Voiko taipumus ylipainoon johtua geeneistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Vai mistä se johtuu että jotkut ovat aina vaan hoikkia ja saavat syödä mitään vain, ja toiset eivät pysy samalla syömisellä hoikkina vaikka olisivatkin onnistuneet laihduttamaan?

Itse olen lievästi ylipainoinen. En todellakaan, ihan oikeasti, syö paljoa. Herkkuja syön ehkä kerran kuussa, eli jotain jäätelöä tai karkkia. Arkiliikuntaa tulee paljon ja olen fyys. raskaassa työssä. Meidän suvussa kaikki naiset ovat enemmän tai vähemmän ylipainoisia, monessa polvessa.

Vaikka onnistuukin laihduttamaan, niin silti kilot tulevat "yhdestä suupalasta" takaisin. Ja jotkut toiset saavat syödä mitä huvittaa ja pysyvät hoikkina.

Ja tottakai on myös "elämäntapaläskejä", siis sellaisia jotka tosiaan syövät liikaa eivätkä liiku yhtään, en missään nimessä yritä väittää että kaikki ylipaino olisi geeneistä riippuvaista.

Minä itse en kyllä paljoa vähempää voisi syödä, tai voisin tietysti mutta ei se olisi enää terveellistä. Eilen söin aamulla jogurtin, lounaalla kalakeittoa, salaattia, ruisleipää. Päivällisellä perunamuusia ja karjalanpaistia, illalla leivän ja tomaatteja. Tänään olen syönyt jogurtin, leivän, lounaalla 3 perunaa ja jauhelihakastiketta, ruisleipää, nyt illalla mysliä maidon kanssa. Suunnilleen samaa kaavaa menee joka päivä, joskus jotain roskaruokaa tosiaan kerran pari kuussa. Onko tosiaan liikaa syöty? :o Kuinka vähän hoikat syövät jos tämä on liikaa?

sama, syön aika vähän, tänäänki syöny näkkäriä ja jugurttia ja yhen pullan (en syö tod joka päivä pullaa :D ) ja silti oon tämmönen 'mahakas' ollu aina. en lihava mut en ainakaan laihakaan :D
saan laihdutettua jos tosissaan yritän, mut kilot tulee varmasti takasin jos pariin päivään en syö niin niukasti.

mulla on kaveri joka on aina ollu tikkulaiha, syö suklaata ja sipsejä kun haluaa, ei liho ikinä, ees raskaana........ hmmm......... :/

Aineenvaihdunnallisia eroja toki on, mutta aika pieniä ovat. Yleensä pulska syö enemmän mitä tarvitsee eli jossain vaiheessa (ehkä kenties vaan menkkojen aikaan tms.) napsit kulutustasi enemmän. Hoikilla tulee se ähkypiste vastaan nopeasti ja pitävät pidempiä taukoja syömisessä jne.

Mysli on todella energiapitoista, samoin esim. maito. Muutenkin ravintosi on tosi hiilihydraattipitoista ja se lisää nälkää ja sokeritasapainon heittelyä jne. Kokeilepa vähähiilihydraattista dieettiä.

Itse en juo lainkaan kaloreita eli en käytä juomana kuin vettä/kivennäisvettä. Maidossa ja mehuissa jne. on tosi paljon energiaa eli moni juo ne läskinsä...

En tiedä onko periytyvää,mutta meillä minä ja tytär voidaan syödä mitä vaan ja paino on normaalin alarajoilla koko ajan.Kahdella pojalla taas herkuttelu näkyy lisäkiloina heti.Samoin heidän isällään

jatkan vielä, että minäkään en juo kaloripitoisia juomia, vaan light juomia ja vettä. eli niistä ei kaloreita tuu, muutenki vahtaan niitä joskus lianki tarkkaan!
meän sisaruksista selkeesti pystyy sanomaan ketkä on tätä laihaa sorttia, ja ketkä lihomiseen taipuvaisia, niin se vaan on :) ei oo mukavaa mutta minkäs teet..

varmasti geenitkin vaikuttaa ja on toisilla tosi paljon työläämpää pysyä hoikkana.Mä olen sellainen herkkuperse, et jos en isän puolelta olis "hoikkuusgeeniä" saanut olisin hyvinkin pulska.

No, mä olen aina ollut hoikka ja syön tyyliin "koko ajan". Siis vähän kerrallaan monta kertaa päivässä, siitä saattaa tulla vaikutelma että syön koko ajan. En ole koskaan pystynyt syömään vain paria kertaa päivässä, niinkuin monet täälläkin tuntuvat tekevän. Tai että olen puoli päivää syömättä ennen kuin syön ensimmäisen aterian.

Suurimmaksi osaksi lihavuus/tukevuus johtuu kyllä siitä, mitä suuhunsa pistää. Näin mä luulen.

Liikaa syömistä se vain on tai vääränlaista. Lihava työkaveri tänäänkin valitti kovaa nälkää, ei 'muistanut' oliko mitään syöneen lähtiessään. Aika outoa sellaisen massan omaava ja ei muista onko syönyt. Nähtävästi on. Saahan sitä syödä paljonkin mutta riippuu siitä, mitä suuhunsa mättää. Moni lihava ei syö päivällä mutta illat mättää herkkuja. Sinänsä päivän ateriat voi syödä vasta illalla, ellei kalorit kohoa liiaksi. Ei taida vain olla viisasta olla päivää syömättä, voimat hyytyvät.

Minä itse en kyllä paljoa vähempää voisi syödä, tai voisin tietysti mutta ei se olisi enää terveellistä. Eilen söin aamulla jogurtin, lounaalla kalakeittoa, salaattia, ruisleipää. Päivällisellä perunamuusia ja karjalanpaistia, illalla leivän ja tomaatteja. Tänään olen syönyt jogurtin, leivän, lounaalla 3 perunaa ja jauhelihakastiketta, ruisleipää, nyt illalla mysliä maidon kanssa. Suunnilleen samaa kaavaa menee joka päivä, joskus jotain roskaruokaa tosiaan kerran pari kuussa. Onko tosiaan liikaa syöty? :o Kuinka vähän hoikat syövät jos tämä on liikaa?

No ei kyllä johdu syömisistäsi, jos ylipainoinen olet. Jos tuolla linjalla pysyt päivästä toiseen ja liikut vieläpä. Onko suljettu pois esim. kilpirauhasen vajaatoiminta?

Tietysti maustetut jogurtit on yleensä ottaen hirveitä sokeripommeja ja mysli myös, mutta kyllä tuolla kokonaisuudella pitäisi pysyä painon kurissa.

[QUOTE="Lissu";22567871]No ei kyllä johdu syömisistäsi, jos ylipainoinen olet. Jos tuolla linjalla pysyt päivästä toiseen ja liikut vieläpä. Onko suljettu pois esim. kilpirauhasen vajaatoiminta?

Tietysti maustetut jogurtit on yleensä ottaen hirveitä sokeripommeja ja mysli myös, mutta kyllä tuolla kokonaisuudella pitäisi pysyä painon kurissa.[/QUOTE]

riippuu muuten annoskoosta, ei tässä paljoo niistä puhuttu.

tällä hetkellä tunnetaan useampi kymmen geeniä, jotka vaikuttavat painoon ja painonhallintaan. Riippuu sitten siitä kombinaatiosta, että kuinka helppoa on olla hoikka. Oikeasti on ihmisiä, joilla ei esim. kylläisyystunne toimi normaalisti. Toki silloinkin on mahdollista pysyä hoikkana, mutta tälläinen ihminen tuntee olevansa nälässä ihan koko ajan. Aika vaikeaa suurimmalle osalle ihmisistä.

Niin juu tosiaan, en minä mysliä joka päivä todellakaan syö. Ja maitoa/piimää lounaalla töissä, kotona en käytä muuten kuin kahvissa. Ja sekin rasvatonta.

Annoskoot, ne ovat joskus olleet kyllä liian isoja ja aloinkin kiinnittämään huomiota. :) Hedelmiä syön yleensä joka päivä, omenaa tai banaania, niistähän kyllä tulee sokeria..

Kilpirauhasarvot on joskus katsottu mutta ei kyllä moneen vuoteen. Ylipainoa minulla on siis n. 10kg. Nyt olen raskaana niin en oikeastaan tiedä olenko lihonut vai onko kaikki kilot niitä raskauskiloja, viikkoja on 24+ ja painoa on tullut 5kg. Karppaaminen kyllä kiinnostaisi, mutten taida ennen kuin lapsi on maailmassa ja imetys loppunut :) Äitini on alkanut karppaamaan n. kuukausi sitten ja on häneltä kiloja lähtenyt.

Ja kuten aloitusviestissäkin sanoin, tottakai sellainen yleensä johtuu ihan elämäntavoista jos on todella lihava.

Lounaan/päivällisen, syön työpaikan ruokalassa yleensä ja ne ruuat on ihan terveellisiä kyllä :) Tai siis ettei ole tehty voihin tai kermaan.

Ite lihoin 20 kg,kun aloin syömään kahta lämmintä ruokaa, kotona syötiin vain yksi. Nyt oon palannu yhteen ja hiilihydraatit ei sovi mulle ja samoin epäilen vehnäjauhoallergiaa,koska oon ennen aina välttäny vehnäjauhoja ja nyt oon lihonu,kun syöny paljon makaronia ja paahtoleipää.

Siis miten joku ei voi vielä tietää sitä, että geenit todellakin vaikuttavat ihmisen painoon? Sekä siihen, miksi toiset ovat hoikkia luonnostaan, että siihen, miksi toiset ovat alttiimpia lihomaan. Totta kai elintavat vaikuttavat eniten, mutta kyllä, perintötekijöilläkin on sormensa pelissä.

kyllä siihen varmaan taipumus tulee suvusta.
mun äiti on pallukka, mä itse olen pallukka, toisellä tytölläni on taipumus painon keräämiseen ja toisella ei (syödän samaa ruokaa suht yhtä paljon!) tää jolla ei niin sitä taipumusta ole niin käy joka ruokailun jälkeen melkein kakalla kun tää joka sitä painoa itteensä kerää käy joka toinen päivä...
samaa ruokaa siis todellakin syövät ja suht yhtä paljon, painotan tätä.

Minäkin uskottelin itselleni monta vuotta että olen vain raskasrakenteinen geeneistäni johtuen ja aineenvaihduntani on huono.

Kunnes muutin ruokavaliotani ja nyt 25 kiloa kevyempänä voin sanoa että millään muulla ei ole väliä kun syömisellä. Ja nimenoman hiilihydraateilla.

Syömällä se paino tulee ja sillä se myös lähtee, kaikki muu on ihan p...stä.

Yhteistyössä