voiko tässä tilanteessa tulla karenssi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön

Vieras
Jos ilmoitan työkkäriin, että etsin töitä kauempaakin, siis työssäkäyntialueen ulkopuolelta. Eli siis jostain 200-600 km päästä. Ja sitten pääsisin sinne haastatteluun ja minut valittaisiin paikkaan. Haastattelussa minulle kuitenkin selviäisi että työ ei ole sitä mitä haluan. Jos kieltäydyn tästä työstä työssäkäyntialueen ulkopuolella, niin voinko saada karenssia?

Lähinnä tässä on kyse siitä, että muu perhe (mies, lapset) jäisivät ko. tilanteessa tänne kotipaikkakunnalle, joten ihan mitä tahansa työtä ja millä tahansa palkalla en mielelläni ottaisi vastaan, koska tällainen tilanne kuitenkin vaatii tiettyjä järjestelyjä (esim. työasunnon hankkiminen, kotona käynti säännöllisesti jne).

Siitä en voi kieltäytyä, jos työkkäri tarjoaa minulle työtä työssäkäyntialueellani. Tämä on ihan ok, ja mielissäni olisinkin, jos tarjoaisi sitä lähempää. Mutta entä suojaako tämä työssäkäyntialueen raja minua siltä, että saan kuitenkin loppuviimein itse päättää, otanko paikan vastaan vai en ilman, että karenssia tai muita selvityksiä tai hankalia tilanteita tulee?

http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/01_edellytykset/01_karenssi/index.jsp
Työssäkäyntialueen ulkopuolella sijaitsevasta työstä on aina oikeus kieltäytyä, mikäli työ ei ole pysyväisluonteista kokoaikatyötä. Muutoin työssäkäyntialueen ulkopuolisesta työstä voi kieltäytyä, jos siihen on painava henkilökohtainen syy. Työssäkäyntialueella tarkoitetaan henkilön asuinpaikasta 80 kilometrin etäisyydelle ulottuvaa aluetta.

[QUOTE="vieras";28698915]Miksi ilmoittaisit työkkäriin? Hae töitä vaikka ulkomailta, mutta älä ilmoita siitä kellekään.[/QUOTE]

Siksi, että kun ilmoitan sinne etsiväni aktiivisesti töitä (jota teenkin), niin ne harvemmin silloin pistävät ihmisiä höpöhöpö-kursseille taikka tarjoavat minulle muita kuin oman alan hommia. Siis haluan luoda mielikuvan (mikä on siis totuuskin) että haluan nimen omaan oman alan hommia, vaikka ne olisivat kauempaakin.

Yhteistyössä