Voiko täitä tai saivareita olla huomaamatta?

Myönnän olevani hieman ylihysteerinen näitten tällaisten ällötysten kanssa.

Pari vko sitten koulusta tuli wilma-viesti että joillain oppilailla luokassa on ollut täitä, sen jälkeen olen tutkinut lapsen pään joka päivä. Miltä ne täit ja saivareet näyttää ja onko ne hiuksissa vai päänahassa? Joo olen googlannut ja katsellut kuvia. Mutta kun niissä kuvissa ne saivareet näkyy tosi selvästi mutta sit kuitenkin monessa paikkaa lukee että täitä ja saivareita voi olla vaikea huomata. En oo huomannut mitään( ja ihan normaalinäkö mulla on :D) mutta voiko niitä sit silti olla?
 
[QUOTE="Mä vaan";27190306]Oon luullu et täi ja saivare on sama asia. Ei mulla muuta.[/QUOTE]

Eiks se saivare oo täin muna? Näin olisin käsittänyt.
Hitto kun oma pääkin muka kutii koko ajan kun miettii näitä :D
 
"jeah"
Sama täällä. Tuli koulusta lappu että täitä on tavattu ja pitää tutkia lapset. Ikinä ennen ole niitä edes kohdannut enkä edes tajua mikä se saivare on?? Miten se voi olla muka muna, kun puhutaan täistä, munista JA saivareista. Ei ole google nyt auttanut.

Ja sitten mulla on vielä alapäässä jotain kutisevaa ollut ja tutkittuani totesin että joko syyhypunkki tai satiainen. Että tosi kivaa! Kutittaa niin helkutisti joka paikkaa pelkkä ajatus. Täishampoolla olen nyt pessyt alapään, lapsilla ei mitään ole näkynyt onneksi eikä muita kutita kuin minua. Täishampoo tehoaa onneksi myös satiaisiin että toivon nyt tän alapääkutinankin helpottavan ja onpahan sitten shampoo jo olemassa .
 
"vieras"
Valkoinen paperi pöydälle ja tiheällä kammalla kampaat siihen. Kyllä ne täit siitä huomaa, kun ne liikkuu :(

Ja varoituksena, jos on vain se yksi täi sattunut tarttumaan jostain, niin saattaa mennä aikaa, ennen kuin sen huomaa. Huomaa vasta sitten, kun se on lisääntynyt :(. Ihan tuurilla voi sen saada heti ennen lisääntymistä, mutta harvoin niin käy.
 
"Vieras"
Voi jäädä huomaamatta. Tavallisessa kampaamisessa pakenevat ketterästi. Täikammalla kun kampaa ja jakaa hiukset osiin, silloin jäävät paremmin kiikkiin. Voi olla että löytyy yksi täi tai ei yhtään, mutta pesun jälkeen löytyy 15 kuollutta. Varoiksihan nitä hiuksia ei saa pestä, mutta jos perheenjäseneltä löytyy niin silloin pestään.

Silloin ainakin jäävät huomaamatta, jos jättää hiusten kampauksen kokonaan lapsen kontolle.
 
[QUOTE="Vieras";27190518]Mitä puteli maksaa ja mistä sitä saa? Haistaako tuon kokokoululuokka vai pelkästään se pieni täi?[/QUOTE]

Body shopista ostin, makso 8-9 € ja ei mun nenääni ainakaan lemua mitenkään järjettömästi (riippuu tietty annostelijan innosta)
 
"mamma"
Saivare=täin muna jonka täi kiinnittää hiukseen, istuu tosi kovassa. Tyhjät saivarekotelotkaan ei välttämättä lähde irti. Saivareet löytyy yleensä niskasta ja lähellä hiusjuurta.
Nymfi=vastakuoriutunut täi. On valkoinen/harmaa väriltään kunnes saa ensimmäisen veriateriansa jolloin muuttuu punertavanruskeaksi.
Täi on lisääntymiskykyinen yksilö. Yksi hedelmöitynyt täi voi tuottaa 150 saivaretta. Viihtyy hiusjuurissa ja liikkuu vikkelästi varsinkin puhtaissa ja kuohkeissa hiuksissa.

Täishampoolla pitää pestä hiukset 2 kertaa 7-10 vuorokauden välein että uusi kuoriutunut sukupolvi saadaan myös tuhottua. Kotona pitää tehdä huolellinen siivous jotta kaikki hiuksista pudonneet elävät täit sadaan pois. Täi liikkuu huonosti sileällä pinnalla eikä viihdy missään muualla kuin ihmisen hiuksissa. Elää 3 vuorokautta ilman veriateriaa, siis ilman isäntää.

On olemassa myös täin hävittämiseen tarkoitettu silikonipohjainen aine joka oikein käytettynä tappaa sekä saivareet että täit kertakäsittelyllä.

Kun täit on saatu häädettyä voi käyttää täin karkoitusainetta jotta uutta tartuntaa ei tulisi.
 
Minä kiinnitin huomiota siihen, että kaksi lapsista raapii päätään. Ensitarkastelulla en huomannut muuta kuin punaisia pisteitä päänahassa muutaman, siis pieniä rupia. Ja muutaman mustan pisteen päänahassa, mutta ajattelin että on hiekkaa. Parin päivän päästä huomasin vaalean täin viuhahtavan hiuksissa. Ja oli todella nopea, joten ensin ihmettelin näinköhän oikeasti mitään. Suihkuttelin lasten (ja omani) päät tuolla silikonipohjaisella Paranix-suihkeella, ja kuopuksen päästä löytyi kaksi täitä. Ekaluokkalainenkin oli raapinut päätään, mutta sieltä en löytänyt mitään. Ja yhdenyhtä saivaretta en ole nähnyt tai sitten en ole sellaista tunnistanut.
 
---
Minä kiinnitin huomiota siihen, että kaksi lapsista raapii päätään. Ensitarkastelulla en huomannut muuta kuin punaisia pisteitä päänahassa muutaman, siis pieniä rupia. Ja muutaman mustan pisteen päänahassa, mutta ajattelin että on hiekkaa. Parin päivän päästä huomasin vaalean täin viuhahtavan hiuksissa. Ja oli todella nopea, joten ensin ihmettelin näinköhän oikeasti mitään. Suihkuttelin lasten (ja omani) päät tuolla silikonipohjaisella Paranix-suihkeella, ja kuopuksen päästä löytyi kaksi täitä. Ekaluokkalainenkin oli raapinut päätään, mutta sieltä en löytänyt mitään. Ja yhdenyhtä saivaretta en ole nähnyt tai sitten en ole sellaista tunnistanut.
Meillä meni samalla tavalla.
 
"Vieras"
Saivareet näkee ja erottaa kyllä hiuksista. Mulla on itsellä ollut joskus pienenä täitä. Ovat tosi lujassa kiinni hiuksissa, saa melkein kynsillä ne sieltä yksitellen pois ottaa. Mun mielestä vähän hilseen näköisiä, mutta eivät irtoa helposti.
Mä ihmettelen sellaista asiaa, että osa vanhemmista sitä mieltä, että kaikkien hiukset pitäisi pestä täishampoolla, vaikka ei niitä oliskaan... En ymmärrä, että mikä järki siinä on?? Miten mä saan ne täit pois sitten, jos tulee ihan oikea tartunta...?? Meillä yhden lapsen luokalla ilmeisesti useampi tartunta, mutta kun aina joukkoon mahtuu niitä, jotka ei huolehdi pesusta ja siivouksesta... Tokihan mä hoidan, jos ihan oikeesti meille niitä tulis! Mä en vaan osaa näitä kammota niin paljoo, kun niitä kihomatoja!!!!! :/ Yök!!! Ne on musta niin paljon ällöttävämpiä. Täiden jälkeen siivouskin on ihan iisi verrattuna kihomatoihin.
 

Yhteistyössä