Voiko tämä painajainen johtua stressistä vai onko minulla todella ms-tauti??

  • Viestiketjun aloittaja "maisa"
  • Ensimmäinen viesti
"maisa"
Ja joo,lääkäreillä on juostu.

Kaikki alkoi vajaa 2kk ihan hirveästä stressistä,pelkäsin kuolemakseni erästä asiaa ja elin 2 viikkoa lähes shoksisa.sitten alkoi niskaongelmat joista alkoi kova päänsärky joka kesti 3 viikkoa,sain hoidettua fysioterapeutin antamilla jumppaohjeilla kuntoon.Mutta,kun pääkipu lakkasi,alkoi lihakset nykimään.Tämä nykinä on jatkunut 24/7 joka puolella kroppaa 3 viikkoa!!,päivin öin.Nykii,menee elohiiret ympäri kehoa,lihakset värisee jne..ja tämä kaikki alkaa yleensä kun asetun lepoon,tai ainakin pahenee silloin.
Ajattelen jatkuvasti tätä asiaa,se ei jätä minuutiksikaan rauhaan ja se tietysti pahentaa nykimkistä.Olen edelleen hyvin stressaantunut.Lääkäri määräsi pari vkoa sitten kevyen mielialalääkityksen,ei hirveästi auta.Sain rinnalla tarvittaessa opamoxin,ja se taas rauhoittaa noita nykinöitä.
Olen aivan kauhun partaalla,mistä on kysymys.Onko kenelläkään vastaavaa??Voiko stressi oireila näin voimakkaana???????
 
dcbcxv
Ota ainakin monivitamiinia ja rutkasti d-vitamiinia. ms-tautia ei esiinny päiväntasaajalla missä ihmiset saavat paljon d-vitamiinia auringosta. ms taudin hoidossa ja estossa d-vitamiini on ensiarvoisen tärkeä. oletko ottanut sitä talvisin? jos et, sulla on hirmuinen puutos.
 
"vieras"
Mulla on ms-tauti ja oireet eivät ole ollenkaan tuollaisia.. Oikeastaan minulla ei ole mitään oireita taudista johtuen. Alussa oli vain näköhermon tulehdus ja nyt ei mitään.
 
"maisa"
[QUOTE="vieras";23775910]Mulla on ms-tauti ja oireet eivät ole ollenkaan tuollaisia.. Oikeastaan minulla ei ole mitään oireita taudista johtuen. Alussa oli vain näköhermon tulehdus ja nyt ei mitään.[/QUOTE]

kiitos.olen pahoillani diagnoosistasi ja kiva kuulla että voit hyvin.miten näköhermon tulehdus ilmenee?
 
"vieras"
[QUOTE="maisa";23775927]kiitos.olen pahoillani diagnoosistasi ja kiva kuulla että voit hyvin.miten näköhermon tulehdus ilmenee?[/QUOTE]

Ei tämä ollenkaan niin pelottava diagnoosi ole kuin voisi olettaa. Ihan normaalia elämää elän edelleen kaikkine iloineen ja suruineen. Olen ehkä jopa oppinut arvostamaan enemmän tätä elämää kuin terveenä.. Näköhermon tulehdus ilmeni totaalisena silmän sokeutumisena, korjautui nopeasti kortisonilla. Muita oireita ei ole ollut.
 
"abc"
Nykimiset tuttuja!! Niska, hartiat ja selkä vaivaavat (ovat tosi jumissa) ja kaikenlaisia omituisia oireita niiden takia ollut. Yhdessä vaiheessa ravasin lääkäreillä (myös neurologilla), mutta eihän siitä mitään apua ollut. Mikään ei ollut testien ja verikokeiden mukaan vialla. Hierojilta ja fysioterapeutilta sain suurimman avun. Aivokasvainta tai muuta vakavaa pelkäsin kuitenkin kuollakseni ja sitten alkoivat nykimiset ja elohiiret. Ei ollut varmasti paikkaa, jossa ei olisi nykinyt. Ihan kamalaa ja paniikkini vaan lisääntyi. Aloitin magnesiumkuurin ja nykinät /elohiiret loppuivat n. kuukauden kuluttua. En tiedä oliko magnesiumlisällä mitään osuutta asiaan vai saiko hieroja ja fysioterapeutti pahimmat jumitukset ja lukot auki.

Samanlaiset nykimiset alkoivat n. vuoden päästä ja nyt en panikoinut enää niin paljon. Aloitin taas magnesiumkuurin ja kävin hiukan tiuhempaan hierojalla, ja nykinät olivat pois kahdessa viikossa.
 
"maisa"
[QUOTE="vieras";23776003]Ei tämä ollenkaan niin pelottava diagnoosi ole kuin voisi olettaa. Ihan normaalia elämää elän edelleen kaikkine iloineen ja suruineen. Olen ehkä jopa oppinut arvostamaan enemmän tätä elämää kuin terveenä.. Näköhermon tulehdus ilmeni totaalisena silmän sokeutumisena, korjautui nopeasti kortisonilla. Muita oireita ei ole ollut.[/QUOTE]

Ok,sinulla on kaiketi se "lievä" muoto?
REhellisyyden nimissä eilen mieheni hermostui minulle,olen kova stressaja siis-ja sanoi että lopeta tämän asian jauhaminen niin nykinät loppuu..olen nyt sitten koittanut rauhoittaa mieleni eikä tällä hetkellä nyi niin pahasti,olen kaiketi ollut jonkinlaisessa shokkitilassa viimeiset viikot.
viime viikolla otin parina päivänä muutaman lasin viiniä eikä silloin nykinyt yhtään,outoa sekin.
 
Onko lääkäri miettinyt ms-taudin mahdollisuutta?
En sitä lähtisi miettimään sitä mahdollisuutta ihan ensimmäisenä.

Eikä lääkäritkään, mulla on epäilty ms-tautia vähän päälle 4v nyt. Monia muita mahdollisia on poistettu tutkimuksilla.
Jokaisella ms-potilaalla taas oireet on niin monenlaisia, että jos löydät yhden jolla on täysin samanlaiset oireet kuin sulla (ennen diagnoosia) on se hyvin harvinaista.
 
"Miuku"
En missään nimessä pelottele, mutta mulla on on MS ja mun oireet on vähän tuonsuuntaisia. Tosin mulla oireita oli jo kymmenen vuotta sitten ja tauti diagnosoitiin vasta tänä keväänä. Noin vuosi oireiden alkamisen jälkeen epäiltiin ms-tautia, mutta pään magneettikuvassa ei vielä näkynyt mitään vaurioita.

Lähes kaikki oireeni voisivat ihan hyvin selittyä niskasta ja selästäkin. En oikeastaan vieläkään tiedä, johtuvatko puutumiset ja pistelyt niistä vai ms-taudista. Selästä on leikattu yksi välilevyn pullistuma ja niskassa on juuriaukon ahtaumaa, kulumaa ja muuta.

Älä panikoi, suurella todennäköisyydellä niskaasi on jäänyt joku lukko ja/tai joku hermo on puristuksissa. Käväise kokeeksi edes kerran naprapaatilla.
 
"maisa"
KUn joka suunnalta väitetään että ms tauti vaatii jotain muutakin oiretta kuin nämä pelkät faskikulaatiot.Minulla ei oikeastaan muuta oiretta ole.Siis lihaksissa.Oletan että värinät ja elohiiret ovat "sama asia" eikä ne ole kaksi eri oiretta.
 
[QUOTE="maisa";23776096]KUn joka suunnalta väitetään että ms tauti vaatii jotain muutakin oiretta kuin nämä pelkät faskikulaatiot.Minulla ei oikeastaan muuta oiretta ole.Siis lihaksissa.Oletan että värinät ja elohiiret ovat "sama asia" eikä ne ole kaksi eri oiretta.[/QUOTE]

Niin, tottahan tuo on. Mutta onhan monet saaneet diagnoosin vain yhden oireen perusteella. Esim tuo näköhermontulehdus on yksi niistä.
Toki, tutkimustulostenkin täytyy ms-tautia puoltaa.
Aivojen MRI, likvor ja ne verikokeet missä siis suljetaan muita sairauksia pois, missä samankaltaiset oireet.

Aivotkin voi olla täysin "puhtaat" ms-taudissa. Niitä plakkeja voi olla pelkästään selkärangassakin.
Mutta jos MRI ja likvori on puhtaita niin pidetään ms-tautia hyvin epätodennäköisenä.
 
"Miuku"
Mun oireet on aina olleet sekalaisia, yleensä sellaista "muurahaistenjuoksua" jaloissa ja sähkötystä. Näköhermon tulehdusta mulla ei ole koskaan ollut, eikä voimattomuutta ja muutakaan niistä perinteisistä oireista. Uupumuksen olen tunnistanut vasta diagnoosin jälkeen, ennen luulin olevani vain laiska ja väsynyt perheenäiti...

Ms on vaikeasti diagnosoitava, vaatii aivojen magneettikuvauksen ja selkäydinpunktion. Ja lisäksi niitä oireita (en tiedä, riittääkö yksi oire).
 
mä ymmärrän..
Mä voisin melkein suorasta kädeltä todeta sulle että sulla ei ole mitään vakavaa tautia! Miksi, siksi että tunnistan sinussa itseni, tilanne kuin minulla 4 vuotta sitten... Mulla vaan oli puutumistunteita ensin toisessa kädessä ja jalassa ja siitä alkoi melkein vuoden painajainen. Pelästyin että minulla on MS, ahmin nettivustoja ja keskustelupalstoja jossa asiasta kerrottiin. Olin 120 % varma että mulla on MS. Tuli ne SINUN lihasnykinät jalkoihin ja muuallekin, välillä tuntui että kasvot puutuvat, silmissä näkyi pilkkuja, jaloista katosi muka voimat, jne, jne. Ravasin lääkärissä, kuvattiin pää ja selkäranka, otettiin likvor, tsekattiin silmät, miljoonia verokokeita, tehtiin lihastestejä, (testin nimeä en muista, annetaan impulsseja) jne.. siis nämä kaikki tietenkin yksityisellä koska terveyskeskuksen kautta ei varmaan olisi tapahtunut tähän päivääkään mennessä mitään. Onneksi minulla on huippuvakuutus joten omaa pussia tuo ei paljoa kirpassut. Kukaan lääkäri ei tosissaan uskonut että minulla mitään olisi, mutta koska oli vakuutus ja näkivät ahdinkoni, tietenkin tehtiin kaikki testit. Itse itkin monet päivät, olin ihan lukossa, kuvittelin jo elämäni pyörätuolissa jne..
Lopulta kaikki mahdolliset testi oli tehty ja tulos oli että olet terve. MUTTA, en hyväksynyt asiaa vielä silloinkaan (koska olinhan tietenkin lukenut että tauti ei välttämättä näy alkuvaiheessa missään testeissä). Ja oireet vaan jatkuivat. Olin edelleen ahdistunut ja varmana että jokin on vialla.
Tulin kuitenkin ihmeen kaupalla kaiken tuo stressin keskellä raskaaksi, suunnitellusti kyllä. Asia varjosti kuitenkin vielä raskausaika vaikka oireet pikkuhiljaa vähenivät, koska niinhän monella käy raskausaikana kun sairastaa MS-tautia, olin kyllä ottanut taudista kaiken mahdollisen selville...

Lapsen synnyttyä asia on hiipunut pikkuhiljaa mielestäni. Ja yllätys, oireet hävinneet. Tästä kaikesta aikaa siis 4 vuotta. Ja kyllä, vieläkin tulee välillä nykinöitä, välillä tuntuu että käsi puutuu jne.. MUTTA tiedän että ne johtuvat stressistä tai niskoistani. Silmissä näkyy pilkkuja ja "karvoja" jos oikein keskittyy niitä "katsomaan". mutta niin näkyy monella muullakin, ne ovat normaaleja ja joillakin niitä on enemmän, toisilla vähemmän.

Mutta summa summarun. Toiset ovat vaan herkkiä ihmisiä, ( ja usein tautikammoisia), joiden kehontoiminta reagoi helposti stressiin. Keho voi oikeasti mennä pois tasapainostaan ja aiheuttaa usein esim. juuri noita nykinöitä. Vaikka stressi loppuisi, nykinät saattavat jatkua vielä pitkääkin (useita kuukausia) koska tasapainon korjaantuminen on hidasta. Tämä ei ole siis itse keksimään vaan olen lukenut asiasta.

Tee näin:
1. Lopeta MS-foorumeissa pyöriminen, älä mene sinne vaikka kuinka tekisi mieli. Siellä oireet ovat tietenkin kaikilla sairastuneilla koska he siellä kerran ovat.
2. Nauti kesästä, juo punaviiniä:) Kuten itse sanoit, kun otat vähän viiniä, oireet loppuvat=rentoudut siis etkä ajattele paniikissa sairautta koko ajan
3. Mene hierojalle vaikka 5 kertaa, ei tee ainakaan huonoa
4. Liiku, käy lenkillä, kehonhuolto tunneilla tai kuntosalilla
5. Yritä olla ajattelematta asiaa, stressi vaan pahetaan asiaa

Toivattavasti tästä oli apua :) Muista, olet terve herkkä ihminen!
 
"maisa"
Alkuperäinen kirjoittaja mä ymmärrän..;23776622:
Mä voisin melkein suorasta kädeltä todeta sulle että sulla ei ole mitään vakavaa tautia! Miksi, siksi että tunnistan sinussa itseni, tilanne kuin minulla 4 vuotta sitten... Mulla vaan oli puutumistunteita ensin toisessa kädessä ja jalassa ja siitä alkoi melkein vuoden painajainen. Pelästyin että minulla on MS, ahmin nettivustoja ja keskustelupalstoja jossa asiasta kerrottiin. Olin 120 % varma että mulla on MS. Tuli ne SINUN lihasnykinät jalkoihin ja muuallekin, välillä tuntui että kasvot puutuvat, silmissä näkyi pilkkuja, jaloista katosi muka voimat, jne, jne. Ravasin lääkärissä, kuvattiin pää ja selkäranka, otettiin likvor, tsekattiin silmät, miljoonia verokokeita, tehtiin lihastestejä, (testin nimeä en muista, annetaan impulsseja) jne.. siis nämä kaikki tietenkin yksityisellä koska terveyskeskuksen kautta ei varmaan olisi tapahtunut tähän päivääkään mennessä mitään. Onneksi minulla on huippuvakuutus joten omaa pussia tuo ei paljoa kirpassut. Kukaan lääkäri ei tosissaan uskonut että minulla mitään olisi, mutta koska oli vakuutus ja näkivät ahdinkoni, tietenkin tehtiin kaikki testit. Itse itkin monet päivät, olin ihan lukossa, kuvittelin jo elämäni pyörätuolissa jne..
Lopulta kaikki mahdolliset testi oli tehty ja tulos oli että olet terve. MUTTA, en hyväksynyt asiaa vielä silloinkaan (koska olinhan tietenkin lukenut että tauti ei välttämättä näy alkuvaiheessa missään testeissä). Ja oireet vaan jatkuivat. Olin edelleen ahdistunut ja varmana että jokin on vialla.
Tulin kuitenkin ihmeen kaupalla kaiken tuo stressin keskellä raskaaksi, suunnitellusti kyllä. Asia varjosti kuitenkin vielä raskausaika vaikka oireet pikkuhiljaa vähenivät, koska niinhän monella käy raskausaikana kun sairastaa MS-tautia, olin kyllä ottanut taudista kaiken mahdollisen selville...

Lapsen synnyttyä asia on hiipunut pikkuhiljaa mielestäni. Ja yllätys, oireet hävinneet. Tästä kaikesta aikaa siis 4 vuotta. Ja kyllä, vieläkin tulee välillä nykinöitä, välillä tuntuu että käsi puutuu jne.. MUTTA tiedän että ne johtuvat stressistä tai niskoistani. Silmissä näkyy pilkkuja ja "karvoja" jos oikein keskittyy niitä "katsomaan". mutta niin näkyy monella muullakin, ne ovat normaaleja ja joillakin niitä on enemmän, toisilla vähemmän.

Mutta summa summarun. Toiset ovat vaan herkkiä ihmisiä, ( ja usein tautikammoisia), joiden kehontoiminta reagoi helposti stressiin. Keho voi oikeasti mennä pois tasapainostaan ja aiheuttaa usein esim. juuri noita nykinöitä. Vaikka stressi loppuisi, nykinät saattavat jatkua vielä pitkääkin (useita kuukausia) koska tasapainon korjaantuminen on hidasta. Tämä ei ole siis itse keksimään vaan olen lukenut asiasta.

Tee näin:
1. Lopeta MS-foorumeissa pyöriminen, älä mene sinne vaikka kuinka tekisi mieli. Siellä oireet ovat tietenkin kaikilla sairastuneilla koska he siellä kerran ovat.
2. Nauti kesästä, juo punaviiniä:) Kuten itse sanoit, kun otat vähän viiniä, oireet loppuvat=rentoudut siis etkä ajattele paniikissa sairautta koko ajan
3. Mene hierojalle vaikka 5 kertaa, ei tee ainakaan huonoa
4. Liiku, käy lenkillä, kehonhuolto tunneilla tai kuntosalilla
5. Yritä olla ajattelematta asiaa, stressi vaan pahetaan asiaa

Toivattavasti tästä oli apua :) Muista, olet terve herkkä ihminen!
Kiitos,olet ihana,Tunnistan täysin itseni tuosta MUTTA.Kun niitä testejä ei ole minulle tehty.Pelkään niitä.Minun epäonnellani minulla on ms.Soitin juuri neuron pkl:lle ja sain ajan aikaistettua jo keskiviikoksi ja nyt pelkään kuollakseni mennä sinne.Tekisi mieli perua koko juttu.
Olen tämän aamun ottanut rennosti ja ekaa kertaa kolmeen vkoon koittanut olla ajattelematta koko asiaa ja manipuloinut itselleni muuta ajateltavaa,ja ylläri:eipä juurikaan nyi.Mutta TIEDÄN että illalla kun menen sänkyyn,se painajainen alkaa taas.Juurikin muurahaiset juoksevat jalassa.Täysi helvetti.
SANOKAAHAN,SAAKO MS-TAUDIN OIREITA POIS RENTOUTUMALLA? Mä olen ihan hirveän sairauskammoinen ja ikuinen ressaaja (aiemmin olen saanut myös vatsahaavan stressistä).
 
[QUOTE="maisa";23775914]Kauanko sulla kesti nuo nykimiset ja oliko joka puolella kehoa?[/QUOTE]

Joitakin päiviä, ei ollut ihan kaikkialla kaiken aikaa vaan aina välillä nyki eri paikoissa..eniten kai käsissä ja jaloissa. Mutta vaikka itsekin kuvittelin kaikenlaista luulen, että olen vain jumissa ja stressantunut...
 
Viimeksi muokattu:
stressiä
Minullakin on ollut noita nykimisiä nyt tämän kevään aikana. jatkunut jo kuukausia.
Meillä on kyllä nyt menossa todella stressaava vaihe,ja olen itse yhdistänyt ne stressiin.
On päiviä ,kun niitä ei tule (tai en noteeraa niitä),toisina päivinä niitä tuntuu tulevan jatkuvasti.
 
"Miuku"
Pakko vielä lisätä, että maailma ei kaadu, vaikka sinulla olisikin MS. Siihen ei kuole.

Itse ajattelen, että on hyvä, että tautini löydettiin ja sain lääkityksen. Sille, että tauti on, en minä, eikä kukaan muukaan voi mitään.
 
"maisa"
[QUOTE="Miuku";23777119]Ainakaan oman kokemukseni mukaan MS-taudin oireet eivät lähde rentoutumalla.
Eli senkin puolesta olen vain stressaantunut ;)[/QUOTE]

Kuten alussa kirjoitin,kaikki oireet alkoivat elämäni pahimmasta stressistä,kävin ylikierroksilla 2 vkoa,hikoilin,valvoin yöt jne jne.
miten tuon alkoholin kanssa on,helpottaako se ms-oireita?
Tarkoitan tuolla rentoutumisella sitä että jos olen ajattelematta asiaa ja nykinät lähtevät niin puoltaako se stressin puolesta?Entä rauhoittavat lääkkeet?
ja jos joku osaa vastata siihen,kauanko tällaiset stressioireet voivat kestää stressin aiheuttajan poistumisen jälkeen,eli kauanko keholla kestää palautua???
 

Yhteistyössä