Voiko tässä tilanteessa olla raivostumatta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja prr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

prr

Vieras
Minä ainakin ärsyynnyin taas suuresti...
Tilanne on siis tämä:
Miehen sisko lapsineen oli taas käymässä mummon luona ja mentiin leikkimään serkkujen kanssa.Mutta taas,niin kuin monta kertaa aiemmin,vanhin serkuksista aloitti kiusanteon nimenomaan meidän lapsia kohtaan.Toisilla oli hyvät leikit menossa,niin yksi vie tuolin poikani alta,jolla hän istuu.Miehen sisko kyllä YHDESTI mainitsi,että anna tuoli takaisin,mutta anoppi puuttuu tilanteeseen ja tämän vanhimman lapsen pitää saada istua juuri sillä tuolilla.Vaikka tämä ei siis alunperin edes ollut leikissä mukana. (koska hänen mielestään pienemmät leikkii tyhmiä leikkejä)
Tämä on siis vaan yksi esimerkki.Pojan kiusaa myös veljeään (lyö ja potkii) mutta vanhemmat ei sano mitään,koska tätä lasta pidetään jonain ihmelapsena,joka tekee kaiken vain vahingossa (siis jos satuttaa toista)
Olis kiva,jos olis lapsilla olis seuraa,mutta mun hermot ei kauaa kestä katsella enää tuota touhua...Mitään ei uskalla sanoa,koska siinä on anoppi ja miehen sisko heti sotajalalla,jos tätä "mussua" kieltää.
Kiitos kun sain purkaa raivoani ;)

Ehkä mua vaan eniten surettaa,että oma poikani haluais niin kovasti olla tän vanhemman pojan kaveri,mutta sitten se aina vaan tekee kiusaa ja haukkuu serkkuaan tyhmäksi :( Mutta kai se sit kuuluu asiaan,että isommat saa aina kiusata pienempiään...
Niin ja kun alle 2 vuotias ei osaa vielä puhua kunnolla,niin: "tuokaan ei osaa edes puhua oikein,onpa tyhmä" tämänpäiväinen kommentti.Et kyllä se äidin sydämeen vaan sattuu.

Olis anoppi antanut vanhempien hoitaa asia, eikä puuttunut siihen. Mielestäni sinä voit kyllä komentaa tätä vierasta poikaa ja selittää, että tuo 2 vuotias ei vielä osaa puhua.

Mä olisin kyllä niin lapsellinen että sanoisin pojalle takaisin jos haukkuisi mun lasta tyhmäksi jotain "Ne jotka muita arvostelee niitä tyhmiä on" ym..

Minkä ikäinen tämä vanhempi serkkupoika on?

Mun mielestä voit mennä näihin riitoihin väliin ja ottaa tältä isommalta tuolin pois ja sanoa että se oli pienemmällä ensin.Mä ainakin puutun tällaisiin tilanteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja prr:
Ehkä mua vaan eniten surettaa,että oma poikani haluais niin kovasti olla tän vanhemman pojan kaveri,mutta sitten se aina vaan tekee kiusaa ja haukkuu serkkuaan tyhmäksi :( Mutta kai se sit kuuluu asiaan,että isommat saa aina kiusata pienempiään...
Niin ja kun alle 2 vuotias ei osaa vielä puhua kunnolla,niin: "tuokaan ei osaa edes puhua oikein,onpa tyhmä" tämänpäiväinen kommentti.Et kyllä se äidin sydämeen vaan sattuu.

Ninhän se on et ne pienet ihailee noita isompa ja haluis niide nleikkeihin. Ihan tavallista menoa... mua raivostutti aina kun pikkusisko tunki sotkemaan ja häiritsemään kun yritin leikkiä kavereideni kans. Näinhän se on päiväkodissakin, et isommat joilta onnistuu jo pidemmätkin roolileikit, leikkii keskenään, ja pienet juoksee leikistä toiseen sotkemassa ja aiheuttamassa riitaa. Isompien taidot ei vielä riitä siihen et ne välttämättä tajuis 2 tai 3 vuotiaan sielunelämää, ja tilanne menee nimittelyksi ja muuksi ikäväksi. Vaatii vähän miettimistä, jotain tekemistä voi keksiä mitä molemmat psytyis yhdessä tekemään, ilman riitaa, monesti siihen tarvii sen aikuisen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja prr:

Ninhän se on et ne pienet ihailee noita isompa ja haluis niide nleikkeihin. Ihan tavallista menoa... mua raivostutti aina kun pikkusisko tunki sotkemaan ja häiritsemään kun yritin leikkiä kavereideni kans. Näinhän se on päiväkodissakin, et isommat joilta onnistuu jo pidemmätkin roolileikit, leikkii keskenään, ja pienet juoksee leikistä toiseen sotkemassa ja aiheuttamassa riitaa. Isompien taidot ei vielä riitä siihen et ne välttämättä tajuis 2 tai 3 vuotiaan sielunelämää, ja tilanne menee nimittelyksi ja muuksi ikäväksi. Vaatii vähän miettimistä, jotain tekemistä voi keksiä mitä molemmat psytyis yhdessä tekemään, ilman riitaa, monesti siihen tarvii sen aikuisen mukaan.

Siis tässä se on niinpäin,että pienemmät leikkii yhdessä,niin tää isompi menee siihen sotkemaan ja kiusaamaan. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mä olisin kyllä niin lapsellinen että sanoisin pojalle takaisin jos haukkuisi mun lasta tyhmäksi jotain "Ne jotka muita arvostelee niitä tyhmiä on" ym..

Minkä ikäinen tämä vanhempi serkkupoika on?

Mun mielestä voit mennä näihin riitoihin väliin ja ottaa tältä isommalta tuolin pois ja sanoa että se oli pienemmällä ensin.Mä ainakin puutun tällaisiin tilanteisiin.

Mun ongema on juuri siinä,että kun olen tätä 6-vuotiasta yrittänyt kieltää aiemmin,niin anoppi ja miehen sisko on hyeenana sitä puolustamassa.
Eli en enää uskalla puuttua,ettei tälle kiusaajalle vaan tule paha mieli.Se hakee sit lohtua äidiltään,kun häntä on kielletty.
Että juuri siksi alkaa tuntua,että mitä vähemmän nähdään,sen parempi.(mikä on taas lasten kannalta hankalaa..)

jotain tekemistä isommalle myös, häntä ei pienten leikit kiinosta mut harmistuu kun jää ulkopuolelle toiminnasta. Mukaan vaikka aikuisten keskusteluun hetkeksi kertoman omat kuulumisensa.

Alkuperäinen kirjoittaja Paalinarutukka:
Onkohan tässäkin asiassa kaksi näkökantaa? Sä kuulostat ihan mun veljen vaimolta, aina meijän lapset tekee väärin eikä osata kasvattaa ollenkaan mutta he kyllä osaavat...

Annatko sinä sitten poikasi kiusata pienempiään?

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Paalinarutukka:
Onkohan tässäkin asiassa kaksi näkökantaa? Sä kuulostat ihan mun veljen vaimolta, aina meijän lapset tekee väärin eikä osata kasvattaa ollenkaan mutta he kyllä osaavat...

Annatko sinä sitten poikasi kiusata pienempiään?

Mietin myös...
Jos lapsi kiusaa toista ei siinä tarvi miettiä kuka tekee väärin ja se on saatava loppumaan. Ja sen vanhemman jonka lapsi kiusaa on lasta kiellettävä tai todellakin kasvattaa väärin. Tietysti näin on toimittava puolin ja toisin.

Olisko suora palaute paikallaan.
Sanot suoraan, että jos homma toimii näin, me ei täällä voida eikä edes haluta sitten samaanaikaan käydä, tai ollenkaan, mutta vanhinkin lapsi on saatava ruotuun ja ketään ei kiusata oli mikä tahansa.

Yhteistyössä