Voiko täysimetetty vauva olla tyytyväinen ja hyvinvoiva?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Nalletar
Itse en ole täysimettänyt lainkaan, mutta totta kai täysimetetty vauva voi olla tyytyväinen ja hyvinvoiva. En mä ole tuollaista epäilystä kuullutkaan alle 6kk vanhasta vauvasta.
 
Meidän poika oli 4kiloa syntyessään ja kasvoi HYVIN pelkällä tisumaidolla 6kk... :heart:

Neuvolan täti ihmetteli ääneen kotikäynnillä, miten poikamme oli niin TYYTYVÄINEN ja HYVINVOIVA VAUVA, kun nykyään vauvat ovat viluisia ja nälissään... :eek:
"Kiva" oli kuulla ja vähän jäi harmittamaan ne vauvat mitä neuvolan täti on nähnyt... :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
Miten se käytännössä toimii jos ei anneta lisämaitoa sairaalassa? Tarkoitan siis että miten aikaisin se maito voi jo nousta ja milloin viimeistään nousee? Olen luullut aiemmin että kaikki saavat siellä lisämaitoa.
No vauvanhan pitäsi pärjätä sillä ensimaidolla(vai mitä se nyt nimeltään onkaan) koska se on niin rasvaista. Jos kovin helposti lisämaitoa annetaan niin saatetaan pilata koko imetys.
Millä ensimaidolla? :eek: Tää kyselee ihan tyhmiä kun omat imetyskokemukset aika onnettomat.
 
Meillä on ollut kolme täysimetettyä ja tyytyväistä vauvaa, kaksi ensimmäistä olivat täysimetyksellä 6kk ja eiköhän tämä kolmaskin.

Vauvoille annetaan suurimmaksi osaksi ihan turhaan lisämaitoa synnärillä. Lääketieteellisistä syistä (esim. alhainen verensokeri, liiallinen painonlasku, keltaisuus) lisämaito saattaa olla tarpeellista, mutta yleensä vauva pärjää ilmankin. Esikoiseni sai ensimmäisenä yönä pullosta maitoa kun hoitaja ei lupauksestaan huolimatta herättänyt minua imettämään (vauva syntyi kiireellisellä sektiolla). Kaksi seuraavaa ovat syntyneet suunnitellulla sektiolla ja ovat pärjänneet pelkällä rintamaidolla. Kolmosen verensokerit olivat hiukan matalalla ja niitä tarkkailtiin, mutta eivät laskeneet onneksi liian alas. Maito on noussut kahdella ensimmäisellä kerralla kolmantena ja nyt neljäntenä päivänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Meillä on ollut kolme täysimetettyä ja tyytyväistä vauvaa, kaksi ensimmäistä olivat täysimetyksellä 6kk ja eiköhän tämä kolmaskin.

Vauvoille annetaan suurimmaksi osaksi ihan turhaan lisämaitoa synnärillä. Lääketieteellisistä syistä (esim. alhainen verensokeri, liiallinen painonlasku, keltaisuus) lisämaito saattaa olla tarpeellista, mutta yleensä vauva pärjää ilmankin. Esikoiseni sai ensimmäisenä yönä pullosta maitoa kun hoitaja ei lupauksestaan huolimatta herättänyt minua imettämään (vauva syntyi kiireellisellä sektiolla). Kaksi seuraavaa ovat syntyneet suunnitellulla sektiolla ja ovat pärjänneet pelkällä rintamaidolla. Kolmosen verensokerit olivat hiukan matalalla ja niitä tarkkailtiin, mutta eivät laskeneet onneksi liian alas. Maito on noussut kahdella ensimmäisellä kerralla kolmantena ja nyt neljäntenä päivänä.
Totta. Mullekin alkoi yksi lastenhoitaja lähes uhkailemaan että "sitten voi joutua tiputukseen jos sokerit alkaa laskea, annetaan varmuuden vuoksi ettei sokerit laske". Ja toitotettiin että mun pitäis levätä synnytyksen jälkeen ja jospa he siksi veis vauvan pois muutamaksi tunniksi. Mä suutuin siitä kyllä tosissani. Enkä syöttänyt pullosta lapselle, vaan imetin. Ja kun sain niin pahoja katseita siltä yhdeltä hoitajalta, seuraavan pullon kyllä tyhjensin - mutta en vauvalle! Eli täysimetin sairaalasta alkaen, vaikka jostain syystä joillakin hoitajillakin on jotain ihme käsityksiä "ei maito voi noin nopeasti nousta" tms. No ei varmaan nousekaan, jos ei imetä!
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
Miten se käytännössä toimii jos ei anneta lisämaitoa sairaalassa? Tarkoitan siis että miten aikaisin se maito voi jo nousta ja milloin viimeistään nousee? Olen luullut aiemmin että kaikki saavat siellä lisämaitoa.
Ei siinä mitään ihmeellistä, kunhan syötetään vauvaa. Lisämaitoa ei todellakaan kaikki vauvat tarvitse, mutta aika herkästi sitä ovat tarjoamassa muillekin kuin niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Pienen vauva masu on niin pieni, ettei se paljon vedä niinä ekoina päivinä. Jos sokerien kanssa on häikkää, niin voi joutua lisämaidolle, tai jos muista syistä vauva ei saa syödäkseen ja paino laskee liikaa, tai äiti ei jostain syystä voi imettää. Mutta suurin osa ei sitä lisämaitoa ainakaan siellä laitoksella vielä tarvitsisi.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
Millä ensimaidolla? :eek: Tää kyselee ihan tyhmiä kun omat imetyskokemukset aika onnettomat.
Ternimaito, eli kolostrum on sitä rasvaista maitoa, jota tulee ihan heti lapsen syntymän jälkeen. Ja sitä ei todellakaan tarvitse isoja määriä.
 
Mä oon täysimettänyt mielestäni vauvani ensimmäiset 6kk, vaikka sairaalassa saivat toisena päivänä tilkan lisämaitoa muutaman kerran. Tästä lisämaidosta huolimatta on oma maidontuotanto lähtenyt loistavasti käyntiin. Veikkaan että jopa paremminkin kuin, että olisin pitänyt vauvojani toisen päivän rinnalla koko vuorokauden. Kun annoin lisämaitoa, niin vauva oli levollinen ja mun rintani sekä minä itse saimmet levätä.
Myös vauvani ovat jossain vaiheessa saaneet (jos ovat huolineet) omaa maitoani pullosta tämän 6kk aikana.
 
No tuota... Miksi ihmeessä täällä porukka vastaa asiallisesti henkilölle, joka haluaa ainoastaan haastaa riitaa? Jos on luku- ja kirjoitustaitoinen ja tajuaa mitä kysyy, ymmärtää varmaankin että puolen vuoden täysimetyssuositus ei ole tuulesta temmattu. Miksi sitä suositeltaisiin, jos se aiheuttaa aliravitsemuksen vaaran?

Nim. täysimetetty poika puolivuotiaana yli 12 kiloa.... :whistle:
 
Meillä on ollut erittäin tyytyväisiä ja hyvinvoivia vauvoja. Lisäksi nukkuivat hyvin yöt. Esikoista täysimetin 4.5kk ja kuopusta 6kk. Kumpikaan ei saanut yhtään korviketta. Maitoa tuli liikaakin, meillä ei ollut ongelmaa imuotteiden kanssa tai ilmavaivojen. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
No tuota... Miksi ihmeessä täällä porukka vastaa asiallisesti henkilölle, joka haluaa ainoastaan haastaa riitaa? Jos on luku- ja kirjoitustaitoinen ja tajuaa mitä kysyy, ymmärtää varmaankin että puolen vuoden täysimetyssuositus ei ole tuulesta temmattu. Miksi sitä suositeltaisiin, jos se aiheuttaa aliravitsemuksen vaaran?

Nim. täysimetetty poika puolivuotiaana yli 12 kiloa.... :whistle:
Miten tuo nyt on riidan haastamista?

Tältä palstalta saa useimmiten lukea vain ja ainoastaan sellaisia viestejä joissa kerrotaan miksi vauva ehdottomasti tarvitsi korviketta tai velliä ja tilastollisesti katsottunakin hyvin harva täysimettää lasta edes muutamaa kuukautta saatika sitten suositeltua puolta vuotta.
Jonka lisäksi mä olen ainoa ihminen omasta tuttavapiiristäni (jos nettituttuja ei lasketa) joka on täysimettänyt vauvaa sen puoli vuotta ja ainoa joka yleensäkään on täysimettänyt. ja minäkin vain toista lapsistani, tosin esikoisen kohdalla sairauden takia imetys piti lopettaa.
 
Itse kutsun sitä täysimetykseksi mutta jos nyt pillkua viilataan niin sanotaan että omalla maidollani tuo isokokoinentyttö kasvoi hyvin 6kk ikään asti. =) Ja vielä tarkemmin viilatakseni niin sai korviketta elämänsä kahtena ensimmäisenä vuorokautena sairaalassa kun oma maito ei vielä sektion jälkeen noussut ja vauvan verensokerit laskivat. Lisäksi puoli purkkia korviketta 3kk iässä ristiäispäivänään.

Tuosta lisämaidosta, meillä sitä ei tarjota suinkaan automaattisesti vaan vasta tarpeen mukaan. Meidän molemmilla lapsilla tuota tarvetta oli mutta valtaosa täkäläisistä kavereista on todella pärjännyt ilman lisämaitoa sairaalassakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
Ja lisämaito näytti synnärillä olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, en tiedä sieltä ketään jonka vauvalle sitä ei olisi annettu.


On varmaan sairaala kohtaista. Olen 4 eri sairaalassa synnyttänyt ja kun toisessa sitä annettiin automaattisesti kaikille, toisessa sitä piti pyytää ja silloinkin sai vain "anomalla", parissa muussa siltä väliltä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Desdemona:
Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
No tottakai voi, mikäs siinä on oman mamman maitoa maistellessa jos vain maito riittää =)
Tyhmä kysymys, mutta annetaanko kaikille vauvoille synnärillä lisämaitoa? Eikös joillain äideillä maito nouse jo hyvinkin aikaisin?

Meiltä kysyttiin että saako antaa jos on tarvis ja oltiin sitä mieltä että jos ei vielä oma maito ole noussut niin emme toki halua vauvaa nälässä pitää joten annoimme luvan antaa korviketta synnärillä.
Miten muilla? Onko joku ettei ole ollenkaan lisämaitoa tarvittu? Meiltä ei kysytty sairaalassa ollenkaan ennenkuin antoivat.
Mun poika ei saanut ollenkaan lisämaitoa, ei edes sairaalassa (mulla tosin pamahti tissit täyteen maitoa jo pari tuntia synnytyksestä ), ja kasvoi pelkällä rintamaidolla noin 11-kiloiseksi, ellei isommaksikin :D
Tytölle taasen annettiin lisämaitoa jo sairaalassa, syynä keltaisuus ja sokeriarvot, lastenlääkärin ehdoton määräys oli nesteytys lisämaidon avulla. Eli kai se riippuu aika lailla vauvasta tarvitaanko lisämaitoa: yleensä vauva pärjää ekat päivät niillä parilla tipalla jota äidin rinnoista tulee, mutta joskus tarvitaan lisämaitoa.
 
Läpä läpä lässyn lää


"ei maito voi noin nopeasti nousta" tms. No ei varmaan nousekaan, jos ei imetä![/quote]

Mä imetin alusta asti mutta maito nousi vasta muutamien päivien jälkeen että on kyllä ihan yksilöllistäkin tuo maidon nousu.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Läpä läpä lässyn lää:
"ei maito voi noin nopeasti nousta" tms. No ei varmaan nousekaan, jos ei imetä!
Mä imetin alusta asti mutta maito nousi vasta muutamien päivien jälkeen että on kyllä ihan yksilöllistäkin tuo maidon nousu.

[/quote]

Se ternimaidon heruminenkin on yksilöllistä. On helppo ruokkia vauva alusta asti imettämällä jos ternimaitoa suihkuaa jostain rv 20 alkaen sen verran että joutuu käyttämään liivinsuojia. maito on mullakin noussut vasta muutaman päivän synnytyksestä mutta mun kohdalla se ei ollut ongelma koska sitä ternimaitoa tuli valtavasti
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Se ternimaidon heruminenkin on yksilöllistä. On helppo ruokkia vauva alusta asti imettämällä jos ternimaitoa suihkuaa jostain rv 20 alkaen sen verran että joutuu käyttämään liivinsuojia. maito on mullakin noussut vasta muutaman päivän synnytyksestä mutta mun kohdalla se ei ollut ongelma koska sitä ternimaitoa tuli valtavasti
Mutta vaikka sitä kolostrumia ei tulisikaan suuria määriä ja jopa jo raskausaikana, niin silti vauva voi hyvin pärjätä ilman lisämaitoa. Minä sain loppuraskaudesta maitopisaran rinnanpäihin puristamalla, eli ei siinä paidat kastuneet. Ja vauvan synnyttyäkin maitopisara kyllä tuli kun puristi, mutta ei suihkuamalla ennen kuin maito kolmanten-neljäntenä päivänä nousi. Ja silti vauvat olivat hyvinvoivia ja suht tyytyväisiä.
 

Yhteistyössä