Voiko tällainen olla vain paniikkikohtaus, vai sittenkin jotain fyysistä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katti

Vieras
Pitkä selostus...

Taustaksi hieman, söin 1v ajan rauhoittavia ahdistus/paniikkihäiriöön. Sen jälkeen halusin itse lopettaa ne koska olin niin pahasti koukussa, ja onnistuinkin viime syksynä. Oireita oli edelleen, ahdistuneisuutta ja kohtauksia, mutta pärjäsin, silloin tällöin jouduin ottamaan rauhoittavan.

Minulla on siis hirveä ahdistus itsestä, joka päivä pelkään että saan sydänkohtauksen tms ja että heräänkö enää aamulla. Sosiaaliset tilanteet eivät aiheuta kohtauksia, kuten kai yleensä paniikkihäiriö, vaan pelkään juurikin omia sisäisiä tuntemuksia (esim vihalaisu rinnasta tai jokin muu fyysinen oire voi laukaista kohtauksen) ja etenkin sitä jos olen yksin lasten kanssa eikä kukaan pysty hälyttämään minulle apua. Myös jos lapset vaan kiukuttelevat hirveästi ja huutavat vaan, saattaa aiheuttaa kohtauksen.

Nykyään on siis jatkuvasti tuo hirveä pelko siitä että kuolen, ja "tavallisia" pieniä kohtauksia tulee ehkä 2 viikossa, eli ne menevät ohi kun hankkiudun raittiiseen ilmaan ja paikkaan mistä joku "löytää" minut, hengittelen syvään ja otan puolikkaan rauhoittavan (näitä on mies minulle saanut tutultaan hätätilanteiden varalta).

Mutta välillä, n. 1-2 kertaa kuussa tulee ihan kamala kohtaus. Silloin meinaan pyörtyä, sydän hakkaa ja huudan vain miehelle että tilaa mulle ambulanssin, että kuolen nyt, sydän pysähtyy nyt, ja olen aivan oikeasti varma että tarvitsen sen ambulanssin, ja saan sydänkohtauksen. Makaan maassa jalat ylhäällä koska pyörryttää ja luulen kuolevani. Mies ei soita ambulanssia koska tietää nämä kohtaukset. Otan rauhoittavaa ja se kestää n. 5 minuuttia ja sitten alan selvitä taas elävien kirjoihin. Mutta joka kerta rukoilen miestä soittamaan ambulanssin heti. Näitä kohtauksia enteilee yleensä jokinlainen outo olo tunnin tai enemmänkin ennen, saattaa tuntua vihlailuja vaikkapa päässä tai pientä puutumisen tunnetta jossain, mutta en tiedä ovatko nekin kuviteltuja ja pelko ruokkii niitä tuntemuksia ja aiheuttaa lisää "oireita" ja lopulta tulee se kohtaus. Ja kohtauksen jälkeen paleltaa ja on väsynyt olo pitkän aikaa.

En tiedä voiko tämän kaiken aihettaa stressi, mulla on 2 pientä lasta jotka ovat todella rankkoja tapauksia, tai sitten en vaan jaksa...siis ne vaan tappelevat ja huutavat, passuuttavat ja kiukuttelevat. Ovat ne muidenkin mielestä todella ylivilkkaita ja etenkin yhdessä ollessaan raskaita hoitaa, esim. isovanhemmat (joista toiset eivät ole vielö vanhojakaan) ovat kyllä aika poikki jos ovat hoitaneet lapsia yhtäaikaa. Vaativat niin paljon huomiota ja kaikkea, aivan jatkuvasti. Ja kotona vielä enemmän. Tämä 3v on meille molemmille vanhemmille ollut todella stressaavaa ja tuntuu että mahdottomammaksi vaan menee. Lastenhoitoapua saamme, esim toinen lapsista on yleensä kerran viikossa yökylässä ja välillä molemmat ovat yhtenä päivänä jokusen tunnin hoidossa, mutta yleensä vain jos minulla on pakollista menoa. Ja esikoinen on kerhossa 3 kertaa viikossa. Siltikään se ei riitä, kun kokona ollessa on niin vaikeaa. Käyn välillä töissä lastenhoidon ohella, jolloin pääsen sentään sitä huutoa pakoon "hermoja lepuuttamaan", mutta vaihtelemme työvuorot miehen kanssa ja teen vain osa-aikaista, joten eipä sekään stressiä lievennä, kun työ taas itsessään on rankkaa fyysistä ja aiheuttaa väsymystä. Elokuussa menevät lapset päiväkotiin ja minä kunnolla töihin.

Mutta en siis tiedä johtuuko tämä stressistä, vai jostain pääni sisällä, vai voiko minulla olla jotain fyysistä mikä tämän aiheuttaa. Kärsin mm. selkäsäryistä ja jumeista, poskiontelovaivoista, ja sitten toispuoleisesta ohimon/pään vihlomisesta.

Terveyskeskuslääkäriin jos meen niin ei hän tällasta litaniaa edes jaksa kuunnella!!
Ja yksityiseen minulla ei ole varaa :(

Kiitos jos joku jaksoi lukea!

Voi rakas. :hug: Kuin minun näppikseltäni.
Väsymystä, stressiä ja paniikkihäiriötä, siinä kaikki.
Hoida itseäsi, lepää jos voit, opettele rentoutumaan, ulkoile, syö terveellisesti ja usko ennenkaikkea, ETTEI SINULLA OLE MITÄÄN HENGENVAARALLISTA, ET OLE KUOLEMASSA. :hug: :hug:

Tottakai ne jaksaa kuunnella...pidempiäkin tarinoita! Sinuna menisin lääkäriin ja saat hyvät lääkkeet ( esim.sepram on tehokas estämään paniikkioireita eikä aiheuta riippuvuutta,ainakaan niin paljon kuin rauhoittavat esimerkiksi )
Ja kyllä tuo kuullostaa paniikkikohtaukselta.Stressihän tunnetusti lisää paniikkituntemuksia,joten senkin takia soittaisin heti aamulla tk:n.

Tiiäks, mä olisin voinu kirjottaa ton (pienillä poikkeuksilla). Mulla on tuota samaa että jos jostain nippaa niin se on vähintään syöpä. Ja sitten lietson itelleni paniikin siitä. Mulla on niska lähes koko ajan jumissa ja myös tota toispuoleista ohimon/pään vihlomista (josta kävin lääkärissä ja sain sitten lähetteen fysiolle, et johtuu tod.näk. niskajumista). Mulla on myös stressiä opinnoista ja kun olen yh niin välillä on rankkaa. Kohtauksia en oo saanut pitkään aikaan kun olen oppinu toitottamaan itelleni että mussa ei ole mitään vikaa. Mä veikkaisin, että johtuu stressistä ja siitä että paikat on jumissa.

juu mullakin varmaan paljon tuo selkä ja niskajumi ja siitä johtuvat säryt aiheuttavat noita oireita mitä sitten pelkään. Esim. noita pään vihlontoja ja sitten toinen lapa on jotenkin niin kipeä ollut pitkän aikaa ja säteilee myös vasemman rintakehän puolelle että tosi sopivasti tuntuu kuin kipu olisi sydämen paikkeilla. Yritänkin selittää näitä kipuja itselleni ja aika usein onnistuukin. Mutta joskus kohtaus tulee aivan ilman mitään syytäkin, ja vaikka silloinkin kuinka yrittää järkeillä että tämä on vaan paniikkikohtaus niin joskus se on niin rankka että sille ei mahda mitään (silloin etenkin kun tuntuu että taju alkaa mennä, ei ole kyllä koskaan mennyt, mutta silloin on vaan pakko maata).

Kai sitä pitäisi lääkäriin mennä, tätä on nyt jatkunut viime syksystä asti kun ne rauhoittavat lopetin (enkä enää niitä aloita!!), välillä ollut parempia jaksoja mutta nyt taas on ollut 1-2kk huonoa aikaa. Ajattelin että pitäisin apri viikkoa kirjaa kohtauksista, milloin, millaisia ja millaisissa tilnteissa niitä tulee ym, ja menisin sitten sen kanssa lääkäriin.

On ihan hyvä idea varmaan pitää kyllä kirjaa ja laittaa ne kaikki asiat ylös niin on sitten lääkärissäkin helpompi selventää. Toi pään vihlominen on mullakin ollut se pahin mikä pistää pelottamaan, mut oon huomannu et jos joku on hieronu mun niskoja niin voi mennä muutama pvä että ei vihlo ollenkaan. Eli se johtuu tod.näk. niistä niskoista. Kun kävin lääkärissä niin lääkäri sano että ei ole mitään hälyttäviä oireita (näköharhoja, tasapainon menetystä tms, sen vihlonnan yhteydessä ) niin ei ole mitään vaarallista. Sulla on todennäkösesti selkä tosi jumissa ja hieronta/fysio ei varmastikkaan olis yhtään haitaks. Sun kannattaa opetella rentoutumaan, löytää joku harrastus jonka parissa voit unohtaa muun niin sekin helpottaa niitä kohtauksia, stressi ja väsymys kyl laukasee niitä.