Millä ensimaidolla? Tää kyselee ihan tyhmiä kun omat imetyskokemukset aika onnettomat.Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:No vauvanhan pitäsi pärjätä sillä ensimaidolla(vai mitä se nyt nimeltään onkaan) koska se on niin rasvaista. Jos kovin helposti lisämaitoa annetaan niin saatetaan pilata koko imetys.Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:Miten se käytännössä toimii jos ei anneta lisämaitoa sairaalassa? Tarkoitan siis että miten aikaisin se maito voi jo nousta ja milloin viimeistään nousee? Olen luullut aiemmin että kaikki saavat siellä lisämaitoa.
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category§ionid=9&id=13&Itemid=100Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:Millä ensimaidolla? Tää kyselee ihan tyhmiä kun omat imetyskokemukset aika onnettomat.
minä poikaa!Alkuperäinen kirjoittaja riikka::O
Tietenkin. Minä täysimetin tyttöä 6kk ja hän oli iloinen, rauhallinen ja kasvoi komeasti.
Jos mulle naurat niin mulla ensimmäinen tippa tuli 5. päivänä synnytyksestä ja maito nousi kunnolla 7 joten aika hatara alku oli.Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Totta. Mullekin alkoi yksi lastenhoitaja lähes uhkailemaan että "sitten voi joutua tiputukseen jos sokerit alkaa laskea, annetaan varmuuden vuoksi ettei sokerit laske". Ja toitotettiin että mun pitäis levätä synnytyksen jälkeen ja jospa he siksi veis vauvan pois muutamaksi tunniksi. Mä suutuin siitä kyllä tosissani. Enkä syöttänyt pullosta lapselle, vaan imetin. Ja kun sain niin pahoja katseita siltä yhdeltä hoitajalta, seuraavan pullon kyllä tyhjensin - mutta en vauvalle! Eli täysimetin sairaalasta alkaen, vaikka jostain syystä joillakin hoitajillakin on jotain ihme käsityksiä "ei maito voi noin nopeasti nousta" tms. No ei varmaan nousekaan, jos ei imetä!Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:Meillä on ollut kolme täysimetettyä ja tyytyväistä vauvaa, kaksi ensimmäistä olivat täysimetyksellä 6kk ja eiköhän tämä kolmaskin.
Vauvoille annetaan suurimmaksi osaksi ihan turhaan lisämaitoa synnärillä. Lääketieteellisistä syistä (esim. alhainen verensokeri, liiallinen painonlasku, keltaisuus) lisämaito saattaa olla tarpeellista, mutta yleensä vauva pärjää ilmankin. Esikoiseni sai ensimmäisenä yönä pullosta maitoa kun hoitaja ei lupauksestaan huolimatta herättänyt minua imettämään (vauva syntyi kiireellisellä sektiolla). Kaksi seuraavaa ovat syntyneet suunnitellulla sektiolla ja ovat pärjänneet pelkällä rintamaidolla. Kolmosen verensokerit olivat hiukan matalalla ja niitä tarkkailtiin, mutta eivät laskeneet onneksi liian alas. Maito on noussut kahdella ensimmäisellä kerralla kolmantena ja nyt neljäntenä päivänä.
Ei siinä mitään ihmeellistä, kunhan syötetään vauvaa. Lisämaitoa ei todellakaan kaikki vauvat tarvitse, mutta aika herkästi sitä ovat tarjoamassa muillekin kuin niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Pienen vauva masu on niin pieni, ettei se paljon vedä niinä ekoina päivinä. Jos sokerien kanssa on häikkää, niin voi joutua lisämaidolle, tai jos muista syistä vauva ei saa syödäkseen ja paino laskee liikaa, tai äiti ei jostain syystä voi imettää. Mutta suurin osa ei sitä lisämaitoa ainakaan siellä laitoksella vielä tarvitsisi.Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:Miten se käytännössä toimii jos ei anneta lisämaitoa sairaalassa? Tarkoitan siis että miten aikaisin se maito voi jo nousta ja milloin viimeistään nousee? Olen luullut aiemmin että kaikki saavat siellä lisämaitoa.
Ternimaito, eli kolostrum on sitä rasvaista maitoa, jota tulee ihan heti lapsen syntymän jälkeen. Ja sitä ei todellakaan tarvitse isoja määriä.Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:Millä ensimaidolla? Tää kyselee ihan tyhmiä kun omat imetyskokemukset aika onnettomat.
Miten tuo nyt on riidan haastamista?Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:No tuota... Miksi ihmeessä täällä porukka vastaa asiallisesti henkilölle, joka haluaa ainoastaan haastaa riitaa? Jos on luku- ja kirjoitustaitoinen ja tajuaa mitä kysyy, ymmärtää varmaankin että puolen vuoden täysimetyssuositus ei ole tuulesta temmattu. Miksi sitä suositeltaisiin, jos se aiheuttaa aliravitsemuksen vaaran?
Nim. täysimetetty poika puolivuotiaana yli 12 kiloa....
Alkuperäinen kirjoittaja rapu:Ja lisämaito näytti synnärillä olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, en tiedä sieltä ketään jonka vauvalle sitä ei olisi annettu.
Mun poika ei saanut ollenkaan lisämaitoa, ei edes sairaalassa (mulla tosin pamahti tissit täyteen maitoa jo pari tuntia synnytyksestä ), ja kasvoi pelkällä rintamaidolla noin 11-kiloiseksi, ellei isommaksikinAlkuperäinen kirjoittaja Mariaa:Miten muilla? Onko joku ettei ole ollenkaan lisämaitoa tarvittu? Meiltä ei kysytty sairaalassa ollenkaan ennenkuin antoivat.Alkuperäinen kirjoittaja Desdemona:Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:No tottakai voi, mikäs siinä on oman mamman maitoa maistellessa jos vain maito riittää =)
Tyhmä kysymys, mutta annetaanko kaikille vauvoille synnärillä lisämaitoa? Eikös joillain äideillä maito nouse jo hyvinkin aikaisin?
Meiltä kysyttiin että saako antaa jos on tarvis ja oltiin sitä mieltä että jos ei vielä oma maito ole noussut niin emme toki halua vauvaa nälässä pitää joten annoimme luvan antaa korviketta synnärillä.
Mä imetin alusta asti mutta maito nousi vasta muutamien päivien jälkeen että on kyllä ihan yksilöllistäkin tuo maidon nousu.Alkuperäinen kirjoittaja Läpä läpä lässyn lää:"ei maito voi noin nopeasti nousta" tms. No ei varmaan nousekaan, jos ei imetä!
Mutta vaikka sitä kolostrumia ei tulisikaan suuria määriä ja jopa jo raskausaikana, niin silti vauva voi hyvin pärjätä ilman lisämaitoa. Minä sain loppuraskaudesta maitopisaran rinnanpäihin puristamalla, eli ei siinä paidat kastuneet. Ja vauvan synnyttyäkin maitopisara kyllä tuli kun puristi, mutta ei suihkuamalla ennen kuin maito kolmanten-neljäntenä päivänä nousi. Ja silti vauvat olivat hyvinvoivia ja suht tyytyväisiä.Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:Se ternimaidon heruminenkin on yksilöllistä. On helppo ruokkia vauva alusta asti imettämällä jos ternimaitoa suihkuaa jostain rv 20 alkaen sen verran että joutuu käyttämään liivinsuojia. maito on mullakin noussut vasta muutaman päivän synnytyksestä mutta mun kohdalla se ei ollut ongelma koska sitä ternimaitoa tuli valtavasti