Voiko syödä ruokaa jonka viimeinen käyttöpäivä on mennyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja varautunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

varautunut

Vieras
Hei, mieheni toi minulle sipsipussin herkuksi, mutta huomasin että sen viim.käyttöpäivä on mennyt 27.12.12.
Kysymykseni siis on, että voinko näitä syödä? Paheneeko näin säilöntäainepitoiset ruuat heti kun päiväys menee?
Mielipiteitä tai jos faktatietoa löytyy:
(rv 15)

Sipsipussissa ei ole viimeistä käyttöpäivää vaan parasta ennen -päivä joka on eri asia. Helposti pilaantuvissa ruoka-aineissa kuten vaikka maidossa on viimeinen käyttöpäivä. Mutta maitokaan ei pilaannu kalenterin mukaan, siitä huomaa kyllä koska se on mennyt huonoksi. Itse olen käyttänyt kahvimaitona viikonkin yli-ikäistä. Kahvi paljastaa pilaantuneen maidon, se menee joko pohjaan tai nousee pintaan mutta ei sekoitu normaalisti.

Sipsit ovat kuivaa suolapitoista tavaraa, eivät ne miksikään mene. Maku ei ehkä ole enää voimakkaammillaan, ne eivät siis ole enää parasta kuten merkintäkin kertoo.

Lisäaineet eivät nopeuta ruoan pilaantumista vaan yllättäen hidastavat.

Kannattaa opetella parasta ennen ja ja viimeisen käyttöpäivän ero sekä opetella ihan haistamaan ja maistamaan ruokaa. Jos ruoka jätetään esimerkiksi lämpimään, se voi pilaantua nopeammin kuin mitä päiväys sanoo.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä