tyttö itse suostunut istumaan turvaistuimessa vai oliko "pakotettu"? Mielestäni jos tyttö on mahtunut hyvin tuossa istuimessa istumaan eikä ole ollut aivan liian iso siihen, niin en näkisi ongelmana että teini on matkustanut yksittäisen reissun vielä turvaistuimessa
Olen samaa mieltä sinun kanssa omat lapset matkustaa niin kauan turvaistuimessa/turvavyöistuimessa mahtuu siihen
 
vierailija
Meillä oli kerran hieman vastaavanlainen tilanne kuin ap:lla. Piti mummolaan lähteä ja miehen kanssa kävi ajatuskatkos tarvittavien asioiden kanssa kun nuorimmainen oli jo aikaisemmin lähtenyt sukulaisen kyydillä.

Turvavyöistuin piti saada mukaan mutta ei mahdu pienen auton takaboksiin vaan pitää takapenkillä kuljettaa. Meillä 17v lukiotyttö jouduttiin istuimeen laittamaan, mutta matka ei tosin ollut kuin puolisen tuntia

Olihan se vähän huvittavaa lähes aikuisen mitoissa oleva lukiolainen istuimeen laittaa, kun oli hieman liian iso siihen mutta mahtui kuitenkin pituuden puolesta ihan ok istumaan. Silloin tyttöä kyllä nolotti jokin verran mutta hyvin on selvinnyt ilman traumoja ;)
 

Yhteistyössä